Macbook pro retina batterij vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427940

Topicstarter
Dag, sinds ongeveer twee maanden gaat mijn Macbook pro retina geregeld niet aan nadat ik hem open klap. (hij zit dan niet aan de stroom). Als ik op de power knop druk krijg ik de rode batterij in beeld die zegt dat de accu leeg zou zijn.
Als ik hem vervolgend aan de stroom hang is het batterij percentage direct tussen de 10-30%. De batterij was dus niet helemaal leeg.
Ik heb gezocht maar kan helaas nergens informatie vinden. Iemand enig idee wat ik kan proberen? Ik heb de macbook al een aantal jaar dus mogelijk is het gewoon eens tijd om de batterij te laten vervangen.
Bedankt alvast voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:46
smc reset al geprobeerd?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badboy2161
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:57
Zoals hierboven aangegeven zou je het beste een SMC en PRAM reset kunnen doen.
Mocht dat niet werken kan het inderdaad zo zijn dat je batterij versleten/defect is en dan is het raadzaam om te laten vervangen. En doe alsjeblieft geen meuk batterijen, dat gaat alleen maar te kosten van je MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:33
Je kunt ook nog even hier kijken voor tips: https://www.apple.com/nl/support/macbookpro/batteries_power/. Het handigste is om afgezien van de SMC/PRAM-reset ook even te kijken met option click op het batterij icoon in de menubalk wat de staat van de batterij is.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Staat = normaal

SMC reset heb ik nog niet gedaan. Zal even opzoeken wat het inhoud. Als dat niet werkt ga ik er bij apple zelf een nieuwe batterij in laten zetten. Mag na paar jaar intensief gebruik best een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe weet ik of de SMC reset gelukt is? Je drukt een paar knoppen in als de mac uit staat maar ik heb vervolgens geen idee of het iets gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Hij start dan opnieuw op als je het goed doet geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
rvanpruissen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:33:
Hij start dan opnieuw op als je het goed doet geloof ik.
En je hoort meerdere keren dat 'pling' geluid wat je normaal 1 keer hoort bij opstarten. Nu hoor je dat geluid een keer of 3-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
xelfer schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:27:
[...]

En je hoort meerdere keren dat 'pling' geluid wat je normaal 1 keer hoort bij opstarten. Nu hoor je dat geluid een keer of 3-4.
Nee, dat is bij een NVRAM reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:32

Quakie

quakelen

Zo stelt u de SMC opnieuw in:
Schakel de computer uit.
Sluit de MagSafe- of USB-C-adapter aan op een voedingsbron en op de computer.
Druk op het ingebouwde toetsenbord tegelijk op de toetsen Shift-Control-Option (links) en de aan/uit-knop.
Laat alle toetsen en de aan/uit-knop tegelijk los.
Druk op de aan/uit-knop om de computer in te schakelen.

Bij MagSafe-lichtnetadapters kan het LED-lampje van status wijzigen of tijdelijk worden uitgeschakeld wanneer u de SMC opnieuw instelt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:30
Als ie weer aan is: draai coconutbattery en post hier een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quakie schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:48:
Zo stelt u de SMC opnieuw in:
Schakel de computer uit.
Sluit de MagSafe- of USB-C-adapter aan op een voedingsbron en op de computer.
Druk op het ingebouwde toetsenbord tegelijk op de toetsen Shift-Control-Option (links) en de aan/uit-knop.
Laat alle toetsen en de aan/uit-knop tegelijk los.
Druk op de aan/uit-knop om de computer in te schakelen.

Bij MagSafe-lichtnetadapters kan het LED-lampje van status wijzigen of tijdelijk worden uitgeschakeld wanneer u de SMC opnieuw instelt.
Dit heb ik gedaan. Merk alleen dat als ik alle knoppen los laat hij zichzelf al opnieuw opstart omdat je dan ook de powerknop ingedrukt hebt. Er is verder geen indicatie of het vervolgens gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
D'r is niks mis met je accu als ik het bekijk. De waarden liggen binnen het normale patroon. Ik zou het probleem ergens anders zoeken. Clean install op andere partitie al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 427940 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 07:48:
[...]

Dit heb ik gedaan. Merk alleen dat als ik alle knoppen los laat hij zichzelf al opnieuw opstart omdat je dan ook de powerknop ingedrukt hebt. Er is verder geen indicatie of het vervolgens gelukt is.
Klopt, hij start gewoon opnieuw op. Dat is de standaard handeling, maar dat is dus niet omdat je de powerknop inhoudt. Dat is omdat je alle knoppen inhoudt.
Wat hier staat is op zich niet verkeerd, alleen zie je wel dat je nog op 80% van de capaciteit van je batterij zit. Dat betekend dat er nog maar 80% van de energie hoeveelheid opgeslagen kan worden. Alleen betekend dat ook dat je batterij al eerder gaat afbouwen met de hoeveelheid voltage hij kan leveren. Waardoor hij ook al eerder uit zal kunnen vallen (bij 10%-30%).

Zou je misschien kunnen aangeven met welke percentage op je batterij je macbook in slaap laat gaan? Ook is het misschien handig om te weten bij welk percentage je macbook uitvalt als je hem gewoon blijft gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
johnkeates schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:29:
[...]

Nee, dat is bij een NVRAM reset.
Excuus, ik haalde die 2 door elkaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
eXtink schreef op zondag 06 maart 2016 @ 11:42:
[...]

Klopt, hij start gewoon opnieuw op. Dat is de standaard handeling, maar dat is dus niet omdat je de powerknop inhoudt. Dat is omdat je alle knoppen inhoudt.

[...]

Wat hier staat is op zich niet verkeerd, alleen zie je wel dat je nog op 80% van de capaciteit van je batterij zit. Dat betekend dat er nog maar 80% van de energie hoeveelheid opgeslagen kan worden. Alleen betekend dat ook dat je batterij al eerder gaat afbouwen met de hoeveelheid voltage hij kan leveren. Waardoor hij ook al eerder uit zal kunnen vallen (bij 10%-30%).

Zou je misschien kunnen aangeven met welke percentage op je batterij je macbook in slaap laat gaan? Ook is het misschien handig om te weten bij welk percentage je macbook uitvalt als je hem gewoon blijft gebruiken.
Als het goed is is dat dus niet het geval. Deze marges zijn namelijk een stuk kleiner dan je denkt. De accu kan namelijk normaal gesproken helemaal tot 0,5 procent leeg getrokken worden voordat het echt een probleem wordt. Met een accucapaciteit van 80% op 600 cycli val je nog ruim binnen de verwachtte levensduur van 1.000 cycli. Pas bij <50% moet je je echt zorgen gaan maken over performance issues, maar tegen die tijd zit je waarschijnlijk al op 14-1500 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
supersnathan94 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:49:
[...]

Als het goed is is dat dus niet het geval. Deze marges zijn namelijk een stuk kleiner dan je denkt. De accu kan namelijk normaal gesproken helemaal tot 0,5 procent leeg getrokken worden voordat het echt een probleem wordt. Met een accucapaciteit van 80% op 600 cycli val je nog ruim binnen de verwachtte levensduur van 1.000 cycli. Pas bij <50% moet je je echt zorgen gaan maken over performance issues, maar tegen die tijd zit je waarschijnlijk al op 14-1500 cycli.
Apple garandeert dat er minimaal 80% capaciteit over is na 1000 cycli. TS zit daar nu 0.1% vanaf met nog 400 cycli te gaan. (N.b. De capaciteit van je accu kan variëren. Kan dus ook weer omhoog gaan. Belangrijk is om de accu niet steeds volledig leeg te trekken maar vanaf 70% al opnieuw opladen als je de mogelijkheid hebt. Zo min mogelijk onder de 30% laten komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
(N.b. De capaciteit van je accu kan variëren. Kan dus ook weer omhoog gaan. Belangrijk is om de accu niet steeds volledig leeg te trekken maar vanaf 70% al opnieuw opladen als je de mogelijkheid hebt. Zo min mogelijk onder de 30% laten komen)
En dit is dus precies de reden waarom ik aangeef dat die 80% met het huidige gebruikspatroon zo gek nog niet is. TS gaf al aan dat hij de laptop vaker richting <30% heeft. Die 80% die Apple zou garanderen gaat em niet worden. Daar komen ze nooit aan namelijk. Ik heb al genoeg accu's gezien die met 8-900 cycli onder de 80% zaten. Heel vreemd is het dus niet als je de accu echt vaak gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/77gHax7l.png

Dit is volgens coconut het gemiddelde verloop (lichtgroen) Donkergroen is mijn MBPr. Volgt dus niet keurig het gemiddelde.
Wat je duidelijk ziet is dat de grafiek vrij vlak blijft op 5500 en dat de capaciteit na 1000 cycli helemaal instort.

Voor TS' macbook is zijn deze grafiekjes van toepassing:
http://ccbonline.coconut-...odeltype=MacBookPro10%2C1

Bij 610 cycli zou je nog 6747 mAh moeten halen ongeveer.

Met 6773 mAh na 609 cycli is er dus niks raars aan de hand met zijn accu.

[ Voor 63% gewijzigd door Whatson op 12-03-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat is dus precies wat ik zei XD. Accu is perfectly fine hoor.
Pagina: 1