Hulp gevraagd voor mijn eerste receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560259

Topicstarter
Medetweakers,

Ik ga deze zomer ergens upgraden naar een 4K tv. Op dit moment heb ik de logitec Z906 speakers aangesloten op aan mijn tv.

Ik kijk film via bluray en series via netflix. Ik ben een occasionele gamer met een PS4.

Na de upgrade van TV zou ik graag mijn audio ook een boost geven. Ik heb in mijn prijsklasse wat rond gekeken en ben volgende receivers tegengekomen :

- Denon avr-x3200 of Denon avr-x2200
- Yamaha Rx-479

De Denon heeft op dit moment mijn voorkeur gezien dat het mij iets meer future proof lijkt. Zal ik veel voordeel halen uit de 3200 tov de 2200?

Ik zou beetje bij beetje willen uitbreiden en in het begin dus vooral de receiver aankopen met een nieuwe sub aangezien de sub van logitec niet aangesloten kan worden met een receiver. De speakers kan ik dan in het begin wel behouden. Gaan deze speakers door de receiver al vaneigens beter klinken?

Uiteindelijk wil ik groeien naar een 5.1 speaker set van Q acoustics, nl de 3000 reeks. Al bij al zal ik dan ongeveer een 1500-2000 euro gespendeerd hebben. Is dit een goede keuze in deze prijsklasse?

Ik heb geen enkele ervaring met receivers dus weet ook niet goed wat ik moet verwachten. Interessant vind ik het wel nu al. ;)

Zijn er draadloze oplossingen voor de speakers achterin? Mijn vrouw is nu al verre van happig op de draad bij de Z906 die langs de vloer afloopt. Ik zou eigenlijk op zoek gaan voor een draadloos systeem maar ben uiteindelijk, aangezien ik toch kwaliteit wil, op een receiver uitgekomen >:)

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus verhuizing naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15
Volgens mij geeft de x3200 alleen wat meer vermogen en heeft meer aansluitingen. Als de x2200 aan jouw eisen voldoet, zou ik die meerprijs van €200,- aan de speakers besteden.

Wellicht heeft de denon receiver wat meer instellingen die het geluid aanpassen, waardoor de klank mogelijk anders is dan nu. Op zijn minst zullen de speakers wat harder kunnen gaan dan nu het geval is.

De x2200 en q acoustics 3050 zitten qua prijs gelijk aan mijn speakers en receiver. Dus in dat opzicht denk ik dat het een acceptabele verhouding is. Ik heb vervolgens €550,- aan de subwoofer besteed en ben tevreden. Achteraf had ik mogelijk beter voor een duurder model moeten gaan welke beter overweg kan met de grootte van de woonkamer (120 m3) . Ik noem dit om een indicatie te geven voor subwoofer budget.

Draadloos beperkt de speaker keuze en misschien ook de receiver keuze enorm. Heb je een kruipruimte? Dan zou je de kabels onder de vloer kunnen laten lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 03-03-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Een ander idee is om het signaal om te zetten naar draadloos, voor je achterspeakers dan. Bijvoorbeeld de teufel Rearstation 4 mk2. Hier heb ik zelf ook ooit naar gekeken en over gedacht. Maar uiteindelijk gewoon kabels via loze leidingen door de muur getrokken.

Verder denk ik dat je de qacoustics je wel zou kunnen bevallen. Je zou bijv de 3050 en de 3090s kunnen nemen. Dan kan altijd later de surroundspeakers en de subwoofer. Zeker omdat de 3050's vrij laag kunnen.

Maar er zijn meer merken. Luisteren kan nooit kwaad..

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:34

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 560259 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:34:
Ik heb in mijn prijsklasse wat rond gekeken en ben volgende receivers tegengekomen :

- Denon avr-x3200 of Denon avr-x2200
- Yamaha Rx-479
De TS is een lap tekst, maar eigenlijk staat er niets tot niet veel in qua eisen waar de receiver aan moet voldoen. Waarom ben je tot bovenstaande receivers gekomen? Tevens vraag ik me af of je de prijzen wel bij het juiste eind hebt. De Yamaha RX-V479 is een instapper van €379,- waar de Denon X3200 mid-end is met een prijs van dubbel de Yamaha. Tot die koers zijn er nog wel meer merken te vinden die niet in de "short list" staan.

Met de Denon AVR-X3200w ga je ook over het budget van 1500 - 2000 euro heen:
Als ik de goedkoopste speakers uit de Q Acoustics 3000 serie pak (de 3050, 3010, 3090c en 3070s in de kleur "graphite" en niet "black leater") op de site van Hifi Corner kom ik uit op een totaal van €1687,-. Met een exotischere kleur ga je al over de 2000 euro heen.

Future proof zijn receivers niet meer. De tijd dat je met S/PDIF tientallen jaren vooruit kon omdat er toch niets hoger was dan DTS en Dolby Digital is voorbij. In tien jaar hebben we al heel wat HDMI-standaarden weggewerkt en binnen no-time ware DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD aangevuld met DTS X en Dolby Atmos. Voor nu zijn de Denons inderdaad klaar, maar grote kans dat er binnen een paar jaar weer wat nieuws uit wordt gevonden waardoor je weer achter loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 04-03-2016 08:36 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24
Q acoustics kun je voor minder wel krijgen (bijv. bij HC hifi), moet je contact opnemen met een paar dealers voor een prijsopgaaf. Ik zou niet de speakers van de logitech recyclen. Je kunt beter direct naar een receiver + 2 fronts gaan. Afhankelijk van je eisen/wensen kunnen dit vloerstaanders (3050) zijn of boekenplankspeakers (3020). De center, rears en subwoofer kun je later nog toevoegen. Je gaat dan van 2.0 naar bijv 2.1 3.1 en vervolgens 5.1. Of 2.0 > 3.0 > 5.0 > 5.1.

Wat is je huidige budget? Misschien is met deze info wat gerichter te puzzelen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reactie's!

Moest ik beetje te vaag zijn heeft dit vooral te maken met een lak aan kennis. Daarvoor ben ik hier hé :)
Ik heb zelf al naar prijzen gezocht en vond de volgende combo (apart aankopen) voor iets minder dan 2000 euro :

- denon x3200
- q 3010 x2 voor achteren
- q 3020 x 2 voor vanvoor
- q 3090 voor midden
- q 3070s bas

Moest ik de denon x2200 kiezen zou het nog iets minder zijn. Ik zoek dus echt iets in de prijsklasse van 1500-2000 euro.

Aan welke eisen de receiver moet voldoen vind ik moeilijk om te zeggen. Ik zou er toch graag lang mee doorgaan (+- 7 jaar). Bedoeling is om goed surround sound te hebben tijdens het kijken van blurays en daarbuiten voor gaming om het wat intenser te maken :) Misschien naar de toekomst toe wat atmos speakers toevoegen voor de 5.1.2 sound te creeëren.

Speakers in het plafond zetten ga ik niet mee beginnen. Het moet ook wel beetje praktisch blijven en ik wil nog niet scheiden met mijn vriendin ;)

Ik heb inderdaad verschillende klasses van receivers neergeschreven omdat ik uitkwam op de yamaha rx 479 als goed instap model als beginner. De denon x2200 zou dat voor iets duurder ook zijn maar dan iets meer futureproof dmv dolby atmos en DTS-x?

Ik kwam dan al snel uit bij de x3200 van denon die misschien iets betere keuze is als ik de receiver een 7 jaar wil houden, maar ik wil ook geen geld uitgeven voor features (of extra watts) die ik niet nodig heb.

Eigenlijk zoek ik dus degelijk materiaal voor een budget van 1500-2000 euro waar ik even mee door kan en goed geluid van terug krijg. Liefst ook gemakkelijk in omgang aangezien ik nooit met een receiver heb gewerkt.

Uiteraard hoop ik voor die prijs ook een serieuze meerwaarde te krijgen ten opzichte van de z906 die ik nu heb maar dat zal wel hé? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:34

FeaR

In GoT we trust

Met Q Acoustics 3020 als front en niet DS 3050 zoals ik ze had meegenomen blijf je ruim onder budget. Je moet de X3200 alleen nemen als die receiver ook echt meerwaarde heeft qua functies. Vermogen moet je niet op letten. Tevens zal één serie hoger ook niet langer support krijgen dan een andere serie. Meer futureproof zal een X3200 niet zijn ten opzichte van een X2200. Denon heeft wel eens updates aangeboden om de topmodellen te voorzien van een geheel nieuw board, maar dat was toentertijd al de helft van je budget aan die update. De update van een X7200W naar een X7200WA was goedkoper maar ook die upgrade waren slechts enkele functies en niet zo denderend dat de receiver veel meee generaties mee kon komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Tevens zou ik serieus nadenken over de 3070s als sub. Persoonlijk denk ik namelijk dat je veel beter kunt krijgen voor hetzelfde geld. Kijk maar eens op het grote subwoofer topic.

De 3070s gaat namelijk niet heel erg laag in Hz. Hetgeen voor gebruik bij films en games misschien wel gewenst is.

Ikzelf heb bijvoorbeeld noepzor zijn idee gevolgd. Dus eerst de 3050's en de 3090c als center. Toen een tweetal maanden later de 3020's als surroundspeakers.

Subwoofer staat nog op de planning. Ben ik nog niet over uit..

[ Voor 27% gewijzigd door TheKerremenke op 05-03-2016 13:24 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De duurdere modellen zijn niet meer future proof dan de goedkopere modellen. Tenzij je in een tweede kamer ook een volledig surround-sound systeem wilt plaatsen, heeft die x3200 geen meerwaarde t.o.v. een x2200.

Hoe belangrijk is dat dolby atmos? Je geeft al aan geen speakers aan/in het plafond te willen. dan kun je je al afvragen of je echt profijt gaat hebben van atmos. Het is niet een kwestie van 2 extra speakers plaatsen en het geluid komt ineens naadloos ook van boven. Nog meer dan bij een 5.1 opstelling zal de positie van de speakers bepalen of en hoe mooi het integreert in het geheel. Om nog maar te zwijgen van speakers die het effect moeten behalen uit reflectie via het plafond.

Volgens mij is verder 4k upscaling ook minder van belang, als ik het goed heb kan een tv dat namelijk ook. Als je het systeem verder vooral voor film/serie en niet voor muziek gaat gebruiken, durf ik te stellen dat ook een x1200w zou voldoen aan je eisen.

Hieronder nog een overzichtje van de Denon site:
http://i.imgur.com/S61tgV4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga het wel voor muziek ook gebruiken, vergeten te vermelden. Het lijkt mij dat de x2200 van denon voldoende zal zijn dan. Ik wil ook via mijn laptop spotify draadloos laten afspelen, maar dat gaat met connect bij de denon heb ik begrepen.

De 3050s lijken mij wel duur. Is er veel verschil met als voorste 2 de 3020's te nemen ipv de 3050?
Neemt ook minder plaats in beslag.

Vanachter zou ik dan opteren voor de 3010's, achterste speakers moeten niet zo krachtig zijn dan de voorste paar, toch?

Ik zou kunnen beginnen met de denon 2200 te kopen samen met 2 3020's en eventueel de middelste 3090 ook. De achter speakers van mijn logitec sluit ik dan ook aan en heb ik toch al 5.0.
Zou deze setup al beter klinken dan mijn z906 nu?

Later als er meer budget vrij is kan er een bass bijkomen en de achterste 3010 speakers (ter vervanging van die van logitec). Ik heb al meerdere keren gelezen dat de sub van q acoustics niet top is. Moet ik misschien toch op zoek naar iets anders ja.

Zo zie ik het voorlopig.

Alvast super van de reacties hier, heel hulpvol!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 560259 op 05-03-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669866

Ik heb wat rond gekeken voor subs en ben gevallen op de svs-sb 1000. Zou uitstekende kwaliteit moeten zijn. Wel iets duurder maar betaal dan liever 100 euro meer voor kwaliteit.

Zou deze sub goed passen bij de speakers van q acoustics of gaat de sub de bovenhand nemen?

Ik ben nu van plan om de receiver en sub al te kopen. Ik sluit de speakers van logitec aan en zo behoud ik toch mijn 5.1. Op termijn zal ik dan de speakers van q acoustics kopen om het geluid te krijgen wat de receiver verdient.

Op die manier kan ik toch al van hd audio genieten, toch? Of is dit echt een slecht plan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669866

Iemand een opinie? Zou graag hier eens nachecken alvorens tot aankoop te gaan.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-07 19:52
Een sub kan nooit te goed zijn voor je boxen.
En als ie de bovenhand neemt staat ie vast niet goed ingeregeld.
Maar de denon 2200 regelt het mooi in hoor, heb hem zelf ook. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Goofy1978 op 08-03-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De SB 1000 is een mooie sub, naar wat ik lees. De BK XXLS400 zit op dezelfde lijn, mogelijk iets beter, enige nadeel hiervan is dat deze enkel bij de Engelse fabrikant te bestellen is. Je kunt het dus niet vooraf beluisteren. En je moet een beetje door de crappy jaren 90 hobby website heen kijken :+
Pagina: 1