Allround Office/Media/Light Gaming PC met upgrade potentie

Pagina: 1
Acties:

• john_marcel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:50
Inleiding

Beste Tweakers,

Al jarenlang lees ik mee op Tweakers, en heb hier al een hoop info vandaan. Maar nu wil ik zelf ook om advies vragen vandaar hier mijn eerste Post.

Meer dan 10 jaar geleden heb ik mijn laatste (game) systeem gebouwd. Daarna kwam een 2006 Macbook CoreDuo waar ik jarenlang heerlijk op heb gewerkt. Deze werkt al een tijd niet meer naar behoren en mijn antieke XP systeem komt ook bijna niet meer vooruit.

Daarom is het tijd voor iets nieuws. Ik werk regelmatig op een geleende Chromebook en dat gaat prima. Maar die is dus niet van mij dus ben eens gaan kijken wat er tegenwoordig allemaal te koop is. Wegens beperkt budget keek ik in eerste instantie ook naar een chromebook/netbook. Maar aangezien ik deze toch niet veel zal meenemen op pad en ik voor hetzelfde geld veel meer performance krijg bij een desktop, heb ik besloten me hierin te gaan verdiepen.

In eerste instantie dacht ik nog aan iets simpels en goedkoop als een Compute Stick, NUC of iets dergelijks. Maar het begint ook wel weer te kriebelen om zelf een systeem samen te stellen. Dit omdat ik graag een systeem wil hebben dat toch een aantal jaar mee kan gaan en ik misschien ook wel weer een beetje wil gaan gamen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In eerste instantie vooral de standaard dingen zoals mail, surfen, office, en media afspelen op TV en Stereo. Beetje simpele(of wat oudere) games zou leuk zijn in begin. Echter begin ik door de research best wel enthousiast te worden over het gamen en zou het me niet zoveel verbazen als die GPU er snel zal komen.

Dit hoeven voor mij niet de nieuwste/zwaarste games te zijn in de hoogste settings. Ik besef me zeker dat er dan naar een heel andere build en hoger budget bij komt kijken. Welke spellen ik wel wil spelen weet ik niet want weet zo ook niet wat er allemaal is. Farcry 3 spelen ipv 4 zou bijvoorbeeld prima zijn. Sowieso wil ik Cities; Skylines gaan proberen. Dit is afhankelijk van de uiteindelijke build en welke spellen daarop kunnen draaien.

Verder zal Adobe Photoshop af en toe licht gebruikt worden en ga ik sporadisch een (vakantie)filmpje monteren. Nu weet ik dat daar veel CPU Power en RAM voor nodig is maar ik vind het niet erg als dit soort dingen wat langer duren. Ook hier zijn natuurlijk weer speciale builds voor.

Kort samengevat dus een allround systeem wat alles gemiddeld aankan doen met in de toekomst wat meer (medium) gaming.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is lastig. Eigenlijk heb ik weinig budget, maar ben wel bereid om iets te investeren als ik zeker weet dat ik voorlopig vooruit kan met dit systeem. Liever in het begin zo weinig mogelijk met de mogelijkheid om later als er weer geld is bepaalde upgrades te doen. Zelf dacht ik eerst aan een bedrag tussen de 200 en 300 euro, maar ik ben bang dat het toch wel wat meer gaat worden. Let wel dat de GPU hier nog niet bij zit, deze komt later en hiervoor had ik een budget van rond de 100 euro in gedachten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord en muis heb ik. Ook heb ik nog een wat ouder Apple Studio Display welke ik in eerste instantie gewoon blijf gebruiken, evenals een TV en stereo. PC-speakersetje is ook aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet systeem; Kast, Mobo, CPU, RAM, PSU, SSD. Assemblage doe ik zelf.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeur, zolang het maar betrouwbaar is en een tijdje mee kan gaan. Volgens mij is het momenteel verstandiger om voor Intel 1151 en DDR4 te gaan ivm geringe prijsverschillen en meer toekomstgericht.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een klein, stil en zuinig systeem. Maar dit zijn geen keiharde eisen. Wel in eerste instantie zo goedkoop mogelijk.

Ga je overklokken?
In principe niet. Het moet gewoon kunnen draaien. Zal in de toekomst eerder nieuwere (tweedehands) CPU erin stoppen. Vandaar ook dat ik denk met het 1151 platform voorlopig wel vooruit kan.

Wat verwacht je van ons?
Allereerst graag feedback op het samengestelde systeem. En tips over in het begin zo goedkoop mogelijk beginnen zijn welkom. Heb ik de juiste spullen gekozen? Vergeet ik iets? Zijn bepaalde onderdelen beter om tweedehands te kopen? Etc. Het is al een tijdje geleden dat ik zelf iets heb samengesteld en weet dus niet precies wat het beste is.

Verder de volgende vragen:

Build: Is Mini ITX verstandig om te doen in mijn situatie? Kan deze voldoende koel blijven? Zelf denk ik dat 8GB RAM voorlopig voldoende is, maar moet ik dan kit van 2 x 4GB kopen of 1 reep van 8GB? Of misschien zelfs eerst alleen 1 reep van 4GB? Kan de gekozen CPU mijn taken voorlopig aan of zet ik veel te laag in? Verder heb ik ook niet veel verstand van de verschillende chipsets van Moederborden. Moet ik naar socket 1151 of toch nog een 1150 kit kopen?

Audio: Ik wil muziek (Spotify, Internet Radio) afspelen via mijn Onkyo receiver: kan dit gewoon via HDMI? Of gebruik ik dan onnodig resources van de GPU? Misschien beter via jack>tulp of via optisch? In laatste geval moet mijn Mobo dit natuurlijk wel hebben.

Video: Zoals gezegd wordt het systeem ook gebruikt voor het afspelen van MKV video en uitzending gemist. Dat lijkt me allemaal geen probleem. 4K, 3D, 1440p etc hoeft voor mij niet. Wel vraag ik me af of dual screen beetje gaat lukken. Dus achter de PC kunnen blijven surfen en op achtergrond (op de TV dus) bijvoorbeeld uitzending gemist of SBS6 stream aan (voetbal, heb geen TV abo). Heb ik daar gelijk een videokaart voor nodig en kan de CPU dit aan?

En wellicht hebben jullie al een idee wat een prima GPU kan zijn voor de toekomst. Hier heb ik nog niet veel research naar gedaan dus kan ook later.

Hieronder twee opties. Een goedkope 1150 build, en een iets duurdere 1151 build. Ik vind het moeilijk om te kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,61€ 33,61
1ASRock H81M-ITX€ 61,-€ 61,-
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 15,85€ 15,85
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,95€ 37,95
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,31

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 60,95€ 60,95
1MSI H110I Pro€ 75,85€ 75,85
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 31,95€ 31,95
1Cooler Master GM G450M€ 52,50€ 52,50
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,15

[ Voor 0% gewijzigd door john_marcel op 03-03-2016 23:16 . Reden: typo ]

Verwijderd

Socket 1151 is een toekomstgerichtere keuze.
Als je er ook wat op wil gamen is een i3 een betere keuze omdat alle spellen daarmee draaien. Dat drijft de prijs echter met €60,- op.
Gebruik je de igpu dan kan je beter kiezen voor 2x4gb geheugen wat dan in dual channel draait.
Het moederbord in het 1151 lijstje is voor ddr3. Een ddr4 bord is pricewatch: MSI H110I Pro.
Je beter naar een gebruikte videokaart kijken. Vanaf €60,- heb je een kaart welke hetzelfde presteert als een nieuwe van €120,-.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
goedkoper dan dit kreeg ik m niet met een i3. hoop dat je hier iets mee kan

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 119,-€ 119,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,87€ 56,87
1Cooler Master N300 (Closed)€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 34,95€ 34,95
1Antec VPF Series 450W€ 54,55€ 54,55
1Crucial BX100 250GB€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,27

ik zou proberen om een beeetje te sparen zodat je een build hebt die een beetje lijkt op diegene hierboven. zo heb je altijd nog de mogelijkheid om uit te breiden met eventueel een gpu. voor dergelijke systemen is een 300w voeding vgm vaak zat ,maar met 450 hou je de optie voor een gpu open :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ergo op 03-03-2016 22:59 ]

• john_marcel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:50
Mobo had ik zo snel niet gezien. Heb ik aangepast. Dat van de CPU was ik al bang voor. Dacht met instapmodel wel vooruit te kunnen en later een i3/i5 erin te zetten maar misschien toch maar beter doorsparen.

De hierboven genoemde build is micro ATX. Wou liever mini ITX of wordt dat te warm? Ik weet dat het iets duurder is en ik hiermee beperkt ben in videokaarten, maar het wordt ook geen echte Game machine.

Verder dacht ik dat de CM450 makkelijker was want semi modulair. Is ook zelfde prijs.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Er is geen probleem met mini itx maar die borden zijn van zichzelf al wat duurder, hebben maar 2 ram sloten en je moet redelijk wat in een goede kast steken wil je dat alles goed gekoeld blijft.

De g450m gaat wat minder lang mee omdat hij van iets mindere kwaliteit is. Die is vooral interessant voor als je een open kast wilt met een budget.

[ Voor 40% gewijzigd door rickbovenkamp op 04-03-2016 08:37 ]