• Melvs
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 13-02 20:44
Hallo,

Na een upgrade van mijn CPU (van een AMD Phenom II 965 BE naar een AMD FX-9370) krijg ik random BSOD's. Dit is geheel willekeurig wanneer dit optreedt. Zelf heb ik de CPU al een keer eerder terug gestuurd, en kreeg ik een nieuwe. Dit loste echter niet mijn probleem op. Ik ben er net achter gekomen, zou het misschien door mijn RAM komen? Er staat op de voorkant van de verpakking van Corsair AMD Phenom II, Intel i3, i5 en i7. De mobo is compatible met mijn CPU, dus dit zou geen probleem moeten zijn. Ik heb zelf al een nieuwe fresh install van Windows geprobeerd, register gecleaned, oude CPU er weer ingedaan ( geen BSOD met de Phenom II )

Edit: Een bios update naar 1.30 heeft bij mij ook niet geholpen. De CPU wordt trouwens ook watergekoeld door een Coolermaster Seidon 120M

Mijn specs:

CPU: AMD FX-9370 @ 4,4 GHz
Moederbord: ASRock Fatal1ty 970 Performance
GPU: AMD XFX R9 290 Core Edition 4 GB
RAM: Corsair Vengeance 8 GB DDR3 1600 MHz (2x4GB)
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120 GB
HDD: Seagate 2 TB
PSU: Corsair CX750M 750W

Tips/oplossingen zijn welkom! _/-\o_

Groetjes,

Melvin

[Voor 6% gewijzigd door Melvs op 02-03-2016 22:07]

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is wel een bekende melding voor defect RAM geheugen. Dit zou ik dan ook als eerst gaan testen.

RAM geheugen moet wel gewoon werken met je CPU, dat het er niet voor geschikt zou zijn is een beetje onzin. Op zich werkt namelijk al het RAM geheugen gewoon goed met iedere CPU, alleen het moederbord kan soms een probleem zijn.

Draai eens een nachtje Memtest86 om het geheugen te testen.

Edit: Een andere probleem kan trouwens het moederbord zijn, dat deze niet genoeg stabiele stroom kan leveren. Persoonlijk weet ik hier alleen niet genoeg over, maar er komt vast wel iemand langs die het wel weet.

[Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 02-03-2016 21:56]

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Het zou ook zomaar een koelprobleem kunnen zijn, zie opmerking op de site van Asrock:
http://www.asrock.com/mb/...70%20Performance/?cat=CPU
Verder is deze processor een behoorlijke stroomvreter, weet niet of de combi met dat moederbord ideaal is.

Doet graag mooie dingen met geluid

• Melvs
E65 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:01:
Het zou ook zomaar een koelprobleem kunnen zijn, zie opmerking op de site van Asrock:
http://www.asrock.com/mb/...70%20Performance/?cat=CPU
Verder is deze processor een behoorlijke stroomvreter, weet niet of de combi met dat moederbord ideaal is.
Is niet het geval, de temp van de CPU blijft onder de 60 graden onder druk, bij idle rond de 30 graden.

• Rck010
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 14:47
Alle BIOS updates gedaan? Zoals Pilatu al aangaf, het geheugen eens testen met Memtest86. Of wellicht eens één strip gebruiken in één van de banken en dan eens omwisselen. Het lijkt me sterk dat beide geheugensticks defect zijn.

Klinkt onozzel maar druk al je kabels eens goed aan, met name je 24-pin en je 4/8pin. Ik heb bij een bekende ook wel eens vreemde BSOD's gezien, of zelfs dat het systeem zomaar willekeurig uit slaat.

Allemaal vrij eenvoudige zaken om een keer te proberen.

• E65
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Melvs schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:04:
[...]

Is niet het geval, de temp van de CPU blijft onder de 60 graden onder druk, bij idle rond de 30 graden.
Het gaat niet zozeer om de cpu maar om de vrm's

Doet graag mooie dingen met geluid

• firest0rm
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:48
BSOD melding met 0x000 code plaatsen dan kunnen we gerichter helpen
nu loopt iedereen maar wat te raden.
dit kan namelijk ook gewoon een driver probleem zijn.

dit kan je ook in de event viewer van windows terug vinden
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=aHUjZHFt8xc]

[Voor 68% gewijzigd door firest0rm op 02-03-2016 23:18]

• Melvs
PilatuS schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:55:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is wel een bekende melding voor defect RAM geheugen. Dit zou ik dan ook als eerst gaan testen.

RAM geheugen moet wel gewoon werken met je CPU, dat het er niet voor geschikt zou zijn is een beetje onzin. Op zich werkt namelijk al het RAM geheugen gewoon goed met iedere CPU, alleen het moederbord kan soms een probleem zijn.

Draai eens een nachtje Memtest86 om het geheugen te testen.

Edit: Een andere probleem kan trouwens het moederbord zijn, dat deze niet genoeg stabiele stroom kan leveren. Persoonlijk weet ik hier alleen niet genoeg over, maar er komt vast wel iemand langs die het wel weet.
Rck010 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:05:
Alle BIOS updates gedaan? Zoals Pilatu al aangaf, het geheugen eens testen met Memtest86. Of wellicht eens één strip gebruiken in één van de banken en dan eens omwisselen. Het lijkt me sterk dat beide geheugensticks defect zijn.

Klinkt onozzel maar druk al je kabels eens goed aan, met name je 24-pin en je 4/8pin. Ik heb bij een bekende ook wel eens vreemde BSOD's gezien, of zelfs dat het systeem zomaar willekeurig uit slaat.

Allemaal vrij eenvoudige zaken om een keer te proberen.
Tot nu toe 4 uur geheugen getest met Memtest86, 3 passes waarvan 0 errors, dus aan de RAM zal het niet liggen?
firest0rm schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 23:08:
BSOD melding met 0x000 code plaatsen dan kunnen we gerichter helpen
nu loopt iedereen maar wat te raden.
dit kan namelijk ook gewoon een driver probleem zijn.

dit kan je ook in de event viewer van windows terug vinden
[video]
Dit is de foutmelding die bij Event Viewer staat:

System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 3

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000200000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2016-03-02T19:49:23.813211700Z

EventRecordID 9331

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer DESKTOP-VO4M7SI

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:19

Nemesizz

Untouchable

CPU: AMD FX-9370 @ 4,4 GHz
Moederbord: ASRock Fatal1ty 970 Performance
Au....

Sorry dat ik het zeg, maar dat bord heeft vreselijk slechte VRM's en kan soms zelfs kapot gaan met 95W TDP cpu's op stock snelheid.

Met een beetje geluk zijn die BSOD's van een beveiliging die drastisch ingrijpt.

Kijk maar eens naar wat user reviews op Newegg (geverifieerde gebruikers die het bord kochten), heel veel gaan al na een paar maand kapot (de VRM's) zelfs op stock snelheden met een 95 of 125W TDP CPU, en jij hebt er nu een opzitten van 200+ W TDP.

Als je echt daadwerkelijk die FX9370 wil gebruiken, vrees ik toch dat je bij aanzienlijk duurdere en betere moederborden moet gaan kijken (die fatsoenlijke kwaliteit VRM's hebben).

*EDIT*
Linkje naar die Newegg user reviews: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157577

Is een paar pagina's maar lees ze maar eens door, heel veel van die borden gaan spontaan kapot zelfs zonder overklok na een paar maand al.

[Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 03-03-2016 10:42]

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:41:
[...]

Au....

Sorry dat ik het zeg, maar dat bord heeft vreselijk slechte VRM's en kan soms zelfs kapot gaan met 95W TDP cpu's op stock snelheid.
Vandaar Fatality. Ze hadden het bord beter de ASRock 970 VRMFatal1ty kunnen noemen :+

Anyway,

je wuift de koelingssuggesties weg zonder concreet aan te geven welke koeling je systeem bevat. Zou je daar wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen? Waterkoeling aanwezig? Zo ja, wat heb je nog meer gedaan om je VRM's extra te koelen, want de waterkoeler verplaatst daar geen koude lucht langs natuurlijk.

I reject your reality and substitute my own

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:19

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:59:
[...]

Vandaar Fatality. Ze hadden het bord beter de ASRock 970 VRMFatal1ty kunnen noemen :+

Anyway,

je wuift de koelingssuggesties weg zonder concreet aan te geven welke koeling je systeem bevat. Zou je daar wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen? Waterkoeling aanwezig? Zo ja, wat heb je nog meer gedaan om je VRM's extra te koelen, want de waterkoeler verplaatst daar geen koude lucht langs natuurlijk.
Zie net in z'n 1e post een watercooler staan... dubbel au dus.
Denk dat die VRM's aardig aan het opbranden zijn inmiddels.

• Ardjee
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-09 23:12
99,9% kans dat het de koeling van de VRMs van het moederbord zijn. De VRMs regelen de stroomtoevoer van de CPU door het moederbord. Deze hebben dacht ik geen eigen sensor en kan je de temperaturen niet van meten. Dus je temperaturen van je CPU kunnen nog zo goed zijn, als je moederbord overhit weet je dat niet zeker. Met een stockkoeler (of top down koeler) heb je nog een beetje airflow langs het moederbord, doordat je waterkoeling hebt verdwijnt dat en heb je mogelijk meer problemen qua overhitting.

Ik raadt je aan om of je moederbord te vervangen voor een model met goede VRMs en koeling op de VRMs, want je huidige mobo gaat het wss niet lang volhouden.

• Melvs
Bedankt voor jullie reacties. Zelf was ik daar niet van op de hoogte. Dus jullie conclusie is dat ik een duurdere en betere moederbord moet aanschaffen. Welke zou dan decent zijn? Ik hoef niet de duurste als het maar goed komt met de VRMs.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Om het zeker te weten kan je even een case fan ghetto-mounten boven de VRM's om te kijken of de BSOD's minder worden.

• Melvs
nelizmastr schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:04:
Om het zeker te weten kan je even een case fan ghetto-mounten boven de VRM's om te kijken of de BSOD's minder worden.
Die heb ik hier nog liggen, moet de airflow dan in de richting van de VRM's of juist er vanaf?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Melvs schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:34:
[...]

Die heb ik hier nog liggen, moet de airflow dan in de richting van de VRM's of juist er vanaf?
Er naar toe zodat je de warmte wegblaast.

Dit is trouwens geen methode om zeker te weten dat het hier aan ligt. Het kan ook prima zijn dat zonder dat de boel te heet word er gewoon niet voldoende stabiel vermogen geleverd kan worden.

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:03
De fan moet koele lucht blazen op de VRM's.

Wat doe je eigenlijk met je pc dat je gegaan bent voor een stroomvreter als de fx 9370?
Of was het een makkelijke upgrade om zo niet van mobo te hoeven switchen?

• Melvs
Baloes schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 13:36:
De fan moet koele lucht blazen op de VRM's.

Wat doe je eigenlijk met je pc dat je gegaan bent voor een stroomvreter als de fx 9370?
Of was het een makkelijke upgrade om zo niet van mobo te hoeven switchen?
Ik dacht met deze high-end processory een goeie game pc te hebben, zodat ik geen geld meer in mijn pc hoef te investeren. Ik heb juist de 970 Performance aangeschaft omdat deze niet compatible was met mijn AsRock 970 Pro3 R2.0

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je naar de specs kijkt zie je een 10% hogere clockspeed voor 60% meer vermogen en zo'n 10% betere prestaties voor 20% meer geld dan een FX8350. Achteraf had je die misschien beter kunnen nemen.

• Baloes
Om die fx 9000 series goed te laten draaien heb je een stevig moederbordje nodig van de 990fx chipset en die zijn behoorlijk prijzig (> 150 euro). Vooral de ASUS formula/sabertooth bordjes worden vaak gebruikt met deze processors.

Durf het bijna niet aan te dragen....maar misschien is het een moment om te overwegen naar een andere processor te kijken? Je zou een fx 8350 op je huidige bordje (mits ie nog in goede staat is) plempen. Nadeel is echter dat wanneer je gaat overklokken, die VRM's je waarschijnlijk alweer parten gaan spelen..

Weet niet of je een hele zware voorkeur hebt voor AMD anders zou je misschien kunnen denken aan het verkopen van je huidige CPU en mobo en overschakelen naar een al dan niet overklokbare intel combinatie?

Als ik naar gamebenchmarks kijk (ff googuluh) dan overtreffen niet overklokte i5jes in de meeste games de fx 9370 terwijl ze de minder dan de helft aan stroom verbruiken.
En geen gezeur met VRM's... Als je veel gamed kan dat stroomverbruik ook nog aardig in de knaken gaan lopen..

zijn maar gedachtengangen natuurlijk :)

• Melvs
Zou ik met mijn huidige moederbord een FX-8350 kunnen draaien?

• robogeeka
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 01-09 17:28
Melvs schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:41:
Zou ik met mijn huidige moederbord een FX-8350 kunnen draaien?
Het kan. Maar slim is toch echt anders...

• Melvs
Wat zal ik doen? Ik heb nu twee moederbordjes en een CPU tekoop gezet dan, in de hoop dat ik dan een intel CPU + moederbordje kan aanschaffen

• Baloes
Vindt het wel erg lullig voor je dude.. Die processor is gewoon een geval apart die alleen goed draait op bepaalde moederbordjes.. En de bordjes die je hebt zijn eigenlijk vooral geschikt voor fx 4xxx en 6xxx processoren.

Een intel CPU en mobo aanschaffen hoeft niet al te duur te zijn.
Op V&A komen regelmatig i5 4xxx processors langs voor leuke prijzen.

En wanneer je echt aan budget zit kun je zelfs nog gaan voor een i5 3xxx en een moederbordje van V&A. Dan ben je voor ong 130 euro helemaal klaar en heb je een nog steeds prima presterend geheel.
En mits je geen zonnepanelen hebt zal je stroomrekening er ook beter van gaan uitzien :)

• Melvs
Ja ik heb de twee mobos en de CPU online gezet in de hoop dat ik er totaal +- 300,- voor kan vangen. Zodat ik een leuk intel setje kan kopen. Ik had de i5 6600k in gedachte met een moederbord die erbij past.

• Melvs
Als ik mijn moederbord, geheugen en CPU vervang door een Intel i5 6600k, MSI Z170A Gaming M5, en 8GB DDR4 2666Mhz geheugen, wil het dan werken?

• Baloes
Gaat prima werken.

Neem dan wel geheugen dat vermeld wordt in de compatibility list om niet voor verrassingen te komen staan : https://www.msi.com/Mothe...AMING-M5.html#support-mem

Zijn aardig wat knaken bij elkaar :)
Je gaat flink overklokken?

• Melvs
Naja flink overklokken ook weer niet, maar als ik het geld ervoor over heb wil ik hem wel eens overklokken, is niet direct een must voor mij. Maar ik zag een leuk setje tekoop staan op marktplaats, waarde ervan bedraagt 490 euro en als ik hem kan overkopen voor minder dan de helft van de prijs vind ik het helemaal top :)

• Baloes
Als allees prima werkt zou het een topdeal zijn :) Je checked wel eerst ff of alles werkt? Ga je het ophalen?

• Melvs
Ja, ik ga het dan ophalen. Wel eerst even vragen of hij het setje wilt opstarten, zodat ik geen prul koop.

• Baloes
Heel verstandig :) Maar zou zeker een mooie deal zijn. Suc6 dan maar en laat maar ff weten hoe het afloopt.

Omdat je van mobo/chipset verandert zul je wel windows opnieuw moeten installeren. Maar das een klein detail dan :)

• Melvs
Ik heb het setje binnen ja, top deal, alles werkte. Alleen jammer genoeg had hij het doosje van de processor + geheugen niet meer. Wel factuur meegekregen. Alleen nu krijg ik bij het opstarten foutmelding 0xc000000f. Ik probeer windows opnieuw te installeren vanaf een bootable USB maar tot nu toe geen succes. Letterlijk de hele nacht lopen zoeken naar een oplossing, maar dit blijft me nog een raadsel. Repair via de CD werkt niet, en ook al paar commands in CMD uitgevoerd, blijkt ook niet te helpen.. Het gaat om deze commands:

bootrec.exe /FixMbr

bootrec.exe /FixBoot

bootrec.exe /RebuildBcd

Ik heb ook geprobeerd de boot volgorde aan te passen, geen resultaat. Zodra ik een compleet nieuwe windows wil installeren kan dit niet. Dit had iets met MBR en GPT te maken, wat weet ik niet precies.

Is er een manier om windows opnieuw te installeren zonder dat ik al mijn data verlies? Ik heb 1 SSD waar al mijn documenten op staan van school en dergelijke, en ook nog twee HDD's waar ook games, docu's en allerlei zooi op staat.

• Baloes
Je hebt niet eerst je SSD waarop je windows wilt installeren, gebackupped voordat je aan het proces begon?

Dus je PC boot niet als je hem gewoon op wilt starten zonder windows opnieuw geinstalleerd te hebben. Dat lijkt me vrij normaal vanwege de oude drivers die gercicht zijn op je vorige bordjes. Windows is gewoon opnieuw te installeren zonder dat je een SSD/HDD compleet leegveegt. De oude windowsdirectory wordt dan een .OLD directory waarin ook persoonlijke data komen te staan.

Je hebt de USB stick in een USB 2.0 ingang zitten? zo niet probeer dat eerst ff.

Ik zou iig zowiezo allebei de HDD's even loskoppelen van je mobo. Die kun je weer aankoppelen wanneer de installatie van Windows weer gelukt is.

eventueel kun je je SSD in een ander systeem hangen (als je die luxe hebt) en alle data die je wilt bewaren backuppen.

[Voor 7% gewijzigd door Baloes op 11-03-2016 17:13]

• Ardjee
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16-09 23:12
Je zou met een linux live dvd/bootable USB iig je documenten kunnen backuppen voordat je begint aan het installeren van windows. Mocht de methode van baloes niet werken dan heb je iig je belangrijkste documenten nog.

• Melvs
Oké bedankt, ik ga het zometeen proberen.

• Melvs
Het is gelukt, ik heb een Back-up kunnen maken van mijn SSD en kunnen omzettrn in GPT. Alleen mankeert er een ding. Zodra mijn pc in slaapstand gaat, zet hij de beeldscherm op standby. Zodra ik hem weer wil opstarten blijft hij op zwart scherm. Ik moet hem dan handmatig opnieuwe opstarten.

Maar bedankt voor alle hulp :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee