Cpu/mobo/ram upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Brodo
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 211,-€ 211,-
1MSI B150M NIGHT ELF€ 88,95€ 88,95
2Kingston HyperX Fury black HX424C15FB/4€ 17,95€ 35,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,85

Was van plan dit aan te schaffen voor in een PC waar o.a. the Division, Arma 3, Witcher 3, Fallout 4(mods incoming) en CSGO op gespeeld worden.

De 6500 leek rond de 5fps meer te halen(max) dan de 4590, daar mijn keuze voor een skylake processor(zeker aangezien ARMA 3 probeert je cpu te frituren).

Keuze voor het moederbord is grotendeels bepaald door de betere onboard audio codec, heb een 7.1 setje staan(Z906), dit setje is echter ook weer niet dermate goed dat ik een losse geluidskaart zou kunnen verantwokorden.
Verder is er ook nog de mogelijkheid te upgraden naar 16GB ram als dit nodig mocht zijn het komende jaar door de 4 memory slots.

Voor 2 losse ram stickjes gekozen aangezien dit slechts 80 cent meer kost en als er ooit problemen optreden met het ram geheugen kan ik het defecte stickje terugsturen en zit ik niet direct met een niet werkende pc opgescheept. (in het verleden al 8GB extra ddr3 moeten kopen omdat ik anders een maand zonder zat, vertaalde zich naar 50 euro extra kosten).

Verder heb ik scythe al een mailtje gestuurd over mogelijke problemen met de Mugen 2 en skylake(wellicht speciale schroeven nodig, zal ik nog van ze horen).

I.c.m. Corsair HX850W, Mugen 2 rev. B, R9 280X(1x SSD, 2x HDD). (kast is een fulltower, support m-atx).

Heb ik iets gemist of is er iemand die nog goede suggesties heeft?

Gebruik op de pc waar deze upgrade in gaat op dit moment nog een oc'd G3258(4.5GHZ). Werkt op zich prima alleen zijn de fps drops in sommige games best wel jammer(division naar 1fps, far cry 4 gaat ook regelmatig onder de 20).

Verwijderd

Brodo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:05:
Voor 2 losse ram stickjes gekozen aangezien dit slechts 80 cent meer kost en als er ooit problemen optreden met het ram geheugen kan ik het defecte stickje terugsturen en zit ik niet direct met een niet werkende pc opgescheept. (in het verleden al 8GB extra ddr3 moeten kopen omdat ik anders een maand zonder zat, vertaalde zich naar 50 euro extra kosten).
Zou toch voor een kit gaan, bij dual channel is het prettig dat de chips uit dezelfde productieserie komen.
Verder ziet het er prima uit.
Klein vraagje: hoeveel draaiuren heeft jouw voeding?

• Brodo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:30:
[...]

Zou toch voor een kit gaan, bij dual channel is het prettig dat de chips uit dezelfde productieserie komen.
Verder ziet het er prima uit.
Klein vraagje: hoeveel draaiuren heeft jouw voeding?
Geen flauw idee, ik heb de voeding rond april 2011 gekocht. De pc waar het over gaat staat niet 24/7 aan.

Als we uitgaan van 8 uur per dag(wat ruim is) gedurende 5 jaar(ik denk niet meer dan 300 dagen per jaar) zitten we aan 12000 uur.

Hij heeft echter nooit richting maximale load gewerkt: lang geleden zat er slechts één GTX 570 in(icm i7-2600K).

De voeding had/heeft in principe 7 jaar garantie maar het lijkt me sterk dat hij al aan vervanging toe is.

Wat het RAM betreft: maakt het zoveel uit dan als het verschillende productseries zijn?
De kans dat het dezelfde serie is lijkt me al redelijk groot bij 2x 1 stick van dezelfde verkoper, en zo niet zullen de verschillen lijkt mij miniem/te verwaarlozen zijn.

Het kan zijn dat ik me hier in vergis echter aangezien ik niet echt veel kennis heb van ram geheugen en de fijnere werkingen van dual channel/quad channel i.c.m. skylake.

[ Voor 34% gewijzigd door Brodo op 04-03-2016 11:57 ]

Verwijderd

Brodo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:38:
[...]
De voeding had/heeft in principe 7 jaar garantie maar het lijkt me sterk dat hij al aan vervanging toe is.
Prima, vroeg het omdat ik hier een HX heb liggen die net de geest heeft gegeven. (6jr.)
Wat het RAM betreft: maakt het zoveel uit dan als het verschillende productseries zijn?
De kans dat het dezelfde serie is lijkt me al redelijk groot bij 2x 1 stick van dezelfde verkoper, en zo niet zullen de verschillen lijkt mij miniem/te verwaarlozen zijn.

Het kan zijn dat ik me hier in vergis echter aangezien ik niet echt veel kennis heb van ram geheugen en de fijnere werkingen van dual channel/quad channel i.c.m. skylake.
Wat dat betreft heb je hier wat leesvoer.
Verder is uiteraard de keuze aan jou.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik zou gelijk voor 2x8GB gaan.
8GB is tegenwoordig al op het randje genoeg, upgraden moet je dus toch in de komende 5 jaar.
Op dit moment is geheugen niet duur, dat kan over een paar jaar anders zijn.

Daarnaast mocht er inderdaad 1 reepje kapot gaan heb je altijd nog 8GB werkend, met 4GB kun je alleen nog maar internetten.

http://tweakers.net/categ...1N_i4wo_bMgGGM7IoVSiDG-AA

Processor lijkt me inderdaad de 2 tientjes meer waard t.o.v. de 6400.
Moederbord weinig op aan te merken.

• Brodo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:53:
[...]

Prima, vroeg het omdat ik hier een HX heb liggen die net de geest heeft gegeven. (6jr.)

[...]

Wat dat betreft heb je hier wat leesvoer.
Verder is uiteraard de keuze aan jou.
"En de paren mogen ook qua grootte en chipconfiguratie van elkaar verschillen. De zogenaamde Dual Channel kits die je kunt kopen zijn niets anders dan 2 geheugenreepjes van dezelfde merk/type, die door de fabrikant zijn getest in een DC configuratie en aldus verkocht als zijnde "gegarandeerd DC compatibel paar". Echter dat is puur marketingtechnisch. Zo verdient de fabrikant een aardig centje aan alleen het testen en de stempel "Dual Channel capable" op de reepjes."

Als ik het zo lees maakt het letterlijk niks uit?(behalve dat de dual versie van dit ram geheugen 3 euro duurder is)
mitsumark schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:03:
Ik zou gelijk voor 2x8GB gaan.
8GB is tegenwoordig al op het randje genoeg, upgraden moet je dus toch in de komende 5 jaar.
Op dit moment is geheugen niet duur, dat kan over een paar jaar anders zijn.

Daarnaast mocht er inderdaad 1 reepje kapot gaan heb je altijd nog 8GB werkend, met 4GB kun je alleen nog maar internetten.

http://tweakers.net/categ...1N_i4wo_bMgGGM7IoVSiDG-AA

Processor lijkt me inderdaad de 2 tientjes meer waard t.o.v. de 6400.
Moederbord weinig op aan te merken.
16GB lijkt me overkill(voor gaming, voor video editing is het zeker weten handig maar ik maak geen montages o.i.d. dus niet echt nodig); Zeker aangezien DDR4 redelijk nieuw is nog en nog niet duidelijk(genoeg) is wat mij betreft of er nog grote performance verschillen zitten tussen 2133,2400,2666+HZ.

Uit het leeswerk wat ik zelf heb gedaan bleek dat de sweet spot op dit moment zou liggen op de 2400HZ setjes; erboven krijg je nauwelijks een performance gain en eronder ga je wel richting de 3-5FPS minder.

Ik heb nog geen games gezien die boven de 8GB daadwerkelijk benutten.

Nogmaals; als ik me ergens in vergis hoor ik dit natuurlijk graag :+

[ Voor 25% gewijzigd door Brodo op 04-03-2016 16:28 ]

Verwijderd

Brodo schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:21:
[...]
Uit het leeswerk wat ik zelf heb gedaan bleek dat de sweet spot op dit moment zou liggen op de 2400HZ setjes; erboven krijg je nauwelijks een performance gain en eronder ga je wel richting de 3-5FPS minder.
Jouw processor ondersteunt tot 2133MHz. native zonder oc, zie http://ark.intel.com/prod...r-6M-Cache-up-to-3_60-GHz
Verder: http://www.extremetech.co...prove-overall-performance

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 16:38 ]

• Brodo
  • Niet online
Dat stuk van 2133MHZ maximaal op een I5-6500 was mij ontgaan, bedankt.

Die laatste link had ik al gelezen, het was een van de bronnen waarmee ik heb bepaald dat op dit moment 2400MHZ de sweet spot lijkt te zijn.

Welllicht zal dit nog veranderen met toekomstige processoren, maar dat is slechts speculeren.

In ieder geval; ik ben eruit: bedankt voor de feedback.

PS: over die HX van 6 jaar oud die onlangs overleden is: heb je er nog garantie op kunnen claimen of was je niet van plan het te proberen?
Pagina: 1