Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-07 16:18
Ik heb in een Horeca zaak 3 beamers op de eerste verdieping hangen die naar buiten toe schijnen, maar nu moet ik elke keer de trap op om ze aan/uit te zetten, dat moet makkelijker kunnen dacht ik.

Nu wil ik ze Remote ( vanaf de begaande grond ) in/uitschakelen, maar weet zelf niet wat de beste, makkelijkste en betrouwbaarste manier is.

het gaat om de Acer 5360, deze heeft wel een RS-232 poort, maar op het internet is te vinden dat hij door deze poort niet remote te bedienen valt, en dat dit waarschijnlijk alleen een poort is voor in de fabriek voor Diagostic / Firmware upgrade, dus ik moet het of via IR doen, of de powerbutton overbruggen met een eigen switch.

zowel via IR als met de powerbutton moet ik 2 keer het commando Power-off geven voordat hij uit gaat ( er komt een 'Druk nog een keer voor poweroff' in het scherm)

Er zit achter de powerknop ook nog een Status LED (rood/blauw) met de volgende status:
- Rood aan --> Beamer staat uit
- Rood knipperen --> Cooldown Periode
- Blauw aan --> Beamer staat aan
- Blauw knipperen --> Beamer start op

De garantie van de beamers zijn volgensmij verlopen, dus het ophalen en modden zou ook een optie kunnen zijn.

Volgensmij zijn er 3 opties:

Hard-wired
een optocoupler over de bestaande switch heen te zetten en deze door bv een Arduino of een ESP 2 keer het switch commando te geven met een seconden tussenpoze.
En evenuteel de LED ook aansluiten voor de status.
Voordelen
  • Status is uit te lezen
  • Geen IR storing tussen 2 beamers
  • Betrouwbaar
Nadelen
  • De beamer moet open
  • De beamer kan niet meer makkelijk verplaatst worden als het nodig is aangezien er kabels vast aan zitten
IR transmitting via Arduino/Raspberry PI/ESP
IR led voor/op het oogje plakken

Voordelen
  • Beamer kan dicht blijven
  • Status eventueel via Counter in de controller
  • Redelijk Betrouwbaar
  • Eventueel later op te nemen in toekomstige Domotica
Nadelen
  • Er is geen echte status, status d.m.v counter
  • Extra tijd om nodig om Firmware te schrijven
IR transmitting via IR-extender
Klant-en-klaar of zelfbouw

Voordelen
  • Geen software te schrijven
  • Snel & Goedkoop
  • Bij vervanging naar nieuwe beamers zelfde systeem te gebruiken
Nadelen
  • Totaal geen Feedback/Status
  • Orginele afstandbediening nodig die leeg kan raken
  • Door bovenstaande nadelen denk ik het minst betrouwbaar
Ik hoop dat het niet al te veel leesvoer is voor een 'simpele vraag' maar ik geef liever te veel info dan te weinig :9

Beste antwoord (via _trickster_ op 02-06-2016 00:24)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

_trickster_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:35:
[...]

De beamers hebben volgensmij geen powersave functie en de Mpeg players die eraan hangen draaien altijd door, ook kan ik ze dan jammer genoeg niet aanzetten.

Een servo is ook een optie, maar dan denk ik zelf dat het openhalen van een beamer makkelijker en sneller is.
Iemand anders nog ideeën ?
Je zou ook de IR code voor de powerbutton kunnen inlezen en die via een aduino weer kunnen uitsturen.

Maar er lijkt dus een auto power down mogelijk te zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gewoon de stroom onderbreken werkt niet? Als dat werkt zou ik Klik Aan Klik Uit gebruiken.

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik DDC. Dat werkt vanaf VGA en hoger. Helpt niet als je geen computer gebruikt ;-)
Wat wel kan is DDC injecteren (het is I2C) of als je HDMI gebruikt CEC injecteren (hoewel HDMI als het goed is net zoals DVI en DisplayPort nog steeds DDC ondersteunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Meximus schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 03:21:
Gewoon de stroom onderbreken werkt niet? Als dat werkt zou ik Klik Aan Klik Uit gebruiken.
De Beamers hebben bij uitzetten een Cool-down Periode ( De lamp krijgt minder spanning voordat ie helemaal uit gaat) en de ventilators gaan vol aan, dit om de lampduur van de beamer te behouden, en voor het aanzetten van de beamers heb ik dan nog geen oplossing aangezien er geen 'Power-on on power-failure' op zit.
johnkeates schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 03:44:
Gebruik DDC. Dat werkt vanaf VGA en hoger. Helpt niet als je geen computer gebruikt ;-)
Wat wel kan is DDC injecteren (het is I2C) of als je HDMI gebruikt CEC injecteren (hoewel HDMI als het goed is net zoals DVI en DisplayPort nog steeds DDC ondersteunt).
De beamers worden op dit moment aangestuurd door Mpeg players ( via S-Video of Composite ) dus ik maak nu geen gebruik van de HDMI / VGA, Ik weet niet of het commando dan ook doorkomt ook als je niet dat kanaal gebruikt op de beamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hebben de beamers geen powersave dat ze in standby vallen bij geen video?

Maat extern zou je met een arduino ook een servo kunnen bedienen die tegen de powerbutton tikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 19:29

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik maak zelf gebruik van de Marmitek IR Control 8 voor de boven en beneden TV icm setop boxen die ik niet in het zicht wil hebben. Werkt ideaal (in het geval van single room), maar valt wel onder IR transmitting via IR-extender. Je hebt dus ook IR transmitting oplossingen voor Multi-room oplossingen. Nadeel is wel wat je aangeeft dat je geen feedback hebt. Wellicht heb je op de eerste verdieping een camera hangen voor security doeleinden die je kunt gebruiken voor de feedback (thinking out of the box) :?

Ik was zelf ook kritisch over het concept maar via MP had ik binnen twee weken een tweetal nette (gebruikte) sets over kunnen nemen voor minder dan de helft van de adviesprijs. Wellicht het proberen waard? Wat ik iig erg belangrijk vond is dat het probleemloos moest werken zonder dat iemand het ook maar door heeft dat die extender er tussen zit met zo weinig mogelijk setup tijd. Het draait nu twee maanden probleemloos.

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 04-03-2016 11:42 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
memphis schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 07:30:
Hebben de beamers geen powersave dat ze in standby vallen bij geen video?

Maat extern zou je met een arduino ook een servo kunnen bedienen die tegen de powerbutton tikt.
De beamers hebben volgensmij geen powersave functie en de Mpeg players die eraan hangen draaien altijd door, ook kan ik ze dan jammer genoeg niet aanzetten.

Een servo is ook een optie, maar dan denk ik zelf dat het openhalen van een beamer makkelijker en sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.manualslib.com...7/Acer-H5360.html?page=35
Volgens de handleiding is er een power save functie
Auto Shutdown The projector will automatically shutdown when there is no signal input after the allocated time. (in minutes)
Ik weet niet of je mpeg players over wifi beschikken. Misschien dat je de video output van de players uit kan zetten, dan zou die beamer ook uit moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-07 22:27
_trickster_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 02:57:

IR transmitting via IR-extender
Klant-en-klaar of zelfbouw

Voordelen
  • Geen software te schrijven
  • Snel & Goedkoop
  • Bij vervanging naar nieuwe beamers zelfde systeem te gebruiken
Nadelen
  • Totaal geen Feedback/Status
  • Orginele afstandbediening nodig die leeg kan raken
  • Door bovenstaande nadelen denk ik het minst betrouwbaar
Ik hoop dat het niet al te veel leesvoer is voor een 'simpele vraag' maar ik geef liever te veel info dan te weinig :9
Ik zou voor deze optie gaan, snel en goedkoop. Originele afstandsbediening niet per definitie nodig er zijn ook universele AB's die de IR code kunnen leren.
Probeer het eerst hier mee en kijk of het eventuele gemis aan feedback erg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Viper® schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:43:
http://www.manualslib.com...7/Acer-H5360.html?page=35
Volgens de handleiding is er een power save functie

[...]

Ik weet niet of je mpeg players over wifi beschikken. Misschien dat je de video output van de players uit kan zetten, dan zou die beamer ook uit moeten gaan.
Hey, daar heb ik overheen gelezen Top !
De Mpeg players zijn via Telnet bereikbaar en er is wel een manier op ze een Blank-out te geven,
Als dat werkt is al 50% van het probleem opgelost !
Nog ideeën over het aanzetten ? Al is dat meer een Luxe, het uitzetten was de voornaamste rede.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

_trickster_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:35:
[...]

Je zou ook de IR code voor de powerbutton kunnen inlezen en die via een aduino weer kunnen uitsturen.

Maar er lijkt dus een auto power down mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:04
Misschien lees ik eroverheen, maar waarom gebruik je niet gewoon de afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-IR extender was al gemeld- O-)

[ Voor 93% gewijzigd door Viper® op 04-03-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-07 21:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

_trickster_ schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:46:
[...]

Hey, daar heb ik overheen gelezen Top !
De Mpeg players zijn via Telnet bereikbaar en er is wel een manier op ze een Blank-out te geven,
Als dat werkt is al 50% van het probleem opgelost !
Nog ideeën over het aanzetten ? Al is dat meer een Luxe, het uitzetten was de voornaamste rede.
Zou de beamer niet toevallig zo slim zijn om ook weer aan te gaan bij een input detectie? (weet niet of uit==uit of dat ie een soort standby stand heeft)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-07 11:47

ThaHandy

Discovery Channel

nvm :/

[ Voor 99% gewijzigd door ThaHandy op 04-03-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkow
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-01 14:20
Ehm........ 30 seconden googelen leverde dit op :

Appendix C
RS232 function command summary table (for X1261/H5360)

waar ......
Acer X110 Service Manual Page 106

voor de luie mensen onder ons :
NoCode (character)Function feature
1 OKOKOKOKOK\r Power On
2 * 0 IR 001\r Power On
3 * 0 IR 002\r Power Off
4 * 0 IR 004\r Keystone
5 * 0 IR 006\r Mute
6 * 0 IR 007\r Freeze
7 * 0 IR 008\r Menu
8 * 0 IR 009\r Up
9 * 0 IR 010\r Down
10 * 0 IR 011\r Right
11 * 0 IR 012\r Left
12 * 0 IR 014\r Re-Sync
13 * 0 IR 015\r Source Analog RGB for D-sub
14 * 0 IR 017\r Source PbPr for D-sub
15 * 0 IR 018\r Source S-Video
16 * 0 IR 019\r Source Composite Video
17 * 0 IR 021\r Aspect ratio 16:9
18 * 0 IR 022\r Aspect ratio 4:3
19 * 0 IR 023\r Volume +
20 * 0 IR 024\r Volume –
21 * 0 IR 025\r Brightness
22 * 0 IR 026\r Contrast
23 * 0 IR 027\r Color Temperature
24 * 0 IR 030\r Hide
25 * 0 IR 031\r Source
26 * 0 IR 032\r Video: Color saturation adjustment
27 * 0 IR 033\r Video: Hue adjustment
28 * 0 IR 034\r Video: Sharpness adjustment
29 * 0 IR 035\r Query Model name

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Hmm ik heb inderdaad deze lijst wel gevonden en ook opmerking van mensen dat het wel op andere acer beamers werkt en niet op deze maar het is ook zeker de moeite waard om naar te kijken.

Ik heb gekeken of ik het signaal kon uitzetten van de MPEG players en dan gebruik maken van de autopower off functie maar de minimale no-signal tijd is 15 min dat is dus niet de meest optimale oplossing.

Ik nu eerst me verder verdiepen in de RS232 en als dat niet wil lukken dan wordt het waarschijnlijk een arduino of ESP8212 met een IR led.
Tnx voor alle tips tot zover
Ik meld me zodra ik weer meer weet !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-07 11:47

ThaHandy

Discovery Channel

Die lijst heb ik ook gezien.

Messchien is het hier wat duidelijker uitgelegd? (klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
Ik heb op dit moment voor de optie gekozen van een ESP8266 i.c.m 3 IR leds, op deze manier emuleer ik de afstandbediening van de beamers, hierdoor kan ik ze via een web-interface aan en uit zetten.
Nu heb ik alleen nog geen monitoring of ze daadwerkelijk aan of uit staan, maar dit is voor latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander306
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-02-2022
Dit werkt ook:
Uitschakelen lamp
;)
Pagina: 1