1 v/d 3 fans R9 290 rateld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
1 van de 3 fans van m'n R9 290 ratelt. Ik dacht dat het de voeding was en heb deze vandaag, inclusief kabels compleet vervangen, om erachter te komen dat het een fan van de videokaart is. 8)7

Is dit iets wat bekend klinkt, en zelf op te lossen is eventueel? De computer is tweedehands en hij zei dat er geen garantie meer op de videokaart zit, meen ik.

De doos zit er bij, het is een Powercolor PCS+.

[ Voor 10% gewijzigd door Luxicon op 04-03-2016 19:42 ]

...

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fan vervangen of complete koeler vervangen als je geen garantie meer hebt. Anders kijken of de kaart ook met 2 fans koel genoeg blijft en de 3e fan uitschakelen.

• Luxicon
PilatuS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:44:
Fan vervangen of complete koeler vervangen als je geen garantie meer hebt. Anders kijken of de kaart ook met 2 fans koel genoeg blijft en de 3e fan uitschakelen.
Oke, bedankt. Er is dus eigenlijk een best simpele oplossing. De videokaart kan denk ik zonder de fan, maar heb dat liever niet natuurlijk. Met fan wordt de kaart 70C met 100% load gamen, en de kaart is redelijk overklocked, maar lang niet maximaal) Ik was al van plan de koeler eraf te halen om de koelingspasta te vervangen (GC Extreme). Maarja, ik kan de fan enkel vervangen dus. Een compleet andere koeler zit ik niet op te wachten. Deze is volgens mij 1 van de betere als het om luchtkoeling gaat.
Waterkoeling wil ik wel, maar dan met een nieuwe videokaart, bijvoorbeeld de 980ti, en dat mag nog op zich laten wachten.

...

• PilatuS
  • Niet online
70 graden is niets mis mee. Dit mag ook best 80 graden worden met de 3e van uitgeschakeld. Zolang het maar geen 90+ word is het prima.

Ik zou even kijken of je de fanconnector los kan maken en dan even testen hoe heet de kaart word onder load.

• Luxicon
PilatuS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:00:
70 graden is niets mis mee. Dit mag ook best 80 graden worden met de 3e van uitgeschakeld. Zolang het maar geen 90+ word is het prima.

Ik zou even kijken of je de fanconnector los kan maken en dan even testen hoe heet de kaart word onder load.
Dan ga ik dat proberen. Als dat makkelijk is gaat is dit geen probleem. Ik vraag mij af of door het vervangen van de koelingspasta en het nakijken van de fan, ervoor zorgt dat de garantie vervalt. Zojuist heb ik het probleem bij Powercolor voorgelegd.

...

• PilatuS
  • Niet online
Ik vraag mij af of door het vervangen van de koelingspasta en het nakijken van de fan, ervoor zorgt dat de garantie vervalt.
Bij vrijwel alle merken vervalt de garantie bij de koeler verwijderen. Om die reden gebruik ik EVGA kaarten omdat dit zo'n beetje het enige merk is waarbij je wel de koeler mag verwijderen zonder dat de garantie vervalt.

Sowieso garantie claimen als het mogelijk is natuurlijk, maar dan zou ik de koeler even lekker laten zitten.

• Luxicon
PilatuS schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:15:
[...]

Bij vrijwel alle merken vervalt de garantie bij de koeler verwijderen. Om die reden gebruik ik EVGA kaarten omdat dit zo'n beetje het enige merk is waarbij je wel de koeler mag verwijderen zonder dat de garantie vervalt.

Sowieso garantie claimen als het mogelijk is natuurlijk, maar dan zou ik de koeler even lekker laten zitten.
Ja precies, dat zal ik doen, en rustig hun antwoord afwachten. Bedankt voor de hulp! Als ik meer weet, zal ik het hier updaten.

...

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-01 10:19
Ik heb zelf ook wel is gehad dat de kabel van m'n strix kaart tegen de onderkant van de fan aan zat. Misschien kan je hier eerst even naar kijken. Ik heb deze toen een klein stukje anders gebogen, waardoor het geratel gelijk was opgehouden.

• Luxicon
SurfBoy schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 20:21:
Ik heb zelf ook wel is gehad dat de kabel van m'n strix kaart tegen de onderkant van de fan aan zat. Misschien kan je hier eerst even naar kijken. Ik heb deze toen een klein stukje anders gebogen, waardoor het geratel gelijk was opgehouden.
Het liefste haal ik de koeler er nu direct af om te kijken of ik wat kan doen. Daarnaast kan de koelingspasta vervangen worden. Het probleem is dat de garantie waarschijnlijk vervalt als Powercolor dit merkt. Maarja, ik heb waarschijnlijk geen recht op garantie, omdat zij een bon / factuur willen zien met de aankoopdatum en die heb ik niet.

Bijvoorbeeld Cooler Master kijkt vervolgens naar de fabrieksdatum, terwijl ik Powercolor alleen maar streng hoor zijn, en ik heb niet het idee dat zij gaan meewerken.

...

• Luxicon
Na het checken van de koeler, durfde ik het aan om de koelingspasta te gaan vervangen. Het heeft wel goed geholpen denk ik, want de chip is nu 9C koeler. Volgens mij is er bij deze variant van de R9 sowieso al extra aandacht aan de koeling besteeds, omdat het met overclock 10C koeler is dan een standaard R9.

Over het probleem, als ik wat aan de fan trek, is deze stil als ik er handmatig aan draai. Maar na enige tijd hoor ik het toch weer. Daar ga ik nog wat mee spelen en hopen dat het oplost. Overigens lijkt mij een andere koeler, zoals de Raijintek Morpheus, Prolimatech MK-26 of Arctic Accelero IV interessant. Stil en koeler volgens benchmarks.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2725514/

Na:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2725515/

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/011641F.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2725517/

...

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41

MsG

Forumzwerver

Wat je kan doen is voorzichtig aan de fan bladen trekken en kijken of de ventilator dan los komt van het motor-gedeelte. Dan een drupje kruipolie, en het ding loopt weer gesmeerd. Zo heb ik het eens opgelost bij mijn HD7950.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Luxicon
MsG schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 02:22:
Wat je kan doen is voorzichtig aan de fan bladen trekken en kijken of de ventilator dan los komt van het motor-gedeelte. Dan een drupje kruipolie, en het ding loopt weer gesmeerd. Zo heb ik het eens opgelost bij mijn HD7950.
Super, bedankt voor de tip! Het is nu al een stuk stiller merk ik, maar nog niet helemaal zoals de andere fans. Ik ga morgen proberen of de fans eraf kan. :)

Over de koelpasta: bovenstaand zie je clocks van 1040 / 1450 en het wordt 56C. Met een overclock naar 1125 / 1530 (met hogere voltage) wordt het maximaal 59C. Dat was eerst, rond de 82C. Ongelooflijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Luxicon op 05-03-2016 03:26 ]

...

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41

MsG

Forumzwerver

Trek echt een beetje in het midden, aan alle kanten tegelijk, zodat hij er recht af gaat en je niet de fan breekt. Bij sommige fans moet je überhaupt dingen schroeven. Kijk dus even goed naar jouw model voordat je dingen sloopt ;-).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1