Speaker grill effect op geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 21:48
Ik ben al een tijdje de trotse bezitter van cambridge audio aero 6 speakers.

Nu had ik wel gelezen dat de grill voor de speakers het hoog geluid kunnen beinvloeden, maar vriendinlief vond ze mooier met grill en heb deze er dus tot nu toe op gelaten.

Echter had ik gisteren eens wat tijd alleen en heb ik een heerlijk avondje muziek geluisterd. De speakers die ik heb zijn bijzonder voor het feit dat ze een crossover hebben bij 250 en een zogenaamde balanced mode radiator (BMR) gebruiken voor de overige frequenties. Dit is gedaan om de crossover minder hoorbaar te maken waardoor ze zeer zuiver klinken in het voor het gehoor kritische gebied rond 2.5kHz.
Nadeel is echter dat ze een dip hebben rond 5kHz. In het begin merkte ik hier niets van, maar op den duur begon ik toch iets te missen in het hoog.

Gisteren heb ik dus een uitgebreide luistersessie gedaan en voor de gein de grills er af gelaten. Ook al is het een zeer dun laagje stof met het frame alleen aan de rand. Het verschil was zeer goed merkbaar. Er ging een wereld voor mij open en mijn muziek kreeg een nieuwe dimensie. Met een beetje extra treble op de versterker (die ik al hoger had staan) klinken mijn speakers nu echt fantastisch!

Nooit had ik gedacht dat het inderdaad zo'n significant verschil zou kunnen maken. Nu eens kijken of ik mijn vriendin kan overhalen die dingen zonder grill te laten staan...

Hoe is jullie ervaring met speakergrills?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-03 08:03

kingfriko

100 % BULLY

ik heb vandaag mijn nieuwe speakers opgehaald : audiovector sr3 super .
op hun forum zegt audiovector zelf dat ze beter klinken met , ik moet eerlijk zeggen dat ik geen enkel verschil hoor dus ik laat ze er voorlopig gewoon op , dat oogt ook wat rustiger .
Bij mijn vorige speakers had ik ze er altijd af (B&W cm8s2) dat vond ik mooier , geluid veranderde toen ook niet naar mijn idee .

kingfriko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik denk dat je met een goede equalizer hetzelfde moet kunnen bereiken. In jouw geval heb je de voorkeur voor een geluid wat iets meer treble in zicht heeft. Dit maakt de muziek meer helder. Voor specifieke muziekvormen kan dat zeker een voorkeur zijn. Ik herken het wel. Ik heb een lineare hoofdtelefoon (Senn. HD 600) die van nature vrij saai klinkt. De juiste equalizer doet wonderen voor de geluidsbeleving.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pwIJcSq.jpg

De doeken die er op zitten zouden toch onzichtbaar moeten zijn voor geluid. Daar worden ze ook speciaal voor gemaakt. In mijn idee is het een deel psychisch en het andere deel is de hogere treble. Ik denk dat de manier om het verschil te testen is door de speakers naast elkaar te plaatsen. Één met grill, de ander zonder. En dan je kanaal tussen L en R wisselen en kijken of er daadwerkelijk hoorbaar verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22

FeaR

In GoT we trust

Shodan schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 16:54:
Nu had ik wel gelezen dat de grill voor de speakers het hoog geluid kunnen beinvloeden,...
Speakerdoek voor de tweeter? Nergens last van hier :P Al is de beschermende grill er hier wel uit, maar die schijnt er puur voor transport in te zitten.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HKzxu2BVjgbZKe2hRnVN2Z7K/full.jpg

Overigens wel eens getest met en zonder doek er voor, maar ik kan geen verschil ontdekken. Doek/grill blijft er hier dus voor zitten. Komt goed uit dat ik geen verschil ervaar aangezien ik de speakers zonder doek veel te druk vind plus dat het doek de speakers juist speels maakt door de vorm van de grill..

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Hehe, maar je hebt dus ook doek voor de tweeter getest?

Het verschil wat ik meen te merken lijkt te significant voor placebo, maar ik zal eens een blinde test proberen.

Vriendin begon al te klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Shodan schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 18:52:
Het verschil wat ik meen te merken lijkt te significant voor placebo
Daar moet je zelf inderdaad wel van overtuigd zijn, anders werkt een placebo niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 15:19
Bij mijn B&W's scheelt het heel veel (DM601)! Staat zelfs in het boekje ;) Kan het niet echt duiden, maar ze klinken opener/helderder wanneer de grills eraf zijn. Nu zijn het bij die van mij ook wel lompe kunststof gevallen om de kromming in het doek te krijgen. Ik denk dat het juist dat kunststof is wat daarvoor zorgt. Een dun laagje stof zal niet veel invloed hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Het schilt bij mij niet super veel, het is redelijk subtiel, maar het valt wel op.

Gisteren nog even snel een luistertest gedaan met Kovacs. Ik merk toch echt een sprankeling die ik eerder niet heb gehoord. Ook bij het kijken van series / films. Bij de spraak, als er s-klanken zijn hoor ik nu een scherpere toon.

Van het weekend eens kijken of ik mijn vriendin zo ver kan krijgen mij een blinde test te laten uitvoeren, want dan weet je het pas echt zeker.

Maar voordat iedereen meteen met placebo's loopt te strooien. Ik ben dus iemand die zeer sceptisch is over het verschil in klank tussen bijvoorbeeld FLAC en mp3. Ik heb pas na heel goed luisteren en trainen op bepaalde geluiden het verschil kunnen horen tussen 128kbps en flac. Ja je leest het goed 128kbps! Dat klinkt als je het goed ript echt een stuk beter dan mensen meestal zullen denken. Uiteindelijk heb ik 10/10 uit de ABX test in foobar gescoord. Maar tot op heden is het nog niet gelukt dit te herhalen op 320kbps. Dit is overigens wel op een ander systeem getest, 2x Rokit 6 op een Focusrite 2i2.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
Ook bij mij scheelt het wat. Het hoog is wat minder helder/scherp(weet even niet de juiste woordkeuze) en de plaatsing van het totale beeld verandert iets. Met doek is het wat diffuser. Wel zijn de verschillen erg klein. Voor mij toch groot genoeg om het doek er voor weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het probleem met grilles is niet het doek (goed doek is akoestisch transparant), maar het frame. Het frame zorgt voor vervelende diffractie-effecten bij de hoge tonen. In de frequentierespons is dat terug te vinden als schommelingen van enkele decibellen. EQ lost het niet op, want het het effect is afhankelijk van onder welke hoek je luistert.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 04-03-2016 17:46 ]

Pagina: 1