Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 13:21
Beste mede-Tweakers,
Ik heb hulp nodig metde installatie van een 128 gb kingston m.2 ssd in mijn nieuwe dell insipron 7559. Ik heb geen flauw idee hoe het werkt met installatie van ssd's en ik wist ook niet meer waar ik moest zoeken. De handleiding van Kingston is ook niet toereikend genoeg om mij te helpen (eigenlijk totaal niet behulpzaam) en op internet zoek ik me ook rot. Ik heb net wel de achterplaat erafgekregen en de ssd maar gewoon in de laptop gezet zonder verder enig idee wat te doen :? . Ik weet niet of dit goed is, en ik weeet ook niet hoe ik bestanden moet kopieren van de 1 tb harde schijf naar de ssd toe. Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eerst en vooral formatteren zou ik zeggen :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
Gedaan, en nu? Hoe kan ik er voor zorgen dat bijvoorbeeld Windows op de ssd staat i.p.v de standaard hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:06
volutatio schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:19:
Gedaan, en nu? Hoe kan ik er voor zorgen dat bijvoorbeeld Windows op de ssd staat i.p.v de standaard hdd?
dit kan je via de bios , of bij het installeren van windows die gaat vragen waar je hem wil hebben

in de bios aangeven dat die SSD boot is en die HDD als 2de

maar je kan ook even die HDD loskoppelen en dan weet je zeker dat het goed gaat :)

[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 06-03-2016 14:06 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Idd niet elk systeem kan zomaar van M.2 opstarten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
Wat ik tot nu toe heb gedaan: OS op ssd gekregen met macrium reflect, dus hdd gecloned. Nu staat volgens mij op alle 2 de schijven windows 10 (klopt dit). Ik snap voor geen ene meter hoe de bios werkt, ik krijg het wel voor elkaar om er in te komen. In dit menu kan ik een boot-optie adden, en krijg ik keuze uit de ssd en de hdd. Als ik dan op ssd drukt, krijg ik nog een extra submenu met meerdere opties zoals dell, microsoft en nog iets anders. Wat moet ik nu verder doen? en kan de HDD nu weer formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Haal je HD eruit eerst. Kijk of je laptop nog opstart. Als je 'm formatteert en hij wil niet van je SSD booten heb je nog een veel groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
Beste mensen, na lang zwoegen is het eindelijk gelukt :) OS op ssd, hdd helemaal leeg voor media bestanden. Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
volutatio schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:56:
Beste mensen, na lang zwoegen is het eindelijk gelukt :) OS op ssd, hdd helemaal leeg voor media bestanden. Bedankt voor de hulp
Hoe is je dit gelukt als ik vragen mag? Ik zit al een tijdje met dit probleem en het lukt maar niet, heb het onderhand opgegeven, aangezien mijn laptop zelf een keer helemaal niks meer wou..

Alvast bedankt voor je input! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volutatio
Ik heb er wel lang over gedaan, en het is inmiddels al een tijd geleden, maar ik zal het proberen:
Zodra je je ssd in je laptop heb geplaatst, start je de laptop op en zoek je in Windows naar "Partities op harde schijf maken en formatteren". Hier zou je 2 schijven moeten zien, je hdd en ssd. Plaats je muis in het vak 'Niet-toegewezen' van de ssd en klik vervolgens op de rechtermuisknop. Klik vervolgens in het geopende snelmenu op de optie 'Nieuw eenvoudig volume…' en doorloop de Wizard 'Nieuw eenvoudig volume maken'. De ssd wordt dan ook gelijk geformatteerd. Hierna heb ik met de app "Macrium Reflect" (gratis) de hdd gekloond naar de ssd, dit doe je door in het beginscherm op de hdd map "OS" te klikken, en daaronder klikken op clone this disk. Als dit gelukt is, moet je de laptop uitschakelen, aanzetten en naar de BIOS gaan, dit gaat op iedere laptop anders. Elke bios is anders, dus hier wordt het even zoeken, maar ergens kan je de mappen en schijven aanpassen waarvan de laptop opstart. Als dit gelukt is, start gewoon windows op, zet dan de laptop weer uit en verwijder de hdd uit de laptop. Nu kun je testen of de laptop ook opstart met alleen de ssd erin, en als hij dat doet dan moet alles gelukt zijn. Stop de hdd weer terug, en formatteer deze (WAARSCHUWING: doe dit alleen wanneer je zeker weet dat alles op je ssd staat, want je raakt alles kwijt op je hdd. Indien er te weinig ruimte is op je ssd, gebruik dan een externe drive als back-up) zodat deze leeg is voor je media bestanden.
Verder nog twee handige videos: YouTube: How to Clone Windows With Macrium Reflect Free (clone process)
YouTube: How to properly configure the SSD as boot drive and HDD as storage drive (ssd als boot drive en hdd als media drive)
Ik hoop dat je hiermee verder komt, succes!
Pagina: 1