Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Ik heb een vrij oud moederbord met een Intel® ICH10R south bridge en een losse Marvell® PCIe 9128 controller. De intel ICH10R ondersteund maar SATA300.. de 9128 controller is via een PCI-E 1x bus verbonden (5.0Gb/s)

Dit alles vind plaats op een Asus P6X58D-E
SSD: Samsung MZ7LM480HCHP (PM863)
http://www.samsung.com/se...e-ssd/MZ7LM480HCHP?ia=832
HDD: WDC WD20EZRX (2TB Green)
http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-771438.pdf
...
Het is voor huis tuin en keuken gebruik. Gaming (staan op SSD), media center (media op HDD).
...
Ik heb Crystal Disk Mark 1.2 gebruikt voor benchmarks, allemaal met dezelfde settings
Verder Windows 10, en ik heb 2 verschillende drivers voor de Marvel Controller gebruikt (wat niet echt significant verschil maakte).
...
Wat me op valt is het volgende:
De Marvel controller haalt hogere read speeds (significant) maar lagere write speeds (ongeacht de driver).
Bios updates en dergelijke zijn niet echt een mogelijkheid, een ook de IC is EOL (dus geen nieuwe drivers).
De keuze die me nu ligt is, gebruik ik de intel controller of de marvel controller.
Wat vinden jullie? Welke van de twee? of een combinatie? (SSD op 9128 en HDD op ICH10R bijvoorbeeld)

Benchmarks:

SSD:
Intel ICH10R
ICH10 SSD

Marvel 9128 W10 Default driver
9128 SSD

Marvel 9128 Asus driver uit 2010
9128 Driver SSD

HDD
Intel ICH10R
ICH10 HDD

Marvel 9128 W10 Default driver
9128 HDD

[ Voor 2% gewijzigd door kid1988 op 06-03-2016 13:05 . Reden: PC Gebruik toegevoegd ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Beste antwoord (via kid1988 op 07-03-2016 09:18)

Verwijderd

Als je geen TRIM hebt zal dat op een kersverse SSD niet uitmaken, maar uiteindelijk gaan de scores, met name de random write IOps scores, steeds lager uitpakken. Ook heeft dit sterke invloed op de levensduur, omdat je write amplification omhoog gaat en je dus veel sneller door je write cycles heen gaat. Bedenk daarbij wel dat bij normaal gebruik je nog steeds erg lang van je SSD profijt kunt hebben.

Maar normaliter altijd je Intel chipset controller gebruiken dus. Ook al is die SATA/300.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat is de toepassing?
Doe je veel writes of veel reads?
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik neig ik naar hogere reads, omdat je dan vaker dingen van de schijf leest dan dingen wegschrijft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Marvell (Windows) drivers ondersteunen volgens mij geen TRIM. Dus op den duur zul je betere prestaties en levensduur krijgen met de Intel drivers. Ik zou zeggen blijf bij Intel voor je SSD en gebruik Asmedia/Marvell voor je hardeschijven indien je poorten tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-08 12:52
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 12:02:
De Marvell (Windows) drivers ondersteunen volgens mij geen TRIM. Dus op den duur zul je betere prestaties en levensduur krijgen met de Intel drivers. Ik zou zeggen blijf bij Intel voor je SSD en gebruik Asmedia/Marvell voor je hardeschijven indien je poorten tekort komt.
Dat is een hele goede. daar had ik nog niet over nagedacht. Kan dat ook te maken hebben met waarom de random reads/writes tegen vallen?

Een tekort aan poorten heb ik sowieso niet, en levensduur is me wel van belang.

[ Voor 7% gewijzigd door kid1988 op 05-03-2016 17:45 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen TRIM hebt zal dat op een kersverse SSD niet uitmaken, maar uiteindelijk gaan de scores, met name de random write IOps scores, steeds lager uitpakken. Ook heeft dit sterke invloed op de levensduur, omdat je write amplification omhoog gaat en je dus veel sneller door je write cycles heen gaat. Bedenk daarbij wel dat bij normaal gebruik je nog steeds erg lang van je SSD profijt kunt hebben.

Maar normaliter altijd je Intel chipset controller gebruiken dus. Ook al is die SATA/300.