Netwerk problemen Ubuntu 14.04 op Intel NUC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Hoi,

Ik heb een Intel NUC op mijn slaapkamer die dienst doet als HTPC (draait Ubuntu 14.04). Ik heb geen netwerk aansluiting in de slaapkamer dus de NUC is bedraad verbonden met een Fritz Powerline adapter, die weer praat met z'n Fritz broertje in de meterkast, die weer is aangesloten op m'n router (ZTE H220N).

Belangrijk: De NUC heeft geen Wifi adapter!

Tot gisteravond geen problemen met netwerk/internet, maar wat ik toen toch zag :?

De verbinding met internet was weg (normaal zo'n icoontje met pijltje omhoog/omlaag) maar nu was Ubuntu aan het zoeken naar een Wifi verbinding (zo'n animatie van het wifi icoontje). Na een tijdje zoeken zegt ie dan natuurlijk dat ie niks kan vinden en is het wifi icoontje 'leeg'. WTF!!! er zit helemaal geen wifi module in dat ding en er zit een utp kabel in de netwerk poort!

Wat heb ik gedaan:
  1. Fritz Powerline adapter uit stopcontact en weer terug. Nog steeds niks, blijft zoeken naar wifi.
    Powerline heeft een ip adres van de router gekregen, dus dat werkt. Ik kan met m'n laptop ook gewoon in de Powerline inloggen.
  2. NUC opnieuw opgestart. Geen verbetering, nog steeds zoeken naar wifi.
  3. /etc/network/interfaces bekeken. Geen rare dingen te zien, de standaard loopback en eth0 op dhcp.
  4. eth0 op static ip gezet. Adres buiten mn dhcp range gegeven (netmask, network, broadcast, gateway en dns-nameservers ingevuld). ifdown > ifup gedaan. Nog geen netwerk ook niet na reboot. ifconfig en ip a laten wel keurig zien dat m'n eth0 een vast ip adres heeft, maar Ubuntu blijft zoeken naar een wifi signaal.
  5. Netwerk toegevoegd via de GUI (automatisch DHCP geprobeerd en handmatig statisch). Nog geen netwerk.
Ik weet het echt ff niet meer!? Herkend iemand dit probleem?
De /etc/network/interfaces bepaald toch wat er gebeurt? Hoe kan het dan dat als ik daar een static ip invul voor eth0, dat Ubuntu in de GUI nog steeds blijft zoeken naar een Wifi signaal.Waarom zoekt ie uberhaupt naar een Wifi signaal terwijl er geen wifi module in die NUC zit!? |:(

Hopelijk hebben jullie enig idee/suggesties.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 16:21

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DeerDitch schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:26:
(...)

De verbinding met internet was weg (normaal zo'n icoontje met pijltje omhoog/omlaag) maar nu was Ubuntu aan het zoeken naar een Wifi verbinding (zo'n animatie van het wifi icoontje). Na een tijdje zoeken zegt ie dan natuurlijk dat ie niks kan vinden en is het wifi icoontje 'leeg'. WTF!!! er zit helemaal geen wifi module in dat ding en er zit een utp kabel in de netwerk poort!
Ubuntu geeft bij zoeken naar een netwerk altijd een wifi-icoontje tegenwoordig. Weet niet meer precies wanneer dat standaard werd. Dus ook als ie verbinding met een netwerk met een draadje moet maken, zie je dat 'wifi' icoontje.

Heb je geprobeerd de nuc rechtstreeks aan de router te hangen, zonder de Fritz-adapter ertussen? En/of heb je geprobeerd de nuc te starten vanaf usb met een live-cd (eh.. dat klinkt wat gek)? Als dat laatste wel verbinding krijgt, dan ligt mogelijk aan een (veranderde) instelling in Ubuntu. Als live-cd geen verbinding krijgt, dan is het mogelijk dat er hardware-failure in het spel is.

Maar er zijn vast nog veel andere opties die ik nu even niet zo snel kan verzinnen :) Succes!

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 18:25

amx

Probeer eens een netwerkanalyse te doen. DHCP weer inschakelen. Eventueel dhclient uitvoeren op de NUC. Pingen/nslookup/networkmanager controleren

Ook kan je eens kijken of je de NIC nog kan vinden. Ik neem aan dat de NIC te vinden is via lspci of lsusb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Even een kleine update m.b.t. mijn probleem. Het is inmiddels opgelost en het lag niet aan instellingen in Ubuntu of aan de hardware.
Helaas mag ik geen netwerkkabels door ons huis trekken (waf), dus ben ik veroordeeld tot Wifi en/of Powerline. Het probleem lag dus in de powerline. Ik kon vanuit m'n NUC wel gewoon in die Fritz Powerline komen, maar verder (inloggen) op m'n KPN router ging niet. Dat was dus al een aanwijzing dat de NIC niet stuk was.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat een andere powerline adapter (een Devolo Powerline van KPN met daarop m'n game-pc) verbinding had met de Fritz Powerline in de slaapkamer. Blijkbaar werkte dat niet goed, want nadat ik de Devolo uit het stopcontact had gehaald, kon er weer een internet verbinding worden gemaakt in Ubuntu.

Gelukkig dus een simpel probleem, maar om in de toekomst problemen te voorkomen toch die netwerkkabels maar eens gaan pushen...

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef