Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp nodig bij een excel formule

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een excel bestand te maken. In dit bestand kan je producten/materialen selecteren. Dit zijn allemaal onderhoud en reinigingsproducten voor hoorapparaten. Bij ieder soort hoortoestel horen een aantal batterijen, toonbochten, slangetjes enzovoort. Deze gegevens staan vast en worden door mddel van een zoek formule samengesteld. Daarnaast is er een mogelijkheid om losse materialen aan te kruizen door middel van een ja of nee knop. Dit hele blad met formules werkt goed en de aantallen met de prijzen kloppen.

Nu komt mijn probleem. Wanneer een bepaald soort hoortoestel is gekozen en daarnaast is er een bepaald artikel besteld dan moet het resultaat zijn dat er een cel waar nu leveraantal 1 staat, dit 0 moet worden. Zo krijgt de klant een extra voordeel.

Ik ben nu zover dat ik wel een waar of een onwaar krijg in mijn formule: =EN(C20="ja",C3="RIC")
Maar ik weet niet hoe ik dit kan ombouwen dat er in het veld waar nu een andere formule staat, dat dat veld 0 wordt. in het veld wat 0 moet worden staat de volgende formule: =ALS(E28="waar",0,(VERT.ZOEKEN(Gegevens!$B$13,'Abovorm-A'!$A$2:$M$41,7,ONWAAR)))

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben.

Groet,
Harrold

Alle reacties

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waar of onwaar zijn waardes, "waar" zijn vier letters achter elkaar.

E28 zal dus nooit de waarde "Waar" krijgen. Ipv ALS(E28="Waar";...;...) is dit de juiste syntax:
code:
1
=ALS(E28;[waarde indien waar];[waarde indien onwaar)

offtopic:
Het helpt als je een probleem omschrijft dat je aangeeft wat er nu fout gaat. Nuz zeg je wat je wilt, wat je hebt gedaan en dat dat niet werkt, maar er precies gebeurt moeten je lezers maar raden.

[ Voor 30% gewijzigd door Lustucru op 04-03-2016 13:17 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Formule zelf bedacht en met veel geduld werkt deze nu: =ALS(EN(C20="ja",C3="RIC"),0,VERT.ZOEKEN(Gegevens!$B$13,'Abovorm-A'!$A$2:$M$41,7,ONWAAR))

Nu heb ik een ander probleem waar ik niet uitkom:
Ik wil met een plus- of een min knop een waarde met 1 laten vermeerderen of doen afnemen. Iemand een idee?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat zal je met een stukje VBA moeten doen "achter" de betreffende knop.

Welke versie van Excel heb je trouwens?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:22:
Formule zelf bedacht en met veel geduld werkt deze nu: =ALS(EN(C20="ja",C3="RIC"),0,VERT.ZOEKEN(Gegevens!$B$13,'Abovorm-A'!$A$2:$M$41,7,ONWAAR))

Nu heb ik een ander probleem waar ik niet uitkom:
Ik wil met een plus- of een min knop een waarde met 1 laten vermeerderen of doen afnemen. Iemand een idee?
F_J_K schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:34:
Dat zal je met een stukje VBA moeten doen "achter" de betreffende knop.

Welke versie van Excel heb je trouwens?
Als het om een waarde in 1 cel gaat kan je een kringveld besturingselement invoegen (Ontwikkelaars tabblad -> Besturingselementen gebied -> Invoegen knop) en deze koppelen aan de betreffende cel (rechtermuisknop -> besturingselement opmaken). Hiervoor is geen VBA nodig. Dan heb je 2 knopjes waarmee je de waarde omhoog of omlaag kunt aanpassen (stappen, minimum en maximum kun je eventueel ook nog aanpassen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik 2013. ben niet zo bedreven in excel, maar heb ondertussen al een aardig programma gemaakt. weet dan ook niet wat je met VBA bedoeld

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

VBA: [google=VBA Excel] ;) Kort gezegd: programmeren. Dat geeft je veel flexibiliteit, maar het heeft wel een leercurve.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 11:22:
Als het om een waarde in 1 cel gaat kan je een kringveld besturingselement invoegen (Ontwikkelaars tabblad -> Besturingselementen gebied -> Invoegen knop) en deze koppelen aan de betreffende cel (rechtermuisknop -> besturingselement opmaken). Hiervoor is geen VBA nodig. Dan heb je 2 knopjes waarmee je de waarde omhoog of omlaag kunt aanpassen (stappen, minimum en maximum kun je eventueel ook nog aanpassen).
Goede aanvulling, dat is hier makkelijker ja :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1