Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NFS server op 2e netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28

Fjeze

AllesPerfect!

Topicstarter
Ik heb een vraag aan jullie:

Ik heb thuis de volgende situatie:

Modem van ziggo in de meterkast, hier heb ik een switch op aangesloten waarvan 1 kabel naar mijn download PC gaat (welke een NFS server draait) en 1 kabel naar mijn woonkamer waar een ASUS AC66 Router op aan is gesloten.
Op deze router zit onder andere een Raspberry Pi 2 met Openelec aangesloten.

Nu mij "probleem": Mijn Raspberry Pi ziet mijn NFS share niet. Als ik beide achter de router hang ziet hij hem wel.

Nu kan ik mijn router niet in de meterkast plaatsen, dit omdat het bereik dan dusdanig slecht is dat ik in de woonkamer geen gebruik meer kan maken van WiFi.
Mijn download PC wil ik echter wel in de meterkast laten staan, en niet naar de woonkamer verplaatsen.

Hebben jullie hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.

Fly or Die

Verwijderd

Het hele probleem zit hem in het feit dat je nu met een router achter een router zit met dan nog twee keer NAT. Mogelijke oplossingen zijn:

- ziggo modem in de bridge modes laten zetten en je asus als router laten dienen.
- in de asus de routermode uitschakelen en hem als accesspoint laten fungeren.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:32
Zit de kabel naar het Ziggo modem niet per ongeluk in de WAN poort (ik meen blauw, geel voor de normale switchpoorten) van je Asus?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als ik een euro kreeg voor elk topic waarin men problemen heeft omdat men een router gebruikt i.p.v. een accesspoint, was ik nu rijk.
Je moet je router uit router mode halen. Daar zijn 3 miljard topics over te vinden.
Maar doe jezelf een plezier, koop een accespoint van een paar tientjes. Loop je nooit meer tegen dit soort dingen aan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap niet waarom je je download PC naast het modem moet hebben. Het simpelste is een tweede kabel te trekken waardoor je je router verbind met je download PC.

Maar ja, de oplossingen van anderen in dit topic lijken me ook valide :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28

Fjeze

AllesPerfect!

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:27:
Ik snap niet waarom je je download PC naast het modem moet hebben. Het simpelste is een tweede kabel te trekken waardoor je je router verbind met je download PC.

Maar ja, de oplossingen van anderen in dit topic lijken me ook valide :)
Mijn download PC hoeft niet perse naast mijn modem, maar wil hem wel graag in de meterkast ipv in de woonkamer. En de modem staat in de meterkast en mijn router in de woonkamer. Maar ik zal mijn router eens instellen als accespoint, kijken of dat beter werkt.

Wat is de beste oplossing? Router instellen als accespoint, of modem in bridge laten zetten?

Fly or Die

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Fjeze schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 09:05:
[...]

Mijn download PC hoeft niet perse naast mijn modem, maar wil hem wel graag in de meterkast ipv in de woonkamer. En de modem staat in de meterkast en mijn router in de woonkamer. Maar ik zal mijn router eens instellen als accespoint, kijken of dat beter werkt.

Wat is de beste oplossing? Router instellen als accespoint, of modem in bridge laten zetten?
Modem > Router > Switch > bedrade apparaten.

Modem bridgen naar je router.

Zo heb je geen dubbel NAT en heb je ook geen routingprobleem (wat je vermoedelijk nu wel hebt).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, in de huidige situatie is het niet handig om de ziggo modem in bridge mode te zetten. Gewoon de router als accespoint gebruiken, anders moet er weer helemaal een kabel van de woonkamer naar de download PC of moet de download pc naar de woonkamer verplaatst worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Inderdaad zoalsJanoz al aangeeft heb je keuzes:

1 Asus instellen als accespoint. Je ziggo modem blijft dan de router.

2 Ziggo modem in bridge, je Asus wordt dan de enige router, Maar dan moet je wel een extra kabel leggen vanaf de Asus naar je download PC in de meterkast om deze weer aan te sluiten (als je modem in bridge staat kun je namelijk maar 1 poort gebruiken en daar moet je(alleen) router aan. Na de router kun je pas weer "splitsen (dat doen de 4 poorten in je Asus dus al, en indien nodig kun je daar dus ook nog een switch bij hangen).

Even vrij kort door de bocht simple uitgelegd:
In je huidige situatie heb je eigenlijk 2 netwerken, namelijk
1 je ziggo modem netwerk, met daarin jou download PC en jou Asus router.
2 je asus router netwerk, met alles wat jij daar aan hebt hangen (bedraad/draadloos).

Jouw Asus router beschouwd het ziggo modemnetwerk al als " het internet" waardoor je dus geen verbinding met je download server kan krijgen.

Omdat 2 routers achter elkaar wel meer problemen kan opleveren is het het beste om ervoor te zorgen dat je terug gaat naar 1 router (of je Asus, Of je ziggo modem, mbv 1 van de 2 genoemde opties.

off topic, Ik snap niet dat zoveel mensen altijd suggereren om een accespoint i.p.v een router aan te schaffen, zeker als de topic starter al aangeeft dat hij een router heeft. Die dingen zijn vaak veel duurder (provider "accespoints uitgezonderd" ), en een router kan dat prima. De meeste hebben zelfs al een accespoint optie bij de eerste installatie. Goedkopere modellen die dat niet hebben kun je ook prima gebruiken, maar moet jezelf even goed instellen ( DHCP, uit) en aansluiten (alleen de lan poorten gebruiken, en Wan leeg laten). Staat ook een mooi topic over met alle details

Dingen zoals het ziggo 'accespoint' is ook niets anders dan een vooraf als"accespoint"geconfigureerde TP-link router..... (ziggo heeft daarvoor dan nieuwe firmware erop gezet om dat nog makkelijker te maken voor de 'niet tweakers' maar dat is dus niet eens noodzakelijk).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Omdat er zóóveel mensen zijn die daar elke keer problemen mee hebben.
Als je al een router hebt en je bent zelf handig, ok. Consumenten moet je gewoon een accespoint aanraden.
Die zijn niet duur, een euro of 25....

• ijdod
Een wifi router *is* een AP, zolang je maar van de WAN(Cable/ADSL/whatever) afblijft.edit: en uiteraard er voor zorgt dat er maar 1 DHCP server actief is op je netwerk.

[ Voor 35% gewijzigd door ijdod op 03-03-2016 21:46 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:05

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ijdod schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 17:26:
Een wifi router *is* een AP, zolang je maar van de WAN(Cable/ADSL/whatever) afblijft.
Daar ga je al de fout in. Dat is niet genoeg. Nu creer je juist een situatie waarin er allemaal vreemde fouten op gaan treden. Je zult immers ook nog de dhcp server uit moeten zetten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ijdod
Daar heb je gelijk in, iets teveel vanuit eigen kennis en kunde geredeneerd. (en dan zijn het ook geen vreemde fouten, maar works as designed, if not as intended :D)

[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 03-03-2016 21:44 ]

Pagina: 1