Kleine (11,6") Laptop/Netbook voor mijn vader

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Zoals de titel al zegt: Mijn vader's netbook is aan vervanging toe en hij heeft mij gevraagd om er wat van te vinden. Zijn werkzaamheden zijn veel minder veeleisend dan de mijne, dus vind ik het moeilijk in te schatten wat nu evt. wel of niet extra geld waard is.

Wat ga je met je laptop doen?

Internetten, Office, Patience, en hoe heet dat spelletje waar je zoveel mogelijk balletjes van 1 kleur bij elkaar moet krijgen?

Wat is je budget?

Het voorstel van mijn vader zelf kost €399,-. We staan open om iets meer te betalen, als dat ook een meerwaarde aan het apparaat geeft. Dus laten we het maximum stellen op €500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

De grootte is al bepaald, meenemen zal geen probleem zijn. Accuduur is geloof ik ook niet echt een issue, want het ding zal meestal thuis of in de camper gebruikt worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Het voorstel van mijn vader is een HP, maar ik ben daar niet zo'n fan van. Twijfel aan de betrouwbaarheid van hun laptops. Ik moet wel toegeven, dat de HP er op de foto's erg netjes uitziet, en de Acer wat "goedkoper". In ieder geval graag een bekend/betrouwbaar merk.

EDIT: Oh ja, hij wil hem graag bij BOL.com kunnen kopen, want hij heeft nog een stapel cadeaubonnen.

Wat ik zelf gevonden heb
De bovenste is het voorstel van mijn vader zelf. Voordeel: Enige met IPS scherm. Nadelen: twijfel over HP, geen SSD, geen 5 GHz ondersteuning.

De 2e neig ik naar. Voordelen: SSD, uitbreidbaar geheugen, 5 GHz ondersteuning. Nadelen: Geen IPS, minder opslagruimte.

De overige 4 zijn een aantal die er in de buurt komen, de 2e HP heeft een Hybride HDD, de Lenovo ziet er mooi slank uit en is licht. De 2e Acer is geen tablet, maar wel slank en licht, Toshiba trekt me als merk wel.

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Pavilion 11-k110nd x360€ 399,-€ 399,-
1Acer Aspire R3-131T-P74F€ 399,-€ 399,-
1Acer Travelmate B116-M B116-M-C9AW€ 368,10€ 368,10
1HP Pavilion x360 11-k100nd€ 449,-€ 449,-
1Lenovo Yoga 300-11IBR (80M10049MH)€ 399,-€ 399,-
1Toshiba Satellite Radius 11 L10W-C-108€ 448,24€ 448,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.462,34

concrete vragen

- Maakt het veel uit of er een Pentium N3700, Celeron N3150 of Celeron N3050 inzit?
- Maakt een IPS scherm veel verschil t.o.v. TN voor iemand die net van een Samsung netbook van een jaar of 6 afkomt? En is dit meer waard dan een SSD erin?
-Zou je kiezen voor het IPS scherm, of voor een SSD?
- Zou bij de HP de HDD eenvoudig te vervangen zijn door een SSD?
- 5 GHz nodig? Hebben ze nu thuis niet, maar het moet natuurlijk wel weer een paar jaar mee kunnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:02
Als hij echt niets meer doet dan internetten en officewerk, is een Chromebook dan geen optie? Dan heb je ruim binnen het budget tenminste een laptop die precies gemaakt is voor die taken met een goed scherm(full-HD IPS), goed toetsenbord/trackpad, prima batterij en geen gezeur met virussen/dingen die ontploffen. Deze Toshiba is bijvoorbeeld simpelweg een erg goede laptop: https://www.bol.com/nl/p/...omebook/9200000038641470/ (yes ik weet dat het 13" is, maar hij is letterlijk even groot en zwaar als de 11" laptops die je noemde, kleinere bezels). Uit ervaring kan ik vertellen dat het een stuk soepeler en gebruiksvriendelijker werkt dan een goedkope Windowslaptop, aangezien ze bij die altijd flink wat concessies worden gedaan (gaar scherm, slechte batterij, gammel toetsenbord, overhitting).

De HP x360 werd hier bijvoorbeeld aardig afgekraakt: reviews: HP Pavilion 11 x360: stevige omklapper met tn-scherm

Acers zou ik mijn grootste vijand nog niet cadeau doen. Dan kom je uit bij Lenovo en Toshiba, beide normaal gesproken prima merken, maar bij deze laptops heb je gewoon een lelijk scherm en bij de Yoga geloof ik ook een slechte batterijduur. Volgens mij hebben Asus en Dell ook nog laptopjes in die klasse met IPS schermen.

TN-schermen in budgetlaptops zijn over het algemeen van bedroevende kwaliteit en aangezien je vooral naar het scherm kijkt vind ik dat zelf een van de belangrijkste onderdelen. Het verschil tussen HDD en SSD is niet zo wereldschokkend. Zaken starten sneller op, maar als je eenmaal bezig bent merk je er meestal niet zoveel meer van. Uiteraard zijn SSD's wel schokbestendig, maar je pa deed 6 jaar met een netbook dus zal wel voorzichtig met z'n spullen zijn. Voor dat geld heb je trouwens ook een Surface 3 zie ik. Met typecover erbij zit je wel boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
BarôZZa schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 03:32:
Als hij echt niets meer doet dan internetten en officewerk, is een Chromebook dan geen optie?
Bedankt voor je reactie. Om kort te gaan, nee.
Bedankt voor de link. Dat is wel een model van anderhalf jaar geleden, waar inderdaad geklaagd wordt over de kwaliteit van het TN (!) scherm. Door mij genoemde model heeft een IPS scherm. Waar wel ook in de review aan gerefereerd wordt, is dat hij geen SSD heeft...
Acers zou ik mijn grootste vijand nog niet cadeau doen.
5 jaar geleden zou ik ze ook links hebben laten liggen. Maar ze bieden wel de beste specs voor het geld (op het scherm na, ok). Zo bieden ze wel als enige een SSD. En lezen we veel over problemen met Acer (in verhouding tot het feit dat ze de grootste computerproducent zijn)? Argumenten om Acer links te laten liggen?
Dan kom je uit bij Lenovo en Toshiba, beide normaal gesproken prima merken, maar bij deze laptops heb je gewoon een lelijk scherm en bij de Yoga geloof ik ook een slechte batterijduur. Volgens mij hebben Asus en Dell ook nog laptopjes in die klasse met IPS schermen.
Ok, bedankt voor de info. Zal ook nog even naar Asus en Dell kijken.
TN-schermen in budgetlaptops zijn over het algemeen van bedroevende kwaliteit en aangezien je vooral naar het scherm kijkt vind ik dat zelf een van de belangrijkste onderdelen. Het verschil tussen HDD en SSD is niet zo wereldschokkend. Zaken starten sneller op, maar als je eenmaal bezig bent merk je er meestal niet zoveel meer van. Uiteraard zijn SSD's wel schokbestendig, maar je pa deed 6 jaar met een netbook dus zal wel voorzichtig met z'n spullen zijn. Voor dat geld heb je trouwens ook een Surface 3 zie ik. Met typecover erbij zit je wel boven budget.
Ik weet niet of mijn vader nu heel ontevreden zal zijn met een dergelijk scherm. Ik heb hem ook nooit horen klagen over dat netbook, en de kwaliteit van schermen zal in de tussentijd toch niet achteruit gegaan zijn?

Volgens mij wijkt jouw visie op SSD wel af van de algemene opinie. In zo ongeveer elke laptop review (zie ook jouw eigen link naar de HP review) wordt het als minpunt aangegeven wanneer er geen SSD in ziit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16

Garyu

WW

Is gewoon een SSD erbij kopen en vervangen geen optie? Dan ben je veel vrijer om te kiezen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het verschil tussen SSD en HDD is wereldschokkend. je kunt een trage CPU nemen voor wat je vader nodig heeft, maar een HDD geeft je een gevoel van traagheid van een computer. De CPU veel minder, met de dingen die je vader gaat doen. Zorg dat er een SSD in de laptop zit is mijn advies
Garyu schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:48:
Is gewoon een SSD erbij kopen en vervangen geen optie? Dan ben je veel vrijer om te kiezen.
Afhankelijk van de laptop zit er geen 2.5" SSD in en wordt de vervanging meer werk, maar zelf vervangen is zeker een optie om te onderzoeken.

[ Voor 38% gewijzigd door Hann1BaL op 05-03-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Garyu schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:48:
Vandaar mijn vraag in de OP:
Wild Chocolate schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:52:
- Zou bij de HP de HDD eenvoudig te vervangen zijn door een SSD?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ik heb in de tussentijd even wat rondgekeken, en neig steeds meer naar de Acer.
Ik kwam hier nog een review (met video) tegen van een vergelijkbaar model, maar dan met HDD in plaats van SSD (hij laat ook zien dat hij langzaam opstart):
http://liliputing.com/201...dows-notebook-review.html

Zijn opmerkingen over de kijkhoek van het scherm maakten me wel wat aan het twijfelen, maar toen kwam ik ook een video-review tegen van een HP die op het door mijn vadervoorgestelde model lijkt:
YouTube: HP Pavilion x360 11.6" Laptop Review 2015

Ook daar is er kritiek op de kijkhoek van het scherm, dus het schermvoordeel valt tegen van de HP. Ik heb ook even gezocht en een video gevonden van iemand die de oude versie open gemaakt heeft, maar de HDD is wat mij betreft niet echt bedoeld om te vervangen: YouTube: HP Pavilion 11 x360 Teardown Om dan €60,- extra uit te geven en bovendien moeilijk te doen om er een SSD in te krijgen, zie ik ook niet zo zitten.

Het lastige is, dat in elk land de samenstelling van zo'n apparaat verschillend is, dus de specificaties komen niet overeen. Maar ik ga er wel vanuit dat bijvoorbeeld het scherm hetzelfde is als in Nederland.

iRacing Profiel

Pagina: 1