Op zoek naar een sterke 5ghz router.

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:54
Hey Tweakers,

Mijn PC is vandaag verbannen naar de slaapkamer. Hier een bureau neergezet en een TP Link Archer T4U in de PC gepropt. Hiermee dacht ik wel fatsoenlijk WiFi op te pakken aangezien ik in een +-65m2 appartementje leef. Maar nee hoor..

Op 5ghz ontvang ik letterlijk niets, op 2.4 ghz ontvang ik net 8-15% signaal (1-2.5mbps). Dit is natuurlijk niet te doen.

Het moet door 3 muurtjes heen (Keuken & Douche) en anders eigenlijk gewoon via de gang de slaapkamer in. Het is echt geen grote afstand dus ik was verbaasd dat de router zulk verschrikkelijk bereik geeft.
(Hierom dus ook via WiFi i.p.v. een kabel doortrekken.. door de keuken en douche werkt niet en erg uitgebreid is niet te doen aangezien het een huurappartement is)

Ik gebruik dus nog de standaard Ziggo router, wat natuurlijk al ellende is. Nu twijfel ik dus om..

1) Een nieuwe router te kopen
pricewatch: Sitecom WLR-5002

2) Een access point kopen
pricewatch: TP-Link RE200
Deze ophangen in de gang. Dit zou misschien nog werken.

Normaal zou ik wel wat meer onderzoek doen. Maar ik wil echt morgen een beetje alles voor elkaar hebben. Heb het behoorlijk druk dus het komt niet goed uit dat het tegenvalt.

Mocht iemand een goede oplossing hebben om een sterk stabiel signaal naar de slaapkamer van mijn appartement te krijgen.. ik hoor het erg graag.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
Aan een sterkere router heb je niet veel, het signaal moet van je device ook terug. Een AP kopen voor extra punt is dan idd het beste.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2016 01:33 ]

• Valandin
DukeBox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:33:
Aan een sterkere router heb je niet veel, het signaal moet van je device ook terug. Een AP kopen voor extra punt is dan idd het beste.
Ik heb al lopen spelen met de plaatsing. Ook even mijn laptop er bij gepakt maar ongeacht waar de Ziggo router heen gemikt staat of waar mijn laptop zich in de slaapkamer bevind er is overal slecht bereik. Of is dit niet wat je bedoelt?

De ziggo router heeft i.i.g. geen externe antennes die ik richting de slaapkamer kan mikken.
Zal een betere router niet het bereik versterken zodat mijn pc hem in de slaapkamer kan oppikken?

Even wat tests.

0 Meter afstand van Router
95% Signaal
120 Mb / 12 Mb

2 Meter afstand van router (Geen muur)
85% Signaal
12 ms Ping
90 Mb / 10 Mb

4 Meter afstand (Geen muur)
76% Signaal
13 ms Ping
80 Mb / 9 Mb (Ging best traag omhoog)

7 meter afstand (Halve muur. Deuropening waar geen deur in zit) (Mogelijk plaatspunt AP)
60% Signaal
14 ms ping
55 Mb / 4 Mb

9 Meter afstand (Slaap kamer in. Nu zijn er 3-4 muren tussen)
30% Signaal
14 ms ping
8 Mb / 1 Mb

10.5 Meter afstand (Plaats PC)
8% Signaal
85 MS ping
1 Mb / Komt zo ver niet
Valt elke paar seconde weg

Denk dat het plaatsen van AP ook geen oplossing gaat bieden. Die gaat dan natuurlijk maximaal 55 Mbit doorzetten. Ik vind het toch bizar dat een 5ghz signaal op een kanaal waar ik de enige ben niet eens 7 meter verder kan zonder meer dan de helft aan snelheidsverlies.

Gaat een andere router dit echt niet oplossen?
Wellicht een combinatie van Nieuwe router + AP?

Denk even m'n PC verplaatsen.. Helemaal geen zin in hoge kostenposten

[ Voor 44% gewijzigd door Valandin op 05-03-2016 01:54 ]

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-02 10:55

sHELL

VR "connoisseur"

Als ik jou was zou ik toch echt gaan overwegen om een kabel te trekken. Als het signaal na 10 meter al ruk is, blijf je ellende houden. Wat mij meestal lukt is om een kabel weg te werken via de CV buizen.

[ Voor 4% gewijzigd door sHELL op 05-03-2016 23:38 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan een hoop geld uit geven voor het zelfde resultaat. Ik lees dat het een appartement is, dus waarschijnlijk beetje dikke muren. Wifi gaat niks worden want zoals anderen al schreven, niet alleen de router moet meer vermogen hebben, ook je wifi kaart in je pc/laptop. Beste is gewoon een kabel trekken, eventueel langs/achter plinten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Er bestaan toch ook van die dingen die via het stopcontact werken? Als kabel trekken geen optie is, is dat wellicht nog te overwegen.

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 13:38
Kijk inderdaad even voor een paar TP-Link DLAN adapters zoals deze:

pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit TL-WP...

Werken of het algemeen perfect en stabiel en geen gehannes met kabels. Tevens kun je dan ook meteen een AP opzetten als je wilt. :*)

• Valandin
Natuurlijk doe ik niets liever dan een kabel trekken. Helaas is het echt niet mogelijk om dit naar de slaapkamer te trekken. Heb er al even naar zitten kijken maar ik zie hier echt geen mogelijkheid toe.

Ik denk dat ik maar naar de mediamarkt ga om een setje powerlines te halen. Hopen dat dat wat wordt.
Wordt dat niks, dan breng ik ze terug en haal ik een 802.11ac router.

De tests zijn overigens gemaakt op de 5ghz stand van mijn Ziggo router, die natuurlijk bekend staan om hun brakke bereik. Op 2.4ghz heb ik wel een klein beetje bereik. Ik heb toch wel enige hoop dat een betere router ook beter bereik zal geven in de kamer.

Anders zal ik maar tegen een vergoeding een handigere tweaker moeten vinden die dus wel in appartementen kabels kan trekken :P
mpijnen schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 08:31:
Kijk inderdaad even voor een paar TP-Link DLAN adapters zoals deze:

pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit TL-WP...

Werken of het algemeen perfect en stabiel en geen gehannes met kabels. Tevens kun je dan ook meteen een AP opzetten als je wilt. :*)
Ik vind de gelinkde powerlinks een beetje raar. Het is een 300 Mb extender maar heeft geen gigabit poorten? Dan heb je toch geen zak aan de 300 Mb, of ben ik nou gek?

[ Voor 17% gewijzigd door Valandin op 05-03-2016 09:12 ]

• mpijnen
Van een powerline adapter in de prijscategorie kun je geen 300Mbps verwachten over DLAN. Ga van 60-80Mbps uit, daar hebben ze stiekum al rekening mee gehouden. Maar voor de meeste taken is dit meer dan voldoende en sneller dan WIFI of extenders.

• Valandin
mpijnen schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:13:
Van een powerline adapter in de prijscategorie kun je geen 300Mbps verwachten over DLAN. Ga van 60-80Mbps uit, daar hebben ze stiekum al rekening mee gehouden. Maar voor de meeste taken is dit meer dan voldoende en sneller dan WIFI of extenders.
Ik wil best wat meer uitgeven zodat het gewoon werkt hoor.
Powerline is nog steeds goedkoper dan de router oplossing (110+45+Mogelijk nog meer voor een AP)

pricewatch: TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT
bijv lijkt me wel sneller dan.

Het streven is om de 100-120 mbit te halen

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 05-03-2016 09:23 ]

• mpijnen
Wellicht is het verstandig dat je even kijkt hoe de meterkast in elkaar zit? Kun je 2 stopcontacten gebruiken die:
- Geaard zijn
- In dezelfde groep zitten (het beste)
- Onder dezelfde aardlek schakelaar vallen (anders wordt het al helemaal niets)

Wanneer DLAN door de meterkast "heen" moet gaan heb je altijd snelheidsverlies, ongeacht welke adapter je gebruikt. De duurdere adapters schijnen hier minder last van te hebben, echter weet de prijs/prestatie verhouding hier vaak niet tegen op (wat mij betreft dan).

De kit die jij aangeeft heeft in principe ook een AV500 verbinding in zou theoretisch net zo snel moeten zijn. Kan echter niet goed bepalen of bij deze set ook de aarde wordt gebruikt, dan zou deze sneller zijn, althans als je op beide stopcontacten beschikt over aarde :).

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:53

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik neem aan dat je al verschillende kanalen geprobeerd hebt: bij mij zijn sommige WiFi kanalen onbruikbaar en andere kanalen doen het nog best goed ondanks de 80+ SSID's die ik kan ontvangen.

Verder kan het ook best zo zijn dat of je WiFi kaartje of je router niet (meer) zo goed zenden/ontvangen, dat zou je kunnen uitproberen door een van de twee tijdelijk te vervangen. Ik heb zelf al een paar keer een WiFi kaartje moeten vervangen omdat de prestaties steeds slechter geworden waren (door veroudering).

Voor mij was Powerline de beste oplossing. Met Powerline kan je ook last hebben van je buren, dus kies in elk geval voor een setje dat beveiligd is. Bij mij werken ze alleen goed als ik ze in een geaard stopcontact gebruik, dus ook dat kostte me wat extra draad.

De kabel hoeft trouwens niet per se via de kortste route, misschien kan je hem ook via de gang laten lopen?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Valandin
Via de gang lukt ook niet. Op die manier is het ook een heel lang stuk en is het niet uit het zicht weg te werken (langs de plinten o.i.d.) echt een rot situatie.

Net naar de mediamarkt gereden (Ik ben dus wel gek op de maandagmorgen) en een pricewatch: TP-Link AV1200 Gigabit Powerline met stopcontact startset TL-PA80... gekocht.

Meteen even aangesloten, stabiel is anders.
Snelheid vliegt alle kanten op tussen de 30-50 mbit en ping 10-40ms.
Maargoed, er is nu internet op de slaapkamer dus dat is al een onvoorstelbare vooruitgang.

Nu even verschillende stopcontacten uitproberen om te zien of daar nog verschil in gaat zitten.
Ik denk niet dat ik voor €100,- met een 802.11 AC router beter uit zou komen dan dit, toch?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe zit het eigenlijk met de ping van die powerline doosjes? Is heeft het invloed op de ping of is het vergelijkbaar met WiFi?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:58
^ Verschilt heel erg.. heb een paar sweex 85Mbit met ping van 1 ms gehad en een setje sitecom van 500Mbit (met 3xGbit interface per adapter overigens) met latency van 3ms. Doorvoer van de sweex was ook stabieler.
Valandin schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:08:
Ik vind de gelinkde powerlinks een beetje raar. Het is een 300 Mb extender maar heeft geen gigabit poorten? Dan heb je toch geen zak aan de 300 Mb, of ben ik nou gek?
De snelheid bij powerlan is het 'netwerk', niet de interfaces. Oftewel, je kan maximaal 300Mbit halen (half duplex overigens).

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2016 10:46 ]

• Valandin
Ik snap er nog echt helemaal niks van.
Zojuist haalde ik nog 50 Mb, nu heb ik ineens 4Mb en wordt ik constant geDC'd..
Hoe kan dit zo variëren?

Verwijderd

Valandin schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:08:
Natuurlijk doe ik niets liever dan een kabel trekken. Helaas is het echt niet mogelijk om dit naar de slaapkamer te trekken. Heb er al even naar zitten kijken maar ik zie hier echt geen mogelijkheid toe.
Ik ben wel benieuwd waarom je geen mogelijkheid ziet.
Waar loop je tegen aan waarom het volgens jou niet kan?

Al gedacht aan:
Eventueel wegwerken in een plint / een nette kabelgoot / gaatje door een muur / langs verwarmingsbuizen, etc.
Of juist via een hele andere route (mag max 100 meter zijn).

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:20
Ik weet niet welke router je van Ziggo gebruikt, maar een aantal modellen (o.a. Cisco EPC's) hebben erg slecht bereik via WiFi.

Je woont in een appartement, dus waarschijnlijk heb je ook erg veel last van interferentie van je buren (die ook allemaal WiFi hebben).

Als een kabel trekken echt niet kan, probeer dan een AccessPoint (geen router) te plaatsen, zo dicht mogelijk bij je slaapkamer. Ik heb zelf deze AP en het bereik is echt heel erg goed;
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Het kan ook nog wat goedkoper, als je geen AC snelheden nodig hebt;
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

Waarschijnlijk ga je met een goede AP + redelijke plaatsing een goed resultaat behalen. Houd er echter wel rekening mee dat pingtijden (en snelheden) via WiFi altijd zullen schommelen, zeker als er veel andere WiFi in de buurt is. Voor gamen is WiFi gewoon niet ideaal (powerline trouwens ook niet).

• Valandin
Na een eerdere reactie over lampen aan en uit zetten maar wat lampen aangezet..
Ganglamp uit = 4-8 Mb
Ganglamp aan = 55-60 Mb
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je geen mogelijkheid ziet.
Waar loop je tegen aan waarom het volgens jou niet kan?

Al gedacht aan:
Eventueel wegwerken in een plint / een nette kabelgoot / gaatje door een muur / langs verwarmingsbuizen, etc.
Of juist via een hele andere route (mag max 100 meter zijn).
Wat je zegt is waarom het voor mij geen mogelijkheid is. Wegwerken in plinten en langs verwarmingsbuizen terwijl ik waterleidingen en elektriciteit vermijd gaat mij niet lukken. Dat gaat fout. Genoeg zelfkennis om daar niet aan te beginnen. Verder heb ik ook geen kennissen die dit wél kunnen.

Het liefst heb ik natuurlijk iemand over de vloer die dit wel kan.
Ik zal even wat foto's maken..

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:20
Valandin schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:24:

Ganglamp uit = 4-8 Mb
Ganglamp aan = 55-60 Mb
Heb je misschien een dimmer in gebruik. Zo ja, zit die dimmer misschien alleen op de schakeldraad (dus alleen aangesloten op de bruine / zwarte draad en niet op de blauwe)?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:52
Een alternatief voor Powerline is Moka; dat is netwerk over CAI (radio/TV) kabels. Qua snelheid beter dan Powerline, maar vooral veel betrouwbaarder. Heb je op de slaapkamer een TV-aansluting ?

Het gaat bij moka om bijvoorbeeld zoiets: http://tweakers.net/price...apter-(rh-moka16-bl).html

[ Voor 10% gewijzigd door upje op 05-03-2016 11:29 ]

• Valandin
Bjornski schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:27:
[...]

Heb je misschien een dimmer in gebruik. Zo ja, zit die dimmer misschien alleen op de schakeldraad (dus alleen aangesloten op de bruine / zwarte draad en niet op de blauwe)?
Nee, dat heb ik niet.
upje schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:28:
Een alternatief voor Powerline is Moka; dat is netwerk over CAI (radio/TV) kabels. Qua snelheid beter dan Powerline, maar vooral veel betrouwbaarder. Heb je op de slaapkamer een TV-aansluting ?

Het gaat bij moka om bijvoorbeeld zoiets: http://tweakers.net/price...apter-(rh-moka16-bl).html
Helaas niet! Ik wou ook graag een TV op de slaapkamer aansluiten maar dat lukte dus ook al niet omdat ik er geen coax heen kon trekken.

(Excuses voor de rommel.. Ik ben natuurlijk druk bezig)
http://imgur.com/a/C4lCK

Foto 1)
Rechts in de hoek komt het internet binnen. Hij zou dan links naar de versterker moeten gaan en daar door de muur naar de keuken.

Foto 2)
Naar de keuken dus. De muur is niet zo dik, er past achter het muurtje nog een koelkast en wasmachine (Om een idee van de grootte van de muur aan te geven)

Foto 3)
Alternatief pad via de gang. Langs de plinten wegwerken wordt lastig aangezien de keuken er natuurlijk voor zit en ik daar geen kabel langs kan leggen.

Foto 4)
Linksachterin moet de kabel uitkomen. Aan de rechterkant van de slaapkamer zit mijn badkamer. Hier zou de kabel dus langs moeten komen

Woonkamer -> Keuken -> Badkamer -> Slaapkamer

Mij lukt dat dus niet hoor. Te veel waterleidingen en elektriciteit waar ik doorheen kan boren.
Mocht iemand een adresje weten rond Arnhem (Velp) die dit voor niet al te veel geld kan doen hoor ik het graag.
Ik heb m'n internet nodig! :'(

Ik zal maar een V&A aanmaken..

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 05-03-2016 11:55 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54

FeaR

In GoT we trust

Netwerkapparatuur behoort binnen Harde Waren, niet CE. Schopje die kant op.

CEA > CAA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:04

swv

De suggestie van Bjornski is zo gek nog niet. Met de Ubiquiti UAP AC Lite heb je een professionele accesspoint met goed en stabiel bereik. Ik ben sinds kort ook fan :*) Zelfs op de 5GHz band vallen de resultaten niet tegen voor zover dat kan met allerlei muren, storende apparatuur en dergelijke. De Ubiquiti werkt met PoE dus is een UTP kabel al voldoende voor de voeding. Dan heb je vervolgens alle vrijheid om de Ubiquiti te plaatsen. Als je vanaf de kamer waar het internet binnenkomt een ethernetkabel naar de keuken of de gang krijgt en daar dan de Ubiquiti ophangt o.i.d. heb je als ik het goed zie een vrij centrale plek in de woning en al één muur/barriere overwonnen. Vervolgens zou je de dongle (toch?) in de pc nog met een korte usb verlengkabel iets beter kunnen plaatsen want achter de pc lijkt mij ook niet bevorderlijk voor een goed signaal ;)

Bovenstaande is geen garantie voor een goed resultaat en de resultaten kunnen op de 5GHz band in de achterste kamer (foto 4) net zo wisselen als nu met de Powerline adapters. Het is echter wel het overwegen waard om toch voor een accesspoint te gaan.

Natuurlijk is alles bedraad het ideaalste en geeft gegarandeerd het beste resultaat dus als je dat plan door wilt zetten moet je dat vooral doen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
onder je keuken is vaak ruimte zat.. gezien je kastjes op pootjes staan. moet je alleen even de schopplaat ( of hoe ze dat noemen ) verwijderen. het stukje van je woonkamer naar de keuken ( wandje waar oa een koelkast kan staan ) lijkt me geen lastige klus? en de wand rechts van je keuken kan je waarschijnlijk wel achter de plint verstoppen oid.. dan ben je al halverwege zonder al te veel moeite :-)

verder lijkt het me dat je een laminaat vloer hebt die drempelloos gelegd is.. in principe zou je de ruimte tussen de vloer en de muur ( vloer ligt als het goed is zwevend ) dus daar kan je wel een netwerk kabeltje in steken :-)

404 Signature not found

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-02 11:24
Valandin schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 01:31:
Hey Tweakers,

Mijn PC is vandaag verbannen naar de slaapkamer.
Verbannen door wie?
Partner? Andere partner zoeken.
Ouders? Op jezelf gaan wonen.

Heb je meerdere wandcontactdozen in de slaapkamer, geef er dan 1 op en laat deze https://www.gamma.nl/asso...tactdoos-cn921s/p/B448557 installeren.

Of inderdaad zoals hierboven via de vloer.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedster op 05-03-2016 12:55 ]

never argue with a moderator, he will shut your account down.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 05:17:
Je kan een hoop geld uit geven voor het zelfde resultaat. Ik lees dat het een appartement is, dus waarschijnlijk beetje dikke muren.
Nu ben ik geen expert op het gebied van appartement muren, maar bij mij zijn de binnenmuren echt niks bijzonders. De 'buitenmuren' (dus naar de andere appartementen) zijn wel een heel stuk dikker en harder.

Ik weet niet welke Ziggo modem TS heeft, maar ze hebben ze iig met flink slecht bereik/snelheid. En dan zal een andere router het zeker heel veel beter doen uit mijn ervaring. De vraag is wel een beetje of 5GHz gaat helpen, dat zal erg van je muren afhangen.

En zoals je zelf al hebt gemerkt, powerline kan zeker werken, maar heeft ook zo zijn problemen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sissors schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:11:
[...]

Nu ben ik geen expert op het gebied van appartement muren, maar bij mij zijn de binnenmuren echt niks bijzonders. De 'buitenmuren' (dus naar de andere appartementen) zijn wel een heel stuk dikker en harder.

Ik weet niet welke Ziggo modem TS heeft, maar ze hebben ze iig met flink slecht bereik/snelheid. En dan zal een andere router het zeker heel veel beter doen uit mijn ervaring. De vraag is wel een beetje of 5GHz gaat helpen, dat zal erg van je muren afhangen.

En zoals je zelf al hebt gemerkt, powerline kan zeker werken, maar heeft ook zo zijn problemen.
Zelf heb ik een UBee router van Ziggo, zo een 5 jaar oud model. WiFI bereik tot achter in de tuin. Dat wil zeggen 10 meter woonkamer, natte ruimte (wc), dan buitenmuur, dan bijkeuken a 2,5 meted, nog een tweede spouwmuur en dan 12 meter tuin. En dan nog helft van signaal over. Op 5Ghz red ik het maar tot 2 meter de tuin in met moeite. Mijn WNDR4900 met DD-WRT en al zijn antennes red het ietsie beter. Maar beide redden het niet tot achter in de slaapkamer op 1e verdieping en dat is zo een 16 meter minder ver. Verschil... Betonnen vloer er tussen met metaal.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:24
Ik heb vorige week na veel Ziggo router ergernis een andere D-Link erop aangesloten. Ging van 10% packet loss naar 0%. Daarnaast was het 5Ghz kanaal ook veel beter. Ik zou daar in ieder geval mee beginnen, i.c.m. de suggesties van Range extenders?

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:04

swv

TS krijgt niet echt eenduidige adviezen ofzo :p

Je kunt nog zulke goede apparatuur aanschaffen, uiteindelijk is de plaatsing van de apparatuur het belangrijkste. Helemaal op de 5GHz band.

Wil je het probleem van de TS opgelost hebben dan zijn er wat mij betreft twee mogelijkheden aangezien powerline zoals wederom bevestigd wordt lang niet voor iedereen het gewenste resultaat geeft.

1) Kies je de draadloze en wat makkelijkere oplossing: zorg ervoor dat de router of accesspoint zo centraal mogelijk in de woning staat. Aannemelijk is dat de Ziggo modem/router op zijn plaats blijft dus bij een extra router zet je de Ziggo in bridge, bij een accesspoint zet je de WiFi op de Ziggo uit zodat ie nog wel routert. Resultaat: Niet alleen de pc profiteert van de betere dekking, maar ook de laptop, tablet, smartphone en (smart) tv (aanverwanten).

2) Kies je voor de bedrade betrouwbare maar iets-meer-werk-om-aan-te-leggen oplossing: Bedenk goed wat je er mee wilt bereiken. Wil je alleen de pc verbinden, of biedt de ontstane situatie mogelijkheden om meerdere apparaten bedraad aan te sluiten? Wellicht kan je twee vliegen in een klap slaan. Dus en de pc bedraad aansluiten én een accesspoint centraal in de woning met eventueel een switch ertussen afhankelijk van de plek en behoefte aan aansluitingen.

Een accesspoint hoeft echt niet duur te zijn. De Ubiquiti is er al vanaf €95 en Ziggo biedt voor haar klanten een goedkoper alternatief aan voor €59 https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/ Lees hier de positieve en enkele negatieve ervaringen Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7 Dan krijg je er 15 meter UTP kabel bij...

3)... en kan je hem wellicht ook nog bij je pc plaatsen. Dan doe je ipv één accesspoint centraal gepositioneerd, juist twee WiFi punten voor optimale 5GHz dekking door WiFi op het Ziggo modem aan te laten op zijn huidige plek, en de Ziggo WiFi versterker bij je pc (of in ieder geval in die ruimte). 30 dagen op proef..
Pagina: 1