Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:31
Goedemorgen,

Momenteel hebben we 2 full BGP routers (router 1 en 2) en 1 BGP router (router-3) die alleen een default route accepteert.
Er is nog een iBGP peer 10.0.7.9 die alleen een default route zou moeten krijgen. Alleen als de full BGP transit online is. Dat heb ik als volgt opgelost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
router bgp 65000
 neighbor 10.0.7.9 remote-as 65100
 neighbor 10.0.7.9 default-originate route-map CheckDefault
!
ip prefix-list CheckDefault seq 5 permit 5.5.5.5/24
ip prefix-list CheckDefault seq 10 permit 6.6.6.6/24
!
route-map CheckDefault permit 10
 match ip address prefix-list CheckDefault

Nu zal alleen een default route naar de iBGP peer geadverteerd worden als 5.5.5.5 en 6.6.6.6/24 in de route tabel voorkomt.

Dit werkt op zich wel, echter was er vanmorgen een storing op de full transit. En bleef naar mijn idee de 0.0.0.0/0 route op router-3 lang hangen in de route tabel waardoor alles achter die router langer offline bleef dan nodig.

Hoe krijg ik die 0.0.0.0/0 zo snel mogelijk uit de route-tabel op router-3 en/of router-1 waar de iBGP mee is.

Advertisment interval staat op 0 voor de iBGP peers

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is er een specifieke reden voor deze setup? Waarom hebben hebben router 1 en 2 niet ook een verbinding met daarover een iBGP sessie met elkaar? Dan maakt het helemaal niet meer uit namelijk of router 3 zijn verkeer naar router 1 of 2 stuurt. Als een van beide hem dan zelf niet kent (als gevolg van een storing op zijn transit bijvoorbeeld) gaat het verkeer dan netjes alsnog naar de andere router. En dan heb je dus deze ietwat vieze truck niet nodig waarbij je test op 2 willekeurige prefixen in de full route table.

Dat over de setup als geheel, wat betreft de tijd nodig om de default route terug te trekken in de configuratie hierboven denk ik dat je even moet verduidelijken wat "lang" is? Zeker op wat oudere of kleinere routers duurt het namelijk sowieso al vrij lang voordat een BGP tabel leeg is als een transit met 500.000+ routes wegvalt. En pas als die 2 specifieke prefixen weg zijn komen de BGP timers in actie op de iBGP sessie...

• zenith
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet niet de achterliggende reden, maar ik zou aan je transits een default naast de fulltable vragen. Dan hoef je alleen de default naar router 3 door te zetten en heb je toch een conditionele defaultroute. Route dampening is overigens heel wat anders.

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:23
BGP is niet snel he. Toen de storing voorkwam, moest je toen op de eBGP timeout naar je provider wachten? Dat kan zo 45 seconden duren voor 't er uit klapt en dan afhankelijk van hoeveel BGP routes die default router draagt, moet 'ie die ook nog gaan propageren.

Je kun je provider vragen BFD op te zetten over die sessie zodat 'ie er direct uitknalt na een paar seconden niet bereikbaar te zijn. Dat zou 't process wat moeten versnellen

En je kunt idd je provider gewoon vragen voor een full table+default te sturen, da's wellicht iets handiger dan wat je nu doet.

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04
Waarom een full route?