Welke SSD voor Raid0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frakke0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-02 22:44
Hi All!

Ik wil 3 x SSD in Raid0 zetten, momenteel heb ik al 1 x Intel 330 120GB.

Mijn vraag, ik wil dus 2 x extra SSD kopen om in raid 0 te zetten, maakt het uit om verschillende merken te gebruiken?
Bijvoorbeeld, nu 2 x Samsung EVO of OCZ.
Ga je dit merken?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:16
Welkom op het forum. Leest eerst even de Forum FAQ want je mist nu een paar dingen.

Wat wil je bereiken met de 3 SSD's in RAID? Welk probleem heb je nu wat je wilt oplossen?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Soms wel, vaak niet. Vaak kun je beter gewoon 1 grote recente SSD kopen...

specs

• Frakke0
My-life schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:03:
Welkom op het forum. Leest eerst even de Forum FAQ want je mist nu een paar dingen.

Wat wil je bereiken met de 3 SSD's in RAID? Welk probleem heb je nu wat je wilt oplossen?
Wat ik wil bereiken, ik heb momenteel storage tekort. En dit kan dus opgelost worden door een extra SSD, of 2, bij aan tekopen. Ik ga ze dan wel in RAID0 zetten om optimale snelheidswinst te behalen.

• Frakke0
maratropa schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:23:
[...]

Soms wel, vaak niet. Vaak kun je beter gewoon 1 grote recente SSD kopen...
Maar dan heb je de snelheid van een RAID0 niet, wat echt wel gigantisch is..

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024
Kijk eens naar een NVMe ssd's, misschien is dat wat voor je. Heeft Tweakers al een mooie test mee gedaan.

reviews: De eerste nvme-ssd voor de consument getest

Battle.net :: FazerFreak#2695

• maratropa
  • Niet online
Frakke0 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:30:
[...]
Maar dan heb je de snelheid van een RAID0 niet, wat echt wel gigantisch is..
Stel je koopt 2 SSD's er bij, en zet ze samen met die 330 in raid 0, dan gaat die 330 sowieso de boel limiteren.

Wat ook mee speelt is dat grotere SSD's vaak wat meer performance leveren dan kleine.

Het verschil in praktische snelheid van raid 0 hoeft helemaal niet gigantisch te zijn, het kan er zelfs helemaal niet zijn.

Dus: wat voor data zet je op die SSD's, wat doe je er mee? En wat is je budget, hoeveel GB zou je willen? In wat voor systeem moet het?

specs

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33
Hetgeen ik er van kan terugvinden, geeft het in theorie inderdaad een performance-boost, maar in real-life benchmarking zou er maar weinig van overblijven.
Zonder backup zou ik zelf nooit aan een raid 0 beginnen. Als 1 schijfje het begeeft, ben je alles kwijt.
Dus zoals hier al door anderen is aangehaald, welke data moet er op en wat ga je er meedoen (omdat je blijkbaar tegen de limieten van Sata aanloopt)? Als je eigenlijk enkel meer storage nodig hebt in een huis-tuin-en-keuken situatie, laat die raid 0 maar vallen.

Hierbij testjes van Tom en Linus ivm ssd en raid 0
http://www.tomshardware.c...-raid-benchmark,3485.html

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Antwoord op je vraag: geen.

Een raid oplossing met kleine schijfjes geeft echt geen grote snelheidsboost, het is wel duur (als je GB/eur gaat bekijken: een grote schijf is immers goedkoper dan 2 kleine), en het is ook nog eens storingsgevoeliger.
Niet doen dus, of je moet een benchmark freak zijn. Dan nog kan je beter 1 Samsung kopen en Rapid aanzetten, krijg je superhoge benchmarks van.

• maratropa
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:03:
Antwoord op je vraag: geen.
Een raid oplossing met kleine schijfjes geeft echt geen grote snelheidsboost,
Het kan een hele grote boost geven, maar alleen in hele specifcieke gevallen. Bijv videowerk met zware formaten. Iig een context waarin je sustained met een bepaald toegangspatroon meer vraagt dan 1 ssd kan leveren. Dus ik zou zeggen, in workstation context, niet "geen" maar "zelden" ;)

specs

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
maratropa schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:11:
[...]

Het kan een hele grote boost geven, maar alleen in hele specifcieke gevallen.
Dat klopt natuurlijk. Maar dan moet TS dat duidelijk vermelden. Zo niet, ga ik geen specifieke gevallen bedenken.
Pagina: 1