Toon posts:

Verkeerd aansluiten wasmachine - Wat gebeurt er?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Heb een account gemaakt omdat ik nieuwsgierig ben over wat de gevolgen zouden kunnen zijn bij de volgende actie. :)

Een vriend van me (En nee, dit gaat echt niet over mijzelf...) had een tweedehands wasmachine gekocht, en wilde deze gaan plaatsen maar hier zat geen stekker aan.
Hij als leek is naar de bouwmarkt gegaan, kocht een stekker en na een week of twee besloot hij deze aan het snoer van de wasmachine te monteren.

Terwijl hij totaal geen verstand van elektronica heeft was hij in ieder geval wel zo slim geweest om in de meterkast de groep om te zetten. En ging aan de slag...
Voor zover hij het advies van de bouwmarktmedewerker kon herinneren heeft hij de draden aangesloten.
Met enige twijfel of hij het goed had gedaan besloot hij toch om mij even te bellen voor controle.

"De blauwe op de N1, De bruine op dat tekentje, en de groene op de L1... Toch?" 8)7
Oftewel... De bruine draad vanuit de muur, op de fasedraad EDIT: aardedraad van de wasmachine.

Gelukkig heeft hij gebeld voordat hij weer de meterkast in dook.
Maar het heeft mij toch een beetje nieuwsgierig gemaakt, het is natuurlijk niet goed.
Maar wat gebeurd er in zo'n soort geval?

En... zijn hier ook voorbeelden van? >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 23:51 . Reden: Verkeerd uitgelegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Huh? Een stekker past toch op twee manieren in een wandcontactdoos? Hoe kan je dan "de bruine draad vanuit de muur, (altijd) op de fasedraad van de wasmachine" aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 16:41

Felyrion

goodgoan!

:P

Maar zoals jij het zegt had hij het elektrokuteren wat makkelijker gemaakt door stroom direct op de behuizing te zetten ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Afhankelijk hoe de stekker er in gaat zal de aardlek er hoogst waarschijnlijk snel zal uitklappen. Electrocutie was niet waarschijnlijk. Misschien wel een schok :), indien de aardlek er niet uit zou vliegen, wat erg onwaarschijnlijk is.

De wasmachine zou het in ieder geval niet doen en ik weet niet of de electronica dit leuk zou vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sendy schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:01:
Huh? Een stekker past toch op twee manieren in een wandcontactdoos? Hoe kan je dan "de bruine draad vanuit de muur, (altijd) op de fasedraad van de wasmachine" aansluiten?
In zowel een stekker als een wandcontactdoos (indien geaard) zitten 3 draden, fase, nul en aarde.

Stekker/Wcd goed gemonteerd:
Fase / Fase
Nul / Nul
Aarde / Aarde

Stekker/Wcd in dit geval:
Aarde / Fase
Nul / Nul
Fase / Aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:12:
[...]

In zowel een stekker als een wandcontactdoos (indien geaard) zitten 3 draden, fase, nul en aarde.

Stekker/Wcd goed gemonteerd:
Fase / Fase
Nul / Nul
Aarde / Aarde

Stekker/Wcd in dit geval:
Aarde / Fase
Nul / Nul
Fase / Aarde
Dan klopt je startpost niet. Daarin staat: "Oftewel... De bruine draad vanuit de muur, op de fasedraad van de wasmachine.". Dat klopt ook, want de bruine draad is de fasedraad.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Als je dit al fout doet, dan zou ik die wasmachine verder niet gaan aansluiten en gebruiken. Er zijn nog tal van andere zaken die je netjes moet doen met electriciteit om alles veilig te houden, zeker als er water aan te pas komt.

Vaak wordt de stekker van een machine geknipt als deze niet meer veilig is (/wordt geacht) voor gebruik; alleen nog voor slooponderdelen.

En gebeurd moet met een t het subject, om de spanning nog verder op te voeren in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

likewise schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:17:
Vaak wordt de stekker van een machine geknipt als deze niet meer veilig is (/wordt geacht) voor gebruik; alleen nog voor slooponderdelen.
Tegenwoordig worden de stekkers van apparaten geknipt vanwege het koper. Zet een werkend apparaat met stekker aan de straat en de kans is groot dat het snoer een uur later verdwenen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
geen topic starten . maar laat het over aan iemand die het visueel kan zien, en er verstand van heeft
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je hebt hier wisselspanning, polarisatie maakt niet uit, alleen de aarde moet op de juiste....

Bruin en Blauw moet je aan de 2 pinnen van de stekker doen en groen is de aarde die aan de zij-strepen van de stekker moet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-10 23:07
memphis schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:38:
Je hebt hier wisselspanning, polarisatie maakt niet uit, alleen de aarde moet op de juiste....

Bruin en Blauw moet je aan de 2 pinnen van de stekker doen en groen is de aarde die aan de zij-strepen van de stekker moet.
Dit is wat ook dacht? Bij het aansluiten van lampen doe ik bruin en blauw gewoon naar de lamp en de groene (aarde) naar de aarde stekker. Het maakt toch niet zoveel uit waar bruin en waar blauw is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, heb de topic aangepast.

En voor de duidelijkheid, ik ben niet opzoek naar advies, ik weet zelf echt hoe het wel moet.

Maar ben dus nieuwsgierig naar het effect wanneer de fase draad aangesloten zit op de aarde draad van de machine.

FYI, de machine had geen stekker aangezien hij bij de vorige eigenaar op een aparte groep was gemonteerd direct op de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-10 11:59
Er zijn wel degelijk apparaten die vereisen dat fase en nul op een specifieke manier worden aangesloten.
Normaal gezien word dat dan gedaan met een cee stekker (zo'n blauwe camping stekker bijvoorbeeld) of direct aan de vaste aansluiting.

Dit geld niet voor de normale huidige wasmachines die met een gewone stekker worden geleverd.

Ik vraag me af wat voor wasmachine dit is?

Verder, zou ik als dit idd zo specifiek aangegeven word, de machine op de juiste manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:38:

Precies, Zoals ook in mijn post staat ben ik hier van op de hoogte.
Wat ik mij alleen af vroeg (puur uit nieuwsgierigheid) is wat er gebeurt wanneer je de aarde dus verkeerd aansluit. (Zoals die maat van mij)

Het ging in dit geval goed doordat hij het liet controleren... maar wat zou er van hem over zijn als hij dit niet had gedaan.

Daar gaat dit topic over.
Mijn excuses wanneer dit soort topics niet thuis horen op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 09:35
Dat hangt er vanaf of er een aardlekschakelaar voor de groep zit waar je hem op aansluit. Wanneer deze er zit zal hij trippen wanneer de aardedraad op de fase wordt aangesloten in het stopcontact. Wel is het zo dat wanneer de machine echt goed geisoleerd staat dat dit dus pas gebeurd bij aanraking van de behuizing. Maar het zijn vaak stalen pootjes op een tegelvloer met een aardmatje dus dat wil wel. Bij de nuldraad zal hij overigens minder snel afschakelen zoals reeds al aangegeven ook afhankelijk van het netstelsel. Echter is 0.03A zo'n lage stroom dat hij in mijn ervaring zelfs afschakelt wanneer een behuizing aan de nul wordt geknoopt.

Wanneer er geen aardlekschakelaar voor zit wordt het natuurlijk interessant, de behuizing komt dan onder 230volt t.o.v. de aarde te staan wanneer aan de fase geknoopt en een stuk minder wanneer aan de nul geknoopt. In dat geval zal er vrij weinig gebeuren, misschien zal de behuizing een beetje prikken, maar aan de fase krijg je een flinke klap van de wasmachine. De zekering zal pas uitslaan bij een lekstroom naar de aarde meer dan 20A. Dit is natuurlijk een enorme stroom.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sendy schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:01:
Niet iedereen heeft een stekker aan de wasmachine.
In sommige situaties, waar de wasmachine in de 'natte cel' (aka badkamer) van een huis wordt geplaatst, hebben een andere manier om de wasmachine aan de sluiten.
Er zit dan aan de muur, vrij hoog, vlak tegen het plafond meestal, een doosje met een trekschakelaar en (meestal) een lampje.
Afbeeldingslocatie: http://www.allroundelectromarkt.nl/images/cache/was.270.png

Die dingen zijn vochtwerend, zodat er geen manier is dat je water over de contacten heen kan gooien.
Echter, daar zit geen stopcontact in, maar in dat kastje sluit je de draden direct aan.

Dat systeem bied je dus de mogelijkheid om de stroom naar de wasmachine af te schakelen zonder daarbij ge-elektrocuteerd te worden.
Het kastje houdt vocht buiten en je schakelt met een lang touw wat aan het oogje onderaan het kastje hangt. Zo zit je dus nooit met natte handen aan een stekker.
likewise schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:17:
Als je dit al fout doet, dan zou ik die wasmachine verder niet gaan aansluiten en gebruiken. Er zijn nog tal van andere zaken die je netjes moet doen met electriciteit om alles veilig te houden, zeker als er water aan te pas komt.

En gebeurd moet met een t het subject, om de spanning nog verder op te voeren in deze thread.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:23:
[...]

Tegenwoordig worden de stekkers van apparaten geknipt vanwege het koper. Zet een werkend apparaat met stekker aan de straat en de kans is groot dat het snoer een uur later verdwenen is.
Uhm, ja zou kunnen, maar de stekker wordt ook afgeknipt als je dus wil aansluiten met een trekschakelaar. Iets wat vrij veel voorkomt in woningen waar de wasmachine in de badkamer staat.
In ieder geval in jaren 70/80/90 woningen naar mijn weten, maar het lijkt me dat dat nogsteeds wel gebruikt wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2016 11:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:23:
[...]

Me dunkt dat je voor het koper dan beter de motor er uit haalt. Zo'n snoer levert geen ruk op.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

evilution schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:26:
[...]

Me dunkt dat je voor het koper dan beter de motor er uit haalt. Zo'n snoer levert geen ruk op.
True that.
Daarbij, 'vuil' koper (kabels waar de mantel nog omheen zit e.d.) is minder dan 25% van de oudmetaal prijs t.o.v. schoon koper.
Je hebt dus bakken vol met stekkers nodig, wil zoiets geld opleveren.
Is de moeite gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
}:O
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:20:
[...]
Niet iedereen heeft een stekker aan de wasmachine.
[...]
Als de TS schrijft dat zijn vriend een stekker aan het snoer ging maken, dan gaat het hier wel om een stekker. :D Het hypothetische geval dat een andere vriend een vaste aansluiting heeft wordt hier niet besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sendy schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:44:
}:O
[...]

Als de TS schrijft dat zijn vriend een stekker aan het snoer ging maken, dan gaat het hier wel om een stekker. :D Het hypothetische geval dat een andere vriend een vaste aansluiting heeft wordt hier niet besproken.
Nee, maar dat werpt wat licht op waar het vandaan is gekomen dat er geen stekker aan de wasmachine zit ;)
En het legt uit hoe je dus 'altijd fase aan fase en nul aan nul' kan verkrijgen :)

Trouwens, normaliter is de stekker een ingegoten model als je een wasmachine koopt.
Iets met vocht buiten houden enzo.
Als je zelf een stekker er aan zet, zijn dat meestal geen vocht-dichte stekkers. Ik zou zo'n stekker van binnen vol kwakken met siliconenkit ofzo.

[ Voor 28% gewijzigd door McKaamos op 05-03-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
McKaamos schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:45:
Nee, maar dat werpt wat licht op waar het vandaan is gekomen dat er geen stekker aan de wasmachine zit ;)
Het wordt aangeraden de stekker er af te knippen en het deurslot onklaar te maken als je een defect apparaat aan de straat zet. Voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

RemcoDelft schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:49:
[...]

Het wordt aangeraden de stekker er af te knippen en het deurslot onklaar te maken als je een defect apparaat aan de straat zet. Voor de veiligheid.
Klopt, maar er kan dus ook een andere reden zijn.
Als de machine uit een woning komt waar de machine geinstalleerd was in de badkamer met een trekschakelaar, heb je ook geen stekker. Machine hoeft niet defect/onveilig te zijn als de stekker er af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper623
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Jim423 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:13:
Dat hangt er vanaf of er een aardlekschakelaar voor de groep zit waar je hem op aansluit.
[bla...bla...bla]
Zijn er nog een veel huizen geen aardlekschakelaar(s) voor de groepen? Dat lijkt mij toch best riskant. Het is een vrij simpele manier om apparaten te beveiligen tegen lekstroom.

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Enorm veel. Ga maar is een rondje maken in bijvoorbeeld Amsterdam. (Waar ik veel werk). Dit is de inrichting doorgaans voor '78:

Afbeeldingslocatie: http://i125.photobucket.com/albums/p41/vis_2007/27b0193b-beb1-4b86-8caa-521370fd9035_zpswzm3bngl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 05-03-2016 20:28 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jim423 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:27:
Enorm veel. Ga maar is een rondje maken in bijvoorbeeld Amsterdam. (Waar ik veel werk). Dit is de inrichting doorgaans voor '78:

[afbeelding]
In Amsterdam zijn toch nog drie woningen waar de oude stroom nog wordt geleverd? Stroom met een voltage van voor de gestandaardiseerde 220-volt (dus van ver voor de 230-volt)? In die tijd had iedere stad een ander voltage, waardoor je je apparatuur uit Amsterdam niet zomaar in Groningen kon gebruiken. De Nuon schijnt van dat levercontract af te willen, omdat ze voor die drie huizen een aparte infrastructuur moeten aanhouden.

Wat is de status daarvan? Wordt die stroom nog geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evilution schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:26:
Een snoer haal je echter veel makkelijker in het voorbijgaan los, een motor niet.

Maar goed, je moet ook niet bij mij zijn, je moet dat die mannetjes vertellen. Dat die om deze reden snoeren losknippen is in ieder geval een gegeven.
Wie raadt dat aan? De eerste pagina met wat te doen bij het weggooien van een wasmachine van overheid en gemeentes rept er niet over. Ook expliciet op het afknippen van het snoer van een wasmachine knippen levert alleen resultaten over het verlengen van het snoer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jasper623 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:09:
[...]

Zijn er nog een veel huizen geen aardlekschakelaar(s) voor de groepen? Dat lijkt mij toch best riskant. Het is een vrij simpele manier om apparaten te beveiligen tegen lekstroom.
Ik zou ze niet graag de kost willen geven, die nog geen aardlekschakelaar hebben. Het is voor nieuwbouw ook nog niet zo heel lang geleden dat het verplicht werd. Voor bestaande woningen gold die verplichting niet. en geldt nog steeds niet. Een vrij simpele manier, maar toch wel even een flinke investering. Niet iedereen kan dit zomaar even zelf doen.

Zonder aardlek riskant? Ja bij aanrakingsgevaar van niet geaarde apparaten die onder spanning kunnen staan. Eigenlijk moeten zulke apparaten geaard zijn (niet dubbel geïsoleerde apparaten met een metalen omhulling), maar ja, iedereen weet dat dit lang niet altijd gebeurt. Vandaar op zeker moment die verplichte invoering van de 30 mA aardlek.
Daarvoor is er een tijdlang een uitzondering geweest voor de groep waarop de wasmachine zit. Dit omdat er toen nog vrij veel oudere installaties waren met door veroudering slechte isolate. In die installaties was het soms moeilijk om sowieso een zware gebruiker als een wasmachine, ook nog eens een natte gebruiker, door de aanwezigheid van zo'n aardlek aan de praat te krijgen. Daar mocht hij gewoon achterwege blijven of er mocht een 500mA exemplaar worden geplaatst. In de loop der jaren zijn door kwaliteitsverbeteringen die hindernissen geleidelijk aan verdwenen.

Maar voor het overige, bij afwezigheid van een aardlek dient de aardingsweerstand dusdanig laag te zijn, dat bij onderspanning komen van een geaard gestel de zekeing er uitvliegt. Maar de aardlek ontslaat je nog steeds niet van een goede aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Deze specifieke fout is inderdaad vrij gevaarlijk voor de mens, maar de wasmachine zal dr niks van krijgen, staat vrij weinig spanning tussen N en Aarde, dus voor de wasmachine is het alsof de stekker dr niet in zat.

[ Voor 53% gewijzigd door AlexanderB op 06-03-2016 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Mits er een aardlek in zit zal deze waarschijnlijk ook wel afgaan voordat het apparaat wordt aangeraakt. Doordat de nul op de aarde aangesloten is zullen andere stromen van dezelfde groep ook voor een gedeelte de aardweg volgen en daarmee de aardlek trippen.

Maar als je het al fout aan wilt sluiten is dit wel de meest gevaarlijke :+ Mocht er geen aanwezig zijn kan het zelfs zomaar fataal zijn (de normale zekering zal er iig niet uitgaan in dit geval)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 23:35:
[...]
Ik zou ze niet graag de kost willen geven, die nog geen aardlekschakelaar hebben. Het is voor nieuwbouw ook nog niet zo heel lang geleden dat het verplicht werd. Voor bestaande woningen gold die verplichting niet. en geldt nog steeds niet. Een vrij simpele manier, maar toch wel even een flinke investering. Niet iedereen kan dit zomaar even zelf doen.
Present. Nog 1 (witte) groep in een oude kast (oude woning) zonder aardlek (gebruik die groep verder niet) en wordt nog vervangen door een nieuwe kast (met schakelaars ipv smeltzekeringen) met op alle groepen de juiste aardlekschakelaars + een hoofdschakelaar onderin.

De opmerking over de aardweerstand is een goeie, die hoor ik niet vaak terugkomen- meestal controleren mensen de aardweerstand ook niet, afhankelijk van of je op een TT- of TN-stelsel aangesloten (dwz aarding dmv een pen in de grond in een kruipluik oid, of dat de aarding direct op het net vd leverancier staat aangesloten, zoals bij relatief veel nieuwbouw het geval is.)

Als je van een pen gebruikt maakt en de bodem is licht aangezuurd (lage pH-waarde) door een bovengemiddelde aanwezigheid van elektrolyten (al dan niet icm verontreiniging door (zware-)metalen wat in dat geval vaak voorkomt- woning op vervuilde grond), dan zit je goed. Als de pH-waarde meer basisch van aard is (weet niet de exacte ondergrens voor een slechte aardweerstand, maar basisch is uiteraard pH>7) dan is het oppassen, want dan kan je aardweerstand weleens hoog oplopen. Dit wordt in de praktijk meestal gemeten door minimaal 10mtr onderling op afstand met twee pennen onder spanning, de weerstand te meten (hoe verzin je het? ;) )

Als je aardlek afwezig is of niet goed functioneert en je aardweerstand is hoog, dan heb je idd echt een probleem, zoals je aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hoe verzin je het, zo eindigt je betoog. Ja inderdaad!
Toch was het destijds een vrij voor de hand liggende methode toen deze werd bedacht, met dat twee pennen in de grond op minimaal 10 meter afstand. Althans als je bewust bent van het verschijnsel van de zogenaamde spanningstrechter rondom zo'n aardpen en dus met die minimale afstand buiten elkaars invloed moet blijven. Verder dat de ene pen in feite gebruikt wordt voor de stroommeting en de andere voor de spanning en dat de aardweerstand van die laatste verwaarloosbaar is t.o.v. de weerstand van het spanningscircuit van de meter, dan is het principe van de meting niet zo heel moeilijk te begrijpen met R = U/I. Met een klein beetje fantasie is de truc dan niet zo heel moeilijk.

Deze meetmethode is echter niet overal mogelijk, stel je zit bovenin een flatgebouw. Daarom is ook de aardcircuit methode toegestaan, dat is de complete weerstand die een aardsluitstroom doorloopt. Die weerstand mag maximaal het dubbele zijn van die maximaal toegestane aardingsweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:24:
Deze meetmethode is echter niet overal mogelijk, stel je zit bovenin een flatgebouw. Daarom is ook de aardcircuit methode toegestaan, dat is de complete weerstand die een aardsluitstroom doorloopt. Die weerstand mag maximaal het dubbele zijn van die maximaal toegestane aardingsweerstand.
Dat zul je ongetwijfeld beter weten dan ik, want ik ben geen actief elektrotechnicus (meer)- ik weet alleen wat ik moet weten van de NEN1010 en 3140 voor renovatie-doeleinden mbt de eigen woning (geen flat!)

Zag wel een keer bij mijn zwager en zus in hun appartement op x-hoog, dat de aarding van hun flatje gewoon gemonteerd zat (door de installateur) aan de koperen gasleiding (als een rechte pijp vanaf de begane grond omhoog door alle verdiepingen), voordat deze vertakt werd naar de gasmeter.
Ja, zo kan het ook natuurlijk- tenzij je een laag oxidatie (patina) tussen deze stekker en de leiding hebt zitten, geniet je weinig weerstand denk ik, als die pijp dan onderaan goed verbonden is met de aarde, heb je je aarding.

Alleen het onderbuikgevoel dat ik het zelf niet jofel vind, om elektra op die manier aan gasleidingen te koppelen, dat blijft. Alle appartementen/flats zijn op die manier aan elkaar gelinkt. Als een figuur boven jou, zijn pc aan de sanitair geaard heeft en zijn psu maakt sluiting waardoor de aarde op 230V staat, dan geniet jij gratis mee. Lekker als je dan de kraan aanraakt en jij krijgt een tik, terwijl je niet eens de veroorzaker bent! :')

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik vermoed eerder dat de gas en waterleiding op de HAR zijn aangesloten en die weer op de aardrail in de schakelkast samen met de aarde van de eindgroepen. De ''echte'' aarde zal dan via de hoofdkabel binnenkomen los of gezamelijk met de nul. Of het moet echt goed oud zijn. Maar dat is zo even koffiedik kijken en een beetje offtopic.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 06-03-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 14:48:
[...]

Dat zul je ongetwijfeld beter weten dan ik, want ik ben geen actief elektrotechnicus (meer)- ik weet alleen wat ik moet weten van de NEN1010 en 3140 voor renovatie-doeleinden mbt de eigen woning (geen flat!)

Zag wel een keer bij mijn zwager en zus in hun appartement op x-hoog, dat de aarding van hun flatje gewoon gemonteerd zat (door de installateur) aan de koperen gasleiding (als een rechte pijp vanaf de begane grond omhoog door alle verdiepingen), voordat deze vertakt werd naar de gasmeter.
Ja, zo kan het ook natuurlijk- tenzij je een laag oxidatie (patina) tussen deze stekker en de leiding hebt zitten, geniet je weinig weerstand denk ik, als die pijp dan onderaan goed verbonden is met de aarde, heb je je aarding.

Alleen het onderbuikgevoel dat ik het zelf niet jofel vind, om elektra op die manier aan gasleidingen te koppelen, dat blijft. Alle appartementen/flats zijn op die manier aan elkaar gelinkt. Als een figuur boven jou, zijn pc aan de sanitair geaard heeft en zijn psu maakt sluiting waardoor de aarde op 230V staat, dan geniet jij gratis mee. Lekker als je dan de kraan aanraakt en jij krijgt een tik, terwijl je niet eens de veroorzaker bent! :')
Dat onderbuikgevoel is volkomen terecht!!!
Ik ben overigens ook niet werkzaam in het installatievak, maar er is van mijn studie van destijds voldoende blijven hangen, mede door zijdelingse contacten en vakbladen. Alsmede het desondanks werkzaam zijn in de elektrotechniek.

Als dat echt als aardleiding door een erkende installateur is aangelegd zou hem op staande voet z'n erkenning ontnomen moeten worden. Deze manier van aarden is al zoveel discussie over geweest dat het bijna niet meer te tellen is. En waarom is het zo'n enorm taboe? Doodgewoon omdat gas- en waterleidingen niet voor dit doel zijn gemaakt. Dat betekent eenvoudig dat bij werkzaamheden zoals doorzagen om een aftakking te maken, je er van mag uitgaan dat je daarmee niet een aarding verbreekt. Ooit heeft hierdoor een dodelijk ongeluk plaatsgevonden.

Om misverstanden te voorkomen, heel vroeger werd de waterleiding (nooit de gasleiding!) wel gebruikt als aarding. Maar dan zodanig dat de aansluiting van de aarddraad van de installatie plaats vond vlak bij de watermeter dan wel de plaats waar de hoofdkraan zit.
Dat deze leidingen in moderne installaties geaard zijn heeft daar niets mee te maken, dat is zelfs in bepaalde gevallen verplicht, maar zo'n leiding is geen deel van een aardverbinding. Weet je zeker dat dit bij je zus en zwager ook niet het geval is? Anders is het namelijkt als erkend installateurswerk bijna niet te geloven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik weet wat ik gezien heb, de aarding zit bij de hoofdstop (ook een oude kast bij hen) achter het plexiglas opgerold en afgedopt en de fase+nul lopen door naar de KWh-meter en de aardklem zit buiten de zwarte kast (een stukje rail verdwijnt de kast in aan de zijkant) en vandaar loopt er een dikke groen-gele draad (dikker dan 2,5mm2) met koperen klemmetje aan het einde netjes naar de koperen gasleiding, waar de aarde met een ander, rond, koperen klembeugeltje omheen geklemd zit. Vanaf de gasleiding (schat 40mm-45mm koper, dikker dan de 38mm leiding bij mij thuis) zit er een t-stuk (messing) met als aftak een gele gasbuis naar het championnetje van de (oude) gasmeter.

Mijn zwager is niet zo technisch dus die vind het best- het is een huurflat, dus die komt daar niet aan en ik ook niet eigenlijk. Als ik er eens ben, zal ik een foto maken (als ik het niet vergeet!!)

Ik weet wel dat de koperen leidingen niet zwaar geoxideerd zijn, ze zien er nog erg rood uit, beetje dof, maar niet donkerbruin oid. de flats zijn rond 2008 geheel gerenoveerd, als ik mij niet vergis- maar van origine uit de jaren '60-'70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dan heeft na die renovatie vast geen installatie-inspectie plaats gevonden. Noch door het installatiebedrijf zelf, hoort bij hun certificatie dat ze hier iemand voor hebben of voor inhuren, noch door de het netwerkbedrijf. Ik stel me voor dat een en ander door een beginneling is aangelegd, weliswaar netjes zoals hij dat op school heeft geleerd, maar totaal zonder enig besef dat dit zo'n beetje het aller ergste is wat een elektricien kan presteren. Een waterleiding is al taboe, maar notabene een gasleiding??? Extra aandachtspunt voor het vmbo en mbo misschien? Nogmaals, aarden van zo'n leiding is heel gewoon, maar die leiding mag nooit zelf een deel van de aardverbinding zijn.

Overigens zegt dat afdoppen van de aarddraad van het netbedrijf niets. Want het kan heel goed dat in de groepenkast een verbinding zit met een echte aardleiding die je niet ziet. In dat geval is wat je zag helemaal niet zo ongelooflijk.
Pagina: 1