Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter852
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-02 13:18
LS.,

in onze gemeente is een representatieve aselecte enquête onder de burgers gehouden. Ik kan even niet zeggen waar en waarover, want uitkomst is nog vertrouwelijk.

Uitkomst is:
voor: 37%
tegen: 37%
Maakt niet uit/geen voorkeur: 26%
Weet niet/geen mening: 2%

Voorstanders tellen de 'maakt niet uit' in hun kamp en zeggen nu: 63% is voor.

Ik voel intuïtief wel aan dat dit niet klopt, maar: wat zijn de argumenten daarvoor?

De 'maakt niet uit'-stemmers zijn iig. niet voor, anders hadden ze dat wel gestemd, toch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De tegenstanders kunnen toch net zo goed die 26% bij hún 37% optellen zodat ze óók op 63% uitkomen? 8)7

Wat een kulredenering van de 'voorstanders' :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:59
Peter852 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:19:
61% is niet tegen, 2% heeft geen mening

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het lijkt me dat het onderwerp hier ook wel belangrijk in is.
Als voorbeeld: Wel of geen azc (om maar een modern thema te pakken).
In dat geval zou ik de "maakt niet uit" eerder bij de voorstanders trekken. Ze zijn iig niet tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is een typisch voorbeeld van "lies, damn lies and statistics".

Beide aanpakken zijn incorrect en redeneren naar de door hen gewenste uitkomst toe. Er is geen meerderheid voor het "voor" of "tegen" kamp. Precies wat referendums zo zinloos maakt, omdat het alleen met binaire, tegenovergestelde mogelijkheden werkt.

Ik mis echter wel wat dit in W&L doet?
Ik voel intuïtief wel aan dat dit niet klopt, maar: wat zijn de argumenten daarvoor?

De 'maakt niet uit'-stemmers zijn iig. niet voor, anders hadden ze dat wel gestemd, toch?
Zo te zien probeer je hetzelfde te doen en wil je argumenten hebben om jouw "tegen" visie door te drukken. Dat gaat je niet lukken, die redenering is net zo fout.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 03-03-2016 19:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:52

Onbekend

...

Peter852 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:19:
Uitkomst is:
voor: 37%
tegen: 37%
Maakt niet uit/geen voorkeur: 26%
Weet niet/geen mening: 2%
Het totaal is nu 102%, of was het mogelijk om op meerdere categorieën te stemmen?

De mensen kunnen een lichte voorkeur voor iets hebben, maar toch liever niet uitgesproken een bepaalde kant te willen kiezen.
Is die 63% een echte waarde, of iets van een te kleine steekproef?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me dan ook af waarom "maakt niet uit" überhaupt een optie is. Dat is zo ongelooflijk zoutloos. Doe dan niet mee aan de enquête als het je ECHT niet uitmaakt maar iedereen heeft bij elk onderwerp wel een bepaald gevoel zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt niet uit == geen mening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
26% heeft dus een mening dat het niet uitmaakt .. en 2% de mening dat ze geen mening hebben ..
waarom 2 opties die eigenlijk hetzelfde zijn .. :)
Lijkt erop dat die catergorie "geen voorkeur" er al vooraf met voorbedachte rade ingezet is .. om die vervolgens als "geen bezwaar" te gaan interpreteren .. en bij de voorstemmers te gaan optellen.
Altijd leuk .. die drie dubbele agenda's.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 03-03-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:12
Normaliter heb je voor, tegen, blanco en onthouding

Onthouding telt niet mee voor de kiesdeler.
Blanco telt wel mee voor de kiesdeler en verhoogt in feite het aantal tegenstemmen
Voor telt als voor.

In dit geval zal je dus 63% tegen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De precieze vraag lijkt me erg relevant om een zinnige reactie te geven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ook wel bijzonder: je kunt niet zeggen waar en waarover, want de uitkomst -van een publieke- enquete is nog vertrouwelijk, maar je kunt wel de uitkomst op een openbaar forum posten én er is al discussie over de interpretatie van de uitslag. 8)7 Ik krijg zo wel de indruk dat jouw interpretatie van het standpunt van de voorstanders ook 'lichtjes' gekleurd is.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 14:58

Reptile209

- gers -

Zijn alleen de (afgeronde) percentages gelijk, of ook het absolute aantal stemmen? Als er op stemnivo een verschil is (al is het er maar eentje), dan zou je daar de 'geen voorkeur' bij kunnen stoppen.

Maar een beetje bestuurder ziet hier al duidelijk genoeg dat de bevolking enerzijds verdeeld is (50/50), maar alleen onder fanatiekelingen. Want dat het 26% niks uitmaakt, is ook een signaal. Kortom: dit onderwerp is misschien nog niet rijp om een besluit op te nemen. Of de bestuurder moet zelf de knoop doorhakken en accepteren dat er gezeur over komt (en dat komt er vast wel... :p)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het houden van goed onderzoek begint al met de vraagstelling. Hoe de vraag geformuleerd is, heeft invloed op de uitkomst. Zonder de vraag is het dus al niet mogelijk degelijke interpretatie te doen.

Daar komt bij dat met name de hoofdzaken meestal in 2 of 3 verschillende vraagstellingen terugkomen om een meer gedetailleerd beeld te krijgen van mogelijke invloed van vraagstelling en te helpen bij de conclusie. Vragen om de geïnformeerdheid van het publiek over het onderwerp te toetsen. Enzovoort.

Ook de vorm van enquete is relevant: zijn mensen publiek op straat aangesproken, of is dit anoniem schriftelijk gedaan? Mensen op weg naar de supermarkt en geen zin hebben in een lang verhaal zijn structureel meer geneigd in het voorbijgaan alvast geen mening te roepen.

Het ruikt er een beetje naar dat er misschien wel gedacht is aan representatief en aselect, maar niet aan wat je nu écht nodig hebt: het kunnen trekken van conclusies wat de cijfers betekenen.
Mijn conclusie op basis van de verstrekte gegevens is dat het onderzoek verre van correct is uitgevoerd, en dat je alleen al daarom conflicten gaat krijgen ongeacht welk kamp er een spin aan geeft (ook omdat er gewoon te veel spin mogelijk is door ondeugdelijk onderzoek)

En sowieso kan geen van de partijen het bij hun zaak optellen. De vraag "niet tegen" is namelijk niet gesteld en kan dus ook niet aan "geen mening" of "maakt niet uit" zomaar verbonden worden. We komen weer terug op vraagstelling en gedegen onderzoek.

Iedereen denkt tegenwoordig wel even een enquetetje in elkaar te knopen... En cijfers uit gedegen onderzoek worden zo ook steeds minder vertrouwd.... Het is een vak, mensen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

En zelfs bij de mensen wiens vak het is denk je af en toe ... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eens kijken, 37% is voor, 37% is tegen, 26% geen voorkeur en 2% geen mening.

Tja, dat is toch echt 102% waardoor ik mij afvraag hoe dit percentage precies is samengesteld. Ik krijg er in ieder geval niet het gevoel bij dat deze enquête nou zo goed doordacht is.

Verder is er nu iets meer dan een derde voor, hetzelfde persentage tegen en iets meer dan een kwart geeft geen flauw idee wat ze willen. In ieder geval kan het niet zo zijn dat voor of tegenstanders de geen mening bij zich optellen. Voor de rest moet je toch echt de context kennen voordat je kan oordelen...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:29:
Eens kijken, 37% is voor, 37% is tegen, 26% geen voorkeur en 2% geen mening.

Tja, dat is toch echt 102%
Mwoa, 36,5 + 36,5 + 25,5 + 1,5 = 100 ;)

Maar praten over cijfers zonder context en precieze vraagstelling is vrij zinloos.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

F_J_K schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:55:
[...]

Mwoa, 36,5 + 36,5 + 25,5 + 1,5 = 100 ;)

Maar praten over cijfers zonder context en precieze vraagstelling is vrij zinloos.
Maar afronding van data bij een enquête is een doodzonde. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1