Problemen met Asrock N3700M, zeer traag met installeren W10

Pagina: 1
Acties:

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
W10. Update: terug gestuurd, veel te traag, valt niet mee te werken.

Ik heb een Asrock N3700M gekocht. Instelling Normal mode, ik wil weten is het normaal dat de N3700M 40 minuten W10 installatie over doet, update's + installatie 100 minuten, installatie van progamma's gaat zeer traag Avira openen gaat zeer sloom usw, N3700M is 700x tragen dan mijn Pentium G4500, als ik een image wil maken 50 minuten(SSD) 500gb in 2 gedeeld(70GB/395GB),G4500 SSD 128GB 10 minuten, kan het soms aan het geheugen liggen Kingston Hyper X DDR 3 1600 8GB(2x4), in de bios wordt het goed erkent, W10 Index CPU 2.8, G4500 7.3, geheugen 7.0, G4500 8.0, als medere progamma's opend loopt het vast. Aida64 geeft constant 480 Mhz aan, gaat niet hoger, gaat ook niet naar 1600 of 2400, blijft op 480 Mhz staan.

De cpu: Intel Quad-Core Pentium Processor N3700 (up to 2.4 GHz)

Waar ligt het aan, kan het niet sneller of is er iets defect, als het niet sneller kan gaat het retour.

[ Voor 13% gewijzigd door brommer1 op 04-03-2016 13:28 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik denk omdat het beestje een Celeron processor heeft, die zijn trager dan een standaard Pentium, als ik het goed heb.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
Nou officieel is het geen Celeron, deze valt net in de Pentium lijn.
Maar hoe zit het met je airflow? zie dat die dingen passief gekoeld zijn, dus blijft hij niet gewoon laag geclockt vanwege een te hoge temperatuur?
Check het ook eens met een andere tool dan Aida.

Computer says no

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

DaLoona schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:35:
Ik denk omdat het beestje een Celeron processor heeft, die zijn trager dan een standaard Pentium, als ik het goed heb.
Het is wel een 'Pentium' maar het probleem zit een beetje in de naamgeving.

Je hebt 'fatsoenlijke' Pentiums, budget desktop processors, en je hebt de SoC Pentiums en Celerons, die eigenlijk meer richting Intel Atom gaan qua performance dan de desktop broertjes.

Lijkt dus leuk een quad-core Pentium, maar eigen is het meer een quad-core Atom.

Voor hele simpele dingen en low-power is zo'n ding wel leuk, maar zo gauw je een klein beetje echt werk wil verzetten zijn deze Soc's (Pentium en Celerons) echt te traag.

• brommer1
  • Niet online
Vind het jammer dat het zo tegen gevallen is, ik had er zo goed in verdiept voor ik er aan begon en had ook een test op Tweakers.net van de N3700 ITX gelezen, het was precies wat ik zocht.

Kon het zijn dat het moederbord of de processor defect was?

Verwijderd

Heb je alle stuurprogramma's geïnstalleerd?

• brommer1
  • Niet online
Had alles geinstalleerd, ik merkte gelijk al, toen ik W10 installleerde dat het langzaam ging, heb toen heb ik gelijk de stuurprogamm's geinstalleerd, dat maakte niks uit.
Toen ik progamma's begon te installeren merkte ik gelijk al er zit ergens niet goed, vooral toen Windows Index(ExperienceIndexOK 1.11) processor 2.8 aangaf, en 100 minuten bezich was met een 120mb lijn om de update's te installeren, op een ander forum had ik gelezen dat nog iemand het zelfde probleem had, had hem ook terug gestuurd.
Had de webwinkel gebeld waar ik hem gekocht had, zei dat hoort bij de processor, en zet je fan van de kast maar op volle bak dan krijgt het meer koeling en gaat het misschien sneller, ik had in een midi computerkast ingebouwd met zeer veel airflow, wacht al 1 dag op de retourformulier, heb gebeld wordt misschien maandag, daar koop ik niets meer.

[ Voor 3% gewijzigd door brommer1 op 05-03-2016 11:27 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
brommer1 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 11:24:
Had alles geinstalleerd, ik merkte gelijk al, toen ik W10 installleerde dat het langzaam ging, heb toen heb ik gelijk de stuurprogamm's geinstalleerd, dat maakte niks uit.
Toen ik progamma's begon te installeren merkte ik gelijk al er zit ergens niet goed, vooral toen Windows Index(ExperienceIndexOK 1.11) processor 2.8 aangaf, en 100 minuten bezich was met een 120mb lijn om de update's te installeren, op een ander forum had ik gelezen dat nog iemand het zelfde probleem had, had hem ook terug gestuurd.
Had de webwinkel gebeld waar ik hem gekocht had, zei dat hoort bij de processor, en zet je fan van de kast maar op volle bak dan krijgt het meer koeling en gaat het misschien sneller, ik had in een midi computerkast ingebouwd met zeer veel airflow, wacht al 1 dag op de retourformulier, heb gebeld wordt misschien maandag, daar koop ik niets meer.
Wat een bullshit.

Ga je nu een 3.5 Ghz dual core Skylake processor vergelijken met een quad core Atom processortje? En dan de winkel de schuld geven omdat ze aangeven dat het gebruikelijk is dat deze processor een stuk minder presteert en dat misschien de processor gelimiteerd wordt door de airflow die de processor krijgt? Deze processors worden in de meest kleine behuizingen gestopt.

Je hebt je toch zelf niet ingelezen en maar wat gekocht?

http://www.notebookcheck....enchmark-List.2436.0.html
1.9 tot 4x trager dan een G4500T (die 15% trager is dan een G4500).

Of een review van het bord met wat vergelijkingen?

http://www.techspot.com/r...eron-n3050-pentium-n3700/

|:( eigen onkunde en dan de winkel de schuld geven.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Dit is een Atom, een low-power, low-price, low-end CPU met als filosofie 'good enough' voor beperkte taken. Als dat je verwachting is, voldoet het prima. Is dat je verwachting niet en heb je niet de moeite genomen om voor aanschaf na te gaan wat je koopt, dan zit daar je probleem - en het is wel degelijk jouw probleem. Het is beneden ieder peil om hier de winkel mee op te zadelen :/

Maar nog even iets om te checken: je hebt een SSD. Heb je de SATA-controller in wel in AHCI-mode staan? SSD icm legacy IDE is geen succes zeg maar. En ja hoogstwaarschijnlijk moet je Windows opnieuw installeren want Windows houdt niet van gewijzigde storage drivers op OS schijf...

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 05-03-2016 13:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• brommer1
  • Niet online
Ik heb me wel goed ingelezen, ik wil weten of moederbord of cpu niet helemaal goed werkt, als ik hier op Tweaker.net leest over review van N3700ITX dat goed voldoet, in reacties schrijft iemand: Draait als een zonnetje. Afspelen, opnemen noem het maar op. Stil, krachtig , zuinig.

In het review staat: interessant vond is dat de NUC oplossing met dezelfde N3700 processor, afhankelijk van het type test, 5-23% minder scoort en er stond:
Voor meer CPU intensieve taken zoals encoding van video pak ik nog steeds mijn i7-2600 erbij, maar als je genoeg geduld hebt kan de N3700 dit ook prima aan, want terwijl je encode heb je nog steeds voldoende power om andere activiteiten uit te voeren, dat ging bij mij niet.

Zal het nog anders formulieren: kan iemand zeggen hoelang het in duurt met N3700 om W10 in installeren en hoelang het duurde de update's geinstalleerd was, bij mij duurde het 40 minuten en 100 minuten en kan iemand zeggen wat zijn Windows10 index van de processor is, bij was het 2.8, dan weet ik of mijn moederbod goed werkt.

Geinstalleerd met USB3 onder legacy, alles goed ingesteld.

Er zijn misschien 2 mogelijkheden dat het misschien niet goed werkt, kan niet met het geheugen over weg Kingston Hyper X 8gb2x4 of de instelling Normal werk niet goed, lijkt net of het in de Eco staat, in het review staat: Hieruit blijkt dat in ECO mode de prestaties naar verhouding meer afnemen dan er qua energie bespaard wordt.

Had vroeger een AMD Athlon 5350 gehad, jammer genoeg verkocht, daar komt het niet eens in de richting,
met de 5350 7gb image 20 minuten, N3700 ca. 60 minuten.

[ Voor 18% gewijzigd door brommer1 op 05-03-2016 14:49 ]

Verwijderd

Ik heb een J1900 en die was in 20 min klaar met W7. Had eerst een i3 in mijn HTPC en merk geen verschil met opstarten pc of afspelen media. Voor degelijk gebruikt voldoet een cpu als deze prima.

• brommer1
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:36:
Ik heb een J1900 en die was in 20 min klaar met W7. Had eerst een i3 in mijn HTPC en merk geen verschil met opstarten pc of afspelen media. Voor degelijk gebruikt voldoet een cpu als deze prima.
Waarom gaat het niet bij mij, omdat het W10 is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je m'n punt hierboven mbt SATA-mode gelezen? En bekeken?

Oslik blyat! Oslik!

• brommer1
  • Niet online
Ja, daar let ik goed op, in de bios, ik wil weten, wat is een gemiddelde installatie duur van W10 64x met USB3 en update's installeren, dan weet ik waar ik aan toe bent met legacy instelling.
Had me ingesteld op een gemiddelde van 20-25 minuten en update's 60 minuten.

Is het mogelijk dat de instelling Normal niet goed werkt, lijkt net of het in de Eco staat, in het review staat: Hieruit blijkt dat in ECO mode de prestaties naar verhouding meer afnemen dan er qua energie bespaard wordt.

Kan het aan het geheugen liggen Kingston Hyper X DDR 3 1600 8gb-2x4 1.5V, bij Intel Ark staat: Geheugentypes DDR3L-1600.

[ Voor 45% gewijzigd door brommer1 op 05-03-2016 19:25 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou me eerlijk gezegd niet zo blindstaren op Windows installatietijden. Ook met m'n Core i7 met recente Samsung SSD en verder perfecte performance op alle voor mij relevante vlakken zou ik Win10 installatie als 'veel te traag' omschrijven, vooral de updates achteraf - maar ik ben er zeker niet met stopwatch erbij gebleven.

Sowieso: installatie doe je zeer zelden. Ik zou eerder kijken naar performance in relevante taken die je dagelijks doet. Als het traag installeert maar prima doet wat je ermee wilt doen, is er alsnog niets aan de hand. Omgekeerd, als specifieke dingen (onverwacht) traag zijn, kan het veel helderder maken op exact welk vlak het mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• brommer1
  • Niet online
Op Newegg.com bij Write a Review N3700ITX, staat: Win 7-64 bit test scores are: CPU=6.4, Mem=7.1, ik had CPU 2.8 met W10 64x, is W7 sneller? Mem 7.1 klopt, ik had 7.0.

Is de Bios in het moederbord defect? , dan kan ik beter een RMA aanvragen.

Als het traag installeert maar prima doet wat je ermee wilt doen, is er alsnog niets aan de hand, dat ging niet was veel te traag , in de Normal mode, wat ik deed leek net of het in de Eco mode staat?

[ Voor 47% gewijzigd door brommer1 op 05-03-2016 20:03 ]

Verwijderd

Heb je all chipset drivers geïnstalleerd? 2.8 lijkt me inderdaad wel erg laag. Je kan eens wat benchmarks draaien en online scores vergelijken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
brommer1 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:53:
Kan het aan het geheugen liggen Kingston Hyper X DDR 3 1600 8gb-2x4 1.5V, bij Intel Ark staat: Geheugentypes DDR3L-1600.
Zou best kunnen, de cpu indersteunt dus enkel 1.35V geheugen. Mogelijk dat het Kingston geheugen hier nog goed op werkt, maar 'k zou voor de zekerheid toch eens testen met DDR3L geheugen.

• brommer1
  • Niet online
Alles heb ik geprobeerd, bouw al jaren computers, daarom vraag ik om tijden.
Ik heb in mijn huis nog een computer met i3-6300 deze heeft een Windows Index CPU van 7.7, ik ging van uit dat een N3700M CPU tussen 5.4-6.0 moet kunnen halen, geen 2.8.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:36

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb een NUC met de N3700 draaien hier. met windows 10 erop.
Mijn scores zijn
CPU: 6,8
mem : 5,9
gpu: 4.4
gpu gaming (9.9)
HDD : 8,2

geen id wat die hoge gaming score is. Zit gewoon standaard intel IGP op.

De NUC is niet supersnel nee. Maar meer dan voldoende om gewoon mee te werken.
Draait kodi, youtube, netflix etc op. En opstarten gaat supersnel
En een heerlijk klein htpc-tje

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• brommer1
  • Niet online
DarkSide schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:11:
Ik heb een NUC met de N3700 draaien hier. met windows 10 erop.
Mijn scores zijn
CPU: 6,8
mem : 5,9
gpu: 4.4
gpu gaming (9.9)
HDD : 8,2

geen id wat die hoge gaming score is. Zit gewoon standaard intel IGP op.

De NUC is niet supersnel nee. Maar meer dan voldoende om gewoon mee te werken.
Draait kodi, youtube, netflix etc op. En opstarten gaat supersnel
En een heerlijk klein htpc-tje
Dat wou ik ook, waarom ging het niet bij mij,

Betreft het geheugen, welk geheugen moet er in, elke webschop vermeld wat ander, waar ik het gekocht heb staat: Geheugen snelheid 1066, 1600 MHz, bij Intel Ark staat: Geheugentypes DDR3L-1600.

Welk Volt ? 1.35v of 1.5V? 1.35v heb ik niet liggen.

Verwijderd

Heb ook nog even voor je gekeken, mijn J1900 (die ongeveer even snel als de N3700 zou moeten zijn) scoort een 6.4 in W7.

• DarkSide

DarkSide

Ik heb er kingston valueram in zitten. En idd DDR3l dus 1,35v. Zoals opgegeven in de specs.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• brommer1
  • Niet online
Er zijn 2 mogelijk heden geheugen of Bios defect, als ik installeerde had ik het gevoel dat ik in de Eco mode bezig was., inplaats van de Normal mode, ga maar een RMA aanvragen en de retour zending laat ik vervallen.

Is het verstandig om nieuw geheugen tekopen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LN11K2/8

[ Voor 29% gewijzigd door brommer1 op 05-03-2016 20:58 ]

Verwijderd

Let er wel op dat je bij RMA de kans loopt dat je product gerepareerd gaat worden en je daardoor direct een aantal weken moet wachten.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Mag ik vragen waarom je images laat maken door een Atom? Daar zijn ze niet voor, ze zijn voor internetten en media. Elk platform heeft zijn use cases, de jouwe passen niet echt bij dit platform.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• DarkSide

DarkSide

nelizmastr schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:13:
Mag ik vragen waarom je images laat maken door een Atom? Daar zijn ze niet voor, ze zijn voor internetten en media. Elk platform heeft zijn use cases, de jouwe passen niet echt bij dit platform.
Waarom zou je geen backup image van je systeem kunnen maken?
Een image maken op een atom/pentium zal langer duren dan op een i7 desktop cpu.
Maar zal geen probleem moeten zijn.
De grote vraag bij de TS is waarom zijn n3700 langzamer is dan n3700's (of vergelijkbare cpus) bij andere gebruikers.

• brommer1
  • Niet online
Heb Windows 10 opnieuw geinstalleerd in legacy mode, wordt nu nog erger, kon de grafische driver van Asrock niet meer installeren, fout melding niet gelukt, 2x geprobeerd, lukte niet, ben 1 uur mee bezig geweest, nieuwste driver gezocht en gedownload niks werkte.

Heb ook in Uefi mode geinstalleerd, dat was een drama, 1024x768, kon niet instellen op 1920x1080(in de Lagacy mode ging het autmatisch naar 1920x1080), grafische drivers ging helemaal niet, toen was ik het zat, word terug gestuurd., ik begin er nier meer aan.

Toen ik op het moederbord keek, stond er: geschikt voor W 8.1 Ready en W7 Supports, stond niks over W10 vermeld, ook geen stikker.

Heb nog een vriend gebeld, hij vermoed dat de Kingson Hyper X DDR3 1600 8gb-2x4 niet goed samen werkt met het moederbord, hij vond het vreemd dat het niet werkte, kon in de Bios op 1.35v, 1.5v en aut. instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door brommer1 op 06-03-2016 17:58 ]

• DarkSide

DarkSide

als ik bij asrock zelf kijk zijn er gewoon w10 drivers.

verder zou je even precies je RAM kunnen checken op de officiele lijst.

Ik zie hier geen specifieke vermelding dat het geheugen op 1,35v moet draaien.
Mijn nuc met dezelfde CPU kan het iig niet.
Maar het installeren van w10 moet gewoon soepel verlopen. Waarna het installeren van de drivers e.e.a moet versnellen. (Zonder intel drivers was mijn systeem ook langzaam en werkte DXVA niet in kodi)
Er is wel degelijk iets niet helemaal lekker bij je.

• brommer1
  • Niet online
Ik had vroeger AMD-AM1 Athlon 5350 met Asrock ITX, als ik het hiermee vergelijk, was de 5350 supersnel, 7gb image 20 minuten.

Ik vind het zonde om nieuw geheugen(DDR3L 1600) tekopen, als ik niet de oorzaak weet, de Bios werd door het geheugen erkend, staat vermeld Dualchanel, 8gb 2x4gb.
Pagina: 1