JBOD ongedaan maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 22:06
Ik heb in mijn huidige pc, Windows 10, naast mijn SSD, een JBOD van 2 schijven.
(ja ik weet dat een JBOD niet top notch veilig is).

Ivm een nieuw zelfbouw systeem wil ik deze twee schijven en data meenemen, maar ik vrees dat ik deze niet zomaar kan inpluggen op het nieuwe moederbord.

Kan ik op een eenvoudige manier, zonder dataverlies, deze bestaande schijven weer uit de JBOD halen om ze daarna te kunnen migreren? Of zal ik een backup moeten maken om daarna de JBOD te ontmantelen met een format?

Homo sapiens non urinat in ventum

Beste antwoord (via Jan Smit op 02-03-2016 23:12)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Jan Smit schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:07:

Ik voel al aankomen dat ik een backup moet maken.
Yup, dat is wel zo verstandig. Maar als je eenmaal die backup hebt, kan je net zo goed alles 'from scratch' weer opbouwen en vervolgens de backup terug zetten. ;)

Waarom trouwens JBOD? Verschillende schijf grote?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoe heb je het precies ingericht, storage spaces?
zonder dataverlies
Je wilt nooit zonder backup dergelijke acties uithalen. Maak dus sowieso een backup.

Ook: andere hardware = andere drivers. Wil je niet een schone installatie doen?

offtopic:
Ik ben zo vrij om de typo uit de topictitel te halen; daar stond 'JBDO'.

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 02-03-2016 22:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jan Smit
Uiteraard een schone install. Het gaat in dit geval niet om OS (staat op de ssd) maar op een stukje opslag.
Er staat genoeg materiaal op dat ik hier en daar heb gebackuped, maar het is nogal een gedoe om dit te doen. Dus een simpel truukje lijkt me wel wat.
Ik voel al aankomen dat ik een backup moet maken. Ik ga wel eens rondneuzen voor een mooi extern schijfje.

Acties:
  • Beste antwoord

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
Jan Smit schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:07:

Ik voel al aankomen dat ik een backup moet maken.
Yup, dat is wel zo verstandig. Maar als je eenmaal die backup hebt, kan je net zo goed alles 'from scratch' weer opbouwen en vervolgens de backup terug zetten. ;)

Waarom trouwens JBOD? Verschillende schijf grote?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Jan Smit
F_J_K schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:03:

offtopic:
Ik ben zo vrij om de typo uit de topictitel te halen; daar stond 'JBDO'.
Ik denk dat Jedi in mij was force the

Ik heb inderdaad vanwege verschillende grootte van de schijven èn gebruiksgemak deze schijven samengevoegd. Het werkt echt makkelijker als je je niet te kieskeurig hoeft te doen of het wel of niet past op de ene of andere schijf.
Alleen nu ik wil veranderen van systeem lijkt het me wel lastig. Maar goed, backupje maken is niet zo'n probleem, uiteindelijk.