Toon posts:

2.0/2.1? Wat zijn de voor/nadelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

Ik was op zoek naar een goede 2.0/2.1 set om naast mijn laptop en display te plaatsen. Deze zou dienen om de standaard laptop speakers te vervangen. Op deze speakers zal vooral muziek gedraaid worden, veelal hip-hop (soms heavy bass), maar ook jazz, soul en rock. Nu heb ik zelf een aantal totaal verschillende speakerssets gevonden die in mijn budget (80-100eur) passen, namelijkNu zijn dit alledrie totaal andere setups. De Logitech is een 2.1, de Edifiers een 2.0, en de Mackie's zijn studio monitors. Nu snap ik technisch gezien ongeveer de verschillen wel, bv. dat alleen de Logitech en subwoofer heeft en de Mackies een neutraal geluid versturen, maar in hoeverre is het een beter dan het ander voor mijn situatie? Uiteraard hoeft het niet een van de bovenste drie te worden, maar deze kwam ik zelf tegen. Betere suggesties zijn zeker welkom.

TLDR: Ik zoek goede speakers voor naast mijn laptop met een richtprijs van €80-100.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Goed en 80€ passen niet in dezelfde zin.
Probeer iets te scoren op MP, dan heb je nog net iets meer waar voor je geld.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Voordeel van 2.1 is dat een subwoofer vaak meer power heeft in het laag. Nadeel vind ik persoonlijk dat je qua plaatsing kan merken dat het laag van een andere kant komt en de satelietjes alleen hoge frequenties weergeven.
  • 2.0 geeft naar mijn mening vaak de meest consistente weergave, maar je kan hier wel wat impact/punch in het laag missen omdat je geen sub hebt.
  • Studio monitoren hebben een vlakke response, dwz dat ze elke frequentie zo gelijk mogelijk proberen weer te geven. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat dit het mooist klinkt, maar wel het meest 'puur'.
Luisteren is ook hier het devies. Bij de Mediamarkt bijvoorbeeld kun je veel verschillende systemen naast elkaar testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:37:
  • Voordeel van 2.1 is dat een subwoofer vaak meer power heeft in het laag. Nadeel vind ik persoonlijk dat je qua plaatsing kan merken dat het laag van een andere kant komt en de satelietjes alleen hoge frequenties weergeven.
Even die aanvullen:
Dat kunnen plaatsen van de subwoofer komt door de bouw/constructie van dergelijke setjes: kleine speakers en een subwoofer voor de aanvulling. Dat heeft niet met de prijs te maken, het is inherent aan de opbouw van de set. Hoe kleiner de speaker des te minder laag ze kunnen gaan. De kast is dan te klein om dergelijke units in kwijt te kunnen en/of er is te weinig inhoud om laag/druk op te bouwen. Daarom zal bij veel van dat soort setjes de subwoofer al beginnen met overnemen vanaf 150 Hz of nog hoger (er zijn setjes waarbij 250 Hz geen uitzondering is). Dan kan je inderdaad de subwoofer plaatsen op gehoor met als extra nadeel dat het onnatuurlijk klinkt als de subwoofer ook fungeert als semi mid-laag unit en niet alleen sublaag.

De "perfecte" 2.1 zou zijn dat je 2.0 al laag gaat (dus tot (ruim) onder de 100 Hz) en de subwoofer alleen is voor het echte laag en de nadruk op eventueel LFE. "Perfect" aangezien het een persoonlijke voorkeur is. Volgens sommigen moet je niet verder dan 2.0 en is de subwoofer niet nodig. Ik ben van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is. Moet wel bij worden gezegd dat het afhangt van je gebruik. Als je muziek luistert dan wel film kijk met veel laag dan zal je eerder baat hebben bij een subwoofer dan als je alleen series kijkt a la Eigen Huis en Tuin. Een oplossing die voor 80 euro lastig te behalen is, zelfs als je tweedehands gaat kijken. Plus de vraag of je het wel kwijt kan en wil.

Verder een schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 03-03-2016 11:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Had inderdaad ook al het idee langs de media markt te gaan, maar wilde toch eerst even meer informatie vergaren voor ik daar langs ga.

Het lijkt me dus duidelijk dat voor deze prijs geen geweldige set beschikbaar is. Is het een mogelijk om een goede 2.0/Monitor set (zoals bijvoorbeeld de Edifier of Mackie die ik vermeldde) te halen met het vooruitzicht dat er later een subwoofer op aangesloten kan worden? Ik ben best bereid wat meer te betalen, als een paar tientjes de set echt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:03:
[...]

Even die aanvullen:
Dat kunnen plaatsen van de subwoofer komt door de bouw/constructie van dergelijke setjes: kleine speakers en een subwoofer voor de aanvulling. Dat heeft niet met de prijs te maken, het is inherent aan de opbouw van de set. Hoe kleiner de speaker des te minder laag ze kunnen gaan. De kast is dan te klein om dergelijke units in kwijt te kunnen en/of er is te weinig inhoud om laag/druk op te bouwen. Daarom zal bij veel van dat soort setjes de subwoofer al beginnen met overnemen vanaf 150 Hz of nog hoger (er zijn setjes waarbij 250 Hz geen uitzondering is). Dan kan je inderdaad de subwoofer plaatsen op gehoor met als extra nadeel dat het onnatuurlijk klinkt als de subwoofer ook fungeert als semi mid-laag unit en niet alleen sublaag.

De "perfecte" 2.1 zou zijn dat je 2.0 al laag gaat (dus tot (ruim) onder de 100 Hz) en de subwoofer alleen is voor het echte laag en de nadruk op eventueel LFE. "Perfect" aangezien het een persoonlijke voorkeur is. Volgens sommigen moet je niet verder dan 2.0 en is de subwoofer niet nodig. Ik ben van mening dat er voor elke speaker een passende subwoofer te vinden is. Moet wel bij worden gezegd dat het afhangt van je gebruik. Als je muziek luistert dan wel film kijk met veel laag dan zal je eerder baat hebben bij een subwoofer dan als je alleen series kijkt a la Eigen Huis en Tuin. Een oplossing die voor 80 euro lastig te behalen is, zelfs als je tweedehands gaat kijken. Plus de vraag of je het wel kwijt kan en wil.

Verder een schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.
Helemaal eens. Stelregel is dat je vanaf 80hz en lager je een subwoofer niet snel meer kunt lokaliseren. Maar daarvoor heb je dus capabele satellieten nodig.

Mijn advies zou zijn: Ga gewoon eens luisteren, en bepaal voor je zelf of je het kwaliteitsverschil hoort tussen speakersets in ruw-weg de volgende prijsklassen: <100eu, 100-200eu, >300eu.

Als je dat hoort, dan kan je er donder op zeggen dat je na aanschaf van een relatief goedkope set, je toch snel wilt gaan upgraden omdat het " 't net niet is ". En dan is het zonde om die 80 euro weg te gooien. :)
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:20:
Bedankt voor de snelle reacties! Had inderdaad ook al het idee langs de media markt te gaan, maar wilde toch eerst even meer informatie vergaren voor ik daar langs ga.

Het lijkt me dus duidelijk dat voor deze prijs geen geweldige set beschikbaar is. Is het een mogelijk om een goede 2.0/Monitor set (zoals bijvoorbeeld de Edifier of Mackie die ik vermeldde) te halen met het vooruitzicht dat er later een subwoofer op aangesloten kan worden? Ik ben best bereid wat meer te betalen, als een paar tientjes de set echt een stuk beter.
De ene set leent zich daar meer voor dan de ander. Bepaalde setjes hebben zelfs al een sub out. In principe is dat altijd wel mogelijk door creatief met kabels/aansluitingen te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2016 11:35 ]

Pagina: 1