Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb, zo rond de tijd van het invullen van belastingen, een vraagstukje waar ik eigenlijk al een poosje mee rondloop. Misschien voer voor een interessante discussie :)

- Ik ben fulltime in loondienst, maar werk daarnaast een behoorlijk aantal uren (ong 20-25 per week) als ZZP'er voor een verschillend (>3) aantal klanten.
- Omdat ik samenwerk met een partner (ook zzp'er) factureert hij de klanten en stuur ik hem een factuur voor 50%, we delen de omzet als het ware.. Dit kan ik waar nodig wel aantonen.
- De belastingdienst ziet mij tot nu toe niet als ondernemer. Ik denk wel te voldoen aan de voorwaarden hiervoor (aantal uur, professioneel karakter, business to business, ik heb winst, ik bepaal onze eigen opdrachten, etc, etc)

Als ondernemer voor de belastingdienst maak je aanspraak op een aantal aftrekposten die uiteraard interessant zijn (zelfstandigenaftrek en mkb winstvrijstelling). Voor met name de laatste gelden de urencriteria niet.

Is het naar jullie mening voor mij mogelijk om over het afgelopen jaar gebruik te maken van deze aftrekposten, of moet ik alsnog bij de belastingdienst iets aanvragen zodat zij mij ook echt zien als ondernemer. Of is het een kwestie van aan kunnen tonen op het moment dat je een controle zou kunnen krijgen? Of heb ik "pech" en geef ik de winst op als overige werkzaamheden en betaal ik daar dus zoveel procent inkomensbelasting over..?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Mocht je wel al ondernemer voor de b.t.w. zijn (wat ik wel aanneem als je factureert), dan kan je zelf de aangifte invullen zoals jij denkt dat het verhaal is, als de belastingdienst het daar niet mee eens is, dan komen ze wel met een brief om af te gaan wijken van je aangifte, mits je dan bewijzen kan aanleveren dat je toch ondernemer voor de Inkomstenbelasting bent.

http://www.belastingdiens...oor_de_inkomstenbelasting

Deze link geeft aan waar je aan moet voldoen.

Mocht je geen b.t.w. ondernemer zijn, dan denk ik toch dat je met iemand moet gaan praten, of bij een adviseur of bij de belastingdienst om kosten te besparen van een adviseur. Want het ligt nogal aan alle specifieke eigenschappen van je bedrijf. Zoals maak je genoeg winst, genoeg uren, loop je risico etc.. Zie ook de link hierboven.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Dank voor je reactie. Ik begrijp uit jouw verhaal dat er dus ruimte is om dit achteraf aan te tonen, indien erom gevraagd wordt. Het is dus niet noodzakelijk om expliciet bij de BD de erkenning als ondernemer aan te vragen? Overigens klopt je aanname: ik ben inderdaad al wel ondernemer voor de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Je hebt dus een KVK nummer, die worden immers samen met BTW-nummers aangevraagd.

Dan moet je gewoon vragen om een winstaangifte klaar te zetten. Doe die en je maakt automatisch gebruik van de ondernemersfaciliteiten (ondernemersaftrek indien je het urencriterium haalt, MKB winstvrijstelling, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
Ik had iets vergelijkbaars, ik heb deze brief gestuurd naar de belastingdienst:

Op 16 mei 2012 ben ik mijn huidige bedrijf gestart: Bart van der Mark Fotografie. Afgelopen jaren werden mijn resultaten door de belastingdienst gezien als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’. Mijn bedrijf is sinds de oprichting ontwikkeld tot een duurzame parttime onderneming die naar mijn mening gezien kan worden als een onderneming. Middels deze brief verzoek ik u mijn bedrijf te herbeoordelen en mij voor 2014 en daarna te zien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hieronder ga ik in op de verschillende beoordelingcriteria:

 Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Ik fotografeer minimaal 20 bruiloften per jaar. In 2014 zal mijn omzet uitkomen op circa @@@@@,- excl. BTW. Met kosten en afschrijvingen van in totaal circa @@@@@- excl. BTW zal mijn resultaat op circa @@@@,- excl. BTW uitkomen. Dit is voor in totaal 12 uur werken per week.
 Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Ik ben volledig zelfstandig in de te maken keuzes voor mijn onderneming.
 Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Ik beschik over ruim voldoende kapitaal (geld?) om de noodzakelijke investeringen in materiaal en opleiding (cursussen) te kunnen doen.
 Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Ik ben bewust part-time ondernemer naast mijn baan in loondienst. In totaal besteed ik 12 uur per week aan mijn onderneming. Hiervan is 8 uur aan de daadwerkelijke opdrachten (kennismakinggesprekken, fotografie, nabewerking foto’s, trouwboeken maken en alle communicatie rond de bruiloft) en 4 uur per week aan de werkzaamheden daarom heen (marketing, opleiding, website bijhouden, administratie en acquisitie).
 Wie zijn uw opdrachtgevers?
Ik fotografeer minimaal 20 bruiloften per jaar. Dit zijn allemaal particuliere opdrachtgevers buiten mijn sociale omgeving. Via mijn website en marketing kanalen (google en facebook advertenties) komen ze bij me.
 Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
Mijn marketing is essentieel voor de continue stroom aan nieuwe klanten elk jaar. Ik blog actief op mijn website (www.bartvandermark.nl) en besteed de nodige tijd aan de zoekmachine optimalisatie. Daarnaast besteed ik gemiddeld 40 euro per maand aan advertenties via Google en Facebook.
 Loopt u 'ondernemersrisico'?
Er bestaat zeker de kans dat klanten niet betalen of dat er te weinig klanten komen. Trouwfotografie is een erg competitieve markt waarbinnen ik continu moet vernieuwen en verbeteren. Tevreden klanten zijn erg belangrijk voor mijn naam en reputatie.
 Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Ja, ik ben aansprakelijk voor eventuele schulden en veroorzaakte schade. Om die reden heb ik ook een beroepsaansprakelijkheids verzekering afgesloten.

Ik vertrouw erop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien om een goede herbeoordeling ondernemerschap te kunnen uitvoeren.

Na twee (!!) werkdagen kreeg ik inhoudelijke reactie terug waarin mijn ondernemerschap werd bevestigd onder voorbehoud van de daadwerkelijke aangifte en de beoordeling daarvan. Ik mocht in ieder geval over 2014 aangifte doen als ondernemer sinds dien.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Goed om te lezen, volgens mij zit ik min of meer in dezelfde situatie en ik ga het op dezelfde manier oppakken. Had je die brief naar je regionale belastingkantoor gestuurd eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
Ja, naar regionale kantoor ( toevallig Apeldoorn). Persoonlijke brief terug binnen 2 dagen met contacpersoon en tel nummer. Was echt aangenaam verrast door snelle en goed inhoudelijke reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 07-03-2016 11:40 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Pagina: 1