Context
Tijdens wat opruimwerk heb ik 2 PC's uit elkaar gedraaid die wat stof stonden te vergaren. Nu zou ik alle onderdelen willen combineren tot 1 min of meer goede PC. Dit is wat knutselwerk, en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.Ik sta ook open voor een upgrade van Mobo-CPU-RAM indien dat een serieuze boost zou geven.
De basis van de systemen
Systeem 1 (game PC uit 2010)
• Mobo: ASRock X58 (defect, daarmee dat deze PC buiten bedrijf is)• CPU: i7 930 (socket 1366) + Scythe Mugen 2
• Graka: Sapphire vapor-x Radeon HD5770
• RAM: 12 GB (6 X 2GB) Corsair XMS3 PC10666 DDR3 (1 latje missing, kan ik wel terugvinden)
• Voeding: Sea sonic 620Watt
Systeem 2 (Home server uit 2010)
• Mobo: Intel DH55TC - micro ATX - iH55• CPU: i3 530 (Boxed)
• Graka: onboard
• RAM: 2GB (2 X 1GB) GeiL value PC10666 DDR3
• Voeding Sea sonic 330Watt
Leuke extra: een mooie graka
• ASUS GeForce GTX 780 DirectCU II OC 3GBDe vraagjes
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?• Gamen op 1440p, niet noodzakelijk op de hoogste settings.
• Wat licht development werk (visual studio zal zowat het zwaarste programma zijn).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Alles bij elkaar wil ik er wel een 400 EUR in steken. Minder is beter.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
• Voeding: Seasonic 620Watt (S12II-620Bronze)
• Case: Fractal design R3
• Graka: ASUS GeForce GTX 780
• SSD's en HDD's heb ik genoeg :-)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Misschien: Mobo, CPU, RAM, CPU koeler
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen ASRock (fool me once...)
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Advies ivm de beste oplossing. Ik zie een aantal opties:
1. een socket 1366 mobo kopen, de i7 en de GTX780 erop
Jammer genoeg zijn deze moederborden duur ( > 275 EUR), zelfs 2e hands.2. De GTX780, 8GB DDR3 en de 620Watt voeding in de i3 configuratie steken
Dit is zeker de goedkoopste optie (0 EUR), maar ik vrees dat de i3 een te zware bottleneck zou zijn voor dit systeem. Eventueel kan ik de i3 vervangen, maar ik vind niet meteen een krachtigere CPU die op deze socket (1156) past.3. Core upgrade: CPU, mobo, RAM
Nadeel: De duurste optieVoordelen:
• hardware uit 2016 ipv 2010.
• De i3 PC blijft intact.
Wat denken de Tweaker ervan?