Nieuw (groot) thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phylax
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-08 21:47
Goedemorgen,

Hierbij (volgens mij) mijn eerste post op Tweakers.net... Ik zit met het volgende probleem en ik hoop dat jullie hier iets zinnigs over kunnen zeggen!

Bij mijn ouders thuis zit een vrij groot netwerk over tegelijk een vrij groot oppervlak. Momenteel staat er een redelijke router (Eminent EM4570) bij aan de ene kant van het huis. Onder de grond ligt een netwerk kabel van zo'n 10-15 jaar oud (dus ik neem aan geen Gb kabel). Aan de andere kant staat nu een oude goedkope router (Sweex, LW050v2) die als AP en switch fungeert. Nu is het zo dat het netwerk zo'n ~15 computers plus zo'n ~15 mobiele apparaten draadloos van internet moet kunnen voorzien (en misschien 3 via kabel). Er zit namelijk een huiswerkinstituut dat van hetzelfde netwerk gebruik maakt. Dit lukt nu al, alleen het is absoluut geen stabiel geheel. De AP wordt, als het netwerk vol belast wordt, ongeveer 1 per dag gereset, de Eminent ongeveer 1x per week.

Nu gaat het er niet om dat elke computer maximaal snel internet heeft, stabiliteit is vele malen belangrijker. Ook wordt het netwerk niet echt gebruikt om tussen de computers onderling grote bestanden te versturen, en als dit al gebeurd, gebeurd dit bijvoorbeeld 's nachts wanneer er weinig computers met het netwerk zijn verbonden.

Waar valt nu de meeste winst te behalen om bovenstaand geheel tot een stabiel netwerk up te graden. Is het aan te bevelen alles te vervangen en tegelijk een nieuwe kabel te trekken (wel een rotwerk, oud huis, vochtige kruipruimte). Of, aangezien snelheid niet het belangrijkste is, zou ik kunnen volstaan met een zwaardere AP.

Dan een bijkomende vraag indien alles toch vervangen zou moeten worden. In dat geval is het misschien het mooiste om een onderscheiding te maken van 'werk' en 'prive' netwerk. Is dat te doen met 1 router, of zou zo'n oplossing dan meteen ontzettend prijzig worden. En tot hoeveel apparaten kan je aansturen met 1 'huis-tuin-en-keuken' router?

Set up momenteel:

Eminent EM4570
Sweex LW050v2 als AP verbonden via cat5? kabel.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:45
Om te beginnen sweex eruit.
Om verder te gaan, wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Ik zou zelfs beide routers eruit gooien en nieuwe kopen,

Maar vooralsnog (wat al eerder gezegd is) wat is het budget?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phylax
Het budget is rond de 300 euro, alleen dan verwacht ik eigenlijk wel dat het weer voor een aantal jaar goed is en ik er geen omkijken naar heb.. Hoop dat dat reel is:)

Wat eventueel een tussenoplossing kan zijn, is de Eminent als AP gaan gebruiken en een iets zwaardere router neerzetten om als DHCP server te dienen. Ik heb er alleen geen idee van of ik van een normale router kan verwachten dat die een tigtal apparaten aanstuurt. En daarbij snap ik dat een AP als doorgeefluik dient, maar blijkbaar is de Sweex toch al te licht om dit te bolwerken.

En onafhankelijk van de routers, is de kabel die er nu ligt tussen de 2 routers goed genoeg om een upgrade van routers te verantwoorde. Met andere woorden, wordt dit dan niet de bottle neck. Het gaat om een kabel van ongeveer 20-25 meter.

[ Voor 32% gewijzigd door Phylax op 04-03-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Is het huidig draadloos netwerk (voldoende) dekkend?
Welke netwerk snelheid van de kabel is noodzakelijk tussen de huidige routers?
Welke (extra) eisen heb je?

Eerste wat mij als optie te binnen schiet:

- EdgeMax Lite (als je al een router nodig hebt...welk modem gebruik je nu?), 2 x UAP-AC-Lite en misschien nog een extra switch.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:45
Wat betreft de kabel, hij doet het nu toch?

Wat is je internetsnelheid, is dat veel meer dan 100mbit, dan zal de kabel een bottleneck kunnen zijn, maar je gaf zelf aan dat snelheid niet een bepalende factor was.

Waarom zou het modem van je provider niet als router kunnen dienen eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door mcg_nl op 04-03-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:14:
Is het huidig draadloos netwerk (voldoende) dekkend?
Welke netwerk snelheid van de kabel is noodzakelijk tussen de huidige routers?
Welke (extra) eisen heb je?

Eerste wat mij als optie te binnen schiet:

- EdgeMax Lite (als je al een router nodig hebt...welk modem gebruik je nu?), 2 x UAP-AC-Lite en misschien nog een extra switch.
Da's leuk als je thuis bent in netwerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Wat je kunt doen:

Koop 3 fatsoenlijke dualband routers (die zowel 2,4 als 5ghz ondersteunen)

Plaats 2 hiervan in je huis, 1 die je daadwerkelijk als router gebruikt, en de ander om je bereik wat uit te breiden,

De 3de gebruik je als gast router, dus iedereen die langskomt in het studie lokaal laat je daarmee verbinden, en doormiddel van deze op de wan aan te sluiten (de wan poort van de 3de router) creeer je een gescheiden netwerk puur voor die mensen, Ze kunnen dan niet op je normale netwerk komen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phylax
Bedankt voor de (snelle) hulp!

Het draadloze netwerk is voldoende (zowel qua bereik als snelheid). De internetsnelsheid ligt rond de 100 mbit, dus de kabel zou voldoende moeten zijn.

Het modem van de provider is puur een modem (simpel kastje van Ziggo), dat kan volgens mij geen eens als router fungeren.

Op zich lijkt me de oplossing van 3 verschillende routers, waarvan een een apart netwerk vormt de meest elegante oplossing. Als ik het goed begrijp is de EdgeMax Lite als router een goede keus. Maar daar zou ik dan 2 accespoints bij nodig zijn en de huidige Eminent als apart netwerk kunnen gebruiken (past in principe in het budget).

Maar waarom zou ik dan niet voor: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000), of zoiets dergelijks gaan.

Op zich heb ik me tot nog toe altijd gered met een netwerk aanleggen, dus ik ben er niet bang voor dat ik de Ubiquiti oplossing niet aan de praat krijg. Ik kan alleen zelf niet inschatten of dit overkill is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ubiquiti is super easy, maar super krachtig spul. Als je iets doet zou ik zeker dat nemen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:56
DennusB schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:40:
Ubiquiti is super easy, maar super krachtig spul. Als je iets doet zou ik zeker dat nemen!
De helft moet je via CLI / config tree instellen dus haal dat "super" maar weg. Tis relatief easy t.o.v. het instellen van Cisco via IOS. Voor de meeste thuisgebruikers zijn de huis, tuin, en keukenrouters (TP-Link / Asus) gewoon goed genoeg omdat er een decent WebUI op zit.

[ Voor 16% gewijzigd door thomasv op 04-03-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
thomasv schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:41:
[...]

De helft moet je via CLI / config tree instellen dus haal dat "super" maar weg. Tis relatief easy t.o.v. het instellen van Cisco via IOS.
Hoe kom je daar in godsnaam bij? Ik heb thuis een heel Unifi netwerk draaien met meerdere AP's en alle instellingen zijn prima vanuit de controller te doen, tenzij je heel idioot wil gaan doen. Maar VLAN's, SSID's, authenticatie en alles is prima in de GUI te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Phylax schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:36:

Het modem van de provider is puur een modem (simpel kastje van Ziggo), dat kan volgens mij geen eens als router fungeren.
Niet dat ik het advies van anderen wil negeren maar https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/ ?

Kost de wereld niet, mogelijk kan je er meerdere bestellen, het zijn echt niet de slechtste en er zijn topics op GoT waarin je gewoon de officiele TP-Link firmware kan flashen en betere beheer-opties hebt dan in de custom Ziggo firmware?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 04-03-2016 14:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Hoe kom je daar in godsnaam bij? Ik heb thuis een heel Unifi netwerk draaien met meerdere AP's en alle instellingen zijn prima vanuit de controller te doen, tenzij je heel idioot wil gaan doen. Maar VLAN's, SSID's, authenticatie en alles is prima in de GUI te doen.
Unifi spul misschien wel, maar een Edgerouter Lite is al wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Phylax schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:30:
Onder de grond ligt een netwerk kabel van zo'n 10-15 jaar oud (dus ik neem aan geen Gb kabel).
Wat is een Gb kabel ? In het geval het een 8 aderige twiested pair kabel is; CAT5e bestaat al sinds 2001 dus zou zomaar kunnen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Geen idee hoe oud je modem is maar ondersteunt die geen wifi?
Anders kon je toch elders in huis een extra AP plaatsen voor een wifi boost en een iets uitgebreidere router in het huiswerk instituut zodat je daar wat extra kunt instellen (beveiliging/afzonderlijk netwerk enzo)

Als AP kun je evt. ook een router nemen die je als acces point instelt, zodat je 2 identieke apparaten kunt nemen. En ook al zijn bovengenoemde merken op zich wel interessant, ik verwacht dat je heel goed uitkunt met 2 degelijke consumenten routers TP link/Netgear of niem maar een fatsoenlijk merk) Die sweex moet je ritueel verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Gravit0n schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:56:
[...]

Unifi spul misschien wel, maar een Edgerouter Lite is al wat lastiger.
Dan neem je toch de Unifi versie van die router... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:27:
[...]

Dan neem je toch de Unifi versie van die router... :P
Ja, maar die Edgerouter Lite was door iemand anders aangeraden hier. :p
Die Unifi router is inderdaad makkelijk te configureren.
Pagina: 1