Transformator lamp zoemt na vervanging halogeen door LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Boven mijn huiskamertafel hangt een armatuur met 5 lampen. Dit waren halogeenlampjes (met G4 aansluiting) van 10 watt per stuk. Omdat die halogeenlampjes nog wel eens kapot gaan leek het me een leuk idee om ze te vervangen door LED lampjes. Gebruikt ook direct een stuk minder energie: 1.2 watt in plaats van 5.

Echter: nu ik die led lampjes erin heb gehangen klinkt het alsof er een zwerm wespen door mijn huiskamer vliegt (even gecheckt, dat is echt niet het geval). De transformator vindt het blijkbaar niet leuk. Ik ben een beetje gaan experimenteren, en ben er inmiddels achter dat als ik minder dan 4 halogeenlampjes in het armatuur hang, het gezoem begint. Hoe minder halogeenlampjes, hoe luider het zoemen.

Wat ik hieruit deduceer is dat de transformator het niet leuk vindt als er te weinig wattage gevraagd wordt. 40 watt gaat nog goed, lager dan dat resulteert in het gezoem.

Mijn vraag: is er iets dat ik hieraan kan doen? Ik ben niet heel technisch, maar zou ik de transformator uit de lamp moeten vervangen door een andere? Kan dat überhaupt of moet ik gewoon een nieuwe lamp kopen (zou ik jammer vinden, omdat ik deze erg mooi vind)?

omniscale.nl

Beste antwoord (via posttoast op 07-03-2016 16:50)

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
In je lamp zit waarschijnlijk een 12 volt trafo. Je zal de trafo moeten vervangen door één die een lagere belasting aankan, anders gaat hij inderdaad zoemen als je er led lampjes indoet. De lampenboer op de hoek zal je hieraan kunnen helpen. En anders online via een winkel die led verlichting (en trafo's) verkoopt.

[ Voor 14% gewijzigd door paulr84 op 07-03-2016 15:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Andere trafo installeren of gewoon bij halogeen lampjes houden. Desnoods oordoppen om het geluid te dempen maar dat is een laatste optie.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:15
Dimmers werken vanaf een bepaald vermogen. Als je halogeen door LED gaat vervangen kom je onder het minimale vermogen van de dimmer en dat vindt hij niet fijn.
Koop een dimmer die geschikt is voor LED of hou het bij halogeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Ik heb geen dimmer :) Er zit gewoon een aan/uit schakelaar op de muur. Maar ik zal het ding eens open schroeven en kijken wat er voor trafo in zit (eerst eens uitzoeken hoe een trafo er überhaupt uitziet ;) ).

omniscale.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
In je lamp zit waarschijnlijk een 12 volt trafo. Je zal de trafo moeten vervangen door één die een lagere belasting aankan, anders gaat hij inderdaad zoemen als je er led lampjes indoet. De lampenboer op de hoek zal je hieraan kunnen helpen. En anders online via een winkel die led verlichting (en trafo's) verkoopt.

[ Voor 14% gewijzigd door paulr84 op 07-03-2016 15:48 ]