Verhuur regio 1 DVDs verboden

Pagina: 1
Acties:

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gisteren was ik in de videotheek om een DVD'tje te halen en alle import DVD's waren ze aan het verkopen. De reden hiervoor bleek te zijn dat er een uitspraak was geweest en een videotheek een boete per DVD kan krijgen wanneer ze regio 1 verhuren. Makes me :r

Dus mocht iemand een nieuwe DVD kopen en niet van plan zijn DVD's in het buitenland aan te schaffen, bespaar geld en laat het niet ombouwen

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 08-03 09:01
Ik huur de DVD pas als de film ook uit is in Nederland, maar meestal heb ik de DVDrip al gezien, dus ik huur eigenlijk nooit regio 1.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:07
He shit, ik heb al 2 goeie films uit regio 1. Ben alsnog van plan om een Regio X aan te schaffen voor me PS2.

Verwijderd

Als je een dvd speler in je pc heb zitten kost het ombouwen nix.. dat kan je zelf doen met een simpel flash file'tje.. >:) Is nog goedkoper ook.. en je kan hem ook op je tv aansluiten en je geluid kan je ook doorlussen naar de stereo als je geen DB-Digital op je pc hebt. ( heb ikke lekker wel >:) ) Als je wel DB-Digital op je pc hebt zou ik het niet gaan doorlussen.. dan kost dat doorlussen alleen maar extra geld.. ;)

Verwijderd

Tja, het is wel jammer maar om nou te zeggen dat je ervan moet :r lijkt me rijkelijk overdreven.

Dat deze DVD's hier niet verhuurd mogen worden lijkt me nogal logisch..

Hoe je het ook wend of keert, het blijft gewoon illegaal. Je wordt toch ook niet pissig omdat de videotheek geen warez-CD's verhuurt?

• Walkman
  • Niet online
Die vergelijking vindt ik totaal niet kloppen, een regio 1 DVD is iets heel anders als een warez-cd.

Die DVD's zijn gewoon normaal (weliswaar in Amerika) te koop en gewoon legaal. Waarom zou je nou niet die dingen daar mogen kopen en hier verhuren?
Ik denk dat het meevalt met de hoeveelheid inkomsten die de filmindustrie op deze manier mogelijk mist, want een heleboel films komen op DVD in Amerika uit en zie je hier nooit/weinig.

Ik vind het gewoon jammer dat het verboden is en je dus een stuk langer moet wachten voordat je die films kan zien.....en daarnaast worden import banden wel verhuurd :?

• tiguan
Op vrijdag 22 juni 2001 14:22 schreef hezik het volgende:
Hoe je het ook wend of keert, het blijft gewoon illegaal. Je wordt toch ook niet pissig omdat de videotheek geen warez-CD's verhuurt?
Het is absoluut legaal

• Walkman
  • Niet online
Positieve hieraan (heel korte termijn) is dat ik nu Dinosaur EN Cast away samen voor 50 piek heb gekocht :9~

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:28
Ja, natuurlijk is het legaal.
Daarom krijgen ze een boete.

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 22 juni 2001 14:35 schreef Tonne het volgende:
Ja, natuurlijk is het legaal.
Daarom krijgen ze een boete.
Het is legaal, alleen de DVD-industrie verklaart het illegaal.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Verwijderd

Wat een gelul. Het is absoluut ILLEGAAL.

Jij koopt van 'de industrie' het recht om die film te kijken. Huur/koop je een regio 1 DVD dan sluit je als het ware een overeenkomst dat je deze DVD in regio 1 gaat kijken.

Een videotheek welke deze DVD's verhuurt kan volgens het redelijkheids en billijkheidsprincipe nagaan dat jij dat ding niet in regio 1 zult gaan bekijken, oftewel dat de oorspr. overeenkomst geschonden gaat worden, oftewel illegaal.

Goed, Kut is het, maar laten we wel reeel blijven en geen onzin gaan praten :)

• tiguan
En waar haal jij die wijsheid vandaan? Praat toch geen poep man.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:38
idd wel vage constructie. Je ziet vaak genoeg import VHS-banden staan (zonder ondertiteling).

Dus:
import VHS = legaal
import DVD = illegaal

En dat alleen vanwege het gezeik met regiocodes... :r

Er klopt gewoon geen ruk van.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Eén woord: divx

Verwijderd

regio 1 is 100 procent legaal in nederland. Aleen de film industrie wil het niet hebben.
Waarom denk je dat de EU al onderzoek doet naar prijzen van de regio codes?

(regio 2 is vet duurder dan regio 1 dvd's).

• Walkman
  • Niet online
Helaas heb ik geen link naar die rechtszaak, dus ik weet niet hoe het precies allemaal zit.

Check deze discussies wel even, is wel interessant :

http://slashdot.org/article.pl?sid=01/06/11/0458205&mode=thread

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
het probleem zit hem er voornamelijk in dat de filmindustrie voor alle regio's aparte distributeurs/fabrikant hebben waar ze bepaalde afspraken mee hebben. Als je dus een r1 movie koopt dan verdient niet de juiste distributeur eraan en dat vinden ze dus niet gaaf omdat hun distributeurs dan weer gaan zeiken omdat die contracten hebben m.b.t. alleenrecht zeg maar in bepaalde gebieden.

Dat is volgens mij de hoofdreden van het ge-eikel.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

waar kan ik die flashfile downloaden voor het regiovrij maken van mij DVD

(samsung)

• Walkman
  • Niet online
Helaas komt het dus allemaal neer op geld....ik begrijp het wel vanuit de bedrijven, maar zou ik dan ook geen DVD's in amerika mogen kopen??? Lijkt me echt raar...

Verwijderd

hmm, twilight cd's in de videotheek is niet verkeerd >:) :P

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

Op vrijdag 22 juni 2001 14:40 wist hezik het volgende te melden:
Wat een gelul. Het is absoluut ILLEGAAL.

Jij koopt van 'de industrie' het recht om die film te kijken. Huur/koop je een regio 1 DVD dan sluit je als het ware een overeenkomst dat je deze DVD in regio 1 gaat kijken.
En dàt is nou net het punt. In het normale nederlandse recht is zo een bepaling nietig.
Die videotheek van Walkman schijt in zijn broek voor de videodistributeurs (lees: Pathe, Warner Bros, Sony, Tristar, etc etc), die hem gewoon niet meer leveren als hij Regio 1 er bij blijft doen. DAT is de reden, niet omdat het illegaal zou zijn.

Denk ff na: Als het werkelijk illegaal zou zijn, denk je dan echt dat hij die DVD's gaat verkopen??? Dat is dan weer net niet illegaal zeker. Get real.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:12
Op vrijdag 22 juni 2001 15:18 schreef Kangaroo2000 het volgende:
waar kan ik die flashfile downloaden voor het regiovrij maken van mij DVD

(samsung)
Wat voor Samsung heb je? Kijk eens op deze pagina: http://perso.club-internet.fr/farzeno/firmware/

• Walkman
  • Niet online
Die videotheek verkoopt nu alle regio 1 DVD's OMDAT ze ze niet meer mogen verhuren en hij ze dus kwijt wil.

Ik ben gisteren ook bij andere videotheken langsgeweest en deze vertelden me allemaal hetzelfde verhaal als ik naar het regioverhaal vroeg....

Verwijderd

En dàt is nou net het punt. In het normale nederlandse recht is zo een bepaling nietig.
Pardon? Waarop baseer je dit? Jij gaat bij de koop van een dergelijke film gewoon die overeenkomst aan, daar is niets nietig aan.

De reden dat hij ze wel mag verkopen is duidelijk. Op dat moment gaat de verantwoordelijkheid van het naleven van de overeenkomst over van hem naar jou. Punt is dat als jij hem huurt van hem dat hij diegene is die de licentie heeft en dus ook de verantwoording. Van een huurvideo _weet_ je gewoon dat hij in Nederland gekeken zal gaan worden, bij een koopvideo is dat anders aangezien je het bv. ook als cadeautje op zou kunnen sturen etc. Ooit van redelijkheid en billijkheid gehoord? Een regio-1 band KOPEN mag idd gewoon in Nederland, 'm kijken mag echter officieel niet.

Een dergelijke bepaling is nergens strijdig met het nederlands recht, dus is hij gewoon geldig. Op het moment van aankoop van een regio 1 DVD spreek jij met de fabrikant af dat je 'm alleen in regio 1 zult kijken. Dat is gewoon een geldige constructie.

Waarom denk je dat videotheken die films nu allemaal wegdoen? Omdat het legaal is ze te verhuren? Sterker nog, een deal zoals jij 'm omschrijft (je moet die films wegdoen, anders verkopen we je niets meer) _DIE_ is illegaal.
En waar haal jij die wijsheid vandaan? Praat toch geen poep man.
Dat heet gewoon gezond verstand. Bedankt voor je voor de rest goed beargumenteerde kritiek, ik zal het ter harte nemen.

• tiguan
Wat interesseert mij het nou of het wel of niet mag. 1 jaar geleden heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij Fame 2 DVD's van regio 1 te kopen en ik zal mezelf echt niet verbieden ze te bekijken. Of het nou legaal of illegaal is. Inderdaad, ik heb geen goed argument, maar het interesseert me niet.

• JvS
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 22 juni 2001 16:34 schreef hezik het volgende:

[..]Dat heet gewoon gezond verstand. Bedankt voor je voor de rest goed beargumenteerde kritiek, ik zal het ter harte nemen.
Dat is dus geen argument. Noem eens een wet of een rechtzaak, waarmee je dit kan bewijzen.

Wat jij doet is geen discusseren, maar ons jouw mening opleggen, onder het mom van "ik heb namelijk wel gezond verstend". Niet echt vriendelijk, en ook niet echt slim.

Het moge duidelijk zijn, dat de argumenten die de filmmaatschappijen gebruiken ook bullshit zijn! Zij zeggen dat het gedaan is om de kleine maatschappijen te beschermen... En laten juist die maatschappijen degene zijn die de DVD's het vaakst regiovrij uitbrengen. |:(

Dat jouw gezond verstand in de praatjes van de grote commerciele maatschappijen trapt (die het gewoon handig vinden om alles per regio te kunnen controleren), wil niet zeggen dat het de waarheid is!!! |:(

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alweer???

Heh. vorig jaar in april 2000 verkocht de videotheek hier in eindhoven ook alle dvds omdat het verboden werd door de plaatselijke bioscopen (filmindustrie dus).
In oct/nov begon dezelfde videotheek (en een andere dvd zaak ook overigens) weer bakken vol met regio 1 in te slaan. (want er scheen weer een uitspraak te zijn dat het weer mocht).
En nu mag het weer niet? ROFL.

En het interesseerd me echt geen fuck of het legaal of illegaal is.
Ik haal/koop die dingen toch wel. Ik ga een beetje een half jaar langer wachten op de regio 2 zeg, en er dan ook nog 2 tot 3x zoveel voor betalen.

Verwijderd

Dat is dus geen argument. Noem eens een wet of een rechtzaak, waarmee je dit kan bewijzen.
Ehm, het door jou gequote gedeelte was idd geen argument, net zoals 'praat geen poep' niet bepaald een argument is. Ik heb dan ook nooit beweerd dat dat specifieke stuk een argument was.

Zaken als:
  • koop je een regio 1 DVD dan kom je met de leverancier overeen dat je 'm alleen in regio 1 zult kijken
  • de videotheek die die band gekocht heeft is die overeenkomst ook aangegaan<li> die videotheek kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat je die band in nederland gaat kijken, oftewel de overeenkomst schendt. Een huurvideo opsturen naar iemand die wel in regio 1 woont etc is erg onwaarsch.<li> als die videotheek ze verkoopt zou van opsturen _wel_ sprake kunnen zijn, vandaar dat redelijkheid/billijkheid voor verkoop _niet_ geld.
</li></li>
zijn echter gewoon argumenten, of jij het nou leuk vindt of niet. Jij vraag dan ook niet om een argumentatie, maar om een bewijsvoering en dat is heel wat anders. Die kan ik je idd. niet leveren, ik kan alleen argumenten geven waarom het volgens mij zo is.
Wat jij doet is geen discusseren, maar ons jouw mening opleggen, onder het mom van "ik heb namelijk wel gezond verstend". Niet echt vriendelijk, en ook niet echt slim.
Totale bull, lees de thread nou even. Videotheken verkopen die banden omdat volgens hun het verhuren ervan niet meer mag. Mijn argumentatie waarom dit zo zou zijn is alleszins redelijk (heb ook nog niemand een argument zien weerleggen) en weerlegt wel degelijk de ander genoemde argumenten (als het illegaal was, waarom mag hij 'm dan wel verkopen).

Ik leg jou helemaal niets op, ik geef mijn mening beargumenteerd weer. Ik zeg ook nergens dat jij of wie dan ook geen gezond verstand heeft. Er wordt mij gevraagd waar ik die kennis vandaan haal, mijn antwoord daarop is 'gezond verstand'. Dat jij daaruit de conclusie trekt dat ik zeg dat anderen/jij geen gezond verstand hebben kan ik niets aan doen. Nergens zeg ik dat je niet mag reageren met tegenargumenten en nergens zeg ik dat je het niet niet met me eens mag zijn.
Het moge duidelijk zijn, dat de argumenten die de filmmaatschappijen gebruiken ook bullshit zijn! Zij zeggen dat het gedaan is om de kleine maatschappijen te beschermen... En laten juist die maatschappijen degene zijn die de DVD's het vaakst regiovrij uitbrengen. |:(
Dat is een ander onderwerp en imo hier niet ter zake doende. Het ging hier om het feit of verhuur van een DVD-film welke onder deze voorwaarden op de markt gezet is legaal danwel illegaal is. Ik zeg (beargumenteerd) dat dit illegaal is, en de praktijk staaft mij daarin.
Dat jouw gezond verstand in de praatjes van de grote commerciele maatschappijen trapt (die het gewoon handig vinden om alles per regio te kunnen controleren), wil niet zeggen dat het de waarheid is!!! |:(
Ik trap helemaal nergens in. Ikzelf vind het hele regio-gezeik ook onzin, wat mij betreft kun je de nieuwste films gewoon gratis overal krijgen, graag zelfs. Maar daar draait het hier niet om. Feit is dat het regio-gezeik er is en feit is dat als jij zo'n film koopt dat je die overeenkomst aangaat. Feit is ook dat als je die film (alleen) in Nederland kijkt dat je die overeenkomst schend. Dat heeft niets te maken met het principe achter regiocoderingen etc.

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:18
Op vrijdag 22 juni 2001 17:24 schreef hezik het volgende:

koop je een regio 1 DVD dan kom je met de leverancier overeen dat je 'm alleen in regio 1 zult kijken
Eeeehm... ik heb nog nooit een verzegelde DVD-doos gekocht/gehuurd waarbij er op gewezen werd dat je eerst de licentievoorwaarden o.i.d. moest lezen. Dus volgens mij is dit grote onzin. De videotheek waar het in deze post om gaat heeft op zeker van de leverancier/distributeur (dus de film-mafia) te horen gekregen dat het niet mocht. Ga eens bij Rodisc in R'dam kijken: Bakken met (LEGALE) regio 1 DVD's te koop. Hebben ook problemen gehad met de leveranciers die het verdomden nieuwe titels te leveren als 'straf' hiervoor. Praat maar eens met deze jongens.. dan weet je hoe de filmindustrie werkt. :r

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

het gare is ook dat R1 dvd's vaak 'beter' zijn
de meeste hebben DTS (wat een schaarste is in R2 DVD's)

en ook nog andere extra's, zoals bijv. muziekclips
ik heb bijv. romeo must die R2, op de hoes staat: inc. aaliyah and DMX videoclip, nou mooi niet dus :(
ik ken iemand met de R1 hiervan en daar staat het wel netjes op de DVD

dat ze het er niet op pleuren ok, maar dan moeten ze dat niet op de doos schrijven

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, Hezik even voor de duidelijkheid, we hebben het over of het van de wet mag of niet, ok?

Die boete, door wie wordt die opgelegd? Door de overheid???? Ik kan me het niet voorstellen.
Op vrijdag 22 juni 2001 17:24 schreef hezik het volgende:
Zaken als:
  • koop je een regio 1 DVD dan kom je met de leverancier overeen dat je 'm alleen in regio 1 zult kijken
  • de videotheek die die band gekocht heeft is die overeenkomst ook aangegaan
  • die videotheek kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat je die band in nederland gaat kijken, oftewel de overeenkomst schendt. Een huurvideo opsturen naar iemand die wel in regio 1 woont etc is erg onwaarsch.<li>als die videotheek ze verkoopt zou van opsturen _wel_ sprake kunnen zijn, vandaar dat redelijkheid/billijkheid voor verkoop _niet_ geld.
</li>
zijn echter gewoon argumenten, of jij het nou leuk vindt of niet.
En heb je al bewezen dat die argumenten rechtsgeldig zijn? Volgens mij is zo'n "dwang" overeenkomst dat niet. Er wordt van nieman iets gestolen, die DVD's zijn gewoon Huur dvd;s die in het buitenlang gekocht worden (voor de achterlijk hoge verhuurDVD verkoop prijzen van ~200piek). Dat de filmmaatschappijen boetes gaan opleggen en gaan stoppen met de levering, dat is volgens mij pas illegaal.

D'r zou maar eens een dikke rechtszaak uit deze ontwikkeling moeten komen. Ik weet zeker dat in een democratisch land, deze wetten niet zouden gelden. Het is makkelijk te bewijzen dat dit "vrije handel" in de wag staat. Niemand, behalve de grote distributeurs, heeft toch een voordeel hierbij? er worden geen winkels benadeeld, er worden geen "eigendomsrechten" geschonden. etc. etc.

De filmmaatschappijen maken het "illigaal", maar het is het niet. Net zomin als het illigaal is om cd's voor minder dan de adviesprijs te verkopen, maar dan krijg je het als winkel wel behoorlijk moeilijk, omdat de distributeurs gaan sputteren :(

sorry trouwens dat ik net zo heftig op je reageerde trouwens, maar je lijkt nogal "uit de hoogte" te schrijven, en dat schoot me even in het verkeerde keelgat. Je doet komt over alsof je er volkomen van overtuigd bent dat je het goed hebt, en schrijft het ook zo op.

Het voordeel daarvan is dat mensen je snel gaan geloven, maar het discusseert niet leuk.

[edit]
Hoerige pis <li>'s :(

Verwijderd

Lekker is dat! Als ik geen R1 DVD's meer kan huren, dan kan ik ook geen mooie DivXjes meer maken. En daar komt nog bij dat ik regelmatig R1 DVD's bestel van internet, dat zal dan zeker ook verboden worden! :(

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 22 juni 2001 21:22 schreef 208 het volgende:
Lekker is dat! Als ik geen R1 DVD's meer kan huren, dan kan ik ook geen mooie DivXjes meer maken. En daar komt nog bij dat ik regelmatig R1 DVD's bestel van internet, dat zal dan zeker ook verboden worden! :(
Nee hoor, dat kunnen ze niet verbieden.

De leveranciers in amerika kunnen hooguit moeilijk gaan doen, omdat Amazon en Co. de zooi naar europa gaan leveren. En geloof me, in Amerika gaat dat niet gebeuren, omdat ze daar nog iets heftiger in vrije handel geloven... Zo'n beetje het uitgangspunt van kapitalisme (we zijn allemaal slaaf... :P )

Verwijderd

Een film komt in America veel eerder op DVD uit dan in Nederland soms zelfs eerder dan hier in de Bioscoop. Vind je het dan gek dat de filmindustrie niet wil dat die DVD's in Nederland terecht komen?? Ik niet, maar dat interesseert me geen reet :) ik ben er blij mee. AMEN

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Daar gaat de discussie nu niet om. Het gaat erom of het illigaal is of niet. Dat de maatschappijen het fijner vinden om films regio voor regio uit te laten komen omdat dat wat goedkoper is, ok. Maar laat ze dan zelf opdraaien voor de nadelen.

Verwijderd

Nou ok, voor zo ver ik weet is daar geen wet tegen, maar ik kan me best voorstellen dat ze gedonder met DVD leveranciers krijgen als ze zoiets flikken. Uiteindelijk kan het ze toch een hoop omzet schelen als ze op de duur geen DVD's meer geleverd krijgen van bepaalde firmas

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 23 juni 2001 10:35 schreef nitraat het volgende:
Nou ok, voor zo ver ik weet is daar geen wet tegen, maar ik kan me best voorstellen dat ze gedonder met DVD leveranciers krijgen als ze zoiets flikken. Uiteindelijk kan het ze toch een hoop omzet schelen als ze op de duur geen DVD's meer geleverd krijgen van bepaalde firmas
ja, en dat is dus wel illegaal. de leveranciers hebben er niks mee te maken wat de videotheken allemaal verkopen. zij moeten hun handel gewoon aan iedereen aanbieden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 23 juni 2001 14:27 schreef aatos het volgende:

[..]

ja, en dat is dus wel illegaal. de leveranciers hebben er niks mee te maken wat de videotheken allemaal verkopen. zij moeten hun handel gewoon aan iedereen aanbieden.
Ja precies. Volgens mij is het dus ook net andersom: het is illigaal om regio1 te verbieden! Verkoop en verhuur!

Pagina: 1