Simpele upgrade of nieuwe aanschaf.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• str10_hurts
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-06-2023
Mijn vraag
Kan ik een simpele relatief goedkope upgrade pakken om deze PC nog een jaar of 2 te kunnen gebruiken voor Blizzard games op hoog te draaien. Is een nieuw systeem binnen een jaar een betere optie.

Momenteel loopt Diablo 3 bijvoorbeeld op medium. Ik speel dus niet de high end games maar de games die ik speel wil ik eigenlijk wel op hoog spelen. Blizzard games zijn momenteel voor mij de "standaard" zwaarte games die ik speel.

Is er dus een duidelijke bottleneck in mijn systeem die gemakkelijk geupgrade kan worden? Ik denk zelf aan de grafische kaart. De nieuwe investering zou rond de 150 euro (liefst goedkoper) zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • AMD Phenom II X4 955 3.20GHz 6MB AM3 Black Box (momenteel OC op 3.6GHz)
  • ASRock 870-Extreme3 AMD 870, SATA600, USB3.0
  • Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD6850 1GB 2xDVI/HDMI/DP (Deze krijg ik niet fatsoenlijk OC, ik heb wel m'n reseach gedaan maar krijg hem niet stabiel voor merkbaar verschil.)
  • Cooler Master Processor Koeler Hyper 212 Plus AMD & Intel
  • Cooler Master Voeding GX-650W 650W
  • HyperX FURY Series 8GB (2x 4GB) DDR3 1333MHz CL9
  • Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ
  • 128GB SSD
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn CPU geoverclocked en loopt stabiel op 3.6GHz, Mijn videokaart wil niet fatsoenlijk overclocken en krijgt bij kleine OC's al stabiliteits issues. Voor de videokaart heb ik ook op forums gekeken wat andere mensen haalden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• rigbuilder
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-08 21:03
Hoi Hurts

Ik persoonlijk denk dat je cpu een bottleneck gaat worden. Je videokaart is aan vervanging toe en zou ik zeker vervangen. Je voeding zou genoeg vermogen moeten geven.

Je zit een beetje op een punt om het helemaal goed te doen of helemaal niet en nog 1 generatie videokaarten afwachten. Ik persoonlijk zou nog een paar maandjes wachten met de aanschaf van een upgrade. Dan kan je sparen voor een goede upgrade tot de nieuwe videokaarten van nvidia gereleased worden.

Dan zou ik gaan investeren in bijna een compleet nieuw maar goed systeem. Cpu omwisselen, Gpu omwisselen, nieuw moederbord, geheugen en eventueel processorkoeling. Mocht het nu al niet te doen zijn zou ik er nu al voor gaan.

Eigenaar van Rigbuilder.nl

• str10_hurts
Daar was ik inderdaad al een beetje bang voor.

Maar bedoel je dat je de videokaart hoe dan ook zou vervangen? Of als het nu nog te doen is met gamen gewoon gaan sparen en even wachten?

• rigbuilder
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-08 21:03
Er komt een nieuwe videokaart serie uit van nvidia later dit jaar. schatting 1e helft 2016. Misschien is het een goed idee om daar op te wachten. Prijzen van huidige generaties gaan omlaag, betere modellen beschikbaar etc.

En met 150 euro kom je er gewoon niet aan op dit moment. Een fatsoenlijke videokaart kost op zijn minst 180 190 euro en zoals ik al zei, je CPU is ook aan vervanging toe. Het probleem is dat een videokaart belangrijk is voor je processor. Wat heb je aan een snelle videokaart als je processor hem niet bij kan houden?

Eigenaar van Rigbuilder.nl

• str10_hurts
Ok bedankt voor de info...ik wist eigenlijk wel dat het systeem te oud was voor een simpele upgrade. Ik moest het gewoon even horen denk ik.

Maar bedankt voor de tip om op de nieuwe generatie videokaarten te wachten en kijken wat dit met de prijzen doet. :)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 11:01
Bij wat voor een resolutie speel je eigenlijk en wat voor FPS krijg je?

Want als ik dit bv bekijk : http://www.techspot.com/r...-3-performance/page3.html
http://www.techspot.com/r...-3-performance/page5.html

Is het vergelijkbaar met dit : YouTube: Diablo 3 - Maxed Out Gameplay @Benchmark HD ?

en 2e hands zijn er behoorlijk leuke kaartjes te krijgen die veel krachtiger zijn dan een HD 6850..

[ Voor 11% gewijzigd door Baloes op 07-03-2016 12:01 ]

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
str10_hurts schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:55:
Ok bedankt voor de info...ik wist eigenlijk wel dat het systeem te oud was voor een simpele upgrade. Ik moest het gewoon even horen denk ik.

Maar bedankt voor de tip om op de nieuwe generatie videokaarten te wachten en kijken wat dit met de prijzen doet. :)
Even sparen is denk ik beter :)

• str10_hurts
1080, alles op hoog. Als ik alleen speel dan blijft het meestal op 60 met heel af en toe bij veel actie een dipje onder 30. Maar als ik online speel met andere dan zitten er zo veel meer grafische effecten bij dat ik best vaak onder de 20 val, en dat is een beetje storend.

Zou een cheapo 2de hands kaart een tijdelijk pleistertje op de wond zijn en waar vind ik er een waar ik niet hoef te vrezen of hij werkt?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

str10_hurts schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:19:
1080, alles op hoog. Als ik alleen speel dan blijft het meestal op 60 met heel af en toe bij veel actie een dipje onder 30. Maar als ik online speel met andere dan zitten er zo veel meer grafische effecten bij dat ik best vaak onder de 20 val, en dat is een beetje storend.

Zou een cheapo 2de hands kaart een tijdelijk pleistertje op de wond zijn en waar vind ik er een waar ik niet hoef te vrezen of hij werkt?
Inkoppertje, maar gewoon hier, op Tweakers. :) Bij Vraag & Aanbod; http://tweakers.net/aanbod/

• Baloes
Yup. Daar heb je een beoordelingssysteem dat je wat verteld over de adverteerder.

Verder vind ik het zelf wel prettig om een kaartje te scoren waar nog enigzins garantie op zit.

Zoiets als dit bijvoorbeeld : V&A aangeboden: Asus GTX760-DC2OC-2GD5

Een gtx 760 is een kaartje dat wel mooi met je phenom samengaat en zal een flinke boost geven tov je hd 6850 :

https://www.techpowerup.c...eForce_GTX_750_Ti/16.html

In deze review is je 6850 ong. gelijk aan de 7770

Verwijderd

De cpu heeft nu een makkie om een HD6850 bij te benen. Dat wordt anders als er bijvoorbeeld een HD7950/7970 of GTX 760 in gaat. De cpu wordt dan volledig belast en vraagt te veel van de weinige VRM's op het moederbord mede omdat de cpu is overklokt. Omdat gebruik wordt gemaakt van een towerkoeler worden de VRM's te heet omdat ze niet gekoeld worden met thermaltrottle als gevolg en daardoor flink lagere prestaties. Dus met het oplossen van het ene probleem wordt een ander gecreëerd.

• Baloes
Daar had ik al naar gekeken op verschillende fora en youtube :) Daarom nam ik ook die gtx 760 omdat deze vanwege de drivers CPU minder zal belasten dan een 7950, 7970.

Verder is het nooit onverstandig altijd verstandig om bij een overklok VRM's zonder heatsink te koelen met een extra fan.

[ Voor 7% gewijzigd door Baloes op 07-03-2016 12:57 ]

• str10_hurts
Aha, Ik heb er voor een fan en achter een fan inzitten voor de extra airflow. Of is dit toch onvoldoende?

Is het dan slimmer om een 760 en niet te overclocken op de CPU?

• Baloes
Tsja, dat is even een kwestie van temps in de gaten houden. Je kunt wanneer je een andere GPU hebt geplaatst de processor terugzetten naar stocksnelheid en dan de temps van je VRM's checken. Op stock zul je niet tegen problemen aanlopen.
Mocht het nodig zijn dan kun je in kleine stapjes overklokken, stresstesten, en ondertussen de temps van je VRM's in de gaten houden.
Weet niet welke kast je hebt met welke fans maar 2 goede fans moet al in staat zijn een behoorlijke airflow te creëren. Zoniet dan kun je altijd nog fans bijplaatsen.
Zwaar overklokken zou ik op dit mobo iig niet doen.
Pagina: 1