Toon posts:

Computer wil pas na geruime tijd opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om een 5-6 jaar oude Medion-computer met W10 Pro 32-bit. De computer wil nooit direct opstarten, maar na bv. 10 min. tot zeg maar een uur reageert hij pas op het indrukken van de starknop op de behuizing. Daarna werkt hij "normaal", het is wel zo dat als hij in de slaapstand valt (knop op behuizing knippert), hij niet meer aan de praat te krijgen is en je hem uit moet schakelen door de startknop lang in te drukken. Daarna start hij (meestal geloof ik...) wel weer gelijk op als je de startknop indrukt.
's Nachts wordt de contactdoos waar deze computer op staat spanningsloos gemaakt, maar het helpt niet als je de hele nacht de 220V er op laat.
Het is weliswaar een reserve-computer, maar als ik 'm eens nodig zou hebben wil ik liever geen uren wachten voor hij reageert.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?
Alvast bedankt voor elke reactie.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:31

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Om welk type medion gaat het exact? Je zou kunnen proberen de bios te updaten, ik heb wel eens gezien dat dit werd veroorzaakt door een corrupte bios.

Je zou ook nog een CMOS reset kunnen proberen.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Weet bijna wel zeker dat het de voeding is.

Heb vaak zat van die Medions onder handen gehad, en met deze symptomen was het 9 van de 10 keer de voeding. Helemaal gezien de leeftijd (5 a 6 jaar), is net de leeftijd waar deze voedingen (FSP Fortron) problemen krijgen bij een koude start.

BIOS corrupt kan niet. Als die corrupt zou zijn zou die altijd corrupt zijn, en niet het ene moment wel en het andere niet. Met een BIOS update los je dus niks op.

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:31

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Nemesizz schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:59:
Weet bijna wel zeker dat het de voeding is.

Heb vaak zat van die Medions onder handen gehad, en met deze symptomen was het 9 van de 10 keer de voeding. Helemaal gezien de leeftijd (5 a 6 jaar), is net de leeftijd waar deze voedingen (FSP Fortron) problemen krijgen bij een koude start.

BIOS corrupt kan niet. Als die corrupt zou zijn zou die altijd corrupt zijn, en niet het ene moment wel en het andere niet. Met een BIOS update los je dus niks op.
En toch ben ik het in de praktijk wel eens tegen gekomen, schijnbaar kan het dus wel ;)

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie. In de praktijk heb ik nog nooit een voeding vervangen. Loont dat nog de moeite voor een ca. 8 jaar oude computer (volgens Medion handleiding). Ik kan de handleiding wel downloaden, maar er staat niets over de voeding in.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Of het nog waard is om de voeding te vervangen is aan jezelf.

Persoonlijk zou ik er niet teveel moeite instoppen omdat bij die Medions vaak wel meer kapot gaat dan alleen de voeding (heel vaak hebben die dingen ook last van lekkende of geplofte elco's op het moederbord, wat stabiliteit ook niet ten goede komt).
Pagina: 1