Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vorige week is mijn oom overleden.
Nu alle hectiek voorbij is werd het dus tijd om eens te kijken wat hij allemaal in zijn huis had staan.
Als fanatieke it-er stond het dus vol met pc's, laptops en andere hardware.
Ik ben door zijn broer (mijn andere oom dus) erbij geroepen om proberen toegang te krijgen tot wat Windows systemen. Dat is grotendeels gelukt op ééntje na.

Er lag dus ook een Asus T200TA laptop/tablet met Win8.1 er op. Net zoals de andere systemen hebben we hier dus geen wachtwoord van. Bij de anderen konden we via USB nog booten naar een ander OS om bij de evt data/foto's te kunnen komen. Bij deze wil dat dus niet lukken.
Ik krijg het maar niet voor elkaar om vanaf usb te booten op dat ding.

Het ligt zeker niet aan de sticks zelf, want die heb ik in mijn eigen systeem vooraf getest (Linux Mint/Win8.1/verschillende andere Linux tooltjes).
Na wat zoeken op internet lijkt het te liggen aan de UEFI windows bootmanager.
Ik heb de hele bios overhoop gehaald, maar de enige optie die ik zie staan die er evt iets mee te maken zou kunnen hebben is Secure Boot. Die heb ik uitgezet. Ook ziet hij alle usb sticks die ik er in prik gewoon in de Bios. Helaas blijft hij booten naar Win8.1.

Ik heb geprobeerd om het systeem via F9 naar fabrieksinstellingen te krijgen, maar het lijkt erop dat hij die partitie verwijderd heeft om wat ruimte te besparen (zie ik ook meerdere topics over).
Het verste wat ik gekomen ben is via shift->afsluiten in het keuze menu te komen voor safe mode instellingen. Ik selecteer dan opstarten met CMD prompt, maar zelfs dan boot hij netjes terug naar Windows8.1.

Er hebben nu al drie mensen van de familie naar gekeken, maar niemand kan er iets mee. Dus ik heb mezelf wel opgeofferd om hem mee te nemen. Data hoeven we niet echt meer bij, maar het zou zonde zijn als we dit apparaat gewoon de vuilnisbak in kunnen gooien...
Dus als iemand nog tips heeft hoe ik van usb kan booten en windows er opnieuw op kan zetten hoor ik dat graag :)

(En ja, ik weet dat het zou kunnen klinken als een gestolen laptop waar ik in probeer te komen, maar dat is hier dus echt niet aan de hand)

Update: Ik kwam net het volgende topic tegen. Dat ga ik vanavond even testen, en hopelijk kom ik dan wel wat verder.

[ Voor 5% gewijzigd door fm77 op 07-03-2016 08:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ondertussen ben ik een klein beetje verder gekomen....

Het is me gelukt om via de link die ik als update in mijn post gezet heb Ubuntu op te starten (livecd omgeving).
Echter wil hij het filesysteem van Windows niet openen. Ik heb wel de optie om de partities te wissen. Dat kan altijd nog, maar als iemand weet hoe ik bij het filesysteem kan komen dan kan ik hopelijk via de bekende wegen het admin wachtwoord aanpassen. Ik heb regelmatig Linux installaties op systemen gezet, maar op één of andere manier wil het me maar niet lukken om het echt te (willen) snappen.

Ik heb ook nog het volgende gevonden om evt een nieuwe windows versie er op te krijgen:
  • Used a Rufus 2.4 usb tool, to install FAT32 and GPT partition and windows 10 on usb,
  • turned off secure boot in bios
  • press ESC to enter bios and manually pressed to boot from USB stick on the save page
  • Installed SOC driver for windows 10 32 bit, then ATK drivers.
  • For LAN to make it work I had to update driver first to windows 10 latest in system device manager, then extract 32 bit driver I downloaded from the Asus and manually with have disk option reverse new windows 10 driver to older driver from Asus site and then Ethernet card started to work.
  • I didnt play with WIFI or audio drivers. They work after installation,
Echter pakt hij dit bij mij op deze manier dus niet. Als ik de fat32 optie gebruik komt hij steeds weer terug in de bios/uefi (voor mij is uefi vrij nieuw - nog geen ervaring mee gehad, en ik begin er ondertussen flinke hoofdpijn van te krijgen :P)
Als ik ipv Fat32 NTFS selecteer blijft hij eindeloos hangen op:

*** UEFI:NTFS (32-bit) ***
Loading NTFS driver... DONE
Locating the first NTFS partition on this device... DONE
Check if partition needs the NTFS driver service... NOPE
Looking for NTFS EFI loader...

Ik heb het ondertussen met windows 7/8.1/10 geprobeerd, maar hij wil maar niet lekker van USB booten.

Dus als iemand nog ergens een grandioos idee heeft hoe ik iets simpels als een nieuw OS (bij voorkeur windows 10) op deze laptop/tablet kan krijgen, Graag!
Tips om via Ubuntu bij het filesysteem te kunnen komen zijn ook welkom.

Als laatste hoort dit topic achteraf gezien beter bij Windows Tablets. Dus als een modje hem kan verplaatsen, graag :)

Update:
Volgens mij heb ik het nu eindelijk voor elkaar....
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img924/7900/3pbAzs.jpg

Mijn fout was dus om steeds van de 64bit uit te gaan (32bit windows versies gebruik ik al jaren niet meer).
Gewoon via de normale Microsoft manier een Windows 10 32bit usb stick aangemaakt, en hij lijkt het nu gewoon te doen |:(
Soms is de simpelste manier toch de beste. Hopelijk heeft iemand hier in de toekomst nog wat aan :P

[ Voor 12% gewijzigd door fm77 op 07-03-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Allereerst gecondoleerd!
fm77 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:21:
Echter wil hij het filesysteem van Windows niet openen. Ik heb wel de optie om de partities te wissen. Dat kan altijd nog, maar als iemand weet hoe ik bij het filesysteem kan komen dan kan ik hopelijk via de bekende wegen het admin wachtwoord aanpassen. Ik heb regelmatig Linux installaties op systemen gezet, maar op één of andere manier wil het me maar niet lukken om het echt te (willen) snappen.
De bestanden op mijn T100 zijn standaard geëncrypt met met Bitlocker, ik verwacht dat dit op de T200 niet anders is. Hierdoor kan je dus niet bij de bestanden komen, ook niet via een Linux Live CD. Je moet daarvoor het wachtwoord invoeren, aangezien je die niet hebt. Kan je de bestanden (en de gehele C partitie) als verloren beschouwen.

Btw een tip voor de volgende keer. De T200 heeft maar 2GB ram en daardoor is het logisch dat er 32 bits windows op moet. (64 bits wordt pas geïnstalleerd vanaf 4GB ram)

Je krijgt overigens dadelijk de optie om een productcode in te voeren, deze code hoef je niet in te voeren. Want die staat al in de bios vermeld.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 08-03-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Met konboot had je het wachtwoord nog kunnen omzeilen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
nelizmastr schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:53:
Met konboot had je het wachtwoord nog kunnen omzeilen.
Werkt dat programma ook op partities die beveiligd zijn met Bitlocker?