Bestaande Raid-1 schijven in nieuwe Raid-1 enclosure

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb op dit moment 2 WD Red schijven van 4TB in Raid-1 in een externe Firewire-800 exclusure zitten. Nu heb ik een nieuwe usb 3 enclosure gekocht die ook Raid-1 aankan, maar de vraag is of ik de 2 schijven eenvoudigweg in die nieuwe enclosure kan zetten (die dmv dipswitches dan op Raid-1 staat geconfigureerd) zonder dat er een 'rebuild' gaat plaatsvinden.

Met andere woorden, kan ik doorgaan daar waar ik geëindigd ben, of zal de ene schijf eerst volledig overschreven worden met de data van de andere schijf (die nu dus al identiek aan elkaar zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat laatste gaat waarschijnlijk niet gebeuren. De vraag is eerder of de behuizingen op dezelfde manier raid-1 toepassen, en dus of je de raid-set van de ene behuizing kan lezen met de andere behuizing. Aangezien je niet aangeeft welke behuizingen je hebt valt er overigens vrij weinig met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik acht de kans bijzonder klein dat ze dezelfde RAIDchip en implementatie daarvan gebruiken. GA uit van een complete rebuild dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
dcm360 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:18:
Dat laatste gaat waarschijnlijk niet gebeuren. De vraag is eerder of de behuizingen op dezelfde manier raid-1 toepassen, en dus of je de raid-set van de ene behuizing kan lezen met de andere behuizing. Aangezien je niet aangeeft welke behuizingen je hebt valt er overigens vrij weinig met zekerheid te zeggen.
Lastig te zeggen, de huidige enclosure is een Onnto Datatale RS-M2Q0 2-Bay Raid System, de nieuwe betreft een Akitio NT2-SU3ASA NT2 U3e. Beide enclosures beschikken over hardwarematige RAID 0 en 1. Chipsetinformatie is niet (meer) te achterhalen uit de produktdocumentatie, maar de Onnto is een jaar of 5 oud met Firewire-ondersteuning en de Akitio is van 2013 of zoiets met USB 3.0 ondersteuning, dus die chipsets zullen niet echt matchen of uit een zelfde familie komen vrees ik.

Desalniettemin vroeg ik me af of dergelijke enclosures slim genoeg zijn om te herkennen dat beide hdd's indentiek zijn wat (kort gezegd) opgeslagen data betreft.
TERW_DAN schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:27:
Ik acht de kans bijzonder klein dat ze dezelfde RAIDchip en implementatie daarvan gebruiken. GA uit van een complete rebuild dus.
Zo zonde van de tijd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien handiger om de disks dan leeg te gooien, een raidset aan te maken en na het aanmaken van een nieuw RAID1 volume een backup terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:17:
Misschien handiger om de disks dan leeg te gooien, een raidset aan te maken en na het aanmaken van een nieuw RAID1 volume een backup terug te zetten.
Ik vermoed het ook, ik ga het maar zo aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Niet online
UPDATE: om het hele verhaal nog even af te sluiten, kan ik melden dat ik de 2 harde schijven die in Raid-1 draaiden, in de nieuwe enclosure heb geplaatst die al op Raid-1 geconfigureerd stond door middel van dipswitches.

In Finder (bestandsverkenner van OS X) werd er 1 schijf zichtbaar, zoals ook toen ze nog in de vorige enclosure zaten. Ik heb enkele bestanden naar die schif gekopieerd en enkele bestanden verwijderd, en toen beide schijven uit de nieuwe enclosure gehaald en in een Thunderbolt duo dock geplaatst. Beide schijven werden als zelfstandige volumes zichbaar en waren identiek wat folders en bestanden betreft.

Conclusie: ondanks totaal verschillende chipsets, werkt mijn bestaande Raid-1 array feilloos in een nieuwe enclsure zonder rebuild :)
Pagina: 1