Stroomverbruik Domotica apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beste Tweakers,

Eerst wat achtergrond info:
Ik ben begin dit jaar begonnen met het vergroenen van mijn energie consumptie. Stap 1 is voor mij reduceren van energie verbruik, later zullen zonnepanelen volgen. Mijn filosofie is dat meer energie zuinig leven moet kunnen zonder drastisch op comfort in te leveren. Dan komt natuurlijk Domotica om de hoek kijken.

Om het energie verbruik te verminderen ben ik begonnen met meten. Ik heb eerst een Raspberry Pi in de meterkast gehangen en aangesloten op mijn slimme meter. Met Pimatic lees ik deze uit en doe ik inmiddels ook al een paar slimme dingen.

Na sluipverbruik terug te hebben gedrongen heb ik nu 's nachts nog een verbruik van minder dan 20W.

Ik heb bij de action een goedkoop setje van 3 draadloze schakelbare stopcontacten gekocht en het stroomverbruik is met zo'n 10W gestegen.

Ik ben aan het meten geslagen:
Ik heb de 3 schakelbare stopcontacten samen in een verdeeldoos gestopt. Er is verder niets aangesloten op deze stopcontacten. Samen verbruiken ze 0,05A. Uitgaande van 230V is dat 11,5W oftewel 3,833...W per schakelaar.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik zometeen 50W aan extra sluipverbruik heb als ik alle verlichting en apparaten in huis wil kunnen schakelen.

Nu de vraag:
Graag zou ik in dit topic het stroomverbruik van verschillende Domotica apparatuur met elkaar vergelijken om zo een goede keuze te kunnen maken welke apparatuur te nemen. Ik ben benieuwd welke apparatuur jullie gebruiken, merk en type nr, en wat het stroomverbruik is van alleen het Domotica apparaat, dus zonder dat er iets op aangesloten is.

Mijn eerste eigenbijdrage:

PRO-max Switch set van 3
Art. nr.: 75.006.14
0,0166A/3.833W per stopcontact

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarmee heb je dat verbruik gemeten?
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n schakelaar ruim 3w verbruikt 8)7
Misschien meet je nauwkeuriger als je eerst een gloeilamp van 40W meet en dan de schakelaars erbij?
Een Klikaanklikuit schakelaar verbruikt maar 0,45W, dit heb ik met een nauwkeurige wattmeter van Conrad gemeten en die nauwkeurigheid werd ergens in een onafhankelijke test bevestigd.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-03-2016 15:49 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb helaas alleen totaalverbruik. Mijn core domotica- en netwerkapparatuur heeft een verbruik van zo'n 100W.

Wat er zoal draait:
  • Mikrotrik CRS-125 24-poorts switch
  • KPN Experiabox v9
  • Synology DS213+ met twee 3,5 inch 5400rpm hdd's die continu schrijven (videosurveillance)
  • Mac Mini Late 2012 met ssd
  • Mac Mini Mid 2014 met ssd
  • Wago 750-881 plc met een stuk of dertig uitbreidingsmodules
  • Enttec ODE ArtNet-interface
  • Symcon Z-Wave LAN Gateway
  • Symcon 1-Wire LAN Gateway
  • IRTrans LAN infrarood interface
  • 2x Meanwell 5VDC 2.5A voeding
  • 2x Meanwell 12VDC 5A voeding
  • 2x Meanwell 24VDC 2.5A voeding
  • 3x Phoenix Contact Step Diode redundancy module
  • Een stuk of tien pir-sensoren die aan de centrale 5VDC voeding hangen
  • Nog wat andere sensoren zoals current transformers met 4-20ma output, radarsensoren en een stuk of zes DS18B20 1-wire temperatuursensoren
Ik kan pogen om wat dingen los te meten. Meten doe ik met een current transformer die aan een anologe input van de plc hangt en uitgelezen wordt door de domoticaserver. Er moet best veel draaien om te kunnen meten (switch, 12V + 24V voeding, plc, Mac Mini).

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 04-03-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Ik heb gemeten met een digitale tang meter op de fase draad, en ja, die dingen van de Action gebruiken dus ruim 3 W in standby. Ik werd getriggered door dat het standby verbruik gedurende de nacht 10W hoger was, gemeten met de smartmeter plugin van Pimatic. De enige verandering in mijn systeem waren die drie stopcontacten.

Vandaar dus ook mijn vraag over het verbruik van andere systemen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het stopcontact meer gebruikt dan de LED lamp die ik er mee wil schakelen, dan kan ik beter de LED lamp continu laten branden.

Ik vind 100W aan sluipverbruik echt veel te veel, heb er best 10 of 20W voor over, zeker als je door slimmer schakelen ook weer kan besparen.

En die KaKu schakelaar van 0,45W, is dat het schakelende stopcontact, of alleen de schakelaar zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij Kaku gaat het om een draadloze schakelaar, je hebt ze in tig varianten zoals een losse stekker, inbouw versie en beide ook als dimmers.
Als ze echt ruim 3W verbruiken dan is goedkoop hier duurkoop :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Voor mij is een draadloze schakelaar de knop op de muur en een schakelend/dimmend stopcontact het ding waar je een stekker in steekt en die ook daadwerkelijk schakelt.

In die draadloze schakelaars zit volgens mij vaak alleen een batterijtje waar de schakelaar het een paar jaar op kan doen, die dingen zijn heel zuinig. Logisch ook want ze moeten alleen maar heel kort in actie komen als er op de schakelaar wordt gedrukt.

Een schakelend stopcontact moet continu luisteren of er een signaal binnenkomt en staat dus ook continu standby een beetje stroom te verbruiken.

Het lijkt mij dus interessant om in deze thread een lijstje te maken van merken/productnummers en het verbruik zodat deze info ook door anderen gebruikt kan worden om aanschaf keuzes mee te maken.

Dus Speedy-Andre, als je het merk/productnummer van die KaKu schakelaar van jou ook even vermeld ;-)

Misschien is het zelfs wel een idee als ik de verschillende schakelaars/stopcontacten/dimmers die hopelijk in deze thread genoemd gaan worden in de openingspost toevoeg zodat er op die manier een mooi lijstje ontstaat ter naslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De meeste schakelaars hier zijn van een 3-voudig setje apa3-1500r, deze kunnen 1500W schakelen (4 sets).
Dan heb ik 2 acd-3500 schakelaars voor zware belastingen, allen doen onbelast 0,45W.
In m'n schuur heb ik een acm-3500-3, die heeft 3 schakelaars in een en verbruikt 1,35W.
Bij Kaku kan je rekenen op 0,45W per aansluiting ongeacht de bouwvorm.
Overigens heb ik Kaku spul omdat dit werkt met de Homewizard en Domoticz, de losse remotes gebruik ik niet omdat alles waar mogelijk automatisch gaat.
De Homewizard kan toe met 3W en Domoticz is afhankelijk van waar het op draait (Rpi, pc, nas enz.).
Lampen dimmen doe ik het meest met Hue white lampen en een Hue bridge, zo'n lamp verbruikt 0,28W.
Ik weet niet hoe breed je dit topic wil maken, maar er is veel meer te koop dan bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:31

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Stainless Steel schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:46:
Ik heb gemeten met een digitale tang meter op de fase draad, en ja, die dingen van de Action gebruiken dus ruim 3 W in standby.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met een 'digitale tang meter', maar heb je nu niet toevallig 3VA gemeten? Oftewel het schijnbare vermogen in plaats van het werkelijk vermogen. Voor een goede vermogensmeting kun je niet de stroom meten en dit vermenigvuldigen met 230Vac, maar heb je een true-RMS meter nodig.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:59

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

KAKU geeft tenminste op wat het 'standby' gebruik is, 0.5Watt.. heb je dus veel schakelaars kan ook dat nog best oplopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Ik heb gemeten met deze meter:
https://www.conrad.nl/nl/...e-counts-4000-122918.html

Er staat niet bij of deze meter true-RMS ondersteund, maar als ik drie van die Action stopcontacten aansluit geeft mijn smartmeter aan dat het verbruik met 10W is toegenomen, dus dat klopt dan wel ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:31

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Stainless Steel schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:03:
Ik heb gemeten met deze meter:
https://www.conrad.nl/nl/...e-counts-4000-122918.html

Er staat niet bij of deze meter true-RMS ondersteund, maar als ik drie van die Action stopcontacten aansluit geeft mijn smartmeter aan dat het verbruik met 10W is toegenomen, dus dat klopt dan wel ongeveer.
De VC-520: Meetwijze Gemiddelde
De VC-531: Meetwijze True RMS

Met de meter die je nu hebt, meet je een gemiddelde stroom. Als het apparaat veel blindstroom trekt, kun je een flinke afwijking krijgen in het gemeten vermogen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Daar ga je het idd niet meer redden. Je kan dan beter zo'n ding gebruiken: https://www.conrad.nl/nl/...-stroomtarief-103696.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Ok, prima, maar hoe verklaar je dan dat mijn slimme meter ook 10W toename aangeeft als ik alle drie de stopcontacten aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Slimme meter rond af op 10W dus 54W wordt 50W en 56W wordt 60W is maar 2W verschil werkelijk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Slimme meter geeft alleen elke 10 seconde de huidige meterstand door toch? Niet het huidige verbruik per uur? De mijne niet ieder geval...
De meterstanden die uit die meter komen zijn gewoon echte waardes waar niks aan afgerond is.

Je zou wel eens naar je eigen formule kunnen kijken waar je je verbruik mee berekend. Daar zou een afwijking kunnen ontstaan

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

NBK schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:21:
Slimme meter geeft alleen elke 10 seconde de huidige meterstand door toch? Niet het huidige verbruik per uur? De mijne niet ieder geval...
De meterstanden die uit die meter komen zijn gewoon echte waardes waar niks aan afgerond is.

Je zou wel eens naar je eigen formule kunnen kijken waar je je verbruik mee berekend. Daar zou een afwijking kunnen ontstaan
De mijne wel, is oudere versie en rond actuele verbruik af op 10W echter totale meterstanden zijn wel op 1W 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Niet online
Goed punt klump4u, de slimme meter rond inderdaad af op 10W, en ik heb nog wat zitten testen, en in sommige gevallen laat de slimme meter ook geen verhoging van 10W zien als ik de drie stopcontacten aansluit.

Ik was niet van plan om een meter van € 100 te gaan kopen om dit goed te meten. Misschien inderdaad een energiekostenmeter zoals DukeBox aanraad. Maar meten die dingen dan wel op de juiste manier, of is true RMS hier dan opeens niet bij van belang?

Desondanks ben ik nog wel benieuwd naar het verbruik van domotica apparatuur en ik kan mij voorstellen dat anderen dit ook interessante gegevens vinden, dus kom maar door met verbruik details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Volgens mij is dit een goede meter:
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.queryFromSuggest=true
Meet minimaal 0.2W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

klump4u schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:32:
Volgens mij is dit een goede meter:
Dat is toch exact dezelfde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

DukeBox schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:27:
[...]

Dat is toch exact dezelfde :?
Yep, sorry niet goed gelezen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

antonboonstra schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:42:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een 'digitale tang meter', maar heb je nu niet toevallig 3VA gemeten? Oftewel het schijnbare vermogen in plaats van het werkelijk vermogen. Voor een goede vermogensmeting kun je niet de stroom meten en dit vermenigvuldigen met 230Vac, maar heb je een true-RMS meter nodig.
Even de proef op som genomen :)
Een Kaku doosje verbruikt bij 235V 14mA, U x I is 3,29W op mijn Voltcraft SEM3600bt.
Deze geeft ook het werkelijk verbruik weer en dat is maar 0,51W als hij uit is en 0,42W ingeschakeld.
Een slimme meter zal het lage verbruik registreren, maar omdat het een optelsom is van alles in huis wordt het lastig om 1 apparaat eruit te vissen.

Pagina: 1