Karma kills Knowledge: moderaties moeten anders.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Probleemstelling algemeen:

Tweakers is een geweldig platform maar het kan nog geweldiger. IK ben zelf grote fan van de reactie's op nieuwsitems omdat je zo achtergrondinfo te weten komt in combinatie met een kritische kijk. De moderaties moeten het kaft van de koren scheiden maar dit kan volgens mij beter want de meeste posts dragen weinig bij aan het nieuwsverhaal en Tweaker die te laat posten maar met kennis van zaken verdwijnen gewoon in de massa omdat ze amper opgemerkt worden. Ook zijn reacties op reacties niet meer uit elkaar te houden omdat de volgorde van actie-reactie wordt aangepast doordat de moderatie-bot +2 berichten naar boven stuurt.

Tegelijk doen de reacties dienst als 'Cafe' Een plaats waar je 'op het moment' uw mening kwijt kan over een topic. Iedereen weet dat op café iedereen zegt wat hij denkt = cafépraat. Dat is niet per definitie dom, het is gewoon andere 'praat'.

Maar tegelijk kunnen de reacties ook plots heel nuttig zijn, heel relevant en erg to the point. Al zijn de meeste +2's en +3's reacties van de eerste minuut omdat iedereen weet dat een nieuwsbericht van 3u 'oud' niet meer relevant is en de kans dat uw waardevolle post nog opgemerkt wordt nihil is. Hierdoor rem je nuttige bijdragen af.

Tegelijk zijn posts die echt iets bijdragen toch van de radar verdwenen na 2 dagen, het nieuws is oud en de reacties verdwijnen gewoon...zonder van al dat intellect.

nader bekeken
reacties die naast de kwestie handelen maar OK zijn krijgen gewoon +1 (on-topic) terwijl ze in mijn ogen 0 moeten zijn. Maar 0 lijkt zo 'weinig' dus geven mensen hem maar +1 of OK: je post mag bestaan zover offtopic is het ook weer niet om je 0 te geven (0 = niets..nada) De vraag is of dit niet anders kan omdat deze 'cafépraat' perfect normaal is en ook moet kunnen zonder 1 of 0 te geven, het is gewoon 'anders'.

Er is immers geen mogelijkheid om naast de kwestie te antwoorden: Het lijkt op het eerste zich het omgekeerde wat ik wil bereiken (kwalitatievere en relavantere en informatievere reacties) Ik ben van mening dat die cafépraat moet kunnen. Maar in een andere 'sectie' En het zou leuk zijn dat gebruikers op een nieuwsreactie zelfs kunnen aangeven dat ze 'off topic' willen reageren op een reactie.

Tegelijk zorgt deze 'off topic' modus ervoor dat je kan reageren zonder afgestraft te worden. cafépraat is zoals vrijheid van meningsuiting, soms wil je gewoon uw zeg doen zonder meer.

Ik ben er van overtuigd dat mensen zelf weten dat hun mening of reactie over ene bepaald topic 'irelevant' of 'relevant' is. Dus moet er een manier zijn om uw reactie te posten maar zonder afgestraft te worden met een 0 of een 1. Je had immers zelf al aangegeven dat uw mening irrelevant was. Uw mening is gewoon een mening over iets. Een reactie op een reactie. En momenteel worden deze reacties amper toegelaten omdat iedereen weet dat zijn karmaverloop naar beneden gaat als ze teveel 'praten'. Terwijl je toch zo graag wilde reageren op iets...omdat je het bijv niet eens bent of omdat je toevalig iets grappig kwijt wilde.

De vraag is of we cafépraat en intellectueel praat niet kunnen scheiden van de reactieposts zonder je zowel CAFEPRAAT+ KENNIS niet kunnen combineren en dit allemaal met maar 1 doel: Reactie op het forum relevanter en informatiever houden en het reageren leuker maken.

Oplossing en essentie

Ik stel voor dat elke gebruiker de mogelijkheid heeft om uw eigen reactie onder de noemer 'cafepraat' of als 'nuttige bijdrage' te posten zodat Tweaker.net-bot deze posts juister kan beoordelen van in het begin. Maar mensen die echt menen dat ze een nuttige bijdrage kunnen leveren kunnen hun post ook zo labelen waardoor de nieuwsreactie toegankelijker zijn dan ooit maar tegelijk ook informatiever zijn dan ooit.

Sommige nieuwsreacties zijn zo informatief dat het echt zonde is dat ze na 2 dagen al van de radar verdwenen zijn. Gewoon weg...Alsof ze nooit bestaan hebben. Vanuit een intellectueel standpunt is dit echt zonde, zoveel kennis en inzicht overboord te gooien en tegelijk ervoor zorgen dat mensen die een erg nuttige bijdrage leveren maar de post pas 3u na publicatie lezen gewoon niets meer posten omdat ze anders toch onderaan de lijst met een 0 moeten eindigen.

'Karma kills Knowledge' en dat moet anders!

[ Voor 5% gewijzigd door Coolstart op 04-03-2016 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
0 reacties geven geen karma boeten, dus wat is er verkeerd aan een 0 reactie? Nee je komt niet al te hoog in het reactie overzicht, dus alleen andere 'cafegangers' zullen hem lezen, maar is dat echt zo'n probleem? Als je chronologische sorteert komt allen de "FIRST POST" bovenaan, dat is nog minder. Nu staan er tenminste relevante dingen bovenaan.

+1 betekend overigens on-topic. 0 off-topic. We kunnen geen 0,8 of 1,2 uitdelen, dus zal ergens een lijn getrokken moeten worden, soms een een reactie net +1, andere keren net niet boven 0. Maar nogmaals, er is geen enkele straf op 0 of +1 reacties, je hoeft echt niet altijd +2 te scoren of je mond te houden (er loopt hier ook een tweaker rond die alleen +3 reacties wilt plaatsen, maar dat is een persoonlijke keuze).

En nog iets, als je graag iets dieper op een topic in wilt gaan, en niet na 24 uur al van de radar verdwenen wilt zijn, dan is het forum een veel betere plek dan de FP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 18:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

'cafepraat' zoals jij het noemt hoort op 0, en liever gewoon helemaal niet (imo)

En de moderaties worden gedaan door mensen, niet door een bot :P

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Ik denk dat jullie mijn punt missen. Ik ben voor het principe van moderatie maar het kan nog veel beter dan nu het geval is. En tegelijk opper ik voor diepgaandere reactirs met kennis van zaken. Het huidige systeem is goed maar kan beter.

Volgens mij moet een link komen tussen reacties en het forum om bepaalde reacties met kennis van zaken actief te houden en bereikbaar te houden voor andere tweakers. Ook anderson worden er bijna nooit verwezen nr forum posts in reacties.

Ik ben het ook eens dat berichten met meerwaarde bovenaan moeten staan en dat kan nóg efficienter imo. Net door de gebruiker zelf te laten beslissen om zijn reactir fundamentele meerwaarde heeft of niet. Hoe dat concreet werkt is een andere zaak.

Daarnaast stel ik de symboliek van -1 0 +1 +2 +3 in vraag. ( Ik snap dat +2 informatiever is dat +1 ) maar velen denken dat de -1 en de 0 de 'helemaal niet eens' knop is. En tegelijk is 0 gewoon niet fijn. Er is dus wel iets mis met 0.

Moet er gewoon geen extra 'eens - oneens' knop komen om die emotie van frustratie en bejubel uit de moderatie te halen?

Goede symbolen zijn duidelijker en rechtvaardiger dan cijfers. De semantische waarde moet beter.

Daarbovenop ontaarden reacties volledig tot cafépraat bij de meeste nieuwsberichten. Als de post gaat over een nieuwe ruimtelescoop om exoplaneten te ontdekken kan het zijn dat de eerste 15 reacties over de kostprijs gaan en het nut van ruimtrvaart. En dan krijgt iedereen gewoon +1 :) van mij mogen die bedenkingen er zijn, maar aub niet als eerste 15reacties. Er is dus plaats nodig voor cafépraat te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Even een schopje naar het juiste subforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Probleem
Bezoekers reageren op een artikel meestal zodra als het op de FP voorbij vliegt. Aan het eind van de week zie je dat de meeste reacties bij nieuwsitems nog teveel reacties zonder beoordeling omdat die een paar uur later zijn geplaatst. Daar kunnen soms ook hele nuttige reacties bij zitten. De meningen die zijn geplaatst binnen 48 uur die zijn vaak gemixt van geouwehoer, persoonlijke frustraties en informatief. Deze reacties bij elkaar zorgt voor onduidelijkheid en frustraties. Gebruikers gaan hun mening verdedigen omdat ze worden beoordeelt op hun reactie. Waardoor gebruikers mogelijk meerdere accounts gaan aanmaken. Onbeantwoorde reacties hebben na 48 uur geen waarde. Reacties met onterechte waarden kunnen niet worden aangepast. In dat opzicht functioneert het punten systeem niet goed, want wat wilt tweakers hiermee bereiken?

Oorzaak
Het barst op tweakers van mensen met autisme, waaronder ikzelf. Misschien moet de punten telling op het platform wat meer gemeenschappelijk worden. Ter voorkoming dat als iemand een reactie niet waarderen kan dan zet hij/zij het op -1 zet. De kleur rood dat versterkt daarbij ook de negatieve aandacht die het verdient. Omgekeerd bij groen +2 score zal iemands mening ook onbewust worden beïnvloed. Het systeem lijkt misschien teveel op dat van geenstijl en ik weet niet of het tweakers zich hiermee associëren wil want het schaad mogelijk het imago van tweakers in het algemeen.

Doelstelling
De community bepaalt de gehele stemming op tweakers. Ik ben ook van mening dat die cafépraat moet kunnen maar alleen op het forum. Het probleem is feedback blijkt niet altijd gewenst of gewaardeerd.
Ik zie liever dat de gehele reacties module op het FP moeten verdwijnen. Wanneer er een fout in het artikel zit dan moet je op een PM-knop kunnen drukken voor correctie/toelichting aan de autheur. Ik begrijp niet waarom bezoekers altijd weer de confrontatie opzoeken op de FP. Er moet dus een splitsing komen voor informatief en geouwehoer om even te kunnen ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Coolstart schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:32:

Ik stel voor dat elke gebruiker de mogelijkheid heeft om uw eigen reactie onder de noemer 'cafepraat' of als 'nuttige bijdrage' te posten zodat Tweaker.net-bot deze posts juister kan beoordelen van in het begin. Maar mensen die echt menen dat ze een nuttige bijdrage kunnen leveren kunnen hun post ook zo labelen waardoor de nieuwsreactie toegankelijker zijn dan ooit maar tegelijk ook informatiever zijn dan ooit.
Het punt hierbij is dat iedereen zal denken dat zijn of haar reactie nuttig is. Ik vrees dat er maar weinig mensen van zichzelf zullen inzien dat wat ze posten eigenlijk niet zo nuttig is. Als dat namelijk wel zo zou zijn, dan hadden ze waarschijnlijk niet gereageerd ;)

Daarnaast worden reacties zoals gezegd niet gemodereerd door een bot, maar door vrijwilligers. En aangezien de reacties al gesorteerd worden op kwaliteit, lijkt het me niet zo'n probleem.
Sommige nieuwsreacties zijn zo informatief dat het echt zonde is dat ze na 2 dagen al van de radar verdwenen zijn. Gewoon weg...Alsof ze nooit bestaan hebben. Vanuit een intellectueel standpunt is dit echt zonde, zoveel kennis en inzicht overboord te gooien en tegelijk ervoor zorgen dat mensen die een erg nuttige bijdrage leveren maar de post pas 3u na publicatie lezen gewoon niets meer posten omdat ze anders toch onderaan de lijst met een 0 moeten eindigen.
Wellicht kunnen we met goede reacties nog iets extra's doen. Zoals een overzicht van alle goede reacties (+2 of +3) per nieuwsartikel. Het is inderdaad jammer dat veel goede reacties snel verdwijnen omdat de nieuwsberichten uit het zicht raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
@donderdraak

Veel reacties die niet gemodereerd worden? Valt wel mee volgens mij, maar je kunt ze zelf ook snel even moddereren. Je vind ze via http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Als je daar kijkt zie je dat het aantal ongemodereerde reacties tussen de 1-5% zit, en dat is dan eigenlijk alleen nog de artikelen waar er ongemodereerde reacties zijn. Heb even niet geteld hoeveel er op 0 staan.

Overigens kunnen reacties tot 48 na het plaatsen nog gemodereerd worden, dan bedoel ik het plaatsen van de reactie, niet het artikel. Wel worden FP artikelen niet veel meer gelezen na 48 uur, je kunt je dus afvragen wat het nut is om daar nog (veel) te modereren. Reviews en guides blijven wel langer prominent op de FP, dus die worden ook langere tijd nog veel gelezen, daar is het wel nuttig.

Overigens mismods kun je melden op Topicreeks: Het kleine-mismoderatietopic
Ik heb je daar nog niet vaak langs zien komen, en je klaagt dat reacties die niet gewaardeerd worden op -1 komen, terwijl de modfaq toch duidelijk stelt dat er op inhoud gemodeerd moet worden en niet op mening. Je mag foute moderaties daar dus gerust melden.

En fouten in het artikel mag je melden op Geachte Redactie , dus ja, daar wordt streng op gemodereerd op de FP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Coolstart schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 08:33:
Volgens mij moet een link komen tussen reacties en het forum om bepaalde reacties met kennis van zaken actief te houden en bereikbaar te houden voor andere tweakers. Ook anderson worden er bijna nooit verwezen nr forum posts in reacties.
Zoals RoD ook al aangeeft zou het mooi zijn als goede reacties makkelijk teruggevonden kunnen worden. Er is op de FP een blokje 'nu op het forum' en een blokje 'informatieve reacties' zou in mijn ogen niet misstaan :)
Ik ben het ook eens dat berichten met meerwaarde bovenaan moeten staan en dat kan nóg efficienter imo. Net door de gebruiker zelf te laten beslissen om zijn reactir fundamentele meerwaarde heeft of niet. Hoe dat concreet werkt is een andere zaak.
Naast dat mensen over het algemeen niet in staat zijn objectief naar hun eigen reactie te kijken vraag ik me af welk probleem je op wil lossen door een dergelijk label? Ik ben het wél met je eens dat de scheiding 0/+1 af en toe wat raar is en dat er veel reacties op +1 staan omdat ze *iets* over het onderwerp zeggen maar verder weinig toevoegen.
Daarnaast stel ik de symboliek van -1 0 +1 +2 +3 in vraag. ( Ik snap dat +2 informatiever is dat +1 ) maar velen denken dat de -1 en de 0 de 'helemaal niet eens' knop is. En tegelijk is 0 gewoon niet fijn. Er is dus wel iets mis met 0.
Heb ik ook wel eens over nagedacht: Cijfers, en het gebruik van plus en min zouden aan kunnen geven dat het een opsomming van cijfers betreft en dat het te veel op de like-knop van Facebook en de +1 van G+ lijkt. Een beschrijving in letters, i.c.m. kleuren heeft dat wellicht minder. Een rode O voor ongewenst, een gele O voor off-topic, een lichtgroene O voor ontopic, een groene I voor informatief en een groene S voor spotlight. Of zonder letters, want drie O's voegen niet veel toe.
Moet er gewoon geen extra 'eens - oneens' knop komen om die emotie van frustratie en bejubel uit de moderatie te halen?
Als er één extra knop komt die slechts voor mening is en die verder geen invloed heeft op moderatiescore, sortering of karma én als resultaat heeft dat het meningmodereren afneemt dan ben ik voor.
Goede symbolen zijn duidelijker en rechtvaardiger dan cijfers. De semantische waarde moet beter.

Daarbovenop ontaarden reacties volledig tot cafépraat bij de meeste nieuwsberichten. Als de post gaat over een nieuwe ruimtelescoop om exoplaneten te ontdekken kan het zijn dat de eerste 15 reacties over de kostprijs gaan en het nut van ruimtrvaart. En dan krijgt iedereen gewoon +1 :) van mij mogen die bedenkingen er zijn, maar aub niet als eerste 15reacties. Er is dus plaats nodig voor cafépraat te voeren.
Ik ben het met je eens dat we moeten oppassen met reacties te lang van een +1 voorzien als het onderwerp van de reacties langzaam afdwaalt. Mocht je tegenkomen dat een lange thread die begint met ontopic en eindigt met offtopic in zijn geheel op +1 staat, meld 'm dan vooral in Topicreeks: Het kleine-mismoderatietopic als je hem zelf niet op de juiste score krijgt. Op die manier hoeft niemand door de cafépraat meer heen als ze alleen ontopic reacties willen lezen. Ook komt er misschien(?) een tool om waardevolle content die volledig off-topic is te verplaatsen naar het forum (Offtopic reacties afsplitsen naar het forum?). Dan krijg je dus relevante forumtopics op basis van waar men graag over wil praten :)
donderdraak schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:13:
Probleem
Bezoekers reageren op een artikel meestal zodra als het op de FP voorbij vliegt. Aan het eind van de week zie je dat de meeste reacties bij nieuwsitems nog teveel reacties zonder beoordeling omdat die een paar uur later zijn geplaatst. Daar kunnen soms ook hele nuttige reacties bij zitten. De meningen die zijn geplaatst binnen 48 uur die zijn vaak gemixt van geouwehoer, persoonlijke frustraties en informatief. Deze reacties bij elkaar zorgt voor onduidelijkheid en frustraties. Gebruikers gaan hun mening verdedigen omdat ze worden beoordeelt op hun reactie. Waardoor gebruikers mogelijk meerdere accounts gaan aanmaken. Onbeantwoorde reacties hebben na 48 uur geen waarde. Reacties met onterechte waarden kunnen niet worden aangepast. In dat opzicht functioneert het punten systeem niet goed, want wat wilt tweakers hiermee bereiken?
Welk probleem probeer je hier precies aan te kaarten? Het is jammer dat niet elke reactie altijd beoordeeld wordt (moet ik mezelf eens voor inzetten :+) maar van de rest van je verhaal herken ik weinig. Hoezo is het een probleem dat reacties na 48u geen waarde hebben? (Bedoel je hier overigens waarde voor de lezer of een moderatie?) Natuurlijk verliest alles na een bepaalde tijd zijn waarde, omdat het simpelweg minder gelezen wordt. Al moet het wel mogelijk zijn +2/+3 posts die laat zijn geplaatst nog te lezen. Als je op de 48u-limiet voor modereren doelt: Die is in het leven geroepen zodat niet na lange tijd nog de score beïnvloed wordt, de karma van gebruikers verandert en zodat de moderaties van mensen nog overzichtelijk zijn. Meerdere accounts en frustraties dankzij moderatie herken ik me ook niet veel in.
Oorzaak
Het barst op tweakers van mensen met autisme, waaronder ikzelf. Misschien moet de punten telling op het platform wat meer gemeenschappelijk worden. Ter voorkoming dat als iemand een reactie niet waarderen kan dan zet hij/zij het op -1 zet. De kleur rood dat versterkt daarbij ook de negatieve aandacht die het verdient. Omgekeerd bij groen +2 score zal iemands mening ook onbewust worden beïnvloed. Het systeem lijkt misschien teveel op dat van geenstijl en ik weet niet of het tweakers zich hiermee associëren wil want het schaad mogelijk het imago van tweakers in het algemeen.
Gemeenschappelijk? Hoe bedoel je dat? Modereren is al een gemeenschappelijk ding - iedereen met modrechten mag en kan een score waarderen. Wat betreft kleuren kan ik zelf niet oordelen over hoe veel dat van invloed is. Het is veel simpeler in mijn ogen: Mensen durven niet altijd af te wijken van de scores die anderen al gegeven hebben én de sortering van reacties op kwaliteit zorgt ervoor dat een reactie die snel op -1 komt daarna amper te zien is terwijl dat onterecht is. Verder zie ik weinig overeenkomsten met het systeem op geenstijl/dumpert en hier en zeker geen associatie. Het systeem van Tweakers gebruikt cijfers net als elk ander reactiebeoordelingssysteem, maar met een ander doel.
Doelstelling
De community bepaalt de gehele stemming op tweakers. Ik ben ook van mening dat die cafépraat moet kunnen maar alleen op het forum. Het probleem is feedback blijkt niet altijd gewenst of gewaardeerd.
Feedback niet gewaardeerd? Waar niet? (Op de verkeerde plek niet, maar opbouwende kritiek wordt nooit verwijderd...)
Ik zie liever dat de gehele reacties module op het FP moeten verdwijnen. (...) Ik begrijp niet waarom bezoekers altijd weer de confrontatie opzoeken op de FP. Er moet dus een splitsing komen voor informatief en geouwehoer om even te kunnen ventileren.
Hoe zie je informatieve reacties voor je als er geen mogelijkheid is om reacties achter te laten :?
Voor het grootste deel zijn er gewoon ontopic, informatieve, niet-cafépraatreacties, dus "confrontatie" is een rare woordkeuze.
Wanneer er een fout in het artikel zit dan moet je op een PM-knop kunnen drukken voor correctie/toelichting aan de autheur.
Eens, voorkomt weer wat nutteloze FP-reacties. Wellicht dat het langskomt bij de geplande vernieuwing van het reactiesysteem (zeef in "Tweakers is niet meer wat het geweest is") of het moderatiesysteem (zeef in "Tweakers is niet meer wat het geweest is") :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dorus schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:28:
Veel reacties die niet gemodereerd worden? Valt wel mee volgens mij, maar je kunt ze zelf ook snel even moddereren. Je vind ze via http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Als je daar kijkt zie je dat het aantal ongemodereerde reacties tussen de 1-5% zit, en dat is dan eigenlijk alleen nog de artikelen waar er ongemodereerde reacties zijn. Heb even niet geteld hoeveel er op 0 staan.
Ik weet niet wat dat overzicht precies moet tonen, maar in ieder geval lang niet altijd het aantal reacties dat nog niet gemodereerd is.

Als ik snel even door nieuws: Cisco brengt patch uit voor kritiek lek door vast wachtwoord in Nexus... scroll dan tel ik zo snel even 16 reacties die nog niet gemodereerd zijn tegenover 20 die dat wel zijn, terwijl die pagina aangeeft dat er maar één zou zijn?
productreview: Intel ComputeStick Windows 10 review door Mystic Spirit heeft 4 niet gemodereerde reacties (van de 4...) terwijl dat overzicht één zegt.
nieuws: iPhone-toegangscode te omzeilen via lek in iOS - update zeven niet, overzicht 4.
nieuws: KPN wil dekking glasvezel verder uitbreiden daarentegen klopt weer wel (zo snel even gezien).

Bij die een-na-laatste kun je nog aanvoeren dat het overzicht achter zou lopen, maar de rest?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Het overzicht laat reactie ouder dan 48 uur niet meer zien. Dat zal het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Migrator schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:40:
Hoe zie je informatieve reacties voor je als er geen mogelijkheid is om reacties achter te laten :?
Er zullen altijd wel leden onder ons zijn die wat nuttigs willen toevoegen. Ik denk dat alleen het forum gebruikt zou moeten worden in plaats van beiden (forum en FP). Met alleen het forum dan heb je meer centralisatie en dat geeft ook meer controle. Op het forum kunnen gebruikers dan enkel een duimpje omhoog geven als ze het er mee eens zijn. Dat is beter dan punten -1 t/m 3 gekoppeld aan een comment onder een artikel op de Frontpage.
Voor het grootste deel zijn er gewoon ontopic, informatieve, niet-cafépraatreacties, dus "confrontatie" is een rare woordkeuze.
'confrontatie' als in een (onbewust) conflict of botsing wanneer iemand de mening van een ander niet respecteert of niet bewust wetende hoe hij of zij erop zou reageren en daarna escaleert na 3 berichten. Er zijn altijd wel leden die de netheid van de presentatie van het artikel dan verpesten. Bijvoorbeeld als 3 gebruikers reeds hebben gereageerd op iemand dan komt er daarna nog een 4e persoon en daarna nog een 5e etc. Het public kan meegenieten met hoe sommigen elkaar zwart maken (of helpen). Wat moeten de bezoekers die alleen informatie zoeken op de FP wel niet denken van ons na het lezen van sommige comments onder een nieuws item.

Maar ja ik deel alleen mijn mening hoe ik er nu over denk/ervaar. Het is aan jullie om te beslissen of jullie daar wat mee willen of kunnen doen. Ik ben het wel eens met bepaalde opmerkingen van de topic starter.

[ Voor 5% gewijzigd door donderdraak op 07-03-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Maar dan valt er dus niet uit op te maken dat er maar 1 tot 5% ongemodereerd is :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Alleen bij artikelen minder dan 2 dagen oud. En daar scoren de meeste ook 1-5%. Moet toegeven dat ik er nu ook een gevonden heb met 50% ongemod :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
RoD schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:31:
[...]

Het punt hierbij is dat iedereen zal denken dat zijn of haar reactie nuttig is. Ik vrees dat er maar weinig mensen van zichzelf zullen inzien dat wat ze posten eigenlijk niet zo nuttig is. Als dat namelijk wel zo zou zijn, dan hadden ze waarschijnlijk niet gereageerd ;)

Daarnaast worden reacties zoals gezegd niet gemodereerd door een bot, maar door vrijwilligers.

[...]

Wellicht kunnen we met goede reacties nog iets extra's doen. Zoals een overzicht van alle goede reacties (+2 of +3) per nieuwsartikel.
Volgens mij onderschat je hoezeer mensen zich kunnen inschatten. ( ze schrijven nu al vaak: Oftopic: Soms wil je op iemand zonder pm maar tegelijk wil je ook de reacties niet storen. Er zou een optie moeten zijn dat een Tweaker 'off the record' kan reageren waardoor de reactie standaard al wegsteekt onder een 'lees meer knop' zo kan je een bepaald type (verdwaalde maar zedige ) reacties kanaliseren. Om een wildgroei te vermijden telt de moderatie hier ook, maar is 1voldoende als je gewoon correct reageert op een reactie. Sfeer in de groep brengen door chitchat toe te laten en tegelijkertijd kwaliteit te laten zegevieren.

Als je van mening bent dat uw reactie een toegevoegde waarde heeft kan je hem gewoon 'on topic' plaatsen en wordt uw inzicht of weetje door de community op kwaliteit nagekeken.

+2 en +3 high lighten is een goed idee! Mogelijk direct onder het bericht. In een andere vormgeving

Die cafepraat en chitchat heeft nog een commercieel kantje want als je meer reactie's je loswerkt zal een gebruiker vaker terugkomen en meer tijd doorbrengen op de website --> hogere reclameinkomsten.

Il weet wel dat de mods worden uitgedeeld door mensen, met bot wilde ik het algoritme zeggen. Volgens mij kan Ai ingschakeld worden om de relevantie van een bericht te voorspellen. (bronvermelding, wederkerende keywords, woordherkenning..)

Nog een voorstel is om alles na 200karakters onder een 'lees meer' te stoppen. Zodat alles doorscrollbaar blijft.

Mss moet er ook een soort van 'opleiding' komen. Groentjes krijgen voor ze kunnen reageren tips wat on topic wil zeggen en veteranen worden verder aangemoedigd ondersteunende reacties te schrijven met bg info om tot beter inzichten te komen zodat die +2 en +3 info bijna recht onder het hoofdartikel kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 18:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Dorus schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 00:05:
Alleen bij artikelen minder dan 2 dagen oud. En daar scoren de meeste ook 1-5%. Moet toegeven dat ik er nu ook een gevonden heb met 50% ongemod :/
Dan pak je wel meteen een artikel waar veel op gereageerd is + hoge fanboy gehalte waardoor er minder gemod wordt.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Klopt, het is gelukkig ook maar een uitzondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

donderdraak schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:52:
[...]

Er zullen altijd wel leden onder ons zijn die wat nuttigs willen toevoegen. Ik denk dat alleen het forum gebruikt zou moeten worden in plaats van beiden (forum en FP). Met alleen het forum dan heb je meer centralisatie en dat geeft ook meer controle.
Meer centralisatie en controle, ja, maar ook een systeem dat niet geschikt is voor threaded reacties (toch wel een plus van de FP omdat subdiscussies makkelijk te volgen zijn) en dat het nogal raar wordt als voor reacties op nieuws ineens naar het forum verwezen wordt.
Op het forum kunnen gebruikers dan enkel een duimpje omhoog geven als ze het er mee eens zijn. Dat is beter dan punten -1 t/m 3 gekoppeld aan een comment onder een artikel op de Frontpage.
Dat vínd jij beter. De duimpjes (== populairste mening) interesseren me niet zo veel; goede discussie en standpunten van beide kanten des te meer, mits goed onderbouwd. Daar kun je met het huidige systeem op sorteren, op het forum niet ;)
[...]

'confrontatie' als in een (onbewust) conflict of botsing wanneer iemand de mening van een ander niet respecteert of niet bewust wetende hoe hij of zij erop zou reageren en daarna escaleert na 3 berichten. (...)
En dat is op het forum minder? Zeer zeker niet. Op het forum zou er juist veel meer moderatie nodig zijn om alle -1's die helaas geplaatst worden weg te werken. Natuurlijk is het jammer dat sommige gebruikers het niet kunnen laten onder elk nieuwsbericht dezelfde mening te spuien, maar ik merk dat in dat soort gevallen het systeem prima zijn werk doet. Door de kwaliteitssortering hoef je niet meer door zulke reacties en FiPo's heen. Dat het in een zekere mate gebeurt wat je beschrijft is absoluut geen reden om het systeem maar af te schaffen.
Maar ja ik deel alleen mijn mening hoe ik er nu over denk/ervaar. Het is aan jullie om te beslissen of jullie daar wat mee willen of kunnen doen. Ik ben het wel eens met bepaalde opmerkingen van de topic starter.
En dat wordt gewaardeerd. Hoe meer input van iedereen, hoe beter/duidelijker we het systeem kunnen maken en de problemen kunnen herkennen d:)b
Coolstart schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 00:10:
[...]
Volgens mij onderschat je hoezeer mensen zich kunnen inschatten. ( ze schrijven nu al vaak: Oftopic: Soms wil je op iemand zonder pm maar tegelijk wil je ook de reacties niet storen. Er zou een optie moeten zijn dat een Tweaker 'off the record' kan reageren waardoor de reactie standaard al wegsteekt onder een 'lees meer knop' zo kan je een bepaald type (verdwaalde maar zedige ) reacties kanaliseren. Om een wildgroei te vermijden telt de moderatie hier ook, maar is 1voldoende als je gewoon correct reageert op een reactie. Sfeer in de groep brengen door chitchat toe te laten en tegelijkertijd kwaliteit te laten zegevieren.

Als je van mening bent dat uw reactie een toegevoegde waarde heeft kan je hem gewoon 'on topic' plaatsen en wordt uw inzicht of weetje door de community op kwaliteit nagekeken.

(...)
Een klein deel van de mensen kan dat wellicht, maar lang niet genoeg om geen controle te hoeven toevoegen. En nogmaals: Welk probleem wil je hiermee oplossen? Bij de kwaliteitssortering komt zulke offtopic praat, mits goed gemodereerd (en dat is in mijn ervaring toch meestal wel zo), gewoon onderaan te staan. Waarom zou je daar nog een extra knop aan verbinden en het reactiesysteem minder overzichtelijk maken? Zulke kleine praat wordt gewoon toegestaan, maar juist omdat het weinig kwaliteit heeft zie ik er niks in om ze op +1 te modereren en er karma voor te geven. Dus, in het huidige systeem is er al plaats voor kwaliteit én 'sfeer', en de vraag is of je meer reacties moet willen, want op een gegeven moment is het niet meer te managen. En zó graag wil men ook geen reclame serveren hoor. Ik denk juist dat de inkomsten omlaag gaan omdat mensen langer op één pagina blijven chatten en reageren en geen nieuw bericht met verse reclame openen ;)
Nog een voorstel is om alles na 200karakters onder een 'lees meer' te stoppen. Zodat alles doorscrollbaar blijft.
Dit is nog wel een goed idee voor sommige posts die je wel eens tegen komt, maar aan de andere kant moet je wel de hele reactie lezen voordat hij gemodereerd kan worden. Vanuit moderatorstandpunt is het inklappen onhandig :p
Mss moet er ook een soort van 'opleiding' komen. Groentjes krijgen voor ze kunnen reageren tips wat on topic wil zeggen en veteranen worden verder aangemoedigd ondersteunende reacties te schrijven met bg info om tot beter inzichten te komen zodat die +2 en +3 info bijna recht onder het hoofdartikel kan komen te staan.
Lijkt me geen goed idee omdat de drempel om te reageren dan opgehoogd wordt. Tenzij het een enkele tip is die onder het reactieveld verschijnt of iets dergelijks. Maar het reactiesysteem gaat binnenkort wat aangepast worden, wellicht dat er dan zo iets bij kan komen ;)
'Opleiden' gebeurt al een beetje in dit subforum als mensen zich afvragen waarom ze 'maar' een 0 hebben of als ze een +2 hadden verwacht maar een +1 kregen. Uiteindelijk is het als je reacties plaatst toch een beetje aftasten wat je wel en niet moet doen, al krijgen sommigen het voor elkaar keer op keer weer ongewenste reacties te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:09
Migrator schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:05:
En nogmaals: Welk probleem wil je hiermee oplossen? Bij de kwaliteitssortering komt zulke offtopic praat, mits goed gemodereerd (en dat is in mijn ervaring toch meestal wel zo), gewoon onderaan te staan. Waarom zou je daar nog een extra knop aan verbinden en het reactiesysteem minder overzichtelijk maken?
Je hebt veel meer gezegd maar ik wil alleen op dit punt even reageren, het komt ook al eerder naar voren.

Ikzelf ben gestopt met de kwaliteitssortering omdat ik regelmatig de artikelen lees wanneer het moderatiesysteem zijn werk nog moet doen. Overdag bezoek ik enkele keren Tweakers om even snel bij te lezen en vroeg in de avond lees ik nog eens rustig de laatste nieuwsberichten. Het komt, vind ik, dan regelmatig voor dat of veel reacties überhaupt nog niet gemod zijn en/of nog niet goed. Door de kwaliteitssortering mis je veel posts die wel een mening zijn, maar wel goed onderbouwd en netjes geformuleerd (maar waarbij er wordt gemeningmod en dus het systeem zijn werk nog moet doen) en je mist door de kwaliteitssortering zinvolle toevoegingen die recent zijn gepost maar nog niet gewaardeerd. Ik heb op dit moment dan ook het gevoel dat het moderatiesysteem pas echt tot z'n recht komt als je oude nieuwsberichten leest en dat is een beetje een paradox.

Edit: dit werkt overigens ook de andere kant op, met de kwaliteitssortering lees je ook met regelmaat juist posts die absoluut geen bijdrage vormen maar (nog) wel bovenaan staan.

Ik heb geen idee of ik tot de minderheid behoor en hoe klein die is, maar voor diegenen die de tijdssortering gebruiken kan het schelen als er een voorselectie plaatsvindt vanuit degene die de reactie plaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door Hafermaut op 08-03-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Migrator schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:05:
[...]

Een klein deel van de mensen kan dat wellicht, maar lang niet genoeg om geen controle te hoeven toevoegen. En nogmaals: Welk probleem wil je hiermee oplossen? Bij de kwaliteitssortering komt zulke offtopic praat, mits goed gemodereerd (en dat is in mijn ervaring toch meestal wel zo), gewoon onderaan te staan. Waarom zou je daar nog een extra knop aan verbinden en het reactiesysteem minder overzichtelijk maken? Zulke kleine praat wordt gewoon toegestaan, maar juist omdat het weinig kwaliteit heeft zie ik er niks in om ze op +1 te modereren en er karma voor te geven. Dus, in het huidige systeem is er al plaats voor kwaliteit én 'sfeer', en de vraag is of je meer reacties moet willen, want op een gegeven moment is het niet meer te managen. En zó graag wil men ook geen reclame serveren hoor. Ik denk juist dat de inkomsten omlaag gaan omdat mensen langer op één pagina blijven chatten en reageren en geen nieuw bericht met verse reclame openen ;)
Waar ik me aan stoor: ( en waar vele

- Veel reacties onder elkaar zonder meer, vele +1....
- belangrijke reacties +2 en +3 staan soms te ver weg, +3 en +2 op zijn minst een plaats geven onder het artikel.
- Ik mis mogelijkheid om op 'IQ' te filteren. Mensen met een geniaal inzicht scoren hoog en het bericht kan in belang winnen. Het wil nog niet zeggen dat het super relevant is en persé naast het hoofdartikel moet verschijnen! Misschien heb je wel 2 scores nodig? Maar ik wil bereiken dat ik in de reacties leuk en waardevol gedachtengoed tegen kom. Ontopic of niet!

- Informatieve en extreem relevant berichten moeten natuurlijk ook bestaan! Liefst een combo van IQ en informatie.

- Ik wil bereiken dat het forum interessanter wordt en mensen meten gefundeerde mening gaandeweg meer invloed krijgen op de reacties. Soort zoekt soort. De +1, +2, +3 is simpelweg niet genoeg.

Ik wil bereiken dat chichat naast kwalitatieve berichten kunnen leven. Hoe het nu is is daar geen plaats voor. De moderatie werkt op zich wel maar de rangschikking van de reacties kan beter. Ik kan natuurlijk niet op 123 zeggen hoe de verbetering praktisch in zijn werk gaat maar er zijn logische oplossingen. Kleine praat zou een logische plaats moeten krijgen zonder het te verwijderen.

Snel snel prototype: https://www.dropbox.com/s...-03-08-20.19.033.jpg?dl=0 (Was eerste idee, heb ondertussen al beter idee)

De extra knop is zoals de like van Facebook maar dan ook met een dislike. Gewoon om emoties te kanaliseren zonder effect op je karma. Of gewoon een IQ-indicator ;-) De manier waarop ben ik niet zeker, maar weet gewoon dat er zaken beter kunnen.

In mijn voorbeeld is +3 niet beter dan +2, gewoon 'anders' en +3 kan direct onder het artikel komen. +2 is bijkomstige informatie die erg educatief is. (bijvoorbeeld leerrijke achtergrondinfo, of een link er naar toe.

+3 = Vitale info die bij het artikel hoort te staan. (max 300 karakters laten zien)
+2 = Educatieve ondertoon, zeer leerijke info (Mag meer zijn dan 300 karakters)
+1 = Een respectvolle mening met een kritische blik
+0 = Een respectvole mening
-1 = Respectloze mening

Ik zou ook nog 2 posttypes introduceren: (of iets in die trend)

- Offtipic-reactie --> reactie die offtopic is maar wel een mening. Je kan extra uitleg vragen, iemand feliciteren, of laten vallen dat het och maar een enge bedoeling is enz.)

- Ontopic reactie --> Reactie die over één van de key items het hoofdonderwerp gaat. Tegelijk heb je meer controle over de opmaak met als bedoeling dat je het één en het ander duidelijk kan weergeven. (url, link foto..) Deze reacties starten met en verplichte 150 karakter max ' to the point' intro. Als lezer weet je dan al of je interesse hebt of niet. De meeste -1's zijn toch maar 60 karakters lang! Als de intro voldoende was om uw punt te maken hoef je de body natuurlijk niet te vullen.

Wat ik wil bereiken is dat mensen to the point schrijven en dat je tegelijk een tribune geeft aan mensen met een wetenschappelijke of andere kennisrijke achtergrond om hun kennis over dit onderwerp neer te pennen en te delen met andere tweakers. Als extra zou ik meerwaarde berichten willen behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een andere invalshoek zijn de soms nogal excessieve hoeveelheid posts van 1 iemand op een nieuwsitem.

Dan kunnen deze posts inhoudelijk per stuk wel goed genoeg zijn, maar wanneer het er soms vele tientallen worden met min of meer dezelfde strekking dan gaat de mening van 1 iemand dus overheersen.

Tot dusver is daar ,voor zover ik weet, geen systeem voor dat dit aanpakt. Ik zou ook niet weten hoe dit zou moeten worden gereguleerd en of dat wenselijk is maar ik stoor me soms flink aan mensen die in 1 nieuwsitem 70+ keer hun mening moeten verkondigen. Voor zover ik weet heb ik als doorsnee tweaker geen middelen om daar iets van te vinden / modereren omdat de posts an sich on-topic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
Dit zijn van die berichten die het bewaren waard zijn. Pure zonde dat dit bericht na 24h wegkwijnt in de archieven.

player-x in 'nieuws: Seagate komt met pcie-ssd met snelheid van 10GB/s voor d...

Dit bewijst dat karma werkt, dat tweakers rulez maar vooral dat de redactie geen respect heeft voor dit soort bijdragen. Doe er iets mee!

Ik ken geen enkele redactie die kan rekenen op zulke kwalitatieve bijragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Coolstart schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:20:
[...]

+3 = Vitale info die bij het artikel hoort te staan. (max 300 karakters laten zien)
Dat zijn juist vaak GR reacties die helemaal niet onder het artikel horen, maar erin. Daarom horen deze op 0. Ook logisch want als je het in GR meld wordt het veel sneller gecorrigeerd.

Wat wel op +3 mag zijn aanvullingen met achtergrond info en eigen ervaringen.

(tis laat maar wou wel even hierop reageren. Als ik tijd heb zal ik de rest ook nog eens grondig doorlezen. )
Pagina: 1