Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barsonax
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 13:12
Een paar maanden geleden ben ik hobbymatig begonnen met programmeren in C#. Dit vond ik zo enorm leuk (en liep als hobby een beetje uit de hand 8)7 ) dat ik uiteindelijk zelfs ben geswitcht van engineer naar developer (zelf heb ik een hbo werktuigbouw diploma). Ik vind mijn huidige werk echt hartstikke tof en eigenlijk heb ik gewoon verkeerd gekozen toen ik voor werktuigbouw koos. Ik had voor informatica moeten kiezen zeker toen ik vandaag bij de opendag in leiden was werd dit alleen nog maar duidelijker voor mij.

Nu is het mij natuurlijk gelukt om als developer aan de slag te gaan maar weet ik niet hoe de toekomst eruit zal gaan zien. Ik heb natuurlijk geen officieel diploma in de ict. Dus zit ik er nu aan te denken om een wo bachelor en/of master te gaan doen. Zelf ben ik ook nog maar 24 dus qua tijd lukt dit nog wel.

Nu is mijn vraag aan jullie natuurlijk zal ik er kunnen komen door gewoon op de huidige manier door te gaan of heb ik straks toch echt een opleiding nodig in dit vakgebied omdat ik anders tegen een plafond ga aanlopen? Ik heb hier denk ik echt wel talent voor en het is gewoon helemaal mijn ding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook jezelf gaan certificeren in programmeren, zie b.v. https://www.microsoft.com/nl-nl/learning/exam-70-483.aspx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, als je goed er in bent en je hebt geen papier maar wel aantoonbare ervaring, dan kan je best een baan binnenslepen.
Die aantoonbare ervaring zal je moeten gaan kweken als je geen baan te pakken krijgt. Daar is een opleiding (c.q. diploma, certificaat) wel weer heel handig voor. Je hebt dan in ieder geval iets op papier staan, om een werkgever te overtuigen.

Aan de andere kant zijn er ook hobbyisten die van hun hobby hun werk hebben gemaakt door zelf ervaring aan te tonen.
Publicatie van code via b.v. GitHub, het beschikbaar stellen van de applicaties die zijn gemaakt, het hebben van een eigen website en/of blog, referenties van anderen waar ze iets voor hebben gedaan, etc.
Dat is niet voor iedereen weg gelegd natuurlijk, maar het kan absoluut.

Een ander dingetje is dat er vaak wel als eis wordt gesteld dat je overweg kan met het documenteren van je code. En natuurlijk het lezen van een Functioneel- en/of Technisch Ontwerp.
Dus als je zelf een project gaat doen, zorg dan dat zulke documentatie er ook is. Daarmee toon je b.v. aan dat je gestructureerd kan werken, goed nadenkt over je doelen en hoe je die gaat behalen, anderen met jou kunnen samenwerken (documenteren is ook informatie geven aan je collega's), etc.
Dat leer je b.v. wel op school, door in projectgroepjes te werken. Doe je het alleen, dan zal je daar ook aandacht aan moeten gaan schenken, en niet teveel moeten blijven steken in de hobby van het programmeren.

Wat ook goed staat is contributies doen aan bestaande projecten, b.v. door het schrijven van een onderdeel of plugin voor een applicatie. Daarmee laat je zien dat je ook mee kan werken in een team.

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2016 15:30 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barsonax
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 13:12
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 15:22:
Sja, als je goed er in bent en je hebt geen papier maar wel aantoonbare ervaring, dan kan je best een baan binnenslepen.
Die aantoonbare ervaring zal je moeten gaan kweken als je geen baan te pakken krijgt. Daar is een opleiding (c.q. diploma, certificaat) wel weer heel handig voor. Je hebt dan in ieder geval iets op papier staan, om een werkgever te overtuigen.

Aan de andere kant zijn er ook hobbyisten die van hun hobby hun werk hebben gemaakt door zelf ervaring aan te tonen.
Publicatie van code via b.v. GitHub, het beschikbaar stellen van de applicaties die zijn gemaakt, het hebben van een eigen website en/of blog, referenties van anderen waar ze iets voor hebben gedaan, etc.
Dat is niet voor iedereen weg gelegd natuurlijk, maar het kan absoluut.

Een ander dingetje is dat er vaak wel als eis wordt gesteld dat je overweg kan met het documenteren van je code. En natuurlijk het lezen van een Functioneel- en/of Technisch Ontwerp.
Dus als je zelf een project gaat doen, zorg dan dat zulke documentatie er ook is. Daarmee toon je b.v. aan dat je gestructureerd kan werken, goed nadenkt over je doelen en hoe je die gaat behalen, anderen met jou kunnen samenwerken (documenteren is ook informatie geven aan je collega's), etc.
Dat leer je b.v. wel op school, door in projectgroepjes te werken. Doe je het alleen, dan zal je daar ook aandacht aan moeten gaan schenken, en niet teveel moeten blijven steken in de hobby van het programmeren.

Wat ook goed staat is contributies doen aan bestaande projecten, b.v. door het schrijven van een onderdeel of plugin voor een applicatie. Daarmee laat je zien dat je ook mee kan werken in een team.
Ik werk op het moment al als developer. Ik kon mij naar binnen praten bij een klein IT bedrijfje die het XAF framework gebruikt voor het maken van business applicaties.

Waar ik vooral mee zit is dat ik niet straks tegen een plafond wil aanlopen omdat ik geen officieel diploma in dit vakgebied heb. Maar ik weet eigenlijk niet of dit nu wel of niet zo is vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:10
Met je HBO werktuigbouw diploma kun je in ieder geval aantonen dat je een HBO denkniveau hebt en dat is een vereiste voor veel werkgevers. Aantoonbare ervaring in de informatica is natuurlijk ook vereist, maar ik denk dat het weinig uitmaakt of dat uit een studie informatica of uit werkervaring komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Als je nu al een baan hebt als developer zou ik me niet zo'n zorgen maken, je kan namelijk aantoonbare ervaring op je CV zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Barsonax schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 15:04:
Een paar maanden geleden ben ik hobbymatig begonnen met programmeren in C#. Dit vond ik zo enorm leuk (en liep als hobby een beetje uit de hand 8)7 ) dat ik uiteindelijk zelfs ben geswitcht van engineer naar developer (zelf heb ik een hbo werktuigbouw diploma). Ik vind mijn huidige werk echt hartstikke tof en eigenlijk heb ik gewoon verkeerd gekozen toen ik voor werktuigbouw koos. Ik had voor informatica moeten kiezen zeker toen ik vandaag bij de opendag in leiden was werd dit alleen nog maar duidelijker voor mij.

Nu is het mij natuurlijk gelukt om als developer aan de slag te gaan maar weet ik niet hoe de toekomst eruit zal gaan zien. Ik heb natuurlijk geen officieel diploma in de ict. Dus zit ik er nu aan te denken om een wo bachelor en/of master te gaan doen. Zelf ben ik ook nog maar 24 dus qua tijd lukt dit nog wel.

Nu is mijn vraag aan jullie natuurlijk zal ik er kunnen komen door gewoon op de huidige manier door te gaan of heb ik straks toch echt een opleiding nodig in dit vakgebied omdat ik anders tegen een plafond ga aanlopen? Ik heb hier denk ik echt wel talent voor en het is gewoon helemaal mijn ding.
Ik denk dat je in een luxe positie zit, omdat je qua kennis en interesse op een zeer relevant snijvlak zit.

Als je een beetje door de "IoT"-markting heen prikt, komt het er eigenlijk op neer dat we veel IP-enabled sensors krijgen en dat er in veel omgevingen en processen decentraal beslissingen genomen gaan worden op kleine, lokale compute platformen.

Ik zie dat de retail, energie, offshore en manufacturing verticals daar nu sterk in bezig zijn.
Dat bekent dat er mensen nodig zijn die verstand hebben van procesbeheer, machinebouw en interactie met de werkelijke wereld, maar ook mensen die verstand hebben van informatica en de bijbehorende IT processen.

Als je dit weet te combineren, ben je zeer veel geld waard.

Blijf een tijdje bij je huidige werkgever werken om jezelf als developer te verbeteren (evt. aangevuld met wat cursussen) en ga vervolgens de markt op om je twee kennisgebieden te combineren.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1