Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik heb iets waar ik zelf even niet weet hoe ik dit moet onderzoeken.

Onlangs ben ik van werkgever gewisseld en nu heb ik een brief gekregen van mijn vorige pensioen verzekeraar (achmea) dat ze mijn pensioen verzekering willen afkopen omdat de waarde hiervan te laag is.

Nu heb ik natuurlijk de mogelijkheid om dit bedrag om te laten zetten naar de pensioen verzekering (ABP) bij mijn nieuwe werkgever echter heb ik persoonlijk veel meer interesse om dit over te laten zetten naar Brand New Day Pensioen.

Ik heb contact opgenomen met Brand New Day en zij vertellen dat het niet mogelijk is om een pijler 2 (mijn huidige pensioen) om te laten zetten naar een pijler 3 (brand new day). Wat wel kan is om het bedrag van de huidige pensioen uit te laten betalen (waardoor je daarover belasting gaat betalen) en dit vervolgens stort bij Brand New Day (waardoor je de belasting weer terug kan vragen).

Nou heb ik twee vragen, in hoeverre is de jaarruimte hiervan belang. Als je alles van de afgelopen 9 jaar laat uit betalen komen deze jaren (max 5 jaar volgens de belastingdienst) dan ook weer vrij? En hoe berekenen je dan hoeveel dit bedrag is?

En klopt bovenstaand verhaal wat Brand New Day vertelt? Ik vind het persoonlijk vrij omslachtig en ik kan zelf even niet overzien wat de risico's zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:16
Bij mijn weten is je jaarruimte van de afgelopen 7 jaar . Wat je jaarruimte betreft: die kun je berekenen op de site van belastingdienst. En dit is redelijk moeilijke stof dus je kan dit beter met een adviseur bespreken aangezien de makkelijkere stukken vragen opleveren.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:03
Reserveringsruimte, vanwege niet gebruikte ruimte in eerdere jaren. Maar lastig als het pensioen omder de afkoopgrens zit bij Achmea...gaan de advieskosten wel opwegen tegen je baten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
Ik ben bang dat de advieskosten van een adviseur nooit tegenop de baten gaan wegen vandaar dat ik er best zelf wel wat tijd in wil steken.

Echter wil ik voorkomen dat er straks een groot gedeelte naar de belastingdienst gaat :-)
Dus mocht iemand nog ervaring hebben hierin of tips, ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:16
ik denk dat de meeste mensen net als ik geen advies kunnen geven zonder data.

Waar wil je het onder brengen?
Ben je er mee bekend dat ABP de premie voor iedereen omhoog gooit omdat de dekkingsgraad niet hoog genoeg is?
Waarom begin je over pijler 3 Brand new Day als je bij de werkgegever ook een pensioen hebt APB?
Als het over 9 jaar gaat, waarom is het dan nog steeds onder een bepaalde grens? Heb je daarom een derde pijler opgezet?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:34
gr8-jen schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 07:18:
ik denk dat de meeste mensen net als ik geen advies kunnen geven zonder data.

Waar wil je het onder brengen? Bij BND
Ben je er mee bekend dat ABP de premie voor iedereen omhoog gooit omdat de dekkingsgraad niet hoog genoeg is?Is niet zo relevant, aangezien hij verplicht in deze regeling opbouwt zolang hij bij de (semi-) overheid blijft werken. Wel relevant is dat je nu wel een waardeoverdracht kan aanvragen bij ABP, maar dat zij, vanwege de onderdekking, pas weer mee mogen werken aan waardeoverdracht, nadat de beleidsdekkingsgraad weer boven de 100% is gestegen. Mijn inschatting is dat dit nog wel even duurt.
Of je het uberhaubt over zou willen hevelen naar ABP is een tweede.

Waarom begin je over pijler 3 Brand new Day als je bij de werkgegever ook een pensioen hebt APB? Mijn inschatting is dat bij ABP niet de volledige jaarruimte wordt gebruikt.
Als het over 9 jaar gaat, waarom is het dan nog steeds onder een bepaalde grens? Heb je daarom een derde pijler opgezet?
Voor de TS:
Kijk even goed of het een eenzijdig afkoop is of dat dit slechts een afkoopvoorstel is. In het laatste geval zou je ook van de afkoop kunnen afzien.

Wat BND zegt, klopt volgens mij en zijn an sich niet aan elkaar gerelateerd. Je betaalt belasting over de uitgekeerde afkoopsom en stortingen die binnen de jaarruimte vallen kan je in mindering brengen op je box 1 inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
Het betreft een eenzijdige afkoop en geen afkoopvoorstel.

De vraag die eigenlijk nog rest is of de reserveringsruimte wordt vergroot wanneer het pensioen wordt afgekocht. Je zou het kunnen zien dat wanneer het pensioen wordt afgekocht dat er de afgelopen 9 jaar (zolang had ik de achmea pensioen) geen pensioen is ingelegd.

Volgens de belastingdienst mag je van de laatste 7 jaren de jaarruimten gebruiken, wat ze dus de reserveringsruimte noemen. Wanneer het totale bedrag van Achmea nou evenveel is als de reserveringsruimte dan zou ik het op die manier, zonder extra kosten, kunnen overboeken.

Volgens mij gaat het dan als volgt.
1) Achmea betaald uit
2) Over het bedrag moet ik belasting betalen
3) Ik stort het bedrag (inclusief belasting, wat ik dus tijdelijk even moet voorschieten) naar BND
4) Vervolgens kan ik de betaalde belasting terugvragen van de belastingdienst

Klopt dit volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:34
Volgens mij klopt het ongeveer. Of met het afkopen de jaarruimte ook vergroot wordt, durf ik niet te zeggen.

Aan de andere kant moet je het pensioengat over die negen jaar ook weer niet overdrijven. Er mag afgekocht tot een bedrag van +/- € 470 aan ouderdomspensioen per jaar of het equivalent daarvan bij een premieregeling. Dit is het gat wat nu ontstaat, max €40 p/m.

Verwacht niet dat je met het bedrag wat je nu ontvangt een afdoende pensioen gaat opbouwen. Daarentegen ben je wel gebonden aan de voorwaarden van het fiscaal gunstig sparen in de derde pijler (aankoop lijfrente, bij een derde, met een bepaalde uitkeringsduur, ingaand vanaf de pensioendatum). Je kan het geld dus niet zomaar opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 22:41
Een pensioenfonds of verzekeraar kan het bedrag eenzijdig afkopen als het bedrag onder de € 465,94 ligt. Dat kun je op verschillende sites vinden: https://www.google.nl/web...20klein%20pensioen%202016

Je hebt drie pijlers in het pensioensysteem:
1. AOW (betaald door het rijk)
2. Pensioenfondsen en verzekeraars
3. Eigen geld

Je kunt pensioen alleen overdragen tussen de pensioenfondsen en verzekeraars. BND is eigenlijk niets anders dan een spaarrekening die je hebt want die zitten beide in de derde pijler. Dat jij niet het geld meteen van pijler 2 naar pijler 3 kunt overzetten is dan ook vrij logisch. Want anders kun je fiscaal vriendelijk sparen via je pensioenfonds en vervolgens alles belastingvrij overzetten naar je spaarrekening. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

offtopic:
Over je geld van jouw pensioenfonds betaal je namelijk geen belasting. Als jij zo meteen 67 jaar oud bent mag jij het geld uit je pensioenfonds opnemen, maar dan wordt er inkomstenbelasting (groene tabellen) ingehouden. Als jij dan op je 67e zegt van, parkeer al dat geld van mijn pensioenfonds op mijn spaarrekening, dan mist de overheid een hele hoop belasting als iedereen dat gaat doen.

De overheid ziet het afkopen van je klein pensioen als inkomsten. Over dat bedrag moet je dan ook gewoon loonbelasting betalen aan het einde van het jaar. Dus stel je hebt 400 euro gekregen en dan kan er bij een gemiddeld salaris nog 42% afgetikt worden. Dus hou je netto 232 euro over.

Daarna wil je fiscaal vriendelijk pensioensparen voor je derde pijler. Nu weet ik niet hoe dat precies werkt met Brand New Day of je daar belastingvoordeel over krijgt. Als dat het geval is, dan heeft dat o.a. te maken met de factor A en de fiscale jaarruimte die je hebt om geld fiscaal vriendelijk te storten. De ruimte die je hebt is gekoppeld aan je salaris. Iemand die 20K per jaar verdiend kan dus minder pensioensparen dan iemand die 40K verdiend per jaar.

Omdat het afkopen van pensioen dus als inkomen gezien wordt, betekent dus dat jouw jaarinkomen dus iets groter wordt (400 euro bruto om precies te zijn). Maar dat betekent niet dat je dat 1 op 1 mag gebruiken. Meestal is dat maar een paar procent van het inkomen.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/lijfrentepremie/
Als je deze tool gebruikt en je vult hier 35K inkomen in en 35,4K inkomen, dan is de fiscale ruimte:
De jaarruimte 2015 is € 3183.
De jaarruimte 2015 is € 3239.

Dus moraal van het verhaal:
Over de 400 euro zal je 168 euro extra belasting moeten betalen.
Maar vervolgens mag je voor 56 euro extra jaarruimte om pensioen op te bouwen. Maar wat jou dat dan netto oplevert (belasting voordeel, teruggave of wat dan ook), dat weet ik niet.
Pagina: 1