Onscherp beeld Opera en Firefox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-07 15:56
Gisteren heb ik een monitor op de kop getikt (HP w2558hc). Deze zit aangesloten aan mijn Dell dock en doet zijn ding uitstekend.
Echter wanneer ik Opera of Firefox open ziet alles in die browsers er vaag/onscherp uit. Dus ook de menu knoppen, text, plaatjes => alles. Wanneer ik de browser naar mijn laptopscherm sleep ziet alles er weer scherp uit.

Edge heeft dit probleem niet, en laat alles haarscherp zien op beide monitoren.

Ik ben al aardig rond wezen neuzen in de instellingen van het scherm (maar Windows geeft een scherp beeld, dus daar ligt het niet aan), in Windows zelf (cleartype oa, geeft ook geen beter resultaat) en de drivers van Intel. Maar dit alles zonder enig effect.

Ik verwacht nu dat het probleem in de browser zelf zit (draaien ze tegenwoordig niet allemaal op webkit?). Zoeken in GoT en zoekmachines op unsharp Opera/firefox levert mij geen oplossingen en ik loop nu enigszins vast. Heeft iemand hier een suggestie waar ik de oplossing moet zoeken? Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Pantera88 op 07-03-2016 17:42)

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-07 20:07
Is het Windows10?

Naar eigenschappen van de executable gaan (rechtermuis, eigenschappen op .exe bestand), en bij "Compatibiliteit" de optie "Beeldschem aanpassen uitschakkelen bij hoge DPI-instellingen".

Even vertalen als het een engels OS is. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 13:22
Je hebt het scherm wel een keer gereset om er zeker van te zijn dat het niet in de settings van het scherm zelf zit? Staat er niet iets van overscan aan in de settings van je videokaart?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
Ik heb hem gereset. Overscan staat niet aan en in Edge laat hij een site als Tweakers wel scherp zien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Is het Windows10?

Naar eigenschappen van de executable gaan (rechtermuis, eigenschappen op .exe bestand), en bij "Compatibiliteit" de optie "Beeldschem aanpassen uitschakkelen bij hoge DPI-instellingen".

Even vertalen als het een engels OS is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantera88
(@elbizarre) Dat lijkt een verschil te maken. Als gevolg hiervan heb ik de intel drivers opnieuw geïnstalleerd, nu is het probleem verholpen. Het zal dus te maken hebben gehad met het aanspreken van de browser op de driver?
Nu vind ik het alleen jammer dat ik de werkelijke oorzaak niet gevonden heb, maar toch, het werkt!

Allen dank voor het meedenken!

[ Voor 15% gewijzigd door Pantera88 op 07-03-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Graag gedaan :)
Sinds Windows 10 heeft Microsoft een mooie "feature" ingebouwd welke applicaties beter zou moeten scalen voor hoge resolutie beeldschermen.
Probleem echter is dat dat resulteerd in een "opgeblazen" applicatie, dus verdubbeling van pixels. En dus een wazige applicatie.
Erg storend.

Zelfs sommige build-in applicaties van Microsoft zelf hebben dit.

Je moet dit dus per exe bestand uitzetten vanuit de compatibility tab. Dat kan niet globaal.
Pagina: 1