Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Met mijn beperkte electronica kennis heb ik besloten om een security project te maken op basis van Arduino. Een simpele Arduino Uno met LCD display 433Mhz ontvanger, Alarm en later GSM module.

Op dit moment werkt alles op de volgende twee opmerkelijkheden na;

- De Uno wordt ontzettend warm (kan me vinger er niet op houden).
- Zodra ik de 5V van mijn LCD display aansluit, stopt alles er mee. De LCD begint soort refresh uit te voeren en de teksten beginnen te knipperen en de 433Mhz ontvanger werkt niet meer.

Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik het heb aangesloten;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MwquWxDhqtbOUNxEdPmeHBm4/thumb.png

Ik heb zelf alle bedrading gecontroleerd en alles nagemeten. De 5V naar het LCD display is 5.09V en de 12V is ook netjes 12V. Op dit moment heb ik geen idee meer wat ik moet controleren/uitzoeken.

- Hoort de Arduino zo warm te worden? Ik heb namelijk wel 12V nodig voor mijn alarm en de Arduino hoort 12V aan te kunnen als Vin.
- Hoe kan de 5V van het LCD display ervoor zorgen dat alles in de soep loopt?
- Op mijn lapvoeding heb ik een tekst CC staan met een led eronder. Elke keer als ik de 433Mhz afstandsbediening indruk gaat dit lampje kort branden. Ik heb hier een filmpje van maar tweakers album is nog niet zo ver ;)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die Arduino is naar de klote. Een microcontroller die bloedheet wordt wijst op interne schade door verkeerd gebruik. Arduino vervangen, opnieuw aansluiten, alles dubbelchecken en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hoeft niet perse meteen stuk te zijn.

Ik verwacht eerder dat er ergens teveel stroom wordt getrokken uit de arduino (atmega). Ze zijn gelukkig verrassend robuust dus grote kans dat het weer werkt als je de kortsluiting vindt en oplost.

Een microcontroller die kokend heet wordt is in ieder geval niet goed.

Is het trouwens de microcontroller die heet wordt of de spanningsregelaar? Ik weet niet wat de uno normaal gesproken voor voeding heeft, maar zo'n lcd backlight pakt vaak aardig wat stroom. en ze zijn vaak niet 5v maar ca 4.5v. Op 5v gebruik je dan een stukje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:28
Dan heb je waarschijnlijk twee output drivers tegenover elkaar staan.

Een ouput van het LCD verbonden met een als output ingesteld pin op de arduino.
De arduino wil 1, het lcd wil 0, of andersom. Gevolg, hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Het is volgens mij de spanningsregelaar, het stukje naar de DC input. Dat komt misschien doordat ik er 12V instop en hij er 5V van moet maken. Ik ben er achter gekomen dat de ethernet module die er op zit ook wat poorten gebruikt en toevallig ook een port die ik gebruik voor het LCD display (port 4). Ik ga nu kijken hoe ik een analoge poort daarvoor kan gebruiken.

@jeroen3, dat kan best kloppen met D4 die zowel door ethernet (microSD) als LCD gebruikt word. Ik ga nu kijken hoe ik dit aanpas.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die kan een probleem zijn als je een hoop stroom eruit trekt, maar dan wordt die heel heet, niet je atmega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Het spanningsregelaartje op de Arduino kan de stroom voor je LCD backlight niet leveren, haal je backlight eens los (je LCD is dan wat lastiger af te lezen maar werkt wel gewoon) en kijk of dan alles wel blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 15:40
Het ethernet shield los zal al teveel stroom trekken. Ik heb helaas ooit hetzelfde gehad. Het ethernet gebruikt dusdanig veel stroom, dat wanneer je de arduino met 12v aansluit, deze teveel warmte in de regulator kwijt moet.

Mijn oplossing toendertijd is om de 12v op een switching regulator aan te sluiten, en de output van deze direct op de 5v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleurhutje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 08:49
AllesKan schreef op zondag 6 maart 2016 @ 17:45:
Het spanningsregelaartje op de Arduino kan de stroom voor je LCD backlight niet leveren, haal je backlight eens los (je LCD is dan wat lastiger af te lezen maar werkt wel gewoon) en kijk of dan alles wel blijft werken.
Hier schuilt wel een mogelijke oorzaak. Sommige LCD's hebben al een weerstand voor de LED van de backlight (meestal 100 of 150 Ohm). Sommige dus niet. Plaats een weerstand van 220 Ohm tussen de anode of kathode van de LED. Of inderdaad de LED ven los laten.

Plaats anders even je code, misschien dat daar iets mis zit.
Pagina: 1