Computer geluid via HDMI naar receiver (Yamaha rx 579)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste lezer,
Ik heb een issue met het geluid van mijn computer via HDMI naar mijn receiver en dan met name de achter speakers. Bij de instellingen op mijn computer heb ik 5.1 aangegeven en zodra ik de speaker los test dan merk ik bij de front-, center speaker en sub los van elkaar een eigen kanaal hebben. Aleen bij de 2 achter speakers maakt het niet uit of ik de linker of de rechter speaker selecteer, in beide gevallen komt er uit beide speakers een bleep geluidje. Ik dacht dat het misschien de instellingen op mijn computer zou kunnen zijn maar als ik mijn laptop via HDMI aansluit heb ik hier het zelfde dilemma.

Initieel heb ik het getest met een Zotac AD02 waar windows 8 op draait en vervolgens met een asus ul30jt met windows 7 en in beide gevallen heb ik dus geen afzonderlijk geluid uit de achter speakers.
Zowel de Zotac als de laptop heb ik aangesloten op een Yamaha rx 579 receiver.
Als ik een test doe op de receiver zelf, dan hoor ik keurig uit alle kanalen een afzonderlijk geluid dus ik denk niet dat het aan de configuratie receiver-speakers ligt.

Als ik op internet zoek, dan kom ik niet verder. Wie o wie heeft een idee of heeft het misschien zelf wel eens ondervonden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Is het geluid wat je afspeelt wel voor 5.1 gemaakt en niet 2.1/2.0? Mocht het niet daar aan liggen, kan het ook zijn dat bepaalde codecs niet gedecodeerd kunnen worden, Dolby Prologic (II) heb je nodig om 2.1 in 5.1 te converteren en DTS of Dolby Digital (HD) voor surroundgeluid.

Als het bovenstaande niet van toepassing is, dan zal het waarschijnlijk aan de computer liggen. Helaas weet ik daar niet zo veel over, misschien dat iemand anders je dan kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diet
Hallo _Heisenberg_,
Dank voor je reply. Het gaat nog niet eens om audio bestanden maar om de standaard testopties van de computer en versterker. Bij deze testen wordt er een beep (piepje) geluid naar de speaker gestuurd vanuit de computer of rechtstreeks van uit de versterker.
Codecs zijn hier dus niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Controleer in de settings van je versterker of de surround/rear op 2 channel staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diet
Dank voor de reply Mikayu,
Ik heb het boekje nog eens doorlopen maar helaas, de optie 2channel kom ik niet tegen.
Je kan wel de input bekijken van een (hdmi) source en die staat op PCM als ik geluid via de computer produceer. Zou dat er iets mee te maken hebben of ben ik nu gewoon wanhopig opzoek?