Toon posts:

Desktop advies & feedback

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eerlijk gezegd wil ik een nieuw systeem om (vooralsnog) alleen The Division te spelen. Ook moet het systeem voor zeg een jaar of 5 "proof" zijn, dat ik in ieder geval een aantal jaar niet naar een nieuw systeem om hoef te kijken. Verder het standaard geheel, filmpje kijken, browsen

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €800~€850 lijkt me OK, omdat ik een en ander mee neem van mijn huidige systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voeding: Corsair CX750M
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
HDD: WD Black 1TB
Gaat me echt puur om het systeem, dus muis/toetsenbord/monitor heb ik ook allemaal al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, Case, RAM, CPU, CPU cooler, Grafische Kaart, Case fans

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst een merk met 'naam', heb ik persoonlijk altijd een beter gevoel bij. Denk aan Corsair, Cooler Master, NZXT, EVGA, ASUS, HyperX. Minder fan van Gigabyte zonder specifieke reden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Case heb ik in principe al vast staan (Corsair SPEC Alpha in rood/wit zodra deze uitkomt), en het geheel zou ik het liefst ook in dit kleurenpalet willen, omdat de case ook een window heeft (was een van de weinige voorwaarden voor mij. Zwart (liefst tot een minimum beperken), wit en rood kan allemaal (hoewel de fans ook al vaststaan met witte LED). Wat energieverbruik betreft zal de 750W voeding meer dan genoeg zijn. Geluidsniveau maakt me geen bal uit eerlijk gezegd, heb toch meestal een koptelefoon op. De enige echte eis is dat ik gewoon een tijdje vooruit kan met deze pc.

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee, dus niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een vriend raadde me laatst een FX-8350 aan als processor, omdat deze volgens hem nog zeker een jaar of 5 moeiteloos zware games zonder compromis zou kunnen draaien. Echter presteert deze CPU volgens cpuboss.com veruit minder goed dan bijvoorbeeld een i5-6400, terwijl deze ongeveer hetzelfde kosten. Ook qua GPU zit ik een beetje in mijn maag omdat ik eigenlijk alleen ervaring heb met Nvidia en daarom voor een 970 wilde gaan. Echter las ik vandaag in een review dat een R9 390 dubbel zoveel vram heeft, waardoor spellen op hoge resolutie beter zouden draaien oid. Als monitor heb ik een Samsung Syncmaster T240HD, en ik heb geen idee of ik heb verschil überhaupt zou merken, omdat het niet echt een dure monitor is of zo. Kortom, ik ben een beetje radeloos als het aankomt op het gebied CPU/GPU (de rest stem ik hier daarna wel op af), en hoeveel RAM nodig is (8GB/16GB) om het voor de komende jaren een beetje soepel te houden.

Tot dusver had ik dit in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX FX-8350 Black Edition€ 172,95€ 172,95
1MSI 970A SLI Krait Edition€ 85,95€ 85,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 340,-€ 340,-
1Corsair Carbide Spec-Alpha Wit/Rood€ 84,49€ 84,49
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pack), 120mm€ 24,80€ 24,80
1Kingston HyperX Fury white HX313C9FWK2/16€ 67,51€ 67,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 801,65

Plaatje van de kast ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2016/01/Spec-Alpha_RED_02.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2016 20:41 . Reden: Plaatje van de kast toegevoegd ]

• tom.vwersch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07-2023
Eigenlijk moet je eerst zelf een lijstje maken.
het verschil tussen een i5-6500 en een fx-8350 is dat intel veel meer performance per core heeft en amd meer cores heeft die minder sterk zijn.
verschil tussen 970 en 390 is nVidia is stiller en koeler, amd is beter op hoge resolutie en wordt daarbij iets warmer dus luider.

Verwijderd

Heb je al een eigen lijstje gemaakt? Hier staat hoe je dat moet doen:
Handleiding Pricewatch

Een fx 8350 is echt totaal niet interessant. Hij is al 3,5 jaar oud en nog steeds niet goedkoper dan in 2012. Verder is een i3 6100 in de meeste games al sneller. Daarnaast heb je voor een 8 Core amd CPU ook nog eens een moederbord van minimaal 80 euro nodig waar je een i5 6400/6500 al prima op een bord van 50-60 euro kan draaien en ben je uiteindelijk zelfs goedkoper uit. Nog maar niet te spreken over het energieverbruik en upgrademogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
tom.vwersch schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:27:
Eigenlijk moet je eerst zelf een lijstje maken.
het verschil tussen een i5-6500 en een fx-8350 is dat intel veel meer performance per core heeft en amd meer cores heeft die minder sterk zijn.
verschil tussen 970 en 390 is nVidia is stiller en koeler, amd is beter op hoge resolutie en wordt daarbij iets warmer dus luider.
Excuses van het lijstje, was deze vergeten bij te voegen.

Is een i5-4460 ook nog interessant? Kan me voorstellen dat een Haswell ook nog aardig wat centen bespaard t.o.v. Skylake.

• tom.vwersch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07-2023
Zeker, skylake is +- 5% sneller dus als je haswell voor een stuk goedkoper kan krijgen is dat idd beter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:45:
[...]

Excuses van het lijstje, was deze vergeten bij te voegen.

Is een i5-4460 ook nog interessant? Kan me voorstellen dat een Haswell ook nog aardig wat centen bespaard t.o.v. Skylake.
Mwa scheelt misschien hooguit 5 euro, dus Skylake is de logischere keuze i.v.m. toekomstige upgrades (DDR4)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:02:
[...]

Mwa scheelt misschien hooguit 5 euro, dus Skylake is de logischere keuze i.v.m. toekomstige upgrades (DDR4)
Heb het geheel aangepast naar het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 185,95€ 185,95
1MSI Z170A KRAIT GAMING€ 143,95€ 143,95
1Asus TURBO-GTX970-OC-4GD5€ 341,-€ 341,-
1Corsair Carbide Spec-Alpha Wit/Rood€ 84,49€ 84,49
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pack), 120mm€ 24,80€ 24,80
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 876,09

Zou dit een OK setje zijn? Of is het met een Z170 mobo verstandiger om een K-i5 erbij te nemen?
Vond de GPU trouwens ook wel in het thema van de kast passen. Of is het verstandiger om een R9 380X te nemen (scheelt weer in de prijs, of ga ik er dan te hard op achteruit)?

Edit: Op Steam wordt voor The Division als processor een i7-3770 of FX-8350 aangeraden, Betekent dit dat deze processoren qua performance gelijk zijn, of is een i5-6400 ook meer dan voldoende?

Verwijderd

Als je puur naar The Division http://gamegpu.com/mmorpg...vision-beta-test-gpu.html kijkt ben je beter af met een AMD gpu. Een R9 380X presteert op FHD gelijk aan een GTX 970 en een R9 390 staat naast een GTX 980.
Ook op cpu gebied doet AMD het hierin niet slecht maar gezien de verouderde techniek en hoog energieverbruik heeft Intel de voorkeur. Hyperthreading van de i7 lijkt alleen invloed te hebben op de minimale framerates.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 23:04:
Als je puur naar The Division http://gamegpu.com/mmorpg...vision-beta-test-gpu.html kijkt ben je beter af met een AMD gpu. Een R9 380X presteert op FHD gelijk aan een GTX 970 en een R9 390 staat naast een GTX 980.
Ook op cpu gebied doet AMD het hierin niet slecht maar gezien de verouderde techniek en hoog energieverbruik heeft Intel de voorkeur. Hyperthreading van de i7 lijkt alleen invloed te hebben op de minimale framerates.
Ah, thanks! Een R9 380X zal het waarschijnlijk worden dan, echter wordt de game momenteel gratis geleverd bij een GTX970. Dit is echter een knoop die ik zelf door zal moeten hakken. :)
Pagina: 1