Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apple Airport roaming alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38
Ik gebruik thuis een Apple Airport (Time Capsule, 4th GEN) als router met een extra (bekabelde) Airport Express om ook goed WiFi bereik te hebben op zolder. Perfecte Wifi dekking door het huis, wat best een probleem is geweest aangezien het huis redelijk royaal is. Het roaming concept werkt goed, 1 SSID in huis, en apparatuur springt naadloos over. (https://support.apple.com/nl-nl/HT204616)

Nu geeft de router de laatste tijd problemen met het wegvallen van internet via Wifi, de enige oplossing is dan even de stroom van de router te halen en dus te resetten (bekabelde apparatuur heeft btw geen connectie problemen, is puur via Wifi). Dit is inmiddels opgelopen naar gemiddeld 2 a 3x per week en irriteert me zo dat ik voornemens ben de nieuwste Airport Extreme te kopen om dit op te lossen en tevens te beschikken over 802.11ac

Het voordeel voor mij van de oplossing van Apple is dus door te kunnen gaan met het roamingnetwork concept. Nu vroeg ik me af .... zijn er ook andere merken die dit ondersteunen dmv routers en AP's?

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Dat 'roaming concept' waar jij naar linkt is niets anders dan hoe iedere andere wifi-router/AP dit afhandelt.
Je moet gewoon zorgen dat je SSIDs exact hetzelfde ingesteld staan (Dus: Zelfde SSID, Encryptie, Passphrase, etc.) en dan handelt de rest zichzelf af.

Verder, heb je je time capsule al een gereset? Heb je al eens met een channel analyzer gekeken?
Het kan namelijk zijn dat het probleem nieteens bij je time capsule ligt.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Xavier
  • Niet online
Probleem heb ik ook gehad. Uiteindelijk heb ik de Apple spullen zoveel laten afhandelen en de modem zelf zo dom mogelijk ingesteld. Daarmee blijk het het langst te blijven werken en moest ik het modem van Ziggo eens in de 4-5 maanden te resetten. Apple apparatuur hoefde ik nooit iets mee te doen.

• Svennos1
ShadowAS1 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:30:
Dat 'roaming concept' waar jij naar linkt is niets anders dan hoe iedere andere wifi-router/AP dit afhandelt.
Je moet gewoon zorgen dat je SSIDs exact hetzelfde ingesteld staan (Dus: Zelfde SSID, Encryptie, Passphrase, etc.) en dan handelt de rest zichzelf af.

Verder, heb je je time capsule al een gereset? Heb je al eens met een channel analyzer gekeken?
Het kan namelijk zijn dat het probleem nieteens bij je time capsule ligt.
Bedankt voor het commentaar op roaming, ben inmiddels ook aan het kijken naar de Unifi AP's.

Heb nog geen reset naar factory defaults gedaan ..... heb ik tot heden vermeden vanwege de vele port aanpassingen die ik dan weer moet maken. Wellicht toch dit weekend maar doen. De kanalen die ik gebruik zijn redelijk vrij, dus ik verwacht geen storing/invloed van buiten.

Verwijderd

Unify is leuk, want als je maximaal 3 AP's hebt, dan kunnen ze zelf onderling dat roaming uitzoeken. Als het niet goed werkt, of je wilt volledige controle (op afstand), dan kan je éénmalig een controller aanschaffen (á 99 euro):

http://ubiquiticenter.nl/...ud-key-0810354024146.html

Of bij Interproject:

https://www.ip-sa.com.pl/unifi-cloud-p-2017.html

Vooe 97.65 euro inclusief verzending. Pas op 16 maart is deze bij hun beschikbaar.

Dan kan je je hele WiFi netwerk beheren vanuit de cloud (dus gewoon via de browser). Gratis.

Maar je kan eerst zonder de controller opzetten, en als het werkt, laat je het zo. Wil je meer "controle" of controleren wie wanneer thuis is gekomen etc.... dan moet je die cloud key hebben.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 17:08

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Svennos1 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:15:
[...]

Bedankt voor het commentaar op roaming, ben inmiddels ook aan het kijken naar de Unifi AP's.

Heb nog geen reset naar factory defaults gedaan ..... heb ik tot heden vermeden vanwege de vele port aanpassingen die ik dan weer moet maken. Wellicht toch dit weekend maar doen. De kanalen die ik gebruik zijn redelijk vrij, dus ik verwacht geen storing/invloed van buiten.
makkelijkste is even beide wifi punten uitzetten en kijken welke kanalen vrij zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ShadowAS1 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:30:
Daar zit je dus mis. Waar jij het over hebt is geen roaming of handoff, maar gewoon AP hoppen als de verbinding wegvalt. Niet bepaald naadloos of betrouwbaar. Zolang er slechts 1 beacon van je associated AP ontvangen blijft zal je dus aan je AP gekoppeld blijven, ook als er 100 AP's dichter bij staan.

Wat Apple geïmplementeerd heeft is 802.11r en 802.11k, dat is een soort van soft-roaming waarbij er seamless BSS transitions mogelijk zijn. Andere vendors en duurdere systemen gebruiken weer andere zaken, zoals een centrale radio controller waardoor verkeer gecoördineerd wordt en clients van AP naar AP 'gestuurd' kunnen worden, of iets als 'zero handoff' waarbij alle AP's samen een groot virtueel netwerk draaien onder een gedeeld virtueel BSSID. Dan zorgt software coördinatie er voor dat alleen de dichtstbijzijnde AP reageert en communiceert met de client.
Svennos1 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 14:15:
[...]

Als je na een reset nog nergens komt kan je inderdaad toch beter hardware gaan vervangen. AP's gaan helaas niet eeuwig mee, en als je dan wat wil uitgeven aan nieuwe hardware kan je kijken naar weer Apple AirPorts of het spul van Ubiquiti zoals eerder aangehaald. Blijf in elk geval weg bij consumentenspul. Dus de Linksys, Belkin, Sweex, Sitecom, D-Link, TP-Link, WC-Link, allemaal niet. Nagenoeg alles wat je bij een MediaMarkt kan kopen is 'slecht'. (uitzonderingen zijn er natuurlijk.. )

[ Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 09-03-2016 14:26 ]

• Svennos1
De knoop doorgehakt. Ondanks dat wellicht de Airport beter gaat werken na een harde reset wil toch ook graag 802.11ac. Ik ga 2* Ubiquiti UniFi AP AC LR bestellen. 1 voor zolder en 1 op de begane vloer. Even kijken hoe goed dit werkt en kan eventueel altijd uitbreiden met een 3e AP op de 1e. De controler zet ik eerst even op de iMac. Kan een losse controller altijd nog kopen, of zelfs eventueel op een Raspberry die ik nog heb liggen. Bedankt allemaal!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:59
Svennos1 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:08:
De knoop doorgehakt. Ondanks dat wellicht de Airport beter gaat werken na een harde reset wil toch ook graag 802.11ac. Ik ga 2* Ubiquiti UniFi AP AC LR bestellen. 1 voor zolder en 1 op de begane vloer. Even kijken hoe goed dit werkt en kan eventueel altijd uitbreiden met een 3e AP op de 1e. De controler zet ik eerst even op de iMac. Kan een losse controller altijd nog kopen, of zelfs eventueel op een Raspberry die ik nog heb liggen. Bedankt allemaal!
Ubiquiti is mooi spul dus goede keus. Echter denk ik dat apple spul betere ondersteuning zal bieden bij het roamen dan Ubiquiti. Ubiquiti gaat niet verder dan zelfde ssid + min rssi (tenzij je gaat beginnen aan zero handoff maar data zou ik afraden voor niet-voip gebruik)

Waarom je wifi dan wegvalt?
- Misschien is inderdaad een van de routers kapot (spul slijt)
- Misschien zit de 2.4 band opeens vol met storing(zit je daarop?)

Ik zou je nieuwe netwerk wel zoveel mogelijk 5ghz+ac inrichten :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 10-03-2016 09:13 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
(jarig!)
Svennos1 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 19:08:
Let er overigens wel op dat als je een rPi1 hebt, deze een armv6 heeft en daar de support van gedropped is alleen de rPI2 (en hoger wordt officieel momenteel supported ) Waar het kan zijn dat alleen x86 alles gaat ondersteunen daar ze voor features willen gaan e.d. (staat op ubnt support forums)
Pagina: 1