Netwerk Cloud Traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsho
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09-2020
Goedemiddag allemaal,

Ik zit met het volgende.
Bij ons bedrijf werken wij sinds een jaar in de cloud. Wij maken gebruik van ziggo zakelijk.
Voor het gemak: wij hebben ongeveer 6 desktops hier staan.

Nu is het volgende aan de hand: Wanneer wij in de cloud werken gaat dit erg traag. Ons IT bedrijf zegt dat het aan de verbinding zou liggen. Nu hebben wij ook de mogelijkheid uit de cloud te werken, wat ik zelf veelal doe.

Wanneer ik uit de cloud werk is de verbinding perfect. Alles loopt snel door en ik ondervind geen haperingen.
Wanneer ik in de cloud werk beginnen de problemen, er zit een ruime vertraging. Ook geeft SAPP Business one vaak vast lopers wat voorheen uit de cloud niet zo was. (Ik ben van mening dat dit met de cloud te maken heeft)

Wij hebben hier een fysieke firewall staan. Zou het zo kunnen zijn dat de verbinding met de servers van onze cloud door deze firewall heen gaan en die zorgt voor vertraging? En wanneer ik uit de cloud werk deze firewall geen toepassing heeft?

Er zijn al verschillende metingen gedaan op onze kabels, deze zijn allen goed en ondervinden geen problemen.

Wanneer ik vanaf huis op de cloud inlog ondervind ik ook geen vertragingen. Wat mij dus doet denken dat deze firewall de oorzaak zou kunnen zijn?

Iemand een idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:30
Minn glazenbol staat momenteel op de lader dus kan even niet inzien, welke afgenomen snelheid je hebt van ziggo, welke firewall je hebt, wat je met de desktops doet, en hoe het IT bedrijf tot deze conclusie is gekomen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsho
Ik ben zelf niet zo'n IT expert maar ik heb net bijvoorbeeld twee test gedraaid in de cloud en uit de cloud via http://freeola.com/line-test/

Dan zie ik dat in de cloud de latency 42 ms is, en jitter 33ms.
Uit de cloud is dat latency 31 ms, en jitter 19ms.

Verder werk ik uit de cloud met programma's als photoshop en indesigner. In de cloud is het voornamelijk Mail, word, excel en SAPP Business one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe switch je precies tussen "werken in de cloud" en "werken uit de cloud"? Behalve dan het gebruik van totaal verschillende applicaties, wat natuurlijk niet echt te vergelijken is.

Het zou best kunnen dat de firewall roet in het eten gooit (zeker als dezelfde cloud applicaties vanaf thuis wel vlot werken), maar op basis van de beperkte info die je nu geeft kan het ongetwijfeld ook aan tal van andere oorzaken liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 04-03-2016 17:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Traag is zeer subjectief maar aangezien je aangeeft dat je bijvoorbeeld Office365 gebruikt, vermoed ik dat je de Outlook-client van jou subscription ook thuis kan installeren en automatisch inloggen op je bedrijfs-account. Dan kan je dus zonder de firewall, switches, bekabeling etc. van kantoor een test uitvoeren of je mail ook "traag" is. Hetzelfde geldt voor de rest van de Office-suite zoals Word en Excel.

Tenminste, ik ga ervanuit dat je Click2Run hebt als installatie en niet gebruik maakt van "ouderwetse" installatie-CD's en daarna verbindt naar de online omgeving?

Voor wat betreft SAP doe ik even geen uitspraken; daar heb ik al te vaak over moeten bakkeleien om te duiden wie/waar/waarom een probleem heeft maar over het algemeen ligt dat niet aan het endpoint (de klant) ;)
Wanneer ik uit de cloud werk is de verbinding perfect. Alles loopt snel door en ik ondervind geen haperingen.
Wanneer ik in de cloud werk beginnen de problemen
Wat is "in" en wat is "uit"? Dat is nogal een breed begrip en kan op heel veel verschillende manieren geinterpreteerd en wel/niet getroubleshoot worden.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2016 17:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsho
Voorbeeld: ik start mijn pc op en ga direct naar internet. Dat noem ik uit de cloud. Op mijn bureau blad staat dan een icoontje om verbinding met een extern bureaublad te maken (de cloud) wanneer ik daar verbinding mee heb en in werk is alles redelijk traag. Minimaliseer ik dat bureaublad (cloud) en weer op de pc zelf zit is alles snel.

Ik zal a.s. Maandag even alle gegevens opzoeken van onze firewall cloud etc.

Wanneer ik die snelheidstest uitvoer zie ik in de cloud een ander IP adres dan uit de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Damsho schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:40:
Voorbeeld: ik start mijn pc op en ga direct naar internet. Dat noem ik uit de cloud. Op mijn bureau blad staat dan een icoontje om verbinding met een extern bureaublad te maken (de cloud) wanneer ik daar verbinding mee heb en in werk is alles redelijk traag.
Ja, ho ho... Ik snap nu wat je bedoelt :) Jouw "ervaring" van het externe bureaublad is traag. Neem aan dat op dat externe bureaublad dus ook Word, Excel en Outlook staan? En op dat externe bureaublad ook je SAP Client? En wat andere programma's? Is dat externe bureaublad overal traag (dus vanaf kantoor, vanaf huis, vanaf de WiFi bij de McDonalds)?

Is het echt RDP (van Microsoft Windows) wat je moet gebruiken of is het ICA (Citrix) of VNC? Welke resolutie werk je op? Wie host die omgeving? Is het geoutsourced bij iemand?

Dit klinkt, op basis van je ietwat basale beschrijving, dat er een uitdaging ligt bij de aanbieder van je externe bureaublad en het shapen/afdwingen van policies teneinde de bandbreedte zo laag mogelijk te houden. Maar het kan ook overselling/overboeking zijn waardoor de remote server gewoon te druk is en daar het werk niet aankan.
Damsho schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:40:
Wanneer ik die snelheidstest uitvoer zie ik in de cloud een ander IP adres dan uit de cloud.
Logisch toch? In de cloud gebruik je de firewall/gateway van je remote environment. "Uit de cloud" (dus gewoon lokaal) gebruik je je IP van werk of thuis of waar je dan ook zit.

/edit: mag ik je vriendelijk verzoeken, misschien vooral voor jezelf, om eens de materie van je afgenomen diensten goed te lezen en de correcte termen op orde te krijgen. Dat scheelt een heel stuk in inleving/begrip op het moment dat jij iemand iets wil duidelijk maken of dat iemand anders jou iets vraagt over jouw werkomgeving. Puur als observatie / leermoment. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsho
MAX3400 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:45:
[...]

Ja, ho ho... Ik snap nu wat je bedoelt :) Jouw "ervaring" van het externe bureaublad is traag. Neem aan dat op dat externe bureaublad dus ook Word, Excel en Outlook staan? En op dat externe bureaublad ook je SAP Client? En wat andere programma's? Is dat externe bureaublad overal traag (dus vanaf kantoor, vanaf huis, vanaf de WiFi bij de McDonalds)?
Klopt inderdaad dat er op het externe bureaublad ook word, excel en outlook staan. Ook onze SAP Client staat hier op.
Het externe bureaublad is niet overal traag, wanneer ik thuis werk op zowel de kabel of WiFi heb ik nergens last van. Een collega van mij werkt ook regelmatig thuis en ondervind dan ook geen problemen.
Is het echt RDP (van Microsoft Windows) wat je moet gebruiken of is het ICA (Citrix) of VNC? Welke resolutie werk je op? Wie host die omgeving? Is het geoutsourced bij iemand?
Het is inderdaad RDP van Microsoft Windows wanneer ik mijn externe bureaublad opstart zie ik staan: Windows Server 2012 R2
Edit: De omgeving wordt gehost door het IT bedrijf. En de resolutie waarop wij werken is 1920x1080.

Tot slot: neem het mij niet kwalijk als ik basis termen niet ken. Wij zitten nu al meer dan een jaar met dit probleem, en er lijkt maar geen schot in de zaak te komen. Daarom probeer ik via deze weg wat wijzer te worden over eventuele oorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Damsho op 04-03-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Damsho schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 18:15:
[...]

Klopt inderdaad dat er op het externe bureaublad ook word, excel en outlook staan. Ook onze SAP Client staat hier op.
Het externe bureaublad is niet overal traag, wanneer ik thuis werk op zowel de kabel of WiFi heb ik nergens last van. Een collega van mij werkt ook regelmatig thuis en ondervind dan ook geen problemen.
Kijk, dan ligt het waarschijnlijk inderdaad een stuk infrastructuur bij jullie op kantoor. Een test zou zijn, maar dat zou even goed overlegd moeten worden, om de firewall uit te schakelen of, indien mogelijk, 1 PC direct op het modem te hangen. Dit lijkt me de allersnelste, doch mogelijk tijdelijk onveilige, situatie om de firewall uit te sluiten. Maar je weet dan ook meteen of de lijn uberhaupt "snel genoeg" is om RDP te huisvesten. Ik neem aan van wel maar je weet het maar nooit.

Als dat niet kan, dan is het zaak dat er iemand op lokatie komt met voldoende kennis om het netwerk te troubleshooten en alles, van PC tot aan modem/uitgaande lijn, te bekijken. Heb je bijvoorbeeld ook nog een proxy-server in je eigen infra hangen? Of zijn er bepaalde QoS-policies aktief / firewalls / anti-virus op de PC/client zelf?
Tot slot: neem het mij niet kwalijk als ik basis termen niet ken. Wij zitten nu al meer dan een jaar met dit probleem, en er lijkt maar geen schot in de zaak te komen. Daarom probeer ik via deze weg wat wijzer te worden over eventuele oorzaken.
No worries; de info over RDS 2012 etc. is al een stuk meer info dan in de startpost stond en maakt meteen een stukje meer duidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2016 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsho
MAX3400 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:28:
[...]

Kijk, dan ligt het waarschijnlijk inderdaad een stuk infrastructuur bij jullie op kantoor. Een test zou zijn, maar dat zou even goed overlegd moeten worden, om de firewall uit te schakelen of, indien mogelijk, 1 PC direct op het modem te hangen. Dit lijkt me de allersnelste, doch mogelijk tijdelijk onveilige, situatie om de firewall uit te sluiten.

Als dat niet kan, dan is het zaak dat er iemand op lokatie komt met voldoende kennis om het netwerk te troubleshooten en alles, van PC tot aan modem/uitgaande lijn, te bekijken.
Inderdaad, ik heb sterk mijn vermoedens richting de firewall. Zojuist nog even dezelfde speed test gedaan vanuit de cloud (vanuit mijn eigen huis) en daar zie ik een redelijk verschil. Latency van 36,9ms en Jitter 21ms.

A.s. maandag komt er iemand van het IT bedrijf om de firewall ter verplaatsen naar de meterkast. Ik zal dan eens mijn vermoedens voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Damsho schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:33:
[...]

Inderdaad, ik heb sterk mijn vermoedens richting de firewall. Zojuist nog even dezelfde speed test gedaan vanuit de cloud (vanuit mijn eigen huis) en daar zie ik een redelijk verschil. Latency van 36,9ms en Jitter 21ms.

A.s. maandag komt er iemand van het IT bedrijf om de firewall ter verplaatsen naar de meterkast. Ik zal het dan eens mijn vermoedens voorleggen.
Denk dat latency & jitter weinig tot geen aanleiding geven voor verder onderzoek. Op het moment dat je natuurlijk al een hele extra laag (RDP) over je algemene verbinding heen legt, ga je al hogere waarden genereren. Ik gok zelfs dat als iedereen tegelijk op kantoor op het externe bureaublad 9 applicaties opent, dat je de latency/jitter van je eigen lijn omhoog ziet schieten.

Print desnoods de replies in dit topic even uit en bespreek het even met degene die langskomt.

Wat ook nog kan helpen, maar mogelijk al onderzocht: welk OS draait er op de 6 PC's, welke versie van RDP staat daarop en welke versie van Internet Explorer (al dan niet daadwerkelijk in gebruik maar wel geinstalleerd). Als je lokale OS al Windows 8.1 is, dan geloof ik het wel. Is het Windows 7 (or worse), is een extra test met een laptop/desktop met Windows 10 eventueel een mooie test; er zijn in de loop der tijd veeeel verbeteringen in RDP etc. geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2016 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsho
Wat ook nog kan helpen, maar mogelijk al onderzocht: welk OS draait er op de 6 PC's, welke versie van RDP staat daarop en welke versie van Internet Explorer (al dan niet daadwerkelijk in gebruik maar wel geinstalleerd). Als je lokale OS al Windows 8.1 is, dan geloof ik het wel. Is het Windows 7 (or worse), is een extra test met een laptop/desktop met Windows 10 eventueel een mooie test; er zijn in de loop der tijd veeeel verbeteringen in RDP etc. geweest.
Wij hebben allemaal windows 8.1 draaien. Zowel ''in de cloud'' als op de desktop pc's.
Welke versie van RDP draait heb ik geen idee, ik zal het eens vragen.

Ik zal de topic replies in ieder geval uitprinten.

Mocht iemand anders nog suggesties hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Edit: Ik weet niet of dit van toegevoegde waarde is om het probleem op te lossen. Maar ik heb net even taakbeheer open gezet om de statistieken te bekijken. Het volgende zie ik wanneer wij onze facturen laten printen / mailen van uit SAP.
http://i64.tinypic.com/i4elig.png

[ Voor 15% gewijzigd door Damsho op 07-03-2016 10:00 ]

Pagina: 1