[YourHome] Ontwerp je eigen domotica systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cozze
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2024

Wat is YourHome?

YourHome is een open source domotica softwarepakket waarbij je zelf jouw schermen kan ontwerpen. Het doel van YourHome is om zoveel mogelijk apparaten in één systeem te integreren en op die manier jouw huis echt slim te maken.

YourHome bestaat uit drie delen: de designer, de mobiele app en de server. Via de (webgebaseerde) designer kan jouw schermen ontwerpen voor de app en kan je jouw systeem configureren. Via de (android) app kan je het systeem bedienen en opvolgen terwijl de server instaat voor de werkelijke communicatie met alle toestellen.

Github links:
Server & designer: https://github.com/JohanCosemans/YourHomeServer
Android app: https://github.com/JohanCosemans/YourHomeApp

Hardware

Zie ook Compatibility
  • Z-Wave
    YourHome gebruikt OpenZWave en heeft dus zeer brede ondersteuning van ZWave hardware.
  • IP Camera
    Elke camera met een link naar de videostream (mjpg, rtsp, ...) kan je eenvoudig toevoegen.
  • Muziek
    Start muziek via Mopidy en beheer het via de YourHome app (integratie met oa spotify) of voeg jouw favoriete radiostations toe.
  • HTTP
    Definieer jouw eigen commando's om niet-ondersteunde toestellen te integreren.
  • Thermostaat
    Integreer jouw thermostaat in verschillende scenes (bv. nacht, niet thuis, etc.) en bespaar zo energie (momenteel enkel voor de Vaillant VSmart).

Designer

Bouw zelf de schermen van de mobiele app door afbeeldingen van het linkervak (views) naar het middenvak te slepen. Maak er een knop van door er een schakelaar/dimmer/... op te slepen van het rechtervak (controls):
Afbeeldingslocatie: http://yourhomeapp.net/images/designer/editor2_small.png

Automatisering

Het is heel eenvoudig om scenes aan te maken waarbij je meerdere apparaten tegelijk bedient (bv. De scene "TV kijken" zet de muziek uit, de TV aan en dimt de juiste lampen)
Afbeeldingslocatie: http://yourhomeapp.net/images/designer/scenes_1_small.png

Je kan ook op een handige manier regels bouwen (bv. stuur een notificatie met snapshot van een camera wanneer er iemand op de bel drukt, open de gordijnen bij zonsopgang, etc.)
Afbeeldingslocatie: http://yourhomeapp.net/images/designer/rules_1_small.png

Zie Use Cases voor meer voorbeelden

Versies en status

YourHome is tot op heden een eenmansproject en is al een tijdje in ontwikkeling (en in gebruik), maar werd nooit eerder gepubliceerd. Momenteel is het dus beschikbaar voor iedereen, maar nog wel in beta.

Je kan alles wat je nodig hebt om te beginnen terugvinden op de download pagina.

Het project is (nog) niet open source. Indien hiervoor genoeg interesse blijkt, kan dit nog veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cozze op 13-09-2016 16:30 . Reden: Github links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ben jij ook de oprichter van deze domotica software?
Verder ik zie Z-Wave staan, werkt Philips Hue? (zie het op de site niet staan)

[ Voor 13% gewijzigd door Kecin op 04-03-2016 22:12 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom dit pakket? Er zijn al een aantal goede zoals Domoticz. Zelf werk ik sinds kort met dit laatste pakket. Erg tevreden over. Al mis ik misschien een eenvoudige manier om zelf een module (bijv PHP) toe te voegen. Zal jouw pakket eens bekijken binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozze
Kecin schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:11:
Ben jij ook de oprichter van deze domotica software?
Klopt
Momenteel wordt Philips Hue niet ondersteund. Ik ben wel aan het uitkijken voor bijkomende integraties met andere hardware en dit staat zeker in deze lijst.
Bartoz schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:44:
Waarom dit pakket? Er zijn al een aantal goede zoals Domoticz. Zelf werk ik sinds kort met dit laatste pakket. Erg tevreden over. Al mis ik misschien een eenvoudige manier om zelf een module (bijv PHP) toe te voegen. Zal jouw pakket eens bekijken binnenkort.
Met dit pakket kan je heel eenvoudig beginnen (gewoon downloaden en starten) en heb je de vrijheid om je eigen schermen te ontwerpen. Je kan bijvoorbeeld verschillende layoutconfiguraties maken: zo gebruik ik bijvoorbeeld een zwart-wit layout met enkele scenes, een grote klok, de thermostaat en enkele radiostations voor een android e-reader in de leefruimte. Daarnaast heb ik ook een andere layout voor mn smartphone waarbij ik lampen heb aangeduid op het grondplan van mijn huis.

Hier staat een filmpje en enkele screenshots waarbij je kan zien hoe dit juist werkt.

Wat bedoel je juist met zelf je module toevoegen? Op het filmpje kan je zien dat op een van de pagina's van de mobiele app een webpagina wordt ingeladen in de schermen (hoofdpunten van het nieuws). YourHome zelf is gemaakt in Java.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cozze
Vanaf de huidige versie (0.9.197) wordt Philips Hue ook ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Cozze schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:13:
[...]

Vanaf de huidige versie (0.9.197) wordt Philips Hue ook ondersteund.
Cool!
Heb zojuist je filmpje ook bekeken. Veel functionaliteiten aanwezig. Ga zo door. Ik zal eens op een zondagmiddag ermee gaan prutsen. Kudo's!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Pagina: 1