Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 14:46
Sinds 2012 verkoop ik hobbymatig wat producten die ik zelf ontwerp en laat produceren. Klanten bestellen die via mijn webshop (prestashop) en rekenen af via bankoverschrijving naar mijn priverekening. Ik ben niet ingeschreven bij de kvk, heb geen BTW nummer, zakelijke rekening en blijf altijd onder de bijverdiengrens.

Nu heeft een redelijk grote webshop interesse getoond in mijn producten en wil een extra verkoopkanaal worden. Uiteraard wil hij (en ik) het netjes doen.

Dus ik moet nu een kvk gaan aanvragen. Ik voldoe aan de 3 critera en ben even uit gegaan van een eenmanszaak. Ik kan alleen niet zo goed vinden wat het kost per jaar. Wat komt er allemaal bij kijken? Ik heb helemaal geen ervaring met ondernemen etc. Heb ik verplicht een zakelijke rekening + BTW nummer nodig in mijn situatie? Moet ik me nog bij andere instanties melden? Iemand tips voor een zakelijk rekeningnummer? Daarmee zou ik dan ook gelijk iDeal kunnen aanbieden.

Ik probeer duidelijk te krijgen wat het me gaat kosten op jaarbasis zodat ik goede vaste prijzen kan vaststellen voor mijn producten. Hebben jullie daarvoor nog tips en ervaringen? Valkuilen?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 20:14
Ga eens langs bij de KvK, misschien eerst digitaal en zoek op startende ondernemer.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 23:45
Als je jezelf inschrijft bij de Kvk kun je direct een BTW nummer aanvragen (en krijgen).
Zakelijke rekening is niet perse nodig, maar wel handig.
Kan ook zijn dat je bank aan gaat geven dat je zakelijke transacties doet en dus een zakelijke rekening moet gaan openen.

Andere instanties als wat had je op het oog? Hooguit dat je een keurmerk kunt proberen te krijgen ofzo.

Overigens ben je met een eenmanszaak wel prive aansprakelijk voor alle schuld die jouw bedrijf maakt. Kijk dus goed naar verzekeringen en of het niet handiger is om een BV te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:15

ThunderNet

Flits!

wautah91 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:00:

Dus ik moet nu een kvk gaan aanvragen. Ik voldoe aan de 3 critera en ben even uit gegaan van een eenmanszaak. Ik kan alleen niet zo goed vinden wat het kost per jaar. Wat komt er allemaal bij kijken? Ik heb helemaal geen ervaring met ondernemen etc.
0 euro :) Schrijf voor jezelf kort op in welke branche je zou vallen en wat je qua investeringen / uitgaven / verwachte opbrengsten hebt in het eerste jaar. Stelt niet zo veel voor.
Heb ik verplicht een zakelijke rekening + BTW nummer nodig in mijn situatie? Moet ik me nog bij andere instanties melden?
Of een BTW-nummer nodig is, hangt van je verwachte inkomsten af, kan de kvk je verder mee helpen bij het inschrijven van je onderneming
Iemand tips voor een zakelijk rekeningnummer? Daarmee zou ik dan ook gelijk iDeal kunnen aanbieden.
Dit is wel handig om overzicht te houden tussen je prive en bedrijf, maar niet persé nodig. Als je iDeal wil aanbieden dan is het wel extra handig (maar kijk dan liever naar partners als mollie/ogone).
Ik probeer duidelijk te krijgen wat het me gaat kosten op jaarbasis zodat ik goede vaste prijzen kan vaststellen voor mijn producten. Hebben jullie daarvoor nog tips en ervaringen? Valkuilen?
Vaste kosten
Kosten per stuk * verwachte productie
-------------------------------------------------------- / Verwachte productie + marge

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

ThunderNet schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:06:
[...]

0 euro :) Schrijf voor jezelf kort op in welke branche je zou vallen en wat je qua investeringen / uitgaven / verwachte opbrengsten hebt in het eerste jaar. Stelt niet zo veel voor.

[...]

Of een BTW-nummer nodig is, hangt van je verwachte inkomsten af, kan de kvk je verder mee helpen bij het inschrijven van je onderneming

[...]

Dit is wel handig om overzicht te houden tussen je prive en bedrijf, maar niet persé nodig. Als je iDeal wil aanbieden dan is het wel extra handig (maar kijk dan liever naar partners als mollie/ogone).

[...]

Vaste kosten
Kosten per stuk * verwachte productie
-------------------------------------------------------- / Verwachte productie + marge
Met ^ (hoi ThunderNet o/)

Ik ben nu 3 jaar freelancer, voor erbij. Wat ik handig vind is Moneybird om te factureren en een facturatieoverizcht in te behouden. Boekhouden doe ik met een klein beetje excel ernaast en geld laat ik overmaken op mijn privé-rekening. Ik blijf echter altijd onder de grens van BTW-afdracht. Op zich leuk, maar ik betaal er natuurlijk wel weer inkomstenbelasting over.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Als je je bij de KVK inschrijft dan wil ik je het advies geven om daar een postbus nummer en een burnphone nummer op te geven...

Als je dit niet doet dan wordt je definitie van spam en telefonische verkoop geherdefinieerd...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 12:03
fast-server schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:36:
Als je je bij de KVK inschrijft dan wil ik je het advies geven om daar een postbus nummer en een burnphone nummer op te geven...

Als je dit niet doet dan wordt je definitie van spam en telefonische verkoop geherdefinieerd...
Je kan je als éénmanszaak ook gewoon registreren bij het bel me niet register. Mijn vrouw heeft zich 2 maand geleden ingeschreven bij de KVK en is 1 x gebeld, en dat was nog voordat we dit hadden ingeschreven bij het bel me niet register

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:57
fast-server schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:36:

Dit, hoewel het de laatste tijd wat minder is werd ik minimaal 1x in de week gebeld of ik niet een mooi stuk land wil kopen of gebruik wil maken van een goedkopere zakelijke energieleverancier. Om over de hoeveelheid spam in mijn mailbox (die voor de kvk een speciaal adres heeft) maar te zwijgen.

Een aparte rekening openen (hoeft niet perse zakelijk zolang je bank niet moeilijk doet) is sowieso aan te raden, al is het maar om de boekencontrole makkelijker te maken mocht je die ooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.H.
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 14:10
FotW schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:04:
[...]

Dit, hoewel het de laatste tijd wat minder is werd ik minimaal 1x in de week gebeld of ik niet een mooi stuk land wil kopen of gebruik wil maken van een goedkopere zakelijke energieleverancier. Om over de hoeveelheid spam in mijn mailbox (die voor de kvk een speciaal adres heeft) maar te zwijgen.

Een aparte rekening openen (hoeft niet perse zakelijk zolang je bank niet moeilijk doet) is sowieso aan te raden, al is het maar om de boekencontrole makkelijker te maken mocht je die ooit krijgen.
Dat is reden genoeg. Er is omgekeerde bewijsplicht wanneer de belasting jouw verdenkt van zwart geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Nog twee tips die ik mee wil geven:
FactuurSturen.nl
Zakelijke rekening bij Knab

Zo houd je de kosten lekker laag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.H.
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 14:10
Robberto schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:45:
Nog twee tips die ik mee wil geven:
FactuurSturen.nl
Zakelijke rekening bij Knab

Zo houd je de kosten lekker laag. :)
Hier even op inhaken. Het type rekening maakt niet zoveel uit. Het is (totdat knab zegt van niet) mogelijk om gewoon je zakelijke transacties op een particulieren rekening te laten lopen.
Als je hiervan niet hoeft te pinnen is dit gratis bij knab (zo doe ik dat ook :9 ) Gewoon facturen betalen via internetbankieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van kvk.nl;

U betaalt een eenmalige inschrijfvergoeding van €50,-.
Voor €15,- kunt u meteen een uittreksel meenemen, dit kunt u gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken vragen om een uittreksel, groothandels vragen altijd om een uittreksel.
Betaling is alleen mogelijk met pinpas of creditcard.

Edit; niet gelezen. Inderdaad geen jaarlijkse kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig vorig jaar dezelfde situatie meegemaakt.
Heb voor mezelf toen wel besloten om het dan gelijk maar goed te doen.

Kosten: KVK €50,-
Zakelijke rekening: KNAB 5,- per maand.
Ideal via Mollie 0,45ct per transactie (nu 0,29ct per transactie)

Verder een boekhoudpakket van acumulus genomen voor 9,95 per maand.
BTW verdiep je eens in de KOR regeling. als je echt weinig omzet zou je daar gebruik van kunnen maken.
Ik weet niet hoeveel uren je stopt in je hobbymatige ontwikkeling maar is dit meer dan 1225 uur per jaar (waar je sneller aan zit dan je denkt) dan krijg je nog allemaal extra startersvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04
Knab kan ik als bank van harte aanbevelen, zowel zakelijk als privé. Met de klantenservice heb ik goede ervaringen.
Als PSP heb ik met Pay.nl erg goede ervaringen. Het Pioneer XS pakket is een goede start, en men biedt via persoonlijk contact erg aantrekkelijke upgrades en actietarieven aan.
Een ideale functie naast webshop integratie is de mogelijkheid om klanten via iDEAL betaallinks te sturen voor facturen die je handmatig invoert of buiten het webwinkelsysteem hebt en biedt daarmee veel flexibiliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door ikke26 op 03-03-2016 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat laatste kan zowel met pay als mollie.
Zat zelf recent te overwegen om over te stappen naar pay omdat ik inmiddels 100+ boekingen heb met ideal per maand en mollie tot 29 februari nog 45ct per transactie rekende. Dus blijft voor nu toch nog even wat langer bij mollie maar zodra er nog grotere stappen gemaakt gaan worden komt die overstap er ook nog wel.

Pay rekent minder, maar of je krijgt 1x per week uitbetaald, of het kost je een vast bedrag per maand. Iets dat bij mollie niet zo is. En als startend bedrijf wil je meestal toch een vlotte cash flow hebben om niet te grote buffers te moeten hebben meteen in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 14:46
Bedankt allemaal voor de tips.

Vreemd dat ik het zelf niet heb kunnen vinden op de kvk site. Dat kost me dus maar eenmalig €65. Zo wordt het wel aantrekkelijker om een bedrijf te worden. Ik heb ook dingen gelezen over het aanmelden bij de HBD, maar ik zie dat die zijn opgeheven sinds 2012 dus dat hoeft ook niet. De zakelijke rekening bij knab is ook een goede tip. Bij de ABN betaal je minimaal €11 per maand.

Factuursturen.nl ziet er ook goed uit. De plugin voor prestashop kost ongeveer €70 eenmalig. Bij een bestelling krijgen mijn klanten en verkooppartner dan automatisch een factuur met daarop de gegevens om over te maken neem ik aan. Dat is dan een overschrijving of zit er een ideal-link in een email die de klant krijgt?
Ik zie wel dat als je iDeal wilt aanbieden dat je kunt verbinden met Mollie (of andere PSP).

Is het dan niet een beetje dubbelop om Mollie en Factuursturen.nl te gebruiken?

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 16:20
Mollie is je payment gateway terwijl je met factuursturen.nl je facturen beheert. Zelf maak ik er ook gebruik van. Je kan mollie links laten liggen wanneer je alleen gebruik maakt van overschrijvingen. Echter wil je met je webshop alles geautomatiseerd hebben dus is het handig om bv mollie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielPippijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar je webshop, goed dat je dit forum niet gebruik om jezelf te promoten hoor :P Maar zou je eens kunnen linken naar je webshop?
Pagina: 1