Videokaart Stuurprogramma?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-01 19:26
Mijn vraag

Sinds deze week heb ik mijn eigen zelfbouw pc ingebruik en aangezien ik wil wachten op de nieuwe serie videokaarten heb ik van een vriend een MSI N570NX videokaart in gebruik.

tijdens het draaien van FSX krijg ik steeds de melding "beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld"

Relevante software en hardware die ik gebruik

MSI Afterburner

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb het programma nvidea geforce experience programma verwijderd ook heb ik de videokaart drivers opnieuw geeinstalleerd

ik heb 4 minuuten de Furmark stresstest uitgevoerd, daarbij krijg ik de melding niet

als ik via MSI afterburner de core clock en memory clock omhoog zet krijg ik de melding ook zonder FSX te starten.

mijn systeem

i5-6400
Gygabyte B150-HD3P
8 GB ddr 4
MSI N570GTX
PSU : coolermaster 450w.

kan het zijn dat deze oude videokaart teveel energie vraagt en daardoor 450W niet genoeg is?

Edit : ik heb met afterburner de core en memory clock iets minder gezet als de standaard instelling en heb net 10min. FSX gedraaid zonder de melding te krijgen.

zou het aan de ouderdom van de kaart liggen of toch de PSU die te krap is? en waarom zie ik geen problemen tijdens de stress test?

[ Voor 13% gewijzigd door schumi1986 op 06-03-2016 01:34 ]

Beste antwoord (via schumi1986 op 07-03-2016 11:56)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Memtest test afaik alleen je ram, niet je Vram van je videokaart.

Persoonlijk denk ik eerder dat je kaart stervende is: Als je ziet dat na het terugclocken de kaart wel stabiel blijft is dat for now de beste oplossing: kaart terugclocken tot die stabiel is en wachten op de nieuwe generatie GPUs

Alle reacties

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Drivers al een keer verwijdert met DDU in veilige modus?
Heb je al eens oudere drivers geprobeert?

Wat voor stresstest heb je gedaan? Nvidia limiteerd furmark software matig.
Als je je voeding wil testen dan zal je OCCT moeten pakken.

Heb je al lagere clocks geprobeert? Veel factory oc kaarten hebben als ze ouder worden stabiliteits problemen, de GTX570 is berucht om zijn VRMs.

Waarschijnlijk weet je dit al maar de GTX570 is nu niet echt een zuinige kaart, hij is prima in staat om in zijn eentje 300 watt te pakken :p. Nvidia is pas sinds Kepler erin geslaagd om een fatsoenlijk stroomgebruik te faciliteren (iets beter dan AMD).

• schumi1986
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 02:45:
Drivers al een keer verwijdert met DDU in veilige modus?
Heb je al eens oudere drivers geprobeert?

Wat voor stresstest heb je gedaan? Nvidia limiteerd furmark software matig.
Als je je voeding wil testen dan zal je OCCT moeten pakken.

Heb je al lagere clocks geprobeert? Veel factory oc kaarten hebben als ze ouder worden stabiliteits problemen, de GTX570 is berucht om zijn VRMs.

Waarschijnlijk weet je dit al maar de GTX570 is nu niet echt een zuinige kaart, hij is prima in staat om in zijn eentje 300 watt te pakken :p. Nvidia is pas sinds Kepler erin geslaagd om een fatsoenlijk stroomgebruik te faciliteren (iets beter dan AMD).
ik heb de drivers ook al verwijdert in veilige modus,
ik heb met Furmark de resolutie op 1080p gezet met 4x msaa en daarna op de knop GPU stress test gedrukt :+

ik heb idd lagere clocks geprobeerd en dan komt het probleem (nog) niet terug

Heb gisteren nog +- 1 uur Cities Skyline gedraaid en dat was ook geen probleem, dus het lijkt alleen bij fsx zo te zijn :?

• Homme
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-01 05:24
Ik heb dit probleem een jaar of 2 geleden ook gehad.

Enkel en alleen kunnen oplossen met een clean install van Windows 7

Steam: the_real_abradolf | Origin / Uplay: TheRealAbradolf | PSN: lennert1984 | Xbox Live: therealabradolf

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:01
Wat is de huidige clock van de kaaet? Lijkt als hij instabiel is klok hem eens terug. Uncheck in MSI afterburner eens force constante voltage. Dit kan ook problemen opleveren.

• schumi1986
Puddi Puddin schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:34:
Wat is de huidige clock van de kaaet? Lijkt als hij instabiel is klok hem eens terug. Uncheck in MSI afterburner eens force constante voltage. Dit kan ook problemen opleveren.
de core clock staat nu op 750
de memory clock op 2000

nu loopt het redelijk maar als ik deze (maakt niet uit welk van de 2) iets omhoog schroef krijg ik de melding, met soms groene blokjes op het scherm.

ook zie ik op de hardware monitor dat de FB usage meteen naar de 100 % schiet (waarschijnlijk krijg ik daarna de melding?)

heeft dit echt puur met de videokaart te maken?

is het verstandig om tijdelijk tot de nieuwe serie kaarten een gebruikte videokaart te kopen?

en welke is dan het beste voor 1080p met ongeveer een budget van 100-150 euro?

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 08:01
Schroef hem eens 20mhz terug en kijk of je dezelfde problemen hebt. Als hij niet hoher kan dan zit je tegen zn limiet. Of net iets de over omdat je deiver crasht.

• schumi1986
Heb het idd een beetje minder gezet en dat lijkt te werken,

Heb gelezen dat de 570 alleen al 330 watt nodig kan hebben, een psu van 450 watt is aan de krappe kant maar kan het kwaad om op het randje door te blijven draaien?

Geen zin om mijn psu te vervangen voor 1 van 600 watt aangezien ik aankomende zomer een nieuwe kaart ga kopen welke het makkelijk gaat redden met 450 watt

• Genius-General
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Kan je toevallig even een andere PSU proberen? Desnoods even van iemand lenen. Draai memtest ook even voor een nacht

• schumi1986
Genius-General schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:13:
Kan je toevallig even een andere PSU proberen? Desnoods even van iemand lenen. Draai memtest ook even voor een nacht
Ik heb helaas geen mogelijkheid om een andere psu te proberen, en ben niet van plan om een nieuwe te kopen aangezien ik dan beter wat extra kan bijbetalen en een betere gebruikte videokaart te kopen.

Memtest kan ik straks wel even aan zetten , zou hier fouten in het geheugen van de 570 naar voren moeten komen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ardjee

Persoonlijk denk ik eerder dat je kaart stervende is: Als je ziet dat na het terugclocken de kaart wel stabiel blijft is dat for now de beste oplossing: kaart terugclocken tot die stabiel is en wachten op de nieuwe generatie GPUs

• schumi1986
Ardjee schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:29:

Idd het terug klokken lost het probleem wel op.

Nu Heb ik nog wel 1 vraag, ik heb de kaart terug geclockt en cities skyline zonder problemen gespeeld (alles op high), tijdens het opstarten van FSX krijg ik weer problemen waardoor ik ietsje verder terug moet clocken.

Kan het zijn dat aangezien fsx meer van de cpu vraagt daardoor ook meer watt vraagt en daardoor mijn psu het net niet trekt?

En kan het kwaad voor de rest van het systeem op zo op het randje te zitten?

• Ardjee
Welke coolermaster voeding is het (en hoe oud?) Een goede recente 450 watt voeding zou gewoon genoeg moeten zijn, zelfs met je huidige GTX 570.

• schumi1986
Ardjee schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:39:
Welke coolermaster voeding is het (en hoe oud?) Een goede recente 450 watt voeding zou gewoon genoeg moeten zijn, zelfs met je huidige GTX 570.
Het is een GM450 watt coolermaster psu van nog geen week oud.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De 550 is amper duurder en er is al meermaals bewezen dat een voeding met hoger wattage en middel belasting aanzienlijk efficiënter is dan een lager wattage op bijna piek.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• schumi1986
nelizmastr schreef op zondag 06 maart 2016 @ 22:51:
De 550 is amper duurder en er is al meermaals bewezen dat een voeding met hoger wattage en middel belasting aanzienlijk efficiënter is dan een lager wattage op bijna piek.
Een i5-6400 gebruikt 95 watt
Een moderne videokaart 150-200 watt
Dan heb ik nog voldoende over voor de rest van het systeem.

Ik heb mijn pc samengesteld aan de hand van topics hier op het forum en daar wordt in meerdere topics aangegeven dat 450 watt meer dan voldoende is.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor nu wel. Over een paar jaar levert-ie geen 450 meer en kan het krap worden. Dat is meer de achterliggende gedachte.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• schumi1986
nelizmastr schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:07:
Voor nu wel. Over een paar jaar levert-ie geen 450 meer en kan het krap worden. Dat is meer de achterliggende gedachte.
Aah op die manier, misschien niet relevant voor dit topic maar is er een soort degradatie lijn van psu's van bijv. 5 watt per jaar?

• Ardjee
nelizmastr schreef op zondag 06 maart 2016 @ 23:07:
Gedachte? Of ook daadwerkelijk bewezen? Dat componenten kunnen slijten is een ding, maar of ze ook daadwerkelijk minder stroom gaan leveren is punt twee.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ardjee schreef op maandag 07 maart 2016 @ 07:42:
[...]

Gedachte? Of ook daadwerkelijk bewezen? Dat componenten kunnen slijten is een ding, maar of ze ook daadwerkelijk minder stroom gaan leveren is punt twee.
Met name de kwaliteit van de regulatie binnen de psu kan leiden tot een systeem dat simpelweg niet meer stabiel onder belasting kan werken. Als je wat meer headroom overlaat bij de keuze van de PSU kan je ongestoord verder.
Dat is ook de reden dat ik niet een 500W heb gepakt maar een 650, ook om mogelijkheden tot dual GPU te kunnen houden.

Pagina: 1