Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 11:11
Hallo Medetweakers,

Op moment ben ik bezig met een casemod.(ik zal deze later nog een keer tonen) Hiervoor heb ik een bak onderdelen opgescharreld. Vandaag had ik het systeem afgbouwd en ben ik de pc voor de eerste keer gaan stressen met MSI Kombustor. Dit ging goed tot na een kwartier Ik een harde plof hoorde en de pc uitviel. Ik gokte dat het de voeding was aangezien deze nog al heet was.

Nadat ik was bijgekomen van de schrik en het systeem afgekoeld was heb ik het mobo getest met een simpel voedingkje en deze werkte gelukkig nog. Daarna de voeding los gemaakt en getest. Deze bleek dood te zijn. Nu was mijn vraag waardoor de voeding is geploft? capaciteit tekort, rotzooi of had het er misschien mee te maken dat ik ook de ventilator had omgedraaid van de voeding. Het volgende systeem hing achter deze voeding:

Wenslijst RML output
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A88-M€ 0,-€ 0,-
1MSI N550GTX Ti Cyclone II 1GD5 /OC€ 0,-€ 0,-
1Recom Power Engine 450 RC-PE450€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

De cpu en gpu liepen beiden nog op stock snelheid. En volgens de specs op de voeding kan er 26A van de 12V rails worden getrokken. En ik hoopte toch dat dit voldoende was voor mijn systeem met in mijn achterhoofd dat de voeding van gemiddelde kwaliteit was.

Nou deze kapot is heb ik een vervanger nodig. Nu was de vraag hoeveel watt is verstandig?! Volgend jaar wil ik de x4 waarschijnlijk vervangen voor een fx-8core cpu en deze een lichte overclock geven als het moederbord meewerkt. De videokaart wil ik vervangen door een zwaardere kaart van de nieuwe generatie gpu's die gaan komen dit jaar. Ik zat zelf te denken aan een voeding van rond de 600 watt alleen dan goede kwaliteit. Van deze voeding ga ik waarschijnlijk weer de fan omdraaien voor een goede airflow in de kast. Dus heeft iemand ideeën, opmerkingen of een advies heeft dan is dit van harte welkom ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Zoepertje op 02-03-2016 21:45 ]

Beste antwoord (via Zoepertje op 03-03-2016 23:14)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pricewatch: Cooler Master GM G450M moet ook prima zijn qua vermogen. Maar de fan omdraaien lijkt mij niet slim, dan worden veel onderdelen in de voeding veel te warm. Normaal blaast een fan overal wel koele lucht tegenaan. Op het moment dat die warme lucht moet weg zuigen, zal je ongetwijfeld plekken in de voeding krijgen waar de lucht stil blijft staan en waar het warm wordt. Lucht zal gewoon zo snel mogelijk van de achterkant door de fan heen willen, wat betekent dat de zijkanten en voorkant van de voeding weinig tot geen airflow krijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

450 watt is ruim voldoende voor je build, alleen de Recom is van bagger kwaliteit en het is vrij normaal voor zo'n voeding om onder load te ontploffen. Gelukkig werkt je moederbord nog en hopelijk de rest ook.
Eind dit jaar komen de nieuwe AMD zen CPU's uit dus daar kun je het beste op wachten.

Dit is een aardige voeding voor een lager budget:
pricewatch: Cooler Master GM G450M

Met een hoger budget is dit 1 van de beste keuzes op dit moment:
pricewatch: Corsair RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bagger is niet het juiste woord. In 2007 was het een matige tot redelijke voeding. Echter was de kwaliteit van de condensators waarschijnlijk lang niet goed genoeg om zo lang mee te gaan. Heb wel meerdere van deze voedingen gezien en daar zaten Fuhjyyu condensators in, die zijn wel van slechte kwaliteit. Je kan er dan ook vanuit gaan dat de voeding ook al jaren stuk was en een gevaarlijk hoge ripple door gaf aan de onderdelen.

Overigens is een octocore FX CPU op jouw moederbord niet slim, helemaal niet met over klok, daar is het VRM veel te ligt voor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
Bedankt voor jullie uitleg en reacties! Ik denk dat ik voor een semi-modulair model van Corsair ga van 550 watt. De cpu bekijk ik nog even in de toekomst wat ik daar mee doe. Ik weet dat de power phase van het moederbord inderdaad aan de magere kant is voor een 8 core cpu. Aan de andere kant zegt asus dat het mogelijk is. Maar dat is iets voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Corsair CS550M? Slechte keuze, lage kwaliteit, lage prestaties, hoge prijs.
Aan de andere kant zegt asus dat het mogelijk is.
Fabrikanten beweren wel veel meer dingen welke niet waar zijn, dus daar kun je moeilijk waarde aan hechten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
[quote]-The_Mask- schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:38:
[...]
Corsair CS550M? Slechte keuze, lage kwaliteit, lage prestaties, hoge prijs.

Oke bedankt voor reactie, dan schrappen we die. Is de Cooler Master GM G550M een betere keuze dan? De reviews zijn positief en uit mijn omgeving hoor ik positieve geluiden over Cooler Master. De prijs redelijk zodat het niet helemaal scheef loopt in verhouding met de rest van de pc. Mocht je het er niet mee eens zijn dan is een alternatief ook welkom aangezien jij de voedingenkeizer bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zoepertje schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:23:
Oke bedankt voor reactie, dan schrappen we die. Is de Cooler Master GM G550M een betere keuze dan? De reviews zijn positief en uit mijn omgeving hoor ik positieve geluiden over Cooler Master.
Die heeft idd een veel betere prijs/prestatie/kwaliteitsverhouding. Kwaliteit van de fan is beter, rest redelijk vergelijkbaar, prestaties zijn beter en de prijs is een stuk lager. Enige voordeel wat de Corsair CS550M heeft is dan het hogere rendement, maar dat maakt de veel hogere prijs lang niet goed.

Hoe lang wil je met de voeding doen? Moet die ook nog andere upgrades aan kunnen? Als die dat moet kunnen, wat heb je dan ongeveer ingedachte?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
Ik wil nog een paar jaar doen met de voeding voorlopig dus met het am3 platform. Ik denk dat ik de videokaart volgend jaar ga upgraden na een model van amd met een gigabyte of 4. Misschien van de generatie die gaat komen deze zomer. Persoonlijk denk ik wel dat ik het red met 550 watt.
Ik wil niet een te dure voeding aangezien deze voor een casemod gebruikt wordt en dat betekent dat ik de fan weer ga omdraaien en er misschien een paar bevestigingsgaten bij in boor. Dus dan vervalt ook automatisch de garantie. Het semi- modulaire van de Cooler Master lijkt mij wel wat omdat ik nogal lange kabels nodig heb bij deze casemod voor de schijven en ik de kabels goed kan wegwerken.

Als ik dan afgestudeerd ben en een mooi budget heb over een paar jaar dan bouw ik wel een keer een nette pc met allemaal nieuwe hoogwaardige onderdelen. Voorlopig doen we het hier mee. Het zou mooi zijn als jij mij hierbij een passende voeding kan adviseren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
pricewatch: Cooler Master GM G450M moet ook prima zijn qua vermogen. Maar de fan omdraaien lijkt mij niet slim, dan worden veel onderdelen in de voeding veel te warm. Normaal blaast een fan overal wel koele lucht tegenaan. Op het moment dat die warme lucht moet weg zuigen, zal je ongetwijfeld plekken in de voeding krijgen waar de lucht stil blijft staan en waar het warm wordt. Lucht zal gewoon zo snel mogelijk van de achterkant door de fan heen willen, wat betekent dat de zijkanten en voorkant van de voeding weinig tot geen airflow krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
Oke laat ik de fan er goed om inzitten en moet ik maar leven met een iets verstoorde airflow :P Echt bedankt voor het goede advies! Ik denk ik dus dat ik voor de 450GM aangezien dit dus voldoende is. Als het aan mij ligt kan dit Topic afgesloten worden. Nogmaals allen bedankt en binnenkort zou ik is wat laten zien van casemod on budget :)
Pagina: 1