Eisen om kabelinternet aan te bieden?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 21:13

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Wat zijn nou de preciese eisen om kabelinternet te kunnen aanbieden in een gemeente?

Hanteren ze een bepaalde vuistregel, zoals een minimum hoeveelheid inwoners? Of is het meer afhankelijk van de al aanwezige infrastructuur (versterkers e.d. in wijkkastjes). Of is het de gemeente zelf die dit probeert tegen te houden?

Het kabelnet is eigendom van UPC, in alle gemeenten om ons heen is er internet via de kabel, zoals; Hellevoetsluis, Spijkenisse, Brielle, Zwartewaal, Vierpolders enz.

De gemeente Bernisse zit als het ware opgesloten tussen gemeenten, waar wel internet via de kabel wordt aangeboden.
En dan komt er ook nog zoiets leuks, dat er een internetbackbone van Spijkenisse, via Zuidland naar Hellevoetsluis toe gaat :D.

Mijn hoofdvraag is; wat is de druppel die de emmer doet overlopen om internet via de kabel aan te gaan bieden in een gemeente?

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 29-05-2023 21:45 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik denk dat de belangrijkste eis is dat het financieel haalbaar moet zijn, ofwel, UPC moet er meer geld uit kunnen halen dan ze erin stopt.

Bij kleine dorpjes is dat natuurlijk maar de vraag. Zo'n hoofd-gateway in een kabelnet kost al gauw een paar ton, en als je vervolgens maar 100 abonnee's kan krijgen, duurt het wel heel lang voordat je geld verdient. Je hebt namelijk ook nog de investering in een kabelmodem (ong. 800 piek per stuk) en dan spreek ik nog niet eens over de kosten van het onderhoud, en de backbone.

Wat ook kan meespelen is dat kleine dorpen vaak geen eigen kabel-televisie apperatuur hebben, maar gewoon de signalen van een naburige plaats krijgen, en er een koper kabel met versterker naar het dorpje ligt... Voor fatsoenlijk kabelinternet (het is in theorie niet nodig, maar veel storingsgevoeliger zonder) moet zo'n kabel eerst omgezet worden naar glasvezel, wat ook weer investeringen met zich meebrengt.

Ik denk dat het uiteindelijk om geld gaat.... het doel van ieder bedrijf is geld verdienen, en UPC zou oerstom zijn als ze een plaats aansluiten waar ze alleen maar geld op zouden verliezen, of pas na 6 jaar ofzo winst gaan maken.... en dan sta je op een punt dat je weer in nieuwe technieken moet investeren, kortom nieuwe hoge kosten.

De eis is dus simpel: Indien er in jouw dorp binnen afzienbare tijd ook winst gemaakt kan worden, dan komt UPC vanzelf wel een keer aansluiten....ziet het er naar uit dat het aansluiten van jouw dorp meer kost dan dat het opleverd, dan is het vrij logisch dat je niet aangesloten zult worden.... je begint immers geen bedrijf om verlies te maken, en bij UPC is dat toch al een heel gevoelig onderwerp op dit moment ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Daar zit een kern van waarheid in, maar ik bedoel, het dorp waar ik in woon, heeft toch gauw 4000-5000 inwoners, niet al te klein zou ik zeggen. En ik weet uit verhalen en ervaring dat er ook mensen in bijvoorbeeld Fryslan kabelinternet hebben, die toch echt wel in kleine dorpjes wonen, met hooguit 1000 inwoners. En dan gaat het om Chello kabelinternet.

En dat steekt zo, dat in zo'n landelijk gebied als Fryslan wel in kleine dorpjes, wel kabelinternet kan worden aangeboden, maar hier, als het ware in de Randstad is het niet mogelijk om het aan te bieden.

Dan denk ik dat er toch echt andere redenen zijn om het niet aan te bieden - hetzelfde geld trouwens voor DSL, is ook in gemeenten rondom Bernisse beschikbaar, maar binnen de gemeente Bernisse (nog) niet.

Ik denk dat het zeker wel interessant is voor UPC om kabelinternet aan te bieden in de gemeente Bernisse, maar als het idd het geval is dat de investeringen zich niet terugverdienen voor UPC.

Dan zie ik kabelinternet hier ook nog niet komen voorlopig in de gemeente Bernisse...

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
UPC is toch al bijna failliet?

misschien willen ze wel kabelinternet aanlegen bij jou, maar hebben ze er domweg geen geld meer voor.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Lullig voor je :(

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
Hmmz, om ff een ander onderwerp aan te snijden; ADSL.

Ik weet van BabyXL (ADSL aanbieder dus), dat hoe meer mensen een aanvraag voor ADSL doen in een bepaalde wijk, des te groter de kans is dat ADSL er eerder wordt aangelegd. Dit heb ik vernomen van hunzelf.

Zou dit ook kunnen gelden voor kabelinternet? Des te meer aanvragen er worden gedaan uit een bepaalde gemeente, des te meer eerder er kans is op kabelinternet?

Om ff ver door te draven, wat is hun ijkpunt om kabelinternet aan te bieden, of kijken ze al1 maar naar het aantal inwoners?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen, ik bedoel, er zijn best hele strenge gelovige gemeenten/dorpen waar televisie uit den boze is en dan lijkt me kabelinternet ook uit den boze? Is het dan ook daadwerkelijk zo dat een kabelprovider dat soort gemeenten niet gauw van kabelinternet zal voorzien?

Of sla ik nou echt de plank volledig mis? :)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:06

Wokschotel

Op 6 wielen

Op vrijdag 22 juni 2001 13:39 schreef Nestor_ het volgende:
Hmmz, om ff een ander onderwerp aan te snijden; ADSL.

Ik weet van BabyXL (ADSL aanbieder dus), dat hoe meer mensen een aanvraag voor ADSL doen in een bepaalde wijk, des te groter de kans is dat ADSL er eerder wordt aangelegd. Dit heb ik vernomen van hunzelf.

Zou dit ook kunnen gelden voor kabelinternet? Des te meer aanvragen er worden gedaan uit een bepaalde gemeente, des te meer eerder er kans is op kabelinternet?

Om ff ver door te draven, wat is hun ijkpunt om kabelinternet aan te bieden, of kijken ze al1 maar naar het aantal inwoners?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen, ik bedoel, er zijn best hele strenge gelovige gemeenten/dorpen waar televisie uit den boze is en dan lijkt me kabelinternet ook uit den boze? Is het dan ook daadwerkelijk zo dat een kabelprovider dat soort gemeenten niet gauw van kabelinternet zal voorzien?

Of sla ik nou echt de plank volledig mis? :)
Ze zullen met alles rekening houden, maar het belangrijkste lijkt me gewoon de te verwachten opbrengsten, afgezet tegen de kosten. Als er grote investeringen gedaan moeten worden voor een paar aansluitingen, jammer dan. Het is natuurlijk heel vervelend voor de mensen die ook graag kabelinternet willen hebben,maar het is gewoon marktwerking.

• DarkShadow
  • Laatst online: 17-08 23:03
jij woont duz in een streng gelovig dorp >:)

• maartena
  • Laatst online: 08-09-2025
Kijk... Kabelfoon (mijn provider) heeft ook aansluitingen in dorpjes van 1500 inwoners in het westland, zelfs nog kleiner! Casema wordt ook in enkele kleine gaten aangeboden, terwijl sommige middelgrote plaatsen nog steeds van kabel-internet verstoken blijven.

Mischien liggen die kleine dorpen in Friesland gunstig, en ligt bijv. de glasvezel die van Leeuwarden naar Sneek loopt (ik noem maar wat) wel dichtbij genoeg om ff een aftakking te leggen en direct kabelinternet aan te bieden....Verder kan het ook zo zijn dat vanuit de historie (voordat UPC bestond) de diverse kabelnetten zo anders opgebouwd zijn dat in die friese dorpjes Kabelinternet veel makkelijker te implementeren was dan in jouw dorp. Of mischien zijn de kabels in jouw dorp wel zo oud dat er voordat er kabelinternet kan worden aangeboden eerst maar eens een zeer groot onderhoud aan de kabels moet plaatsvinden, en DAT kan ook wel even duren :)

Verder kan het nog steeds zo zijn dat de investeringen voor ADSL en Kabelinternet in jouw gemeente op dit moment te hoog zijn. Mischien is de telefooncentrale wel propvol, en gewoon te klein omdat ie er al 30 jaar staat, en kan er daarom geen DSL aangeboden worden voordat er is uitgebreid.... mischien vinden ze jouw dorp te klein om aan te bieden.

Verder kan het ook zo zijn dat er andere zaken spelen.... mischien moet er wel glasvezel aangelegd worden, en krijgt UPC/KPN nog geen toestemming van bijv. de gemeente omdat er daarvoor wat straten open moeten, en dat mischien wel erg slecht uitkomt ofzo. Of mischien heeft UPC plannen om een gedeelte van het kabelnet te verkopen, en investeren ze niet meer tot het verkocht is ;) Of mischien heeft de KPN weer capaciteitsproblemen (zoals gewoonlijk) en zijn er nog zat andere, grotere plaatsen over om aan te sluiten....

En wat betrefd religieuze dorpen? Ik weet dat er inderdaad religieuze dorpen zijn in het Zeelandnet gebied waar niet wordt aangeboden, omdat de verwachten klandizie gewoon te klein is.

Ik blijf er bij: Als het geld opleverd komt UPC wel een keer langs als ze tijd hebben. Als het geld kost, komen ze nooit langs. Hetzelfde geld trouwens voor ADSL, da's ook geen goedkope investering.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1