Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Tot op heden maakte ik alleen gebruik van WiFi, maar nu heb ik toch een abonnement afgesloten met een 4g databundel. Soms is het wel handig. :) Het gaat om Ziggo Mobiel Familie: 2 simkaarten met maandelijks totaal 6GB verbruik. Nu wil ik Android een beetje inrichten zodat niet direct het data verkeer uit de hand loopt. Ik vraag mij af of jullie nog tips en trucs hebben hiervoor.

Zoals het hoort op tweakers, heb ik zelf ook al het e.e.a. opgezocht. Uiteraard veel open deuren, maar het kan geen kwaad ze te noemen, lijkt me.

Gebruik reduceren algemeen
  • In Android: Settings > Data usage > Restrict Background Data (eventueel per app)
  • In Android: Settings > Accounts > Google > selecteer account en zet services uit die niet automatisch gesynchroniseerd hoeven te worden.
  • In Play Store app: Ga naar Settings, Auto-Update Apps. Zet dit op 'Do not auto-update apps' of 'Auto-update apps over Wi-Fi only'. Via My Apps valt dit ook per app te regelen
  • Zet mobiele data uit als je het niet gebruikt. Dit vergt volgens mij wel flink wat discipline. :)
Specifieke toepassingen om op te letten
  • Chrome compressie: Ga naar Settings en Data Saver en zet dit aan
  • Gebruik geen beperkt Youtube, Netflix of andere video. Eventueel met Opera max, dat halveert grofweg het verbruik. Bij Netflix kan de weergave kwaliteit in de account instellingen worden opgegeven. Tijdelijk naar laag is ook een optie.
  • Facebook app: Setting > zet Video Auto Play naar Off. Of eventueel Wi-Fi only
  • Whatsapp: Setting > Chat Setting > Media Auto download. Zet dit op WiFi
  • Gebruik off-line navigatie. TomTom, Sygic, …
  • Spotify: Vooraf via WiFi downloaden op telefoon.
  • In Android: Settings > Data usage > Restrict Background Data. Alleen beperken voor de Play Store. Niet voor andere apps.
Gebruik monitoren (tijdelijk data limiet instellen op 500MB, dan met onderstaande opties verbruik bekijken)
  • In Android: Settings > Data Usage. (en verwijder eventueel niet noodzakelijke apps die veel data verbruiken)
  • Opera max app
  • My Data Manager app.

[ Voor 10% gewijzigd door KopjeThee op 06-03-2016 12:24 . Reden: Enkele opties weggestreept, n.a.v. commentaren ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Gebruik voor veel dingen gewoon de browser. Ook voor facebook, Linkedin etc.
Staan ze niet constant te pingen en heeft nog een voordeel, ze hebben niet de machtigingen om je telefoon door te spitten wat de apps wel hebben.

Zelf heb ik maar 3 apps (buiten de standaard meuk) geinstalleerd. Whatsapp, navigatie en eentje waarmee je sterren kunt identificeren.

Helpt misschien ook om een custom rom te installeren. Ik heb geen facebook. Met die custom rom kun je er ook voor kiezen om dat soort apps niet te installeren. Standaard roms zit ie er altijd in, of je het wilt of niet.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• radavl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Opera max kan ook wel wat helpen.

• KopjeThee
  • Niet online
radavl schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:11:
Opera max kan ook wel wat helpen.
Dat ziet er ook wel mooi uit. Ik voeg 'm toe aan het lijstje.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04
Zolang je geen video, audio, en apps streamed/download via 4g moet een bundel van 500 mb genoeg zijn.

Al dat soort extra instellingen per app voegen weinig toe.

Hoe groot is je bundel dat je je hier druk om maakt? Ik heb tijden met 500mb gedaan en zelden erover, een enkele x met veel Maps en een android wear smartwatch update over 4g

Strava

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18

MsG

Forumzwerver

Zorg er voor dat Google Foto's alleen een backup maakt over WiFi.

Hoe groot is je bundel? Ik zou niet te moeilijk doen duizend dingen in te stellen als je bundel nog wel enigszins normaal is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• KopjeThee
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:51:
...Hoe groot is je bundel dat je je hier druk om maakt? Ik heb tijden met 500mb gedaan en zelden erover...
MsG schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:54:
...Hoe groot is je bundel? Ik zou niet te moeilijk doen duizend dingen in te stellen als je bundel nog wel enigszins normaal is.
Ziggo family: 2 telefoons met in totaal 6GB per maand. Waarschijnlijk valt het wel, maar ik heb gewoonweg geen ervaring. Het valt overigens wel mee om die dingen uit de OP in te vullen. Toen ik het op mijn telefoon deed, was ik er ongeveer 10 minuten mee bezig. Sommige dingen staan per default al "goed".

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:04
Met 3 gb hoef je je echt niet druk te maken... Zolang je streamen van video en audio binnen de perken houdt kom je niet in de buurt.
Compressie in Chrome.... Onzin, auto sync kan gewoon aan, etc

Strava

Verwijderd

KopjeThee schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:49:
[...]

[...]

Ziggo family: 2 telefoons met in totaal 6GB per maand. Waarschijnlijk valt het wel, maar ik heb gewoonweg geen ervaring. Het valt overigens wel mee om die dingen uit de OP in te vullen. Toen ik het op mijn telefoon deed, was ik er ongeveer 10 minuten mee bezig. Sommige dingen staan per default al "goed".
Bedenkt wel dat, zeker als je achtergrondgegevens gaat beperken, je de functionaliteit van je telefoon ook gaat beperken. Zeker met 3 GB per maand hoef je echt niet zo grondig alles te gaan beperken want uiteindelijk komt het grootste verbruik niet van achtergrondgegevens.
Vooral geluid en video zal het meeste kosten, dus je kan er beter op letten dat niet teveel op data te doen (als je er überhaupt op wilt letten, 3GB verstook je ook niet zomaar als je 1x per dag een YouTube filmpje kijkt hoor)

• KopjeThee
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:20:
...Compressie in Chrome.... Onzin, auto sync kan gewoon aan, etc
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 17:27:
[...]
Bedenkt wel dat, zeker als je achtergrondgegevens gaat beperken, je de functionaliteit van je telefoon ook gaat beperken. ...
hoor)
Ik heb de OP aangepast door wat opties weg te strepen.
Dan blijft er eigenlijk niet heel veel over. Dat is natuurlijk alleen maar makkelijker.

Lijkt dit jullie een nuttig lijstje maatregelen?

Kan je trouwens een voorbeeld noemen waar het uitzetten van achtergrond data de functionaliteit van de telefoon beperkt? Het klinkt mij niet erg nuttig in de oren als apps allerlei data verkeer genereren, zonder dat ik de app gebruik.

Verwijderd

KopjeThee schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:12:
[...]

[...]

Ik heb de OP aangepast door wat opties weg te strepen.
Dan blijft er eigenlijk niet heel veel over. Dat is natuurlijk alleen maar makkelijker.

Lijkt dit jullie een nuttig lijstje maatregelen?

Kan je trouwens een voorbeeld noemen waar het uitzetten van achtergrond data de functionaliteit van de telefoon beperkt? Het klinkt mij niet erg nuttig in de oren als apps allerlei data verkeer genereren, zonder dat ik de app gebruik.
Ik weet natuurlijk niet wat voor apps jij gebruikt. Maar bijvoorbeeld achtergrond verkeer voor WhatsApp beperken zorgt er voor dat je geen berichtjes meer binnen krijgt. Vooral push notificaties zullen niet meer of beperkt werken!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18

MsG

Forumzwerver

Met 3GB heb je meer data per maand dan het merendeel van de bevolking. Als je puur de limiet op 3GB zet en de waarschuwing vanaf bijv. 2,5GB heb je inzichtelijk wat dingen verbruiken. Maar ik zou met zoveel GB per maand niks uitzetten, dat is alleen jammer van je tijd en je beperkt de nuttigheid van je smartphone.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• KopjeThee
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 21:14:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor apps jij gebruikt. Maar bijvoorbeeld achtergrond verkeer voor WhatsApp beperken zorgt er voor dat je geen berichtjes meer binnen krijgt. Vooral push notificaties zullen niet meer of beperkt werken!
Dat is inderdaad wel erg onhandig. Dat laat ik dan maar gewoon aan :)

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:44
Voor je data zou ik het niet doen, ik gebruik met alles aan 150 MB per maand. Wel kan het verschil maken in batterij gebruik, dat zou een goede reden kunnen zijn om bepaalde dingen uit te schakelen.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-11 20:11
Anders stel je toch even je datalimiet en waarschuwing heel laag in. Als je bijvoorbeeld 500mb het gebruikt zie je ook meteen welke apps het meest gebruiken.
Bij mij is youtube een grootverbruiker en de rest valt wel mee. Google foto's heb ik op wifi staan.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De playstore mag van mij ook geen dataverkeer in de achtergrond doen. Ik had al "apps niet automatisch updaten" en verder alle updates op "handmatig" staan, maar de playstore deed desondanks regelmatig updates van -tig Megabytes, zonder dat eerst te vragen (zichzelf bijvoorbeeld).
Alle andere besparingen vallen daar bij in het niet, dus de rest staat tegenwoordig gewoon aan.

Zonet nog even nagekeken: mijn Playstore gebruik was afgelopen maand 315MB op WiFi, 2MB 4G in de voorgrond en 75MB op 4G in de achtergrond. De achtergrondbeperking bleek uit te staan en bijna 20% van de upgrades gebeurde dus stiekem. Leuk als je in het buitenland bent en je 10 euro per Megabyte betaalt.

[ Voor 29% gewijzigd door aawe mwan op 06-03-2016 10:34 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 22:34
Zoals al eerder gemeld wordt, je hoeft helemaal niets in te stellen. Je komt, als je niet streamt, niet in de buurt van je limiet. Ik denk dat je de 1GB nog niet eens gaat halen. Gewoon lekker alles aan laten staan.

To dare is to do

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
arbraxas schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:06:
Gebruik voor veel dingen gewoon de browser. Ook voor facebook, Linkedin etc.
Staan ze niet constant te pingen en heeft nog een voordeel, ze hebben niet de machtigingen om je telefoon door te spitten wat de apps wel hebben.

Zelf heb ik maar 3 apps (buiten de standaard meuk) geinstalleerd. Whatsapp, navigatie en eentje waarmee je sterren kunt identificeren.

Helpt misschien ook om een custom rom te installeren. Ik heb geen facebook. Met die custom rom kun je er ook voor kiezen om dat soort apps niet te installeren. Standaard roms zit ie er altijd in, of je het wilt of niet.
https://m.facebook.com/home.php?sk=h_chr werkt hier prima idd. Heb al 2 jaar die Facebook app er niet meer op staan, dat was ook een batterijvreter.

Maar met 3GB hoef je je geen zorgen te maken idd. Ik heb een 500MB bundel en ben daar nog nooit overheen gegaan. Thuis zit ik op wifi, in de trein op wifi en op het werk ook op wifi. Mobiele data gebruik ik alleen maar voor WhatsApp (voornamelijk tekst, weinig foto's) en mail lezen/sturen en nieuws/social media. Spotify / YouTube streaming e.d. doe ik niet.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik herinner me trouwens nog een enorme bundelkiller: in de E-mail app van Android staat ergens een vinkje met "Bijlagen van recente berichten automatisch downloaden via Wi-Fi".

Ik vond het niet nodig om bijlagen te downloaden als ik ze niet bekijk, dus ik dacht dat het een goed idee zou zijn om dit vinkje uit te zetten. Maar wat blijkt: het downloaden van de bijlagen is niet uit te zetten. Als je dit vinkje aan zet, dan doet hij dat alleen via WiFi, maar als je het vinkje uit zet, dan doet hij het ook via 3G! Dit vinkje moet dus aan staan.

[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 13-03-2016 08:42 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:56
Je weet ook dat het ziggo abonnement na de 6gb gewoon doorloopt op een lagere snelheid? 128 of 64kbit, dus bruikbaar voor whatsapp en internet is wat trager
Pagina: 1