schone Windows 10 installatie op een Windows 8 laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03-2024
Deze vraag is ter voorbereiding op een klusje komende week.
Ik krijg een anderhalf jaar oude Acer latop van een kennis in huis om daar een compleet schone installatie van Windows 10 op te zetten. Dus liefst hd formateren en een echt schone lei.
Deze laptop is vanuit de fabriek geleverd met W8, maar valt onder het gratis W10 upgrade programma.
Het viel me op dat er geen Windows licentiecode stickertje onderop de laptop zit. (ik ben misschien ietwat van de oude stempel?)

Hoe pak ik dit aan? Kan ik een schone gedownloade iso (MSDN versie) gebruiken, en vind hij dan automatisch via de bios de legale licentie?
Ik kwam op internet ook wat tegen over een 'Microsoft media creation tool'. Heb ik die wellicht nodig?

Graag tips hierover.

Beste antwoord (via hiccup op 06-03-2016 15:44)

• Homme
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 22:31
De Windows key zal in de UEFI zitten, dat is alleen maar in je voordeel.

Zelf nog niet getest maar wel al meerdere keren bevestigd gezien hier op tweakers:

Tegenwoordig kan je gewoon een clean install van WIN10 uitvoeren op een WIN7 / 8 / 8.1 toestel De WIN10 installatie zal de key dan uit de UEFI halen en WIN10 gewoon activeren.

Je zal inderdaad met de Media Creation Tool een bootstick / dvd moeten branden om Windows 10 te installeren.

Hoe ik het tot nu toe elke keer gedaan heb (op mijn 4 eigen toestellen):

1- Upgrade naar Windows 10
2- Aanmelden met je Microsoft Account
3- Clean Install en wanneer hij een key vraagt die stap overslaan
4- Terug aanmelden met de Microsoft Account
5- Windows zal het hardware ID herkennen, Windows zal zichzelf automatisch activeren.

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Homme
De Windows key zal in de UEFI zitten, dat is alleen maar in je voordeel.

Zelf nog niet getest maar wel al meerdere keren bevestigd gezien hier op tweakers:

Tegenwoordig kan je gewoon een clean install van WIN10 uitvoeren op een WIN7 / 8 / 8.1 toestel De WIN10 installatie zal de key dan uit de UEFI halen en WIN10 gewoon activeren.

Je zal inderdaad met de Media Creation Tool een bootstick / dvd moeten branden om Windows 10 te installeren.

Hoe ik het tot nu toe elke keer gedaan heb (op mijn 4 eigen toestellen):

1- Upgrade naar Windows 10
2- Aanmelden met je Microsoft Account
3- Clean Install en wanneer hij een key vraagt die stap overslaan
4- Terug aanmelden met de Microsoft Account
5- Windows zal het hardware ID herkennen, Windows zal zichzelf automatisch activeren.

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

In plaats van een dvd branden zou ik voor een bootable USB stick maken.
Installeren via USB gaat sneller dan via dvd.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiccup
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-03-2024
Homme schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:12:
bedankt Homme, dit zou dan zo te zien dan een vrij eenvoudige operatie moeten gaan worden.
Mooi dat het blijkbaar niet meer nodig is om hiervoor zoals vroeger 'veilige' oem versies van internet te plukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homme
hiccup schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:44:
[...]

bedankt Homme, dit zou dan zo te zien dan een vrij eenvoudige operatie moeten gaan worden.
Mooi dat het blijkbaar niet meer nodig is om hiervoor zoals vroeger 'veilige' oem versies van internet te plukken.
Klopt! Het is een simpele en veilige operatie :)
Wat r44 zegt klopt ook.

Best een bootable USB stick maken, zo gaat de installatie sneller :)