Toon posts:

Nieuwe Computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ten eerste, het spijt me als ik dit topic verkeerd heb geplaatst.. Ik ben net nieuw en ik kon het allemaal niet zo goed vinden.

Maarja, mijn vraag;
Ik ben opzoek naar een goede computer (Zelf samenstellen). Mijn budget is +-1000 euro. Kan heel iets meer zijn of heel iets minder (in ieder geval niet lager dan 800, ga maar gewoon van 1000 uit.).
Nu kan ik zelf wel een PC in elkaar zetten, dat is echt geen probleem, daar heb ik wel wat ervaringen mee.
Maar om de componenten te kiezen heb ik moeite mee.

De Pc wil ik gaan gebruiken voor Produceren van Muziek (FL studio, Audacity, Cool edit pro, Studio one 3 etc etc..). Naar mijn weten verlangd dat nog aardig veel van je CPU, en vraagt dat ook nog wel wat RAM geheugen, een grote opslag is denk ik ook nog wel nodig. ik zat zelf aan 1/2TB te denken. Misschien (Mocht mijn budget dat toelaten) dat er een SSD bij kan.Qua rand apparatuur heb ik al een Toetsenbord & Muis, ook een beeldscherm, maar dat is een VGA monitor, toevallig weet ik niet of nieuwere systemen dat nog ondersteunen..

Een klein beetje gaming zou ook leuk zijn, maar dat is gewoon een iets ernaast, ik hoef GTA V niet op 4K 60fps te spelen bijvoorbeeld, iets van low/medium zou voor mij wel genoeg zijn omdat ik geen diehard gamer (meer) ben.

Energie verbruik maakt mij niet zo heel veel uit. Geluidsniveau wil ik het liefste zo zacht mogelijk omdat ik me nog wel eens stoor aan mijn laptop..

Het liefste heb ik een processor van Intel. Ik gebruik nu al 5/6 jaar processors van Intel en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Verder hoef ik niet echt een hele speciale case te hebben.

Hopelijk was dit genoeg informatie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)
Nogmaals, het spijt me als dit topic verkeerd staat.. O-)

Beste antwoord (via Verwijderd op 05-03-2016 23:58)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:49:
[...]

Hoi!

Als eerste bedankt voor je snelle antwoord :)

Met onderdelen zoeken heb ik juist moeite. Software gezien weet ik volgens mij nog wel redelijk wat van Computers af, maar qua hardware weet ik echt vrij weinig, vandaar dat ik ook vroeg of iemand toevallig een samenstelling hiervoor weet/kan maken, want ja, ik zou echt niet weten waar ik zou moeten beginnen..

Over dat over VGA wist ik eerlijk gezegd niet.. Was al bang dat ik ook een nieuwe monitor moest kopen :+.
Ik denk dat ik in het begin gewoon de VGA monitor ga gebruiken. Want de scherpte maakt mij (nog?) niet zo heel veel uit. Zolang ik maar kan zien wat wat is. Andere monitor kopen kan altijd nog.
Begin gewoon met een lijstje basis onderdelen en vink je lijstje af ;)
Het is een kwestie van matchen. Koop je een moederbord in het formaat ATX en met een Socket 1151, dan zal je een kast moeten zoeken die ATX formaat is en een processor die op Socket 1151 past.

We hebben ook een hardstikke handig onderdelen-zoek-systeem hier op Tweakers. Dat is de Pricewatch.
Daar zitten ook filters in, dus je kan in de lijst met moederborden zoeken naar eentje die precies voldoet aan de eisen die je stelt.
Zelfde voor alle andere onderdelen. Gewoon slim gebruik maken van de filters.

In ieder geval kan je binnen jouw budget je wel de nieuwste Intel Skylake processoren permiteren. Dus het eerder aangehaalde Socket 1151 is een goede keus. ;)
Dat is wel een mooi aanknopingspunt om bij te beginnen. Het hart van elke computer: de processor.

Dan heb je de volgende onderdelen nog nodig:
- Moederbord
- Geheugen
- Behuizing
- Voeding, als die niet bijgeleverd is bij de kast
- SSD en/of harddisk
- Optioneel: Videokaart (Intel heeft ook geintegreerde video, prima als je geen spelletjes doet)
- Optioneel: Betere koeling dan standaard, denk aan een CPU koeler en ventilatoren
- Optioneel: DVD of BluRay drive (men doet steeds minder met optische schijfjes, aan jou de keus)

Edit:
Em heb je dan straks een mooi lijstje gemaakt, dan zijn wij er om daar gerichte advies op af te gaan schieten. Misschien heb je wel net te weinig of juist veel teveel geheugen op je lijstje gezet en kan je dat geld beter in een wat snellere processor steken, of juist in een SSD, of of of... naja, mogelijkheden zat. :)
Plus, je leert er ook zelf wat van door het zelf te doen en te beredeneren :)

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 06-03-2016 00:02 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
DAA beleid
Handleiding Pricewatch
Nieuw: topic templates

De plek is goed, alleen mis je nog een aantal dingen :)
Als je de template had laten staan was je al een stuk verder.
En we missen je eigen lijstje!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

De vraag is prima, maar het is wel de bedoeling dat je zelf begint met een opzetje en een redenering waarom je die onderdelen hebt gekozen ;)

Anyway, Je hebt het over 'misschien' een SSD.
Met een budet van 1K zou ik absoluut voor een SSD gaan. Dat doet zo ongelofelijk veel voor hoe snel je machine zal werken, dat houd je niet voor mogelijk als je het nog niet eerder hebt gebruikt.

Analoge VGA wordt nogsteeds ondersteund trouwens. Het is niet perfect voor de scherpte, want het is analoog, maar het kan nogsteeds aangesloten worden op nieuwe PC's.
Als je geen VGA aansluiting hebt, maar wel een DVI-I aansluiting, dan kan je daar gewoon een passief omzetstekkertje op zetten en dan heb je VGA.
Ook Displayport-naar-VGA bestaat, dus in de regel is er altijd wel een manier om zonder problemen een VGA scherm aan te sluiten.

Wat betreft geluidsnivo: koop een lekker grote CPU koeler. Hoe meer oppervlakte er is om de warmte af te voeren, hoe minder hard de lucht hoeft te stromen, en dus hoe minder windruis er uit je PC komt.
Zorg ook dat je genoeg grote ventilatoren (120mm of groter) in de PC hangt. Hoe groter, hoe minder toeren ze draaien en toch genoeg lucht verplaatsen. Eveneens weer een dingetje wat geluidsproductie beperkt.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2016 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:42:
De vraag is prima, maar het is wel de bedoeling dat je zelf begint met een opzetje en een redenering waarom je die onderdelen hebt gekozen ;)

Anyway, Je hebt het over 'misschien' een SSD.
Met een budet van 1K zou ik absoluut voor een SSD gaan. Dat doet zo ongelofelijk veel voor hoe snel je machine zal werken, dat houd je niet voor mogelijk als je het nog niet eerder hebt gebruikt.

Analoge VGA wordt nogsteeds ondersteund trouwens. Het is niet perfect voor de scherpte, want het is analoog, maar het kan nogsteeds aangesloten worden op nieuwe PC's.
Als je geen VGA aansluiting hebt, maar wel een DVI-I aansluiting, dan kan je daar gewoon een passief omzetstekkertje op zetten en dan heb je VGA.
Hoi!

Met onderdelen zoeken heb ik juist moeite. Software gezien weet ik volgens mij nog wel redelijk wat van Computers af, maar qua hardware weet ik echt vrij weinig, vandaar dat ik ook vroeg of iemand toevallig een samenstelling hiervoor weet/kan maken, want ja, ik zou echt niet weten waar ik zou moeten beginnen..

Over dat over VGA wist ik eerlijk gezegd niet.. Was al bang dat ik ook een nieuwe monitor moest kopen :+.
Ik denk dat ik in het begin gewoon de VGA monitor ga gebruiken. Want de scherpte maakt mij (nog?) niet zo heel veel uit. Zolang ik maar kan zien wat wat is. Andere monitor kopen kan altijd nog.

Verwijderd

Topicstarter
robogeeka schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:41:
DAA beleid
Handleiding Pricewatch
Nieuw: topic templates

De plek is goed, alleen mis je nog een aantal dingen :)
Als je de template had laten staan was je al een stuk verder.
En we missen je eigen lijstje!
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de topics gelezen en ik zal er op letten! Bedankt!

Over het lijstje vind je meer over in mijn vorige bericht

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:49:
[...]

Hoi!

Het is een kwestie van matchen. Koop je een moederbord in het formaat ATX en met een Socket 1151, dan zal je een kast moeten zoeken die ATX formaat is en een processor die op Socket 1151 past.

We hebben ook een hardstikke handig onderdelen-zoek-systeem hier op Tweakers. Dat is de Pricewatch.
Daar zitten ook filters in, dus je kan in de lijst met moederborden zoeken naar eentje die precies voldoet aan de eisen die je stelt.

In ieder geval kan je binnen jouw budget je wel de nieuwste Intel Skylake processoren permiteren. Dus het eerder aangehaalde Socket 1151 is een goede keus. ;)
Dat is wel een mooi aanknopingspunt om bij te beginnen. Het hart van elke computer: de processor.

- Moederbord
- Geheugen
- Behuizing
- SSD en/of harddisk
- Optioneel: Videokaart (Intel heeft ook geintegreerde video, prima als je geen spelletjes doet)
- Optioneel: Betere koeling dan standaard, denk aan een CPU koeler en ventilatoren
- Optioneel: DVD of BluRay drive (men doet steeds minder met optische schijfjes, aan jou de keus)

Edit:
Em heb je dan straks een mooi lijstje gemaakt, dan zijn wij er om daar gerichte advies op af te gaan schieten. Misschien heb je wel net te weinig of juist veel teveel geheugen op je lijstje gezet en kan je dat geld beter in een wat snellere processor steken, of juist in een SSD, of of of... naja, mogelijkheden zat. :)

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 06-03-2016 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:57:
[...]

- Moederbord
- Geheugen
- Behuizing
- SSD en/of harddisk

Edit:
Bedankt voor het antwoorden, zelfs nog midden in de nacht :D :D

Ik zal er morgen zo snel mogelijk naar kijken :)

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als het (semi-) professioneel is, dan zou ik ook op e.o.a. manier nadenken over een backup., Al is het in eerste instantie maar een externe schijf van dezelfde grootte, die je dagelijks synchroniseert. En zo ver mogelijk van je PC weglegt.

Stel je nog specifieke eisen aan het geluid? Voldoet de chip op het moederbord? Of heb je nog van dit soort spul nodig? pricewatch: Asus Xonar Essence STX II

Ik zou vooralsnog eens hier van uit gaan:
reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2016
  • Volg de aanwijzing om 16GB ipv 8GB te installeren. (+ 30 euro)
  • Zet er een grote harde schijf bij. (+100 euro)
  • Installeer een stillere koeler (zie aanwijzing bij CPU, +30 euro)
  • Doe een iets goedkopere videokaart, als je toch niet veel games speelt (er zijn passief gekoelde examplaren voor het geluid, zelf heb ik bijvoorbeeld: pricewatch: Asus GTX750-DCSL-2GD5 . Dat bevalt me prima). (bijv. -30 euro)
Dan kom je inclusief verzenden vast rond de 800 euro. Dan kan je nog een beeldscherm overwegen en een externe schijf. Dan kom je vast rond de 1000 euro.
Pagina: 1