Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
In verband met de belastingaangifte de volgende vraag.

In april 2015 mijn vorige huis verkocht. Op dat huis zat een aflossingsvrije hypotheek van 185.000 euro.
In 2011 geloof ik, na de vaste rente periode, hypotheek over laten sluiten naar een andere aanbieder.
Hypotheek iets verhoogd naar 200.000 euro. Na aftrek kosten iets meer als 12000 euro aan overgehouden die wij voor iets anders hebben gebruikt. Die 12000 euro komt dus niet meer in aanmerking voor renteaftrek.

Prima. Maar nu hebben wij dat huis verkocht in april 2015. Hypotheek volledig afgelost met de verkoop van het huis. Nieuw huis gekocht met nieuwe hypotheek (annuiteiten)

Nu is de vraag of ik de betaalde rente van de nieuwe hypotheek volledig mag opgeven of dat ik hier ook weer die 12000 er van af moet halen?

Mijn hypotheekadviseur zegt dat ik inderdaad die 12000 er af moet halen, dat dat nooit meer in aanmerking komt voor renteaftrek.
Ik vind dat echt heel erg vreemd, omdat de schuld volledig is afgelost. Is dus helemaal niet meer van toepassing.

Ik kan op internet ook niets vinden hierover. Wel over krediethypotheken en renteaftrek. Maar niet in de situatie zoals ik hem heb.

Wie weet hoe dit precies zit?

Alvast bedankt

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zich is het redelijk simpel uit te leggen.

Die 12.000 heb je gebruikt als consumptief krediet. Rente is dus niet aftrekbaar

Ookal is je oude hypotheek volledig ingelost, om voor die 12.000 in aanmerking te komen voor rente aftrek had dit geld in je oude of nieuwe huis gestopt moeten worden.

Ookal sluit je nu alsnog een hypotheek af voor 300.000, die 12.000 uit je oude woning zou gezien kunnen worden als vrijgekomen overwaarde. Dit investeer je niet in je nieuwe huis, dus is niet aftrekbaar.

Je adviseur heeft gelijk :)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
Ja, zo had ik hem nog niet bekeken. Het kan inderdaad als overwaarde worden gezien omdat het huis voor net iets meer dan 2 ton is verkocht. Het verschil word niet geïnvesteerd in de nieuwe hypotheek.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
Turbodesk617 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:30:
In april 2015 mijn vorige huis verkocht. Op dat huis zat een aflossingsvrije hypotheek van 185.000 euro.
In 2011 geloof ik, na de vaste rente periode, hypotheek over laten sluiten naar een andere aanbieder.
Hypotheek iets verhoogd naar 200.000 euro. Na aftrek kosten iets meer als 12000 euro aan overgehouden die wij voor iets anders hebben gebruikt. Die 12000 euro komt dus niet meer in aanmerking voor renteaftrek.
Die 12k is een consumptief krediet en kwam nooit in aanmerking voor HRA (ten minste niet sinds 1-1-2001). Eigenlijk geldt dat ook voor de afsluitprovisie en evt. andere kosten voor verkrijging van dit leningdeel. Maar in jullie geval waren die kosten onderdeel van een oversluiting van een grotere lening. De grotere lening is hoofdzakelijk een financiering eigen woning, dus komen de financieringskosten wel weer in aanmerking voor HRA. Boeterente op de oude hypotheek aftrekbaar in het jaar waarin die viel.
Prima. Maar nu hebben wij dat huis verkocht in april 2015. Hypotheek volledig afgelost met de verkoop van het huis. Nieuw huis gekocht met nieuwe hypotheek (annuiteiten)

Nu is de vraag of ik de betaalde rente van de nieuwe hypotheek volledig mag opgeven of dat ik hier ook weer die 12000 er van af moet halen?
Je trefwoord hier is bijleenregeling. Als je overwaarde hebt (verkoopprijs van de woning - eigenwoningschuld), dan is dat bedrag uitgesloten van toekomstige HRA. Eigenwoningschuld is niet de hele 200k maar slechts 188 max.

[/quote]

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 03-03-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:30
En met de bijleenregeling hoef je maar 3 jaar rekening te houden als die voor je geldt.

http://www.belastingdiens...alt_uw_eigenwoningreserve

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
Ik dacht dat het nu wel duidelijk was, maar door deze laatste post snap ik hem niet meer.

Als ik dat lees, dan betekent dat de eventuele overwaarde uit mijn eerste huis, die 12000 dus, nu vervallen is?

Ik hoef daar dus geen rekening meer mee te houden? Dus wel aftrek mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Turbodesk617 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:59:
Ik dacht dat het nu wel duidelijk was, maar door deze laatste post snap ik hem niet meer.

Als ik dat lees, dan betekent dat de eventuele overwaarde uit mijn eerste huis, die 12000 dus, nu vervallen is?

Ik hoef daar dus geen rekening meer mee te houden? Dus wel aftrek mogelijk?
Nee, zo werkt dat niet.

Je hebt je huis in april 2015 verkocht.
Dat eigenwoningreserve vervalt april 2018.
MAAR dan moet je NA april 2018 gaan verhuizen en een nieuwe hypotheek afsluiten. Die nieuwe hypotheek is dan vervolgens wel volledig aftrekbaar.

Dit voorbeeld is misschien duidelijker
http://www.belastingdiens...zonder_gebruik_overwaarde

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 13:44
Precies, je moet een paar jaar huren.
Pagina: 1